Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2006. június 19. hétfő, 14:29
Címkék:

„Gyógytornászok” ideje

Vita a liberális nevelési elvekről

T. István György kollégánk cikke a Taní-tani című folyóirat 2005/2006-os tanév 3. számában jelent meg. A keserű és szenvedélyes hangvételű írás azt bizonygatja, hogy a gyerekek, fiatalok kezelhetetlensége, a tanárok egyre gyakrabban megélt tehetetlensége, eszköztelensége leginkább a liberális nevelési elvek következménye. „A történet – írja – valamikor a hatvanas években kezdődhetett. A diáklázadások korában. És a modern fogyasztói világban halad a kiteljesedés felé…”

Mert ez azelőtt egészen másképpen volt.

„Én ugyanis pofonokat kaptam szüleimtől, nagyszüleimtől, nagynénéimtől, tanáraimtól és egy-két utcánkbélitől, akiknek a nevét ma már imáimba foglalom az elcsattant pofonokkal, fejem püfölésére használt vonalzókkal együtt. Húszegynéhány évesen már hálás voltam, és most még inkább hálás vagyok a kornak, amelyik még nem engedett az abbéli erőszaknak, hogy én erőszakmentesen nőjek fel – azaz megvédett a közönségességtől, az ordenáréságtól, az esztelen alkalmi anarchiáktól, és természetesen megvédett a tényleges erőszaktól.

[…] Azért is meghajtom a fejemet Balogh igazgató úr előtt, mert jókor és jó nagy pofonokat tudott adni. Sorba álltunk irodája előtt a pofonokért. Kihallatszottak a csattanások. Egyre jobban, ahogy haladtam előre a sorban. Majd én következtem. Balogh István igazgató úr a kollégái helyett is pofozkodott, azaz aki nem szeretett pofozkodni, azt vészhelyzetben helyettesítette. Amiatt is hálás vagyok Farkas tanító néninek, hogy ha nem figyeltem kellően, a vonalzó csak úgy csattant a fejemen. Amiatt is nagy tisztelettel gondolok Bátyi Endre tanár úrra, hogy ha órán éneklés helyett nevetgéltünk, úgy megemelte a pajeszunkat, hogy lábunk hegyén meredeztünk előtte, mint az élő fájdalom.

Nem azért hálálkodom, mert az emlékek megszépülnek.

Én pofonokat kaptam. Nem megalázást, hanem pofonokat. Gyakran lehettek kétségeim a pofonok jogosságát illetően (akkor még ezt titkolni kellett, mert különben még otthon is elvertek), de ma már nincsenek […].”

A teljes cikk elolvasható a folyóirat honlapján; ott a lap vitára invitálja a liberális nevelés védelmezőit és persze kritikusait is.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
--
2020.11.22.
Dacolunk a trenddel: maszkot erőltetnek a fogyatékkal élőkre is
Hiába sok esetben megoldhatatlan feladat számukra a kötelező maszkhasználat, az operatív törzs elutasította az autisták, illetve a súlyos értelmi fogyatékossággal élők hozzátartozóinak...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak...
(Forrás: szeged.hu)
--
2020.11.21.
Tantermen kívüli digitális oktatás. Braun József írása
2020. március 12-én az a sajátos és – csak különféle katasztrófák idejéről ismerős – helyzet adódott, hogy egyik napról a másikra, péntekről hétfőre sutba kellett vágni szinte...
(Forrás: Tani-tani online)
--
2020.11.21.
A gyermekeknek joguk van a szeretetteljes élethez
Az ENSZ Közgyűlése 1959. november 20-án fogadta el a Gyermekek Jogairól szóló Nyilatkozatot. A dokumentum megfogalmazta többek között az állampolgársághoz, a névhez, vagy az oktatáshoz...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep