Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2007. április 26. csütörtök, 15:48

Szociális kompetenciák fejlesztése 4.

„Erre nekünk nincs pénzünk!”

14-15 éveseknek 45 percben

Aki nem akar saját véleményt kialakítani, és állandóan kerüli a döntéseket, az jobbára csak sodródik az életben. Sokkal kiszolgáltatottabb lesz a nála erősebb személyiségű embereknek, és sokkal inkább befolyásolható az erkölcsi szabályok felrúgásában is. A megalapozott döntések – még akkor is, ha azok kellemetlenek – segítenek a szilárd értékrend kialakításában. A döntések elkerülése és áthárítása pedig a gyermeki személyiséget konzerválja, és értékrend helyett csak „érdekrendet” alakíthat ki.

A foglalkozás célja

A döntéshozatal gyakorlása egy olyan iskolai dilemmahelyzet feldolgozása során, amikor a közösségi és egyéni érdekek ütköznek, és tökéletes megoldás nincs, csak szolidáris vagy többé-kevésbé önző.

Előkészítés

A terem berendezéseit úgy kell elrendezni, hogy a helyszín alkalmas legyen a csoportmunkára, valamint a vita lefolytatására is.

Szükséges eszközök

  • Az óratervhez kapcsolódó nyomtatott segédletek, a szükséges mennyiségben sokszorosítva
  • Írólapok, íróeszközök, csomagolópapír, vastag filctoll, ragasztógyurma

A foglalkozás felépítése

I. Ráhangolás

A dilemmahelyzet ismertetése

Az osztály háromnapos kirándulást tervez Pécsre és környékére. Harkányba is elmennének, ahol meglátogatnák az élményfürdőt. A tanulók közül azonban ketten biztosan nem tudnák kifizetni a kirándulás költségeit, amit tovább fokoz, hogy a nagy távolság és a sokféle program miatt különbusszal mennének. Az utazás így elég sokba kerülne, viszont sokkal kényelmesebb lenne, mintha a tömegközlekedést választanák.

Sajnos nem fordulhatnak az iskola alapítványához, mert ebben az évben már kaptak tőlük anyagi támogatást. Ez olyan helyzet, amelyen csak egy jó tündér és némi pénz segíthetne. Erre azonban nem számíthatnak. Mit kellene tennie az osztálynak? Te hogyan döntenél?

II. Új ismeretek és fejlesztő gyakorlatok

1. Egyéni véleményalkotás

A tanár kiosztja a „Mit tegyünk?” című egyéni feladatlapokat (pdf, 15 KB). Minden tanuló kiválasztja a lapról azt a megoldási javaslatot, amelyik a legközelebb áll hozzá.
Miután ez megtörtént, az azonos sorszámú megoldást választók egy-egy csoportot alkotnak.

2. Érvek gyűjtése

Létszámától függően minden csoport 2-3 fős kisebb csoportra oszlik, s a diákok érveket gyűjtenek saját véleményük alátámasztására. Ehhez a munkához kapnak egy szempontokat tartalmazó feladatlapot (Szempontok az érveléshez – csoportos feladatlap (pdf, 19 KB)), melyre lejegyezhetik a gondolataikat.

A szűk körű gondolatcserét követően, az azonos véleményen lévők közösen is megbeszélik a felvetődött érveket. Végül rangsorolják ezeket, és fontossági sorrendben leírják egy csomagolópapírra. Az elkészült posztereket felteszik egymás mellé a falra.

3. Az érvek bemutatása

Minden csoport 2-2 szóvivőt választ, akik egy kis körben leülnek. Csoportjaik tagjai – mint támogatók – mögöttük helyezkednek el. A tanár moderátorként irányítja a vitát: sorban ad szót az egyes csoportok képviselőinek, akik saját álláspontjuk mellett érvelnek – úgy azonban, hogy közben nem reagálnak a többiek gondolataira.

Az érvek meghallgatása után a csoportok átrendeződhetnek. Akinek megváltozott a véleménye, az helyet változtathat.

4. Egymással vitatkozó érvek

A csoportok tagjai most a többiekével szemben álló gondolataikat fogalmazzák meg, az ő választásukat igyekeznek megkérdőjelezni, miközben érvelnek a saját döntésük helyessége mellett is. A tanár továbbra is moderátorként vesz részt a folyamatban, ő maga nem fejti ki a véleményét.

Az ellenérvek felsorakoztatása után ismét lehetőség van a helyváltoztatásra.

III. Lezárás

A tanár összegzi a felvetődött gondolatokat, és lezárja a vitát. A tanulók véletlenszerűen öt új csoportot alkotnak. Minden csoport kap egy cédulát, amelyen ez áll: „Jók voltatok!”. A tanulóknak az a feladatuk, hogy értékeljék a vitában részt vevő csoportok munkáját, beszéljék meg, hogy melyik csoport tagjai voltak a legjobbak a mai órán az érvelési technika, az ötletesség és az aktivitás szempontjából. Miután eldöntötték, felragasztják cédulájukat a megfelelő csomagolópapírra.

Kapcsolódási pontok

A foglalkozás jól kapcsolható az iskolai tanterv következő részeihez:

  • az osztályfőnöki órák keretében a közösségi kapcsolatok (család, iskola, barátok) témaköréhez,
  • a társadalomismeret és etika tantárgy keretében a szolidaritás és a segítségnyújtás, valamint az emberi szükségletek (valakihez való tartozás, a befogadottság) témaköreihez.

Segédletek

(Szerző: Török Ildikó)

Az óraleírás több civil szakmai szervezettel közös projekt keretében jött létre, melyhez az OFOE 2005-ben csatlakozott. A projekt kezdeményezője és szervezője az EDUNET Alapítvány szakmai vezetője, Gönczöl Enikő. A projekt többi résztvevője: ALÉLA Kulturális Egyesület, Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) és a Szabad Iskolákért Alapítvány (SZIA). A projektet a Nemzeti Civil Alapprogram (NCA) támogatta.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.09.27.
Rétvári Bence a magyar oktatáspolitikáról dicsekedett, csak pár dolgot elfelejtett megemlíteni
Rétvári egy fontos dolgot elmulasztott megemlíteni: Magyarországon még így is igen keveset költ az állam az oktatásra. Ugyanebből az anyagból kiderül például, hogy az egy tanuló teljes (á...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.26.
MIT TEHETSZ, HA A MUNKAHELYED NEM BIZTONSÁGOS?
Sajnos a kormány és a felelős minisztérium magukra hagyta a munkavállalóit. Csak abban bízhatunk, hogy a nagy focimeccs végeztével talán hajlandóak lesznek szembe nézni a valósággal, és...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
--
2020.09.26.
Vajda Zsuzsanna: Az erő kultusza: gumibotos rendfenntartók az iskolában
Más országokban, ahol alacsonyabb a büntethetőségi korhatár (például Svájcban vagy Hollandiában) megfelelő infrastruktúra, a gyerekek és fiatalok korrekciós nevelését szolgáló intézetek...
(Forrás: mérce)
--
2020.09.26.
Ami az iskolákban történik, sokkal inkább emberkísérlet, mint a szuperkupadöntő
Mivel nem jelent meg egységes, minden iskolára kötelező előírás, zavaros helyzet alakult ki az oktatási intézményekben. Mindezt Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke egy...
(Forrás: 24.hu)
--
2020.09.26.
Fellépnek a homoszexuális Hamupipőke ellen
Petíciót kezdeményezett a CitizenGO érdekvédelmi szervezet a Meseország mindenkié címmel a Labrisz Leszbikus Egyesület kiadásában megjelent mesekönyv terjesztése ellen. Alig két nap alatt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.09.26.
Meggyógyultak, mégsem engedik vissza őket az iskolába
Miközben a kormány, az operatív törzs, illetve a népegészségügyi központ is többször hivatkozott arra, hogy a járvány kezelésénél a WHO protokoll szerint járnak el, a lapunk által megismert...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep