Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2007. szeptember 10. hétfő, 20:54

Környezetvédelmi kalandfüzet II.: Nagy indiánkönyv

Zöld Béka tanár Úr könyvajánlója

„Ha az ember a földre köp, saját magát köpi le. A föld nem az emberé. Mi ezt mindig is tudtuk. Minden mindennel összefügg. Minden egybefonódik, úgy, mint ahogy a családot a vér egyesíti. Az élet fonalát nem az ember teremtette. Azt a szőttes szálai alkotják. Amit a fonallal művel, az ember önmagával teszi.”

Seattle törzsfőnök

Immár a második könyvecskét készítettem el azzal a sürgető ösztönzéssel, hogy ma már nem az a kérdés, merre fejlődik az emberiség, melyik úton fog járni, hanem az a kérdés, hogy meg fog-e maradni egyáltalán! Élhetővé alakítja vissza környezetét azzal, hogy megőrzi, óvja és erre neveli a felnövő generációkat, vagy végleg pusztulni hagyja?

Beindultak azok a folyamatok, melyek a kutatók szerint vissza ugyan nem fordíthatók már, de hatásaik jelentősen csökkenthetőek. Megítélésem szerint globális környezeti válságban élünk: legfontosabb feladataink egyike kell, hogy legyen a környezeti nevelés hatékonyságának növelése az iskolákban, illetve annak elindítása.

Nem elég például, ha kampányszerűen hulladékgyűjtési akciókat szervezünk a tanulóknak, ha ugyanakkor nem tudatosítjuk bennük, hogy a szelektív hulladékgyűjtés mellett a visszaváltható csomagolásoké kell, hogy legyen a jövő! Nem elég, ha felhívjuk a figyelmet a takarékoskodásra (vízzel, energiával), ugyanakkor a folyosón fényes nappal is égnek a lámpák, a mosdókban csöpögnek, folynak a csapok. Komplex módon kell nevelnünk a gyerekeket a környezetvédelemre, de olyan módon, hogy az információk, a problémák és a lehetséges megoldások az ő szintjükön jussanak el hozzájuk.

Ezzel a céllal születtek a könyvek, melyek elsősorban foglalkoztató anyagok: megalapozhatják a környezettudatos magatartás kialakítását, illetve fejlesztését. Arra ösztönöznek, hogy menjünk ki a természetbe, ismerjük meg. A megismerést követi a megértés (felfedezés), a szeretet, majd a felelősség és tenni akarás. Egyik a másikból fejlődik ki és nem megkerülhető.

Kalandfüzet, mert a gyerekeket kalandokon keresztül viszi át a környezet és természetvédelem problémakörein. Nem véletlenül lett a címe Nagy indiánkönyv: elsősorban általános iskolások számára készült, akikhez az indiánok kalandos, izgalmas, természet közeli élete közelebb áll, mint bármi más. A könyvön keresztülvonul tehát az indiánok felfogása a természetről, emberről. A cím tehát utal arra az igényre, mely a ma emberében is megvan: vissza a természethez, illetve igyekszik felkelteni az olvasás igényét a mai gyerekekben, miközben utal Karl May, Cooper műveire.

Fekete-fehér, illetve szürkeárnyalatos kivitelben készült el, hogy az iskolák különösebb beruházások nélkül is sokszorosíthassák, és azért, hogy a kisebbeknek rengeteg színeznivalót kínáljon. Ennek ellenére látványos, szép kivitelű.

A könyv felépítése

A könyv hat részre tagolódik, melyek szükség szerint, külön álló egységet képezhetnek (egységek és fő témaköreik):

  1. Bevezetés
  2. Madarak röptét látom…: a madarak életével foglalkozó rész: költöző és áttelelő madaraink; tulajdonságaik, táplálékláncok, etetésük.
  3. Állatok robogását hallom…: gerinctelenek, rovarok, kisebb emlősök élete, tulajdonságaik, táplálkozásuk; földigiliszta-farm; komposztálás; szelektívgyűjtés.
  4. A természet kincseit gyűjtöm…: mandalák, fák és terméseik, növényi anyagcsere; üvegházhatás, ózonpajzs és ózonlyuk.
  5. Látom, érzem, ismerem, védem…: védett növények: gyógynövények, védett állatok: lepkék, békák, nemzeti parkjaink.
  6. Teszem, amit tennem kell…: szelektívgyűjtés – anyagok és lebomlásuk, szemetelés, takarékoskodás a vízzel, elektromos árammal; játékok, kísérletek vízzel, széllel; ökológiai lábnyom mérése.

Mint a témakörökből is látszik, arra törekedtem, hogy valamennyi műveltségterület helyet kapjon a kalandokban, így a gyerek komplex módon járja körül a témaköröket. Íme néhány példa:

A könyv margóján kis ikonok segítenek a pedagógusnak és a gyereknek, különösen akkor, ha nem rendszeres alkalmakkor, hanem időszakonként használjuk a könyvet.

A témakörök természetesen valamennyi korosztály számára kínálnak izgalmakat, hiszen az ismeretek szintje (kapcsolódva a tantárgyakhoz) tovább emelhető: például a kisebbeknek elég tudniuk a széndioxid káros hatásairól, arról, hogy honnan is származik ez a gáz, a nagyobbak megtanulhatják ennek kémiáját is.

Kinek ajánlom ezt a könyvet?

Elsősorban a gyerekeknek, akiknek jövője a tét, másodsorban a kollégáknak, mert valamennyi területhez kapcsolódik és a benne található játékok, rejtvények, ismeretek kézműves munkák jelentősen megkönnyíthetik a kolléga munkáját.

Hogyan lehet a könyvhöz jutni?

A kalandfüzet első része már letölthető nyomtatásra kész A4-es formátumban. Ezzel megalapozhatjuk (elsősorban alsó tagozaton) környezeti nevelési programunkat.

A második kötet letöltésére jelenleg még nincs lehetőség, de megkeresésre az iskolák rendelkezésére bocsátom.

Jó munkát kívánok!

Leiner Károly (Zöld Béka tanár Úr)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep