Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2006. május 30. kedd, 17:38

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 35.

„Nézd, az ott tud menni!”

Épek és sérültek

Bruce és Annette két tizenéves fiatal, akiket a gyermekparalízis egyik percről a másikra tolókocsiba kényszerít. Mozgássérültként ismerkednek meg egy dél-angliai menhelyen, egymásba szeretnek, és – egészséges kortársaikhoz hasonlóan – jogot formálnak a teljes élethez. Nehezen fogadják el, hogy a kívülálló egészségesek mint olyan csodalényeket kezelik őket, akiken csak szánakozni lehet. Mivel igen jó humorérzékük van, képesek a dolgok fonákjáról szemlélni a dolgokat. A következő regényrészletben ők beszélnek olyan módon az őket mint cirkuszi mutatványt szemlélő látogatókkal, mint holmi különös lényekkel: lemmingekkel. A hatás nem marad el…

 

A lemmingek ismét megjelentek. Elözönlötték a házat, mi egy sarokba rejtőztünk, de ránk találtak. Körülvettek. Peregni kezdett a nyelvük:
– És itt vannak a mi ifjú szerelmeseink!
– Jaj, de izgalmas! A menyasszony és a vőlegény!
– Milyen izgatottak lehetnek! – Egyikük megveregette Annette fejét.
– Vajon megvásárolták már a jegygyűrűt?
– Tudják, kérem, a fiatalember írni szokott. A leány pedig geológiát tanul.
– Geológiát! Rém izgalmas!
– Talán megnyerhetjük a vőlegényt, hogy cikket írjon az egyházközösségi folyóiratba.
– Milyen pompás gondolat! Remélem, neki is tetszeni fog!
Akár ott se volnánk! Vagy egy-egy szobor állna mind a kettőnk helyén. Csak beszélnek tovább, sőt egyre többen kapcsolódnak bele! A világ végéig így folytatnák!
Odaszólok Annette-nek:
– Nézd. Az ott tud menni.
– Igen. – feleli. – Ez pedig itt egész tisztán beszél.
– Hallom én is – mondom. – Figyelem. Milyen okos!

A csevegés elhallgat körülöttünk. A lemmingek zavart pillantásokat váltanak.
– Ennek ujjak vannak a kezén – mutatok egyre.
– Szegénykém – sajnálkozik Annette. – Az orvosok szerint az ujj a kézen gyógyíthatatlan kínnal jár.
– Pedig elég vidámnak látszik – mondom. – Nézd… még mosolyogni is próbál.
– Derék kis lények – ismeri el Annette. – Képzeld, egész életükben lábon járnak!
Közben megrökönyödés támadt körülöttünk, s az dühbe csapott át. A pap mosolygó képpel közeledik felénk.
– Jön egy olyan fura galléros – jegyzi meg Annette.
– Az a különleges fajta – közlöm. – Azért van rajta a fura gallér. Különben nem tudnák a többiek, hogy olyan különleges. Valami vezetőféle a nyájban. Tudod, aki megmondja nekik, mit csináljanak, hova menjenek satöbbi.
A pap mosolya eltűnik. A lemmingek dühösen beszélni kezdenek hozzá. Aztán villámgyorsan eltakarodnak.
– Milyen fürgén mennek – szól Annette. – jaj, még meg találják ütni magukat!
– Dehogy – nyugtatom meg. – Nem is hiszed, milyen ügyesek a lábukkal, ha már megszokták egy kicsit. Még táncolni is tudnak. Igen, némelyik még azt is tud.
– Jaj, de izgalmas! – lelkendezik Annette. – Nekünk is táncolnak, ha szépen megkérjük őket?
De addigra már mind elment, a pap csak úgy szaladt utánuk, és mi sose láttuk meg, hogy táncolnak a lemmingek.

Kérdések, feladatok (13 évesnél idősebbek számára)

Bibliográfiai adatok: Részlet Peter Marshall Tombol a Hold című regényéből. Európa, 1967. Fordította: Bányay Geyza.

Mi a véleményed Annette és Bruce viselkedéséről?

Miért bántódnak meg látogatóik viselkedésétől?

Mit gondolsz a látogatókról? Miért nevezik őket Bruce-ék lemmingeknek?

Miért döbbennek meg a fiatalok szavain?

Vajon mit jelent a „másság” Bruce és Annette szempontjából?

Sokan zavarban érzik magukat, ha fogyatékos emberrel találkoznak. Mi lehet ennek az oka? Kerültél már hasonló helyzetbe? Vajon hogyan lehet ezt a zavart leküzdeni?

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
--
2020.11.22.
Dacolunk a trenddel: maszkot erőltetnek a fogyatékkal élőkre is
Hiába sok esetben megoldhatatlan feladat számukra a kötelező maszkhasználat, az operatív törzs elutasította az autisták, illetve a súlyos értelmi fogyatékossággal élők hozzátartozóinak...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak...
(Forrás: szeged.hu)
--
2020.11.21.
Tantermen kívüli digitális oktatás. Braun József írása
2020. március 12-én az a sajátos és – csak különféle katasztrófák idejéről ismerős – helyzet adódott, hogy egyik napról a másikra, péntekről hétfőre sutba kellett vágni szinte...
(Forrás: Tani-tani online)
--
2020.11.21.
A gyermekeknek joguk van a szeretetteljes élethez
Az ENSZ Közgyűlése 1959. november 20-án fogadta el a Gyermekek Jogairól szóló Nyilatkozatot. A dokumentum megfogalmazta többek között az állampolgársághoz, a névhez, vagy az oktatáshoz...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep