Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2006. december 4. hétfő, 21:56

Rendhagyó tanóra a siketek világáról

Felhívás intézményvezetőknek

A Siketek és Nagyothallók Országos Szövetsége (SINOSZ) és a Csimota Kiadó által közösen kialakított, rendhagyó tanóra a siketek világába enged bepillantást a gyerekeknek.

Magyarország lakosságának csaknem 10%-a szenved valamilyen mértékű halláskárosodásban. Ebből súlyosan nagyothalló, illetve siket körülbelül 3-4%. Kommunikációs nehézségeik mindennaposak, nagy részük nehezen vagy egyáltalán nem képes a társadalomba való beépülésre, integrálódásra, hiszen sérülésük éppen a másik emberrel kialakítandó kapcsolattól fosztja meg őket. Meggyőződésünk, hogy a gyermekek még sokkal nyitottabbak a másságra, így fontos, hogy megismertessük velük a fogyatékkal élők világát.

Korunk társadalma az információra épül, mely beszélt és írott nyelven terjed. Kommunikálunk a boltban, közlekedés közben, hivatalos ügyeink intézésekor, a munkahelyünkön, otthon, de amikor kikapcsolódunk, filmet nézünk, újságot, könyvet olvasunk, akkor is párbeszédet folytatunk. A kommunikációs készség kialakításához meghatározott szókincs szükséges, melynek elsajátítása a halló gyerekeknél nem okoz különösebb problémát. A siket és a hallássérült gyerekek számára azonban a hallássérülés mértékétől függően a szájrólolvasás, az olvasás és írás megtanulása jóval nehezebb.

A siket emberek a jelnyelvet kommunikációjuk fő eszközének tekintik. A jelnyelvet ugyanúgy használják, mint a halló emberek a beszélt nyelvet. Tehát a jelnyelv a legtöbb siket ember elsődleges nyelve.

Célunk az, hogy a rendhagyó órák keretében ne csak beszéljünk a fogyatékosság elfogadásáról, hanem teremtsünk lehetőséget is a találkozásra és a megismerkedésre.

Ezt a programot a SINOSZ finanszírozza, így az iskolának csak a lehetőséget kell megteremtenie az óra megtartásához (melynek a menetét az alábbiakban részletesen kifejtjük).

A rendhagyó órát 1., 2. és 3. évfolyamos tanulók számára ajánljuk, és ennek megfelelően dolgoztuk ki az óravázlatot. Az osztályfőnök mellett egy siket animátor, illetve a kommunikáció támogatása érdekében egy szakképzett jeltolmács venne részt az órán. Az órán segédanyagként minden gyerek kap a Csimota könyvkiadó által kiadott Beszél a kéz 2. című könyvből olyan lapokat, melyeken siket jelnyelven lerajzolt szavakat találnak; ezeket haza is vihetik, vagy későbbi játékban felhasználhatják. A SINOSZ felajánl az iskolai könyvtár számára a Beszél a kéz, illetve a Beszél a kéz 2. című könyvekből osztályonként 1-1 példányt ajándékként, melyeket a továbbiakban saját belátásuk szerint használhatnak fel a pedagógusok.

Az óra menete

I. Az osztályfőnök néhány mondattal bevezeti a fogyatékosság, a másság mibenlétét

A vakok, siketek és a mozgáskorlátozottak rövid bemutatása (pl. a szemüveg teljesen elfogadott segédeszköz, míg a hallókészülékre rácsodálkozunk; a vakokat mindjárt felismerjük az utcán, megpróbálunk segíteni, a kerekesszékesek is láthatók, de a siketekről csak beszélgetés kezdeményezésekor derül ki, hogy nem hallanak).
A siket ember nem hall, de ez nem jelenti azt, hogy néma is lenne. Tud hangot adni, de mivel nem hallja a saját hangját sem, így sokkal nehezebb a normál beszéd elsajátítása a számára. A siketeknek van egy saját nyelvünk, ez a siket jelnyelv.

II. Játék 1 (az animátor, a jeltolmács és az osztályfőnök közös közreműködésével)

„Most mutasd meg” (activity): szavak nélkül, kézzel lábbal magyarázva kell a gyerekeknek elmutogatniuk osztálytársaiknak egy-egy állatot (béka, tigris, majom, tehén, elefánt, nyúl, mókus krokodil), illetve közlekedési eszközt (hajó, metró, busz, daru, motor, mentőautó, markoló, vonat). Aki elsőként kitalálja, az mutogatja a társainak a következő szót. A játék célja, hogy érzékeltessük, sokszor milyen egyszerűen vagy – éppen fordítva – milyen nehezen lehet egy-egy mozdulatsorból kikövetkeztetni a másik fél mondanivalóját.

III. A jelnyelv bemutatása

  • Mi a kommunikáció?
  • Beszéden kívül hogyan lehet még egymással kommunikálni?
  • Feladat: kitalálni a siket vendég által elmutatott egy-egy mozdulat jelentését (siket jelnyelvi szlengek is felmerülhetnek akár, melyek szó szerinti megfeleltetései bizonyos összetett szavaknak – pl. vállalatvezető, piros pont, buszvezető-ablaküveg –, csak a gyerekek érdeklődésének megfelelő szavakból válogatva. Ugyanez fordítva: egy-egy fogalomra, tárgyra találjanak ki közösen egy jelet, rámutatni ezzel, hogy ezek a mozdulatok sokszor milyen jellemzőek is az adott tárgyra. Pl. szoktak-e egymás között kódolt módon, titkos jeleket használva beszélni, és milyen vicces is ez, amikor más nem érti, amit mi igen. Mindezt nagyon egyszerűen, játékosan fogalmazzuk meg.

III. Beszélgetés a siket vendéggel jeltolmács segítségével

Lehetséges témakörök, kérdések:

  • Hány éves, mivel foglakozik, hogyan lett siket?
  • Mennyire nehéz a beszélgetés a hallókkal, szájról olvasás, beszédhang?
  • Megnézik-e az utcán, ha társaival jelel; zavarja-e ez
  • Milyen napi problémákat jelent számára a fogyatékossága: bevásárlás, közlekedés, iskola, szórakozás (pl. hogyan hallgatnak zenét, táncolnak stb.)
  • Családja halló vagy siket? És a barátai?
  • Írás-olvasás elsajátítása: milyen plusz nehézséget jelent, hogy nem hallják a hangokat, melyekből a szavak építkeznek (nagyobbaknak bővebben lehet magyarázni)?

IV. A gyerekek szabadon tehetnek fel kérdéseket a siket vendégnek

V. Játék 2.

Az animátor kioszt lapokat (10 jármű) a gyerekeknek, melyen a Beszél a kéz 2. című könyv jelelő figurái láthatók. A gyerekeknek a többieknek nem megmutatva a lapot kell jelelniük úgy, hogy társaik kitalálják, melyik közlekedési eszközt mutatják.

VI. Zárás

A siket vendég segítségével a gyerekek megtanulhatják a legegyszerűbb mondatokat, pl. „Jó napot kívánok!”, „Köszönöm!” (mint ahogy, ha elutazunk külföldre, akkor is megtanuljuk az adott ország nyelvén ezeket a legalapvetőbb mondatokat) vagy „Szia, anyu, szeretlek!”. Így talán a gyerekek haza is visznek valamit ennek a különleges órának a tananyagából.

***

Célunk, hogy úgy találkozzanak ezzel a témával a gyerekek, mint egy érdekes, játékos jelrendszerrel. Nem elrémisztő, sajnálatkeltő célzattal történik a siket jelnyelvnek, a siketek világának a bemutatása, hanem a megismerésre törekszünk, másságuk elfogadására. Reméljük, hogy egyetértenek törekvésünkkel, és lehetőséget biztosítanak számunkra arra, hogy ellátogathassunk iskolájukba, és Önökkel együttműködve tegyünk a siket gyermekek beilleszkedéséért.

Ha kérdésük merülne fel az óra menetét illetően vagy időpont-egyeztetés céljából, kérjük, keressék Edinger Katalint a 30/274-9947 telefonszámon.

SINOSZ és Csimota Kiadó

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep