Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2006. június 19. hétfő, 14:29
Címkék:

„Gyógytornászok” ideje

Vita a liberális nevelési elvekről

T. István György kollégánk cikke a Taní-tani című folyóirat 2005/2006-os tanév 3. számában jelent meg. A keserű és szenvedélyes hangvételű írás azt bizonygatja, hogy a gyerekek, fiatalok kezelhetetlensége, a tanárok egyre gyakrabban megélt tehetetlensége, eszköztelensége leginkább a liberális nevelési elvek következménye. „A történet – írja – valamikor a hatvanas években kezdődhetett. A diáklázadások korában. És a modern fogyasztói világban halad a kiteljesedés felé…”

Mert ez azelőtt egészen másképpen volt.

„Én ugyanis pofonokat kaptam szüleimtől, nagyszüleimtől, nagynénéimtől, tanáraimtól és egy-két utcánkbélitől, akiknek a nevét ma már imáimba foglalom az elcsattant pofonokkal, fejem püfölésére használt vonalzókkal együtt. Húszegynéhány évesen már hálás voltam, és most még inkább hálás vagyok a kornak, amelyik még nem engedett az abbéli erőszaknak, hogy én erőszakmentesen nőjek fel – azaz megvédett a közönségességtől, az ordenáréságtól, az esztelen alkalmi anarchiáktól, és természetesen megvédett a tényleges erőszaktól.

[…] Azért is meghajtom a fejemet Balogh igazgató úr előtt, mert jókor és jó nagy pofonokat tudott adni. Sorba álltunk irodája előtt a pofonokért. Kihallatszottak a csattanások. Egyre jobban, ahogy haladtam előre a sorban. Majd én következtem. Balogh István igazgató úr a kollégái helyett is pofozkodott, azaz aki nem szeretett pofozkodni, azt vészhelyzetben helyettesítette. Amiatt is hálás vagyok Farkas tanító néninek, hogy ha nem figyeltem kellően, a vonalzó csak úgy csattant a fejemen. Amiatt is nagy tisztelettel gondolok Bátyi Endre tanár úrra, hogy ha órán éneklés helyett nevetgéltünk, úgy megemelte a pajeszunkat, hogy lábunk hegyén meredeztünk előtte, mint az élő fájdalom.

Nem azért hálálkodom, mert az emlékek megszépülnek.

Én pofonokat kaptam. Nem megalázást, hanem pofonokat. Gyakran lehettek kétségeim a pofonok jogosságát illetően (akkor még ezt titkolni kellett, mert különben még otthon is elvertek), de ma már nincsenek […].”

A teljes cikk elolvasható a folyóirat honlapján; ott a lap vitára invitálja a liberális nevelés védelmezőit és persze kritikusait is.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.03.08.
Szegregáció vagy integráció…? Petrikné Jánossy Csilla írása
Vizsgálódásunk tárgya: a segítségre, támogatásra szorulók, azaz a különleges figyelmet igénylők, az SNI-sek, a részképességzavarral élők helyzete. A többségi, a köznyelv szerint „...
(Forrás: tani-tani online)
--
2021.03.08.
Modernizációba kényszerítve
2019-ben hozta létre a magyar kormány az első vagyonkezelő alapítványt, melyből kísérleti jelleggel a Budapesti Corvinus Egyetem intézményi modellváltását finanszírozta. Az alapítványi...
(Forrás: Drót.eu)
--
2021.03.08.
Csikorog a KRÉTA az általános digitális oktatás első napján
NEM ELŐSZÖR VAN GOND A KRÉTA-RENDSZERREL. Februárban is többször tört borsot a tanárok orra alá. Ez akkor és most is azért okoz a szokásosnál nagyobb kellemetlenséget a pedagógusoknak é...
(Forrás: index)
--
2021.03.08.
Az iskolaőröknek nem jár home office
Az iskolaőrök zöme az online oktatás idején is bejár dolgozni, néhányukat ideiglenesen másik iskolába vezényelték vagy a helyi kapitányságon kaptak megbízást – tudta meg a rendőrsé...
(Forrás: Népszava)
--
2021.03.08.
Dr. Sófi Gyula: A gyerekek 25–30 százalékának van pszichés gondja, és ezen a Covid tovább ront
Szorongás, halálfélelem, tisztálkodási kényszer – csak néhány olyan pszichés probléma, amely jelentősen gyakoribb lett a gyermekek és a serdülők között a járvány kezdete óta. Sófi...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.03.06.
Az óvodákban és iskolákban is lesz hétfőtől gyermekfelügyelet
Hétfőtől április 7-ig, a tavaszi szünet végéig bezárnak az óvodák, az iskolák pedig online oktatásra térnek át. A kormány mindenkit arra kér, hogy ha van erre módja, akkor otthon oldja...
(Forrás: telex)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep