Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2006. május 30. kedd, 17:38

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 35.

„Nézd, az ott tud menni!”

Épek és sérültek

Bruce és Annette két tizenéves fiatal, akiket a gyermekparalízis egyik percről a másikra tolókocsiba kényszerít. Mozgássérültként ismerkednek meg egy dél-angliai menhelyen, egymásba szeretnek, és – egészséges kortársaikhoz hasonlóan – jogot formálnak a teljes élethez. Nehezen fogadják el, hogy a kívülálló egészségesek mint olyan csodalényeket kezelik őket, akiken csak szánakozni lehet. Mivel igen jó humorérzékük van, képesek a dolgok fonákjáról szemlélni a dolgokat. A következő regényrészletben ők beszélnek olyan módon az őket mint cirkuszi mutatványt szemlélő látogatókkal, mint holmi különös lényekkel: lemmingekkel. A hatás nem marad el…

 

A lemmingek ismét megjelentek. Elözönlötték a házat, mi egy sarokba rejtőztünk, de ránk találtak. Körülvettek. Peregni kezdett a nyelvük:
– És itt vannak a mi ifjú szerelmeseink!
– Jaj, de izgalmas! A menyasszony és a vőlegény!
– Milyen izgatottak lehetnek! – Egyikük megveregette Annette fejét.
– Vajon megvásárolták már a jegygyűrűt?
– Tudják, kérem, a fiatalember írni szokott. A leány pedig geológiát tanul.
– Geológiát! Rém izgalmas!
– Talán megnyerhetjük a vőlegényt, hogy cikket írjon az egyházközösségi folyóiratba.
– Milyen pompás gondolat! Remélem, neki is tetszeni fog!
Akár ott se volnánk! Vagy egy-egy szobor állna mind a kettőnk helyén. Csak beszélnek tovább, sőt egyre többen kapcsolódnak bele! A világ végéig így folytatnák!
Odaszólok Annette-nek:
– Nézd. Az ott tud menni.
– Igen. – feleli. – Ez pedig itt egész tisztán beszél.
– Hallom én is – mondom. – Figyelem. Milyen okos!

A csevegés elhallgat körülöttünk. A lemmingek zavart pillantásokat váltanak.
– Ennek ujjak vannak a kezén – mutatok egyre.
– Szegénykém – sajnálkozik Annette. – Az orvosok szerint az ujj a kézen gyógyíthatatlan kínnal jár.
– Pedig elég vidámnak látszik – mondom. – Nézd… még mosolyogni is próbál.
– Derék kis lények – ismeri el Annette. – Képzeld, egész életükben lábon járnak!
Közben megrökönyödés támadt körülöttünk, s az dühbe csapott át. A pap mosolygó képpel közeledik felénk.
– Jön egy olyan fura galléros – jegyzi meg Annette.
– Az a különleges fajta – közlöm. – Azért van rajta a fura gallér. Különben nem tudnák a többiek, hogy olyan különleges. Valami vezetőféle a nyájban. Tudod, aki megmondja nekik, mit csináljanak, hova menjenek satöbbi.
A pap mosolya eltűnik. A lemmingek dühösen beszélni kezdenek hozzá. Aztán villámgyorsan eltakarodnak.
– Milyen fürgén mennek – szól Annette. – jaj, még meg találják ütni magukat!
– Dehogy – nyugtatom meg. – Nem is hiszed, milyen ügyesek a lábukkal, ha már megszokták egy kicsit. Még táncolni is tudnak. Igen, némelyik még azt is tud.
– Jaj, de izgalmas! – lelkendezik Annette. – Nekünk is táncolnak, ha szépen megkérjük őket?
De addigra már mind elment, a pap csak úgy szaladt utánuk, és mi sose láttuk meg, hogy táncolnak a lemmingek.

Kérdések, feladatok (13 évesnél idősebbek számára)

Bibliográfiai adatok: Részlet Peter Marshall Tombol a Hold című regényéből. Európa, 1967. Fordította: Bányay Geyza.

Mi a véleményed Annette és Bruce viselkedéséről?

Miért bántódnak meg látogatóik viselkedésétől?

Mit gondolsz a látogatókról? Miért nevezik őket Bruce-ék lemmingeknek?

Miért döbbennek meg a fiatalok szavain?

Vajon mit jelent a „másság” Bruce és Annette szempontjából?

Sokan zavarban érzik magukat, ha fogyatékos emberrel találkoznak. Mi lehet ennek az oka? Kerültél már hasonló helyzetbe? Vajon hogyan lehet ezt a zavart leküzdeni?

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.02.04.
Tátrai Annamária: Szerintem a közmunka is megbélyegző
Az, ha a családfőnek alacsony az iskolai végzettsége, már több is egyszerű szegénységi kockázatnál, csapdahelyzet, amely igen, újratermeli önmagát a gyerekek esetében. Mindez párosul azzal...
(Forrás: Jelen)
--
2023.02.04.
A pedagógusok fele sztrájkolt a bicskei általános iskolában
Bicskén a Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola pedagógusai eljutottak az elkeseredettségnek arra a szintjére, hogy a pedagógusaik fele sztrájkba lépett hétfőn. A tanulók 80 százaléka...
(Forrás: Jelen)
--
2023.02.04.
Setényi János: van elég tanár, túl sok az intézmény, de béremelésre szükség van
Kérdésre válaszolva, hogy a kormány tervezett teljesítményértékelési rendszere megfelelő-e Setényi János úgy fogalmazott: \"diplomatikusan válaszolnék, minden ilyen kezdeményezés, ami...
(Forrás: Infostart)
--
2023.02.03.
Pankotai Lili: Az iskola vezetősége megszavaztatta a tanárokkal, hajlandóak-e velem dolgozni
Pankotai úgy érezte, elfogyott körülötte a levegő, szerinte pszichológiai hadviselést folytattak ellene, és tavaly novemberben eljött az iskolából, sőt, Pécsről is, azóta a budapesti Alternat...
(Forrás: hvg.hu)
--
2023.02.03.
Rétvári Bence tisztázta a pedagógusbér-emelés részleteit
dén januártól már 10 százalékkal emelkedtek a pedagógusbérek, de amint megérkeznek a Magyarországnak járó EU-s források, 21 százalékra emelkedhet az idei béremelés mértéke. Ezt a jö...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.02.02.
Nem csitul a tanársztrájk, újabb akciók jönnek Március 15-ére pedig a diákok is nagyobb megmozdulást szerveznek.
A szakképzésben oktatók hosszabb ideig tartó munkabeszüntetésével folytatódhat a tiltakozási hullám az oktatásban, a részleteket hamarosan elkezdi kidolgozni a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep