Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2006. december 7. csütörtök, 14:29
Címkék:

Beszámoló az OFOE szakmai napjáról

(2006. november 25.)

November 25-én, Katalin napján megtartottuk az OFOE korábban beharangozott szakmai napját és közgyűlését. A szakmai program nagyon izgalmasan alakult, néhány ott felvetődő, közérdeklődésre számot tartható témájára később is visszatérünk még a honlapon.
Most csak rövid tájékoztatást adunk az eseményekről, és jelezzük, hogy egy-egy témának hol lehet alaposabban utánanézni.

Programindító előadás

A programot indító előadásban felvetettük az osztályfőnöki tevékenységgel kapcsolatos aktuális gondokat, jelezve, hogy nagy részükre közös erővel találhatnánk érvényes megoldásokat. A pedagógus jogilag is biztosított mozgástere ugyanis nagyobb, mint amennyit a kollégák általában kihasználnak. A nevelési problémák sokasodnak, a pedagógus pedig egyre eszköztelenebbnek érzi magát. Ezért is fogalmazódik meg oly gyakran az igény a felnőttek, a pedagógusok hajdani tekintélyének visszaállítására, és vélik mind többen szükségesnek a keménységet, a szigort az „egyre fékezhetetlenebb tanulók megregulázása” érdekében.

Vita az iskolai erőszakról

Az iskolai erőszakról, illetve az erőszakmentesség aktuális esélyeiről vitázott Takács István György, Fenyő D. György és Achs Károly. A vitát néhány hete a Taní-Tani című folyóiratban megjelent, „Gyógytornászok” ideje című írás robbantotta ki, és ugyanitt olvashatók a reflexiók is. Ismét bebizonyosodott az az evidenciának számító igazság, hogy egy vita egészen más hatást kelt szóban, mint írásban. A vitát kezdeményező T. István György rendkívül hiteles személyiség, szavai nagy érdeklődést keltettek, és mindenki sajnálta, hogy nem maradt hosszabb idő a beszélgetésre.

Egyetlen bekezdést emelek ki az eredeti írásból (ezt tette a vitavezető Misley Judit is), ami segít a témát árnyaltabban megközelíteni:

Ha a gyerekközösségeket jó szóval, kellő bölcsességgel és a szükséges, de már elégséges minimális erőszakkal neveljük, nincs gond. Ha kivesszük az erőszakot, illetve mi, felnőttek lemondunk róla, akkor a mostaninál több és felkészültebb tanár kell, jobb munkafeltételekkel. A mai iskola ezek mindegyikéből hiányt szenved, miközben alapvető eszközeit veszíti el a jog nevében. Az erőszakmentes iskolának egyszerűen nincsenek meg a feltételei.

Tehát itt nem csupán arról van szó, hogy megengedhető-e a tettlegesség a tanár részéről, vagy sem. (Meggyőződésünk, hogy nem.) A probléma azonban ennél mélyebb és komplexebb, azt nem lehet egy egyszerű elutasítással rövidre zárni. Érdemes a kérdéssel iskolai nevelési értekezleten foglalkozni. Ehhez vitaindítóul kiemelhetők részletek az említett, egymással vitázó szerzők írásaiból.

Bemutatók

Az előadást követő bemutatók igazolják, hogy egyesületünk számos szövetségest találhat a már működő civil szervezetek között. Eljött a programra és legújabb könyvéről tájékoztatót tartott Csányi Dóra és Edinger Katalin, a Csimota Gyermekkönyvkiadó képviselője. Ezúttal a Beszél a kéz című könyvüket mutatták be (bemutatójuk anyagát a honlapon is közöljük). Most, amikor annyi szó esik az integrációról, ennek a kiadványnak rendkívül nagy pedagógiai jelentősége is van.

Általános gondot jelent, hogy a gyerekeknek és fiataloknak egyre kevesebb lehetőségük van szabadidejük értelmes eltöltésére. A tömegsport lehetőségei elpiacosodó világunkban egyre gyérebbek. Ezen a problémán szeretne segíteni a Budai XI SE Maradj a pályán! elnevezésű mozgalmával, amely 2007 májusára nagyszabású rendezvényt tervez. Ehhez együttműködő partnerként szeretné megnyerni a pedagógusokat, az osztályfőnököket. (Részletek olvashatók a programról az egyesület honlapján.)

Bártfai Edit a Demokratikus Ifjúságért Alapítványt (DIA) képviselte, és egy nemzetközi projektben szeretne együttműködni velünk. Az élet iskolája elnevezésű program, amely jelenleg Zala megye iskoláiban valósul meg, részben az osztályfőnöki órák hagyományos témáit dolgozza fel gyakorlati módon. Az eddigi tapasztalatok szerint megoldást nyújthat azokra a nevelési feladatokra és problémákra is, amelyek a hagyományos tantervi keretek között nehezen kezelhetők. (A programról részletes információk találhatók a szervezet honlapján; a program felelőse, Bártfai Edit, elérhető a következő e-mail címen: edit[pont]bartfai[kukac]gmail[pont]com).

Végül, de nem utolsó sorban meg kell említeni a vendéglátó OPKM főosztályvezetőjének, Székelyné Körösi Ilonának tartalmas tájékoztatóját és felvetését egy intenzívebb együttműködésre az egyesülettel és az iskolákkal. Az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum most már teljes egészében a Könyves Kálmán krt 40-ben, az ún. „tündérpalotában” működik. A csodálatos épületet most renoválják, ezért két hónapon keresztül zárva lesz (információ: www.opkm.hu). A múzeum munkatársai nagy örömmel fogadnak minden olyan tárgyat, amellyel gyarapíthatják értékes iskolatörténeti anyagukat.

Munkajogi tájékoztató

A tájékoztatókat követően munkajogi kérdésekről esett szó Baranyai Imre, az OFOE tanácsadó rovatának munkatársa, és Galambos Márta, a PDSZ vezetőségi tagja, részvételével. Ezzel a sokakat foglalkoztató témával a közeljövőben részletesen is foglalkozunk még a honlapunkon. Itt most csak annyit jelzünk, hogy az osztályfőnököknek jogszerűen kiharcolható lenne mindenütt legalább két óra a tanulókkal való egyéni foglalkozásra, illetve a tanítási órán kívüli tevékenységre. Tehát minden iskolai osztálynak „jár” a heti egy osztályfőnöki és az adminisztrációra fordított órán kívül legalább két óra hetente. Az egyik az előre nem látható problémák, konfliktusok kezelésére fordítható, a másikon kerülhet sor mindenfajta nem tanórai tevékenység előkészítésére, illetve lebonyolítására. A problémát persze mindenkinek a saját intézményében kellene felvetnie, az esetleges harcot ennek érdekében megvívnia. Ehhez a későbbiekben az OFOE minden szakmai segítséget igyekszik megadni.

Az egyesületi közgyűlés problémamentesen lezajlott. A vezetőséget a tagság egyhangúlag újraválasztotta. A közgyűlés jegyzőkönyve meg fog jelenni az OFOE honlap Rólunk rovatában.

SzJ

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.27.
Marad a kötelező 50 óra az érettségi előtt, de hogyan teljesíthető?
A mostani helyzetben az iskolák a fennmaradt közösségi szolgálatos órák erejéig az online iskolai folyamatokba is bevonhatnak titeket (pl. online tananyaghoz segédanyagok készítése), segí...
(Forrás: eduline)
--
2020.11.27.
Új iskolatípus: általános iskola után rögtön az egyetem előszobájába mehetnek a gyerekek
Az új oktatási program keretében mind a közép- és felsőfokú oktatási tartalmakat, mind a duális képzést összehangolják, utóbbi azért lehet szerencsés, mert a tanulók a felsőfokú du...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.27.
A tanítóképzőket lenyelik az egyházak, a tanárképzés lassan összeomlik
Megtört a császári átok és megszületett az egyetem – mondogatták 2016-ban Egerben az akkor Eszterházy Károly Főiskolán, miután az intézmény egyetemi rangot kapott a kormánytól. Az „á...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.25.
Egyházi kézbe szervezné ki a kormány a tanítóképzés nagyobb részét
Nem elképzelhetetlen, hogy a tanítónak felvett hallgatók több mint fele egyházi intézmény diákja legyen. A kormány kifejezett szándéka, hogy a pedagógusképzésben az egyházak sokkal fontosabb...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep