Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2007. április 26. csütörtök, 15:48

Szociális kompetenciák fejlesztése 4.

„Erre nekünk nincs pénzünk!”

14-15 éveseknek 45 percben

Aki nem akar saját véleményt kialakítani, és állandóan kerüli a döntéseket, az jobbára csak sodródik az életben. Sokkal kiszolgáltatottabb lesz a nála erősebb személyiségű embereknek, és sokkal inkább befolyásolható az erkölcsi szabályok felrúgásában is. A megalapozott döntések – még akkor is, ha azok kellemetlenek – segítenek a szilárd értékrend kialakításában. A döntések elkerülése és áthárítása pedig a gyermeki személyiséget konzerválja, és értékrend helyett csak „érdekrendet” alakíthat ki.

A foglalkozás célja

A döntéshozatal gyakorlása egy olyan iskolai dilemmahelyzet feldolgozása során, amikor a közösségi és egyéni érdekek ütköznek, és tökéletes megoldás nincs, csak szolidáris vagy többé-kevésbé önző.

Előkészítés

A terem berendezéseit úgy kell elrendezni, hogy a helyszín alkalmas legyen a csoportmunkára, valamint a vita lefolytatására is.

Szükséges eszközök

  • Az óratervhez kapcsolódó nyomtatott segédletek, a szükséges mennyiségben sokszorosítva
  • Írólapok, íróeszközök, csomagolópapír, vastag filctoll, ragasztógyurma

A foglalkozás felépítése

I. Ráhangolás

A dilemmahelyzet ismertetése

Az osztály háromnapos kirándulást tervez Pécsre és környékére. Harkányba is elmennének, ahol meglátogatnák az élményfürdőt. A tanulók közül azonban ketten biztosan nem tudnák kifizetni a kirándulás költségeit, amit tovább fokoz, hogy a nagy távolság és a sokféle program miatt különbusszal mennének. Az utazás így elég sokba kerülne, viszont sokkal kényelmesebb lenne, mintha a tömegközlekedést választanák.

Sajnos nem fordulhatnak az iskola alapítványához, mert ebben az évben már kaptak tőlük anyagi támogatást. Ez olyan helyzet, amelyen csak egy jó tündér és némi pénz segíthetne. Erre azonban nem számíthatnak. Mit kellene tennie az osztálynak? Te hogyan döntenél?

II. Új ismeretek és fejlesztő gyakorlatok

1. Egyéni véleményalkotás

A tanár kiosztja a „Mit tegyünk?” című egyéni feladatlapokat (pdf, 15 KB). Minden tanuló kiválasztja a lapról azt a megoldási javaslatot, amelyik a legközelebb áll hozzá.
Miután ez megtörtént, az azonos sorszámú megoldást választók egy-egy csoportot alkotnak.

2. Érvek gyűjtése

Létszámától függően minden csoport 2-3 fős kisebb csoportra oszlik, s a diákok érveket gyűjtenek saját véleményük alátámasztására. Ehhez a munkához kapnak egy szempontokat tartalmazó feladatlapot (Szempontok az érveléshez – csoportos feladatlap (pdf, 19 KB)), melyre lejegyezhetik a gondolataikat.

A szűk körű gondolatcserét követően, az azonos véleményen lévők közösen is megbeszélik a felvetődött érveket. Végül rangsorolják ezeket, és fontossági sorrendben leírják egy csomagolópapírra. Az elkészült posztereket felteszik egymás mellé a falra.

3. Az érvek bemutatása

Minden csoport 2-2 szóvivőt választ, akik egy kis körben leülnek. Csoportjaik tagjai – mint támogatók – mögöttük helyezkednek el. A tanár moderátorként irányítja a vitát: sorban ad szót az egyes csoportok képviselőinek, akik saját álláspontjuk mellett érvelnek – úgy azonban, hogy közben nem reagálnak a többiek gondolataira.

Az érvek meghallgatása után a csoportok átrendeződhetnek. Akinek megváltozott a véleménye, az helyet változtathat.

4. Egymással vitatkozó érvek

A csoportok tagjai most a többiekével szemben álló gondolataikat fogalmazzák meg, az ő választásukat igyekeznek megkérdőjelezni, miközben érvelnek a saját döntésük helyessége mellett is. A tanár továbbra is moderátorként vesz részt a folyamatban, ő maga nem fejti ki a véleményét.

Az ellenérvek felsorakoztatása után ismét lehetőség van a helyváltoztatásra.

III. Lezárás

A tanár összegzi a felvetődött gondolatokat, és lezárja a vitát. A tanulók véletlenszerűen öt új csoportot alkotnak. Minden csoport kap egy cédulát, amelyen ez áll: „Jók voltatok!”. A tanulóknak az a feladatuk, hogy értékeljék a vitában részt vevő csoportok munkáját, beszéljék meg, hogy melyik csoport tagjai voltak a legjobbak a mai órán az érvelési technika, az ötletesség és az aktivitás szempontjából. Miután eldöntötték, felragasztják cédulájukat a megfelelő csomagolópapírra.

Kapcsolódási pontok

A foglalkozás jól kapcsolható az iskolai tanterv következő részeihez:

  • az osztályfőnöki órák keretében a közösségi kapcsolatok (család, iskola, barátok) témaköréhez,
  • a társadalomismeret és etika tantárgy keretében a szolidaritás és a segítségnyújtás, valamint az emberi szükségletek (valakihez való tartozás, a befogadottság) témaköreihez.

Segédletek

(Szerző: Török Ildikó)

Az óraleírás több civil szakmai szervezettel közös projekt keretében jött létre, melyhez az OFOE 2005-ben csatlakozott. A projekt kezdeményezője és szervezője az EDUNET Alapítvány szakmai vezetője, Gönczöl Enikő. A projekt többi résztvevője: ALÉLA Kulturális Egyesület, Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) és a Szabad Iskolákért Alapítvány (SZIA). A projektet a Nemzeti Civil Alapprogram (NCA) támogatta.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.04.15.
Tízezrek dilemmája: Menjen-e iskolába a gyerek, ha kötelező, de nem biztonságos?
Mert nagyot mondani Orbán Viktor, amikor arra hivatkozott, hogy a magyarok többsége a nemzeti konzultáción azt kérte, nyissák ki az iskolákat: a témakört firtató kérdés ugyanis nem szerepelt...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.04.15.
Maruzsa: Ha nagyon rosszul sikerül az írásbeli érettségi, lehet javítani szóbelin
Maruzsa Zoltán közoktatásért felelős államtitkár az operatív törzs pénteki tájékoztatóján beszélt az iskolákat érintő járványügyi intézkedések változásairól. Elmondta, az óvod...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.04.15.
Maruzsa: Nem lesz kötelező a gyerekeket visszavinni az óvodába és az iskolába
Az államtitkár elmondta, hogy az óvodák és az alsó tagozatok megnyitása mellett az is szólt, hogy e két csoportban alacsonyabb volt a fertőzöttek aránya. Hozzátette, hogy az alsó tagozaton...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.04.14.
Biztonságos-e az iskolák jövő heti újranyitása Magyarországon?
Hétfőn újranyitnak az általános iskolák a kormány döntése alapján, ezért megvizsgáltuk, hogy járványügyi szempontból indokolható-e az újranyitás. Amikor a kabinet március végén d...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2021.04.13.
Koronavírus és iskolanyitás: a diákoknak könnyebb, a tanároknak nehezebb lesz otthon maradni
Egyfelől tehát valós igény, hogy újrainduljon a jelenléti oktatás, másfelől valós járványügyi veszély is a nyitás. Mint a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke lapunknak elmondta, hozzájuk is...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.04.13.
Oroszi Beatrix: Amíg nem telik el két hét a tanárok második oltása után, maszkban kellene tanítani
Az esetszámokat tekintve túl vagyunk a harmadik hullám csúcsán, de továbbra sem dőlhetünk hátra, mondta Oroszi Beatrix epidemiológus, a kormánynak tanácsokat adó minisztériumi elemzőcsapat...
(Forrás: 444.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep