Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2006. június 19. hétfő, 14:29
Címkék:

„Gyógytornászok” ideje

Vita a liberális nevelési elvekről

T. István György kollégánk cikke a Taní-tani című folyóirat 2005/2006-os tanév 3. számában jelent meg. A keserű és szenvedélyes hangvételű írás azt bizonygatja, hogy a gyerekek, fiatalok kezelhetetlensége, a tanárok egyre gyakrabban megélt tehetetlensége, eszköztelensége leginkább a liberális nevelési elvek következménye. „A történet – írja – valamikor a hatvanas években kezdődhetett. A diáklázadások korában. És a modern fogyasztói világban halad a kiteljesedés felé…”

Mert ez azelőtt egészen másképpen volt.

„Én ugyanis pofonokat kaptam szüleimtől, nagyszüleimtől, nagynénéimtől, tanáraimtól és egy-két utcánkbélitől, akiknek a nevét ma már imáimba foglalom az elcsattant pofonokkal, fejem püfölésére használt vonalzókkal együtt. Húszegynéhány évesen már hálás voltam, és most még inkább hálás vagyok a kornak, amelyik még nem engedett az abbéli erőszaknak, hogy én erőszakmentesen nőjek fel – azaz megvédett a közönségességtől, az ordenáréságtól, az esztelen alkalmi anarchiáktól, és természetesen megvédett a tényleges erőszaktól.

[…] Azért is meghajtom a fejemet Balogh igazgató úr előtt, mert jókor és jó nagy pofonokat tudott adni. Sorba álltunk irodája előtt a pofonokért. Kihallatszottak a csattanások. Egyre jobban, ahogy haladtam előre a sorban. Majd én következtem. Balogh István igazgató úr a kollégái helyett is pofozkodott, azaz aki nem szeretett pofozkodni, azt vészhelyzetben helyettesítette. Amiatt is hálás vagyok Farkas tanító néninek, hogy ha nem figyeltem kellően, a vonalzó csak úgy csattant a fejemen. Amiatt is nagy tisztelettel gondolok Bátyi Endre tanár úrra, hogy ha órán éneklés helyett nevetgéltünk, úgy megemelte a pajeszunkat, hogy lábunk hegyén meredeztünk előtte, mint az élő fájdalom.

Nem azért hálálkodom, mert az emlékek megszépülnek.

Én pofonokat kaptam. Nem megalázást, hanem pofonokat. Gyakran lehettek kétségeim a pofonok jogosságát illetően (akkor még ezt titkolni kellett, mert különben még otthon is elvertek), de ma már nincsenek […].”

A teljes cikk elolvasható a folyóirat honlapján; ott a lap vitára invitálja a liberális nevelés védelmezőit és persze kritikusait is.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.06.11.
OKOS MAGYARORSZÁG
Az ország és polgárai sikereinek kulcsa ma is a mindenki számára elérhető, jó minőségű tanulási lehetőség, amely kreativitásra, közös tevékenységre, a modern technológia felhaszná...
(Forrás: Közös Alap)
--
2021.06.11.
Senki nem akar iskolaigazgató lenni, ezért gyorstalpalón próbálják kiképezni az új generációt
A probléma megoldására a Távoktatási és Továbbképzési Intézet olyan képzést indít, ahol egy átlagos pedagógus havi fizetésének másfélszeresét befizetve tanévenként, rekord rövids...
(Forrás: b1.hvgblog)
--
2021.06.10.
Tényleg népszerűbb lett a szakképzés, de a számokkal azért baj van
A tavalyi év nagy változása, hogy 2020. július 1-jén a szakképzés és a köznevelés szervezetileg és szabályozásilag teljesen különvált. Ez többek között azzal jár, hogy annak, aki a...
(Forrás: G7)
--
2021.06.09.
Ónody-Molnár Dóra: MÁRIUSZ VALLOMÁSA
Révész Máriusz a minap elment a Partizánhoz, ahol az oktatás állapotáról is beszélt. A fideszes képviselő, aki 1998 óta ül a Parlamentben és a negyedik Orbán-kormányt szolgálja ki, olyanokat...
(Forrás: Jelen)
--
2021.06.09.
Tovább szűkítik a tankönyvpiacot
A jövőben már nemcsak az állami tulajdonú Könyvtárellátó Nonprofit Kft.-vel (Kello), hanem egy külső gazdasági társaságot is bevonva látná el a kormány a tankönyvek előállításával...
(Forrás: Népszava)
--
2021.06.08.
PEDAGÓGUSNAP 2021: FRÁZISOK ÉS DÜHÖDT VAGDALKOZÁS
Pedagógusnapi postánk tartalmából két üzenetet bontunk ki most együtt: Maruzsa Zoltán közoktatásért felelős államtitkár és Orbán Viktor miniszterelnök nekünk intézett sorait. Idén...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep