Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2007. szeptember 10. hétfő, 20:18
Címkék:

Gyermekdráma a Szépművészetiben

A 2007-2008-as tanévben újra indul a gyerekdrámacsoport a Szépművészeti Múzeumban kisiskolások számára.

A foglalkozásokon a gyermekek a Szépművészeti Múzeumban kiállított klasszikus művek és az ott készített saját alkotásaik segítségével egy mesés csodavilágban találják magukat. Az olykor játékos, olykor költői, de mindenképpen kreativitást serkentő csodavilágba merülés nem öncélú, hanem olyan eszköz lehet, amely hozzásegíti a gyermeket énképének módosításához, életérzésének, életstílusának átalakításához.

A csoportos pszichodráma a gyermekek fejlesztésére is alkalmas. A mesék, történetek létrehozásával mindenki egy alkotó folyamat részesévé válik.
A spontán játék felszabadítja a résztvevő gyermek kreativitását, bővíti szereprepertoárját, katartikus élményekhez juttatja őket, s ezáltal énerősítő, személyiségfejlesztő hatása van.

A foglalkozásokon a résztvevők megérezhetik, hogy egy másik világba lépnek be, oda, ahol minden megtörténhet. A gyerekek varázslóvá válhatnak, olyan szerepet választhatnak, amilyet szeretnének, az történik velük, amit ők maguk kitalálnak. Részvételük a többiek történetében szabadon választott.
Egyetlen lényeges szabály a „mintha” szabálya. Ez biztosítja, hogy az agresszivitás szimbolikusan fejeződjön csak ki, s a játék irrealitása meg is nyugtatja a gyereket, aki így sokkal autentikusabban mer megnyilvánulni, mint mindennapi valóságában. Az átváltozást a jelmezek segítik, a beöltözés aktivizálja a fantáziaműködést is. A módszer cselekmény – akció – katartikus, élményt élménnyel gyógyít.

A gyeremekpszichodrámában nem magyarázunk, nem kommentálunk, nem vonunk le tanulságokat.

A csoportokat két felnőtt vezeti. Szerepük, hogy a gyermekek rendelkezésére álljanak, hogy a résztvevők önértékérzésének, énérzékelésének megváltoztasát lehetővé tegyék. Új típusú kapcsolatrendszer kiépítésére törekszenek, ahol a gyerek önmagát alkotó, eredeti, szeretetre méltó lényként ismerheti fel. A játékokban két dimenzióban vesznek részt. Egyrészt ott vannak, ahol az egyes gyerek, alkalmazkodnak hozzá, igyekeznek megérteni, megérezni érzéseiket. Másrészt kívülállóként értelmezik, irányítják a folyamatokat, figyelnek a csoport egészének történéseire.

A csoportmunka során a cselekvés szimbolikus kifejezést nyer (egy, az élettértől alapvetően különböző potenciális térben, az „úgy tenni, mintha” világban).
Sohasem a konkrét tünetre fókuszál (az majd áttételesen és szimbolikusan jelenik meg a gyerek játékában). Ezért jól feldolgozhatók a különböző magatartászavarok (hipermotilitás, agresszivitás, figyelemzavar stb.), a pszichoszomatikus zavarok. Lehetővé válik a pszichoszociális problematikájú családokból érkező gyerekek „témáinak” (labilis családstruktúra, válás bántalmazás, alkoholizmus…) megjelenítése és megoldása is.
Az önkéntes részvétel erős motivációt eredményez, az oldott hangulat kizár bármilyen stigmatizációt.

Mikor és hol?

Szeptembertől, hetente keddenként a Szépművészeti Múzeumban, 16-tól 17.30-ig.

Az első alkalom időpontjáról értesítjük a jelentkező pedagógus kollégát vagy szülőt, amint összeállt a csoport. A csoportot Drinóczky Viktória és Kovács Erzsébet pedagógusok és gyermekpszichodráma-terapeuták vezetik.

Előzetes bejelentkezés szükséges. Drinóczky Viktória: 30 5597624 vagy dvikk[kukac]freestart[pont]hu.

A foglalkozások ára: 8000Ft/hó, az első alkalom ingyenes kipróbálási lehetőség.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.10.16.
Lelki problémája van a gyereknek? Várhatja, hogy ellássák!
Jelenleg félelmetesen hosszú sorok kígyóznak a gyermekpszichológusokat foglalkoztató pedagógiai szakszolgálatok előtt, akárcsak a gyerekpszichiátriai ambulanciákon. Miközben az állami mellett...
(Forrás: index)
--
2021.10.16.
Mit tegyél, ha bántják és kiközösítik a gyerekedet?
Kevés szívfájdítóbb dolog létezik szülő számára, mint amikor azt tapasztalja, hogy a suliban bántják, kiközösítik a gyerekét. Az áldozat szégyenkezik, gyakran titkolja mindazt, amit...
(Forrás: családi net)
--
2021.10.16.
A pedagógusok szerint a kormány slendriánsága miatt fulladt kudarcba az első sztrájktárgyalásuk
A Pedagógus Szakszervezet (PSZ) felháborítónak tartja, hogy a közös sztrájkbizottságban nem volt nevesítve, csak a PDSZ. Így a levél Kisfaludy Lászlót csak a PDSZ-szel való tárgyalásra...
(Forrás: Mérce)
--
2021.10.16.
Minden francia iskolában megemlékeztek a meggyilkolt történelemtanárról
A pedagógust egy évvel ezelőtt egy csecsen terrorista azért ölt meg kegyetlenül, mert a szólásszabadságról tartott óráján Mohamed profétáról készült karikatúrákat is bemutatott. Az...
(Forrás: Infostart)
--
2021.10.16.
Tizenhat Pest megyei iskola fejlesztését gyorsította fel a kormány
Összesen tizenhat, a budapesti agglomerációhoz tartozó település iskolafejlesztési programját nyilvánították nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűvé csütörtökön. A kiadott...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2021.10.16.
Hol kezdődik az autonómia a pedagógiában?
A tapasztalatok azt igazolják, hogy temérdek probléma halmozódik fel az oktatás, még inkább a nevelés világában. Ám a legnagyobb gond éppen az, hogy a nevelés társadalmi tekintélye és...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep