Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2007. szeptember 10. hétfő, 20:18
Címkék:

Gyermekdráma a Szépművészetiben

A 2007-2008-as tanévben újra indul a gyerekdrámacsoport a Szépművészeti Múzeumban kisiskolások számára.

A foglalkozásokon a gyermekek a Szépművészeti Múzeumban kiállított klasszikus művek és az ott készített saját alkotásaik segítségével egy mesés csodavilágban találják magukat. Az olykor játékos, olykor költői, de mindenképpen kreativitást serkentő csodavilágba merülés nem öncélú, hanem olyan eszköz lehet, amely hozzásegíti a gyermeket énképének módosításához, életérzésének, életstílusának átalakításához.

A csoportos pszichodráma a gyermekek fejlesztésére is alkalmas. A mesék, történetek létrehozásával mindenki egy alkotó folyamat részesévé válik.
A spontán játék felszabadítja a résztvevő gyermek kreativitását, bővíti szereprepertoárját, katartikus élményekhez juttatja őket, s ezáltal énerősítő, személyiségfejlesztő hatása van.

A foglalkozásokon a résztvevők megérezhetik, hogy egy másik világba lépnek be, oda, ahol minden megtörténhet. A gyerekek varázslóvá válhatnak, olyan szerepet választhatnak, amilyet szeretnének, az történik velük, amit ők maguk kitalálnak. Részvételük a többiek történetében szabadon választott.
Egyetlen lényeges szabály a „mintha” szabálya. Ez biztosítja, hogy az agresszivitás szimbolikusan fejeződjön csak ki, s a játék irrealitása meg is nyugtatja a gyereket, aki így sokkal autentikusabban mer megnyilvánulni, mint mindennapi valóságában. Az átváltozást a jelmezek segítik, a beöltözés aktivizálja a fantáziaműködést is. A módszer cselekmény – akció – katartikus, élményt élménnyel gyógyít.

A gyeremekpszichodrámában nem magyarázunk, nem kommentálunk, nem vonunk le tanulságokat.

A csoportokat két felnőtt vezeti. Szerepük, hogy a gyermekek rendelkezésére álljanak, hogy a résztvevők önértékérzésének, énérzékelésének megváltoztasát lehetővé tegyék. Új típusú kapcsolatrendszer kiépítésére törekszenek, ahol a gyerek önmagát alkotó, eredeti, szeretetre méltó lényként ismerheti fel. A játékokban két dimenzióban vesznek részt. Egyrészt ott vannak, ahol az egyes gyerek, alkalmazkodnak hozzá, igyekeznek megérteni, megérezni érzéseiket. Másrészt kívülállóként értelmezik, irányítják a folyamatokat, figyelnek a csoport egészének történéseire.

A csoportmunka során a cselekvés szimbolikus kifejezést nyer (egy, az élettértől alapvetően különböző potenciális térben, az „úgy tenni, mintha” világban).
Sohasem a konkrét tünetre fókuszál (az majd áttételesen és szimbolikusan jelenik meg a gyerek játékában). Ezért jól feldolgozhatók a különböző magatartászavarok (hipermotilitás, agresszivitás, figyelemzavar stb.), a pszichoszomatikus zavarok. Lehetővé válik a pszichoszociális problematikájú családokból érkező gyerekek „témáinak” (labilis családstruktúra, válás bántalmazás, alkoholizmus…) megjelenítése és megoldása is.
Az önkéntes részvétel erős motivációt eredményez, az oldott hangulat kizár bármilyen stigmatizációt.

Mikor és hol?

Szeptembertől, hetente keddenként a Szépművészeti Múzeumban, 16-tól 17.30-ig.

Az első alkalom időpontjáról értesítjük a jelentkező pedagógus kollégát vagy szülőt, amint összeállt a csoport. A csoportot Drinóczky Viktória és Kovács Erzsébet pedagógusok és gyermekpszichodráma-terapeuták vezetik.

Előzetes bejelentkezés szükséges. Drinóczky Viktória: 30 5597624 vagy dvikk[kukac]freestart[pont]hu.

A foglalkozások ára: 8000Ft/hó, az első alkalom ingyenes kipróbálási lehetőség.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.10.03.
„Ha minden tanár feláll, felborul a rendszer. Álljatok fel, veletek vagyunk!” – ismét a kirúgott tanárokért tüntettek a Kölcseynél
Több százan öltöttek kockás ruhát, hogy szolidaritást vállaljanak a sztrájkjog ellehetetlenítése miatt polgári engedetlenséget választó pedagógusokkal.A korai időpont ellenére hétfő...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.10.02.
A fogyatékosság a középkorban. Csizmárné Gede Erika Judit írása
A középkori társadalom emberének képzeletét a „csoda” uralta. A „csodák” közé sorolódtak a különféle fogyatékossággal születetett gyermekek is. Jelenlétük az elképzelt lényekkel...
(Forrás: tani-tani online)
--
2022.10.02.
Diákonként havi nyolcezer forint segítséget vár a szülőktől egy budapesti iskola
A tanárok fizetése olyan alacsony, hogy több kollégájuknak megélhetési gondja van, ezért csak idén már a tanári gárdájuk 10 százaléka a hivatás elhagyására kényszerült. Ezzel elindult...
(Forrás: Infostart)
--
2022.09.29.
Bódis Kriszta – Hegymenet (podcast)
Hogyan működik az a program, amely egy reménytelen cigánytelepről is képes ott született gyerekeket az egyetemig elvezetni? És mi motiválja, mi hajtja a Van helyed rendszer megalkotóját munk...
(Forrás: Az élet, meg minden podcast)
--
2022.09.29.
L.Ritók Nóra: Amit a jövő hozhat
Ám ahhoz, hogy a családjukból kiemelt gyerekek stabilizálódjanak, nagyon erős szakmai segítség kellene. Ezek a kicsik-nagyok mind traumatizáltak, szörnyű dolgokon mentek keresztül, és egé...
(Forrás: viszont.hu)
--
2022.09.29.
Gyarmathy Éva: „A munka világa is kreatív agyakért kiált”
Fontos a tér, az alkotó klíma, de nem hiányozhat a kreativitásból a kidolgozás, a befektetendő munka – a kreatív működés „kemény része”. Meg kell tanulni módszeresen gondolkodni....
(Forrás: g7.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep