Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2007. február 7. szerda, 17:04

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 38.

Évezredes bölcsességek

Minél több a tilalom és a szabály, a nép annál szegényebb, minél több a fegyver, a nép annál nyugtalanabb, minél több a rendelet, annál nagyobb a felfordulás, minél több a törvény, annál több a tolvaj és a rabló.
(Lao-Ce)

Háttér-információk

Ezek a gondolatok több mint két és fél évezreddel ezelőtt születtek. Szerzőjük Lao-ce, a taoista bölcs. Ő a Tavasz és Ősz korszakának (i.e. 700 – i.e. 476) végén élt, abban az időszakban, amikor a sok háború közepette a kínai parasztok mindennél jobban vágytak a békére és a biztonságra. Igazán sokat tudhatott tehát az átmeneti korszak jellemzőiről.

Az i. e. 6. században Kínában létrejött két nagy vallási irányzat egyike a taoizmus, mely a hagyomány szerint a legendás filozófus, Lao-ce (Lao mester) tanításain alapul. A tanok hosszú ideig szóbeli hagyomány útján terjedtek, csak jóval később foglalták azokat írásba. A tao fő eleme a titokzatos természeti erő, melyet bizonyos mágikus módszerek segítségével az ember is kiismerhet. Így úrrá válva a természet felett, megértheti a múltat, és előre láthatja a jövőt is. Ez a gondolat adja a taoizmus elméleti alapját. (Forrás: Wikipédia)

A szöveg feldolgozását 14 évesnél idősebb tanulócsoportoknak ajánljuk.

Javaslatok a feldolgozáshoz

„A” változat

1. Az idézetet felolvassuk. Megkérdezzük a tanulókat, hogy szerintük melyik korban keletkezett ez a gondolatsor. Ha akad olyan diák, aki ismeri, mondassuk el vele, hogy milyen információi vannak vele kapcsolatban. A tanár röviden elmondja a háttér-információkat.

2. Megkérdezzük az osztályt, hogy általában érvényesnek tartják-e ezeket a két és fél ezer éves gondolatokat.

3. Az idézetet négy részre vágjuk. Minden tanuló kap egy kijelentést.

Minél több a tilalom és a szabály, a nép annál szegényebb.
Minél több a fegyver, a nép annál nyugtalanabb.
Minél több a rendelet, annál nagyobb a felfordulás.
Minél több a törvény, annál több a tolvaj és a rabló.

4. Kapnak néhány percet, hogy elgondolkodjanak a kapott kijelentésről, gondolataikról rövid jegyzeteket készítenek.

5. Az azonos mondattal dolgozó tanulók csoportot alkotnak, és kicserélik véleményüket.

6. A csoportok 1-1 képviselője ismerteti az osztállyal a csoport véleményét. A többiek észrevételeket fűznek az elhangzottakhoz.

7. Az osztály arról beszélget, hogy mi teszi ma időszerűvé Lao-ce szavait.

„B” változat

1. Felolvassuk az idézetet. Megkérdezzük a tanulókat, hogy szerintük melyik korban keletkezett ez a gondolatsor. Ha akad olyan diák, aki ismeri, mondassuk el vele, hogy milyen információi vannak vele kapcsolatban. A tanár röviden vázolja a szükséges háttérinformációkat.

2. Kiosztjuk az alábbi kérdőívet.

Szerinted érvényesek-e napjainkban a következő állítások?

Jelöld meg az állítások melletti öt szám közül azt, amelyik kifejezi a véleményedet.
5 = teljesen egyetértek, 4 = inkább egyetértek, 3 = egyet is értek, meg nem is, 2 = inkább nem értek egyet, 1= egyáltalán nem értek egyet. Egy sorban csak egy számot jelölhetsz meg!

Minél több a tilalom és a szabály, a nép annál szegényebb. 5 4 3 2 1
Minél több a fegyver, a nép annál nyugtalanabb. 5 4 3 2 1
Minél több a rendelet, annál nagyobb a felfordulás. 5 4 3 2 1
Minél több a törvény, annál több a tolvaj és a rabló. 5 4 3 2 1

3. Miután mindenki kitöltötte a kérdőívet, 4-5 fős csoportok alakulnak. Összehasonlítják a megoldásaikat, és megbeszélik az indokokat.

4. Minden csoport választ egy szószólót, akik a csoport véleményét képviselik. A szószólók az osztály előtt ismertetik a saját társaságuk véleményét. A többiek ezekhez a beszámolókhoz fűznek észrevételeket.

5. Az osztály konkrét példákat gyűjt Lao-ce gondolatainak aktuális igazolására.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep