Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59
Címkék:

Dr. Kronstein Gábor

Példaképek vagy káosz a diákfejekben?

Nem szoktam részinformációk alapján véleményt nyilvánítani. Most kivételt teszek. Felzaklatott, amit a Felvételi Információs Szolgálat és a Marketing Centrum véleményszondázásából kiolvastam. Megbízottaik (akik tanárok is lehettek) azt kérdezték 655 középiskola 30 ezer 10-12. évfolyamos diákjától, hogy kit ismernek a 20. századi közéletből. Kit ismernek el közülük, és kit utasítanak el? (Ennek a felmérésnek két előzménye is volt. A 2002-es felvétel egyik adatára emlékezhetünk: a vizsgálati minta 9 százaléka pozitívan említette Hitler Adolfot. Ez az arány a rendvédelmi továbbtanulásra jelentkezők között akkor elérte a 14 százalékot.)

Kétségeim vannak a megszondázás tudományos értéke felől, mégsem erről érdemes beszélni. A nyers alaptáblázatok számsorai olyan átütő erővel szolgáltatnak megerősítést fontos pedagógiai összefüggésekről, hogy adatait, még esetleges gyarlóságai ellenére is, feltétlenül a kollégák – osztályfőnökök, történelem- és irodalomtanárok – szíves figyelmébe ajánlom.

Néhány példát említenék. A legelismertebb magyar közéleti személyiségek említési arányai százalékban: Orbán Viktor (19), Göncz Árpád (13), Medgyessy Péter és Kertész Imre (4-4). Kétszázalékos helyet juttattak a diákok Antall Józsefnek, Horthy Miklósnak, Frei Tamásnak, Havas Henriknek és Puskás Ferencnek. A leginkább elutasított magyar közéleti személyiségek sorrendje: Medgyessy Péter (19), Orbán Viktor (15), Rákosi Mátyás (9), Anettka (8), Torgyán József (8) Csurka István (4), Magyar Bálint (4), Kádár János és Kovács László (3-3), Horn Gyula és Szálasi Ferenc (2-2). A tíz „egyszázalékos” közéleti személy közé tartozik mások mellett Horthy Miklós, Kövér László, Friderikusz Sándor, Havas Henrik és Majka. (A részletek megtalálhatók a Felvételi Információs Szolgálat honlapján.)

A névsor és a nevek sorrendje a magyar erkölcsi, politikai és kulturális nevelés szégyene. Minősíti a reform-oktatáspolitika hatékonyságát, a családi és iskolai nevelés ellentmondásait. Kihangzik belőle, hogy a televíziónak erős, a rendszerezett anyagú és intézményes történelemoktatásnak viszont gyenge orientáló képessége van. Föltehető, hogy a 20. századi magyar közéletről szerzett ismeretek töredékesek, felszínesek, törmelék módjára helyezkednek el a diákok tudatában. Feltételezem továbbá, hogy a televízió mellett a propagandisztikus torzítás és a közbeszédben állandósult nyegle, rosszhiszemű toposzok is befolyásolták a diákok véleményét. Nem lep meg, hogy még ez a nem reprezentatív mintán készült, felszíni szondázás is éles társadalmi különbségek tudati jellegzetességeiről árulkodik.

Bennem csak erősödött a meggyőződés, hogy erőteljesebb, ugyanakkor meggyőzőbb erkölcsi nevelésre van szükség. Olyanra, amelynek jellegét nem négyéves ciklusok szabják meg, hanem értékkonszenzuson alapszik, és sarktételeit egyaránt vállalni tudja a zsidó-keresztény értékrendet követő pedagógus és a szekuláris nevelés híve.

Irodalom

Gazsó Ferenc – Laki László: Fiatalok az újkapitalizmusban. Kráter Kiadó. Budapest. 2004.

Kapcsolódó linkek

Felvételi Információs Szolgálat

Marketing Centrum

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.12.06.
A katekizmusra hivatkozva buzdítanak polgári engedetlenségre a híres katolikus iskola tanárai
„Az állampolgárt lelkiismerete kötelezi arra, hogy ne engedelmeskedjék a polgári hatóságok előírásainak, amikor ezek ellenkeznek az erkölcsi rend követelményeivel, a személyek alapvető...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.12.06.
Totyik Tamás: a pedagóguselbocsátások még nagyobb ellenállást szülnek
Totyik Tamás az InfoRádió érdeklődésére megerősítette, hogy az elbocsátások az Európai Bizottság érdeklődését is felkeltették: a jogvédelmet ellátó jogászoknál arról érdeklődtek...
(Forrás: Infostart)
--
2022.12.06.
A POLGÁRI ENGEDETLENSÉG NEM LEHETŐSÉG, HANEM KÖTELESSÉG
“Újabb erős jelzést kapott mind a társadalom, mind pedig a döntéshozók: egyre többen és egyre hangosabban mondják ki, hogy elég volt abból, ami ebben az országban – különösen az oktat...
(Forrás: Szemlélek)
--
2022.12.05.
Csaknem ezer pedagógus tiltakozott hétfőn, a Parlamentbe is bejutottak
A Belügyminisztérium elé a Kölcsey Ferenc Gimnázium tanárai szervezték a demonstrációt, szolidaritásul a múlt héten kirúgott 8 tanárral. A Kölcseyből még októberben rúgtak ki 5 taná...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.12.03.
Zárthelyi a kibertérben. Bessenyei István szatírája
„Mennél több helyen kezdték azonban használni a pegasus.edu 5.0 programot, annál nagyobb adattömeg halmozódott fel, amelynek folyamatos értékelésére egyre inkább meghaladta az oktatási...
(Forrás: tani-tani online)
--
2022.12.03.
Kirúgott tanár a Klebelsberg előtti tüntetésen: „Nem a hivatásomat, hanem a magyar jövőképemet vette el a kormány”
Szombat délután 5 órára tüntetést hirdetett a Klebelsberg Központ budapesti épülete elé a Tanítanék Mozgalom. Helyi tudósítónk szerint délután ötre nagy tömeg gyűlt össze az inté...
(Forrás: telex)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep