Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2006. augusztus 28. hétfő, 4:35

Indul a tanév

Az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete nagy szeretettel üdvözli a kollégákat a tanév kezdetén. Honlapunk ismét teljes sebességre kapcsol, és valamennyien reméljük, hogy a 2006/2007-es iskolaév – minden jelenleg érzékelhető feszültség, probléma dacára – eredményesen, sikeresen és a pillanatnyinál jobb hangulatban telik majd el. A problémák megoldásában nagyon sokat segíthet, ha őszintén szembenézünk ezekkel, és megkísérlünk együtt gondolkodni a megoldásokon: honlapunk a továbbiakban is teret kíván adni a problémafelvetéseknek, a különböző megoldási módok bemutatásának.

A köz- és felsőoktatás aktuális problémáit tekintette át kolléganőnk, Botos Réka a www.szochalo.hu aktuális heti témái között (Változások az oktatásban. Minden szinten szinte minden). Mivel a téma közérdekű, és gondolatiságával tökéletesen azonosulni tudunk, ennek az írásnak az óraszámnöveléssel foglalkozó részletét (a szerző engedélyével) itt közöljük. Már csak azért is, mert e témáról ők is megkérdeztek bennünket.

Óraszámnövelés

Hiába a civil szervezetek halk és hangos tiltakozása, bekövetkezett: a tanárok óraszámát végérvényesen felemelték. Az általános és középiskolai szaktanárok óraszáma az eddigi heti 20-ról 22-re, a tanítóké 21-ről 22-re, a fogyatékosok általános iskoláiban tanító tanároké és gyógypedagógusoké 19-ről 21-re emelkedik. Látványra nem nagy az eltérés, hadd dolgozzanak a tanárok is! – szólhat az iskolára keserűen emlékező olvasó.

Mi lesz a következménye az óraszámnövelésnek?

– Nem önmagában az ötlettel van a probléma, hanem a bevezetés körülményeivel. Az a félelmem, hogy nem a minőségi kiválasztódás, hanem a „spórolás” lesz az elsődleges szempont. Ha a tanárok ezt a plusz két órát osztályfőnöki, szabadidőszervező tevékenységekre fordíthatnák, a minőség kerekedne felül, ám a fenntartók és ennek megfelelően az iskolavezetés általában a mennyiségi mutatókra koncentrálnak. A bevezetés természetesen együttjárhat létszámleépítéssel is, és nagy a veszélye, hogy azok fognak elmenni, akiket megrémít a pusztán mennyiségi mérce.

Milyen lenne az ideális óraszám-felhasználás?

– Lehetne hatékonyan bánni a megnövekedett óraszámmal – hiszen az angol iskolában például napi 8 órás a munkaidő –, ki kéne számolni (persze tantárgyak szerint differenciáltan), hogy mennyi idő szükséges a naprakészséghez (szakirodalmak tanulmányozása), a dolgozatjavításhoz, múzeumlátogatáshoz és egyéb tanórán kívüli tevékenységekhez… És elsősorban a civil szférának, szakmai fórumoknak és a törvényhozásnak kommunikálniuk kellene egymással, hiszen mindannyiunknak ugyanaz az érdeke – nyilatkozta a SzocHálónak Szekszárdi Júlia, az Osztályfőnökök Országos Egyesületének elnöke.

Ez az óraszámnövelés természetesen bújtatott létszámleépítés, fizetéscsökkenés (hiszen a túlórapénznek „lőttek”) és sajnos meggondolatlanság: bár a szakmai fórumok próbálták (teljesen feleslegesen) hallatni hangjukat, az ígért garanciákból semmi sem lett. Sokan szívesen tanítanak többet, ha egyéb terheiket (ami mellesleg nem az ő feladatuk) csökkentik, és megfelelő segítő személyzet teszi teljessé az iskola tanító és nevelő munkáját, de – mint ahogy az sajnos lenni szokott – pusztán a költséghatékonyság győzedelmeskedett a minőség felett. Szó se róla, sokan „alibiznek” a munkahelyeken, de pusztán létszámcsökkentéssel (bocsánat, óraszámnöveléssel) megoldani ezt nem lehet, hiszen a keserű tapasztalatok azt mutatják: nem mindig az távozik, akinek kéne… Reménykedem a beígért továbbképzésekben, az oktatás menetének és módszertanának korszerűsítésében, de figyelni kéne, hogy azok maradjanak a tanítás porondján, akik fogékonyak az újra (és a régi jóra), és nem azok, akik megfelelő diploma híján nem tudtak hova menekülni.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.07.31.
Totyik Tamás: Ha nem cselekszik azonnal, a kormánynak vállalnia kell a felelősséget a közoktatás padlóra küldéséért
A Nemzeti alaptanterv bevezetése, az iskolák tömeges kiszervezése (egyházi fenntartású iskolák számának drasztikus megemelkedése), a köznevelési rendszer szétszabdalása (óvodák fenntart...
(Forrás: mérce)
--
2021.07.31.
A harzbergi demokratikus iskola. Benedikt Hageneder írása
gy csoport tanítóképzős diák a bécsi egyházi tanárképző főiskolán (Kirchliche Pädagogische Hochschule – KPH – Wien/Krems) úgy döntött, hogy nem elégszik meg a főiskola nyújtotta...
(Forrás: tani-tani online)
--
2021.07.31.
Kilenc órai iskolakezdést és tanári béremelést - 12 pontos oktatási tervet fogalmazott az ADOM
Az ADOM Diákmozgalom utcai és online aláírásgyűjtésbe kezdett az általuk megfogalmazott 12 oktatási reformjavaslat mellett. A diákszervezet azt szeretné, ha a javaslataikat a jövő évi orsz...
(Forrás: eduline)
--
2021.07.28.
„NE MAGAS LÓRÓL TEKINTSÜNK LE A GYEREKEKRE, HANEM MERJÜNK VELÜK HUMORIZÁLNI” A tavalyi év egyik Szupertanár-jelöltjével beszélgettünk
Van, aki olyan őszinte lelkesedéssel, nyílt átéléssel beszél a munkájáról, hogy már néhány szavából átjön, mennyire imádja, amit csinál. Így van ez a tavalyi Szupertanár-jelölt Poly...
(Forrás: dívány.hu)
--
2021.07.28.
Takaró Mihály vezényletével alakítják át a NAT után a tanárképzést is
Az átalakítás a pedagógusképzés lebutítását vetíti előre a szakemberek szerint. „Egy tanárnak nyilvánvalóan nemcsak az érettségi tananyagot kell tudnia, hanem annál jóval többet....
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.07.28.
A kormány nem megvédi, hanem pajzsként használja a gyerekeket
A gyermekek felhasználása politikai kampányokban nem újszerű, Magyarországon sajnos kifejezetten gyakori probléma. Nem ismeretlen jelenség, amikor politikusok óvodákban, iskolákban parádé...
(Forrás: mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep