Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2007. október 11. csütörtök, 9:39
Címkék:

„Ne tedd!”-program

Az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium Országos Bűnmegelőzési Bizottsága 2007. szeptember 28-án egy konferencia keretében bemutatta a „Ne tedd!” bűnmegelőzési programot és az ehhez készült módszertani segédletet.

A program vezetője, Hentes Ildikó és csapata az esztergomi Szent Jakab Fényközpontnál droghasználat-megelőzéssel foglalkozik, mely a felvilágosítás, tanácsadás és az utógondozás mellett a prevenciós feladatok koordinálását is vállalja nemcsak a városban, hanem kistérségi szinten is.

A szakmai munka fejlesztése érdekében szükségesnek tartották az ott dolgozó kortárssegítő fiatalok képzését, de ehhez anyagi forrásra volt szükségük, amihez az említett pályázaton keresztül jutottak hozzá. A projekt során nagy hangsúlyt fektettek a különböző szakterületek, intézmények – önkormányzat, iskolák, pártfogók, rendőrség – együttműködésére. A képzés különlegessége, hogy a kortárssegítőkön túl olyan fiatalokat is bevontak, akik rendszerint kimaradnak a hasonló típusú programokból: így kerültek a programba cigány fiatalok, nevelőotthonban élők, pártfogó felügyelet alatt állók, elterelésben lévők, valamint nevelőszülőnél élők.

A képzési program tervezésekor figyelembe vették, hogy hogyan tudják majd azt a továbbiakban a bűnmegelőzési nevelés céljára hasznosítani.

A Fényközpont a program során négy kisfilmet készített (Ne lopj!, Drogcsúszda, Retorzió, Gyilkos játék), melyeknek témáját a náluk leggyakrabban előforduló vagy legalábbis szóba kerülő bűncselekmények adják.

A 2006. évi Európai Bűnmegelőzési Díjra (ECPA) 13 tagországból érkezett jelentkezés, köztük az esztergomi Szent Jakab Fényközpont „Ne tedd!” bűnmegelőzési modellprojektje is indult a versenyen.

A zsűri véleménye szerint a magyar program erős bizonyítéka annak, hogy a forgatókönyv megírása, a filmforgatás és a társakkal, felnőttekkel együtt töltött idő (konfliktuskezelési, problémacentrikus önismereti technikákat alkalmazó csoportfoglalkozások, sportrendezvények, művészeti csoportok, klubok, fesztivál napok) kiváló terepet ad az integrációnak. A filmek akkor is erőteljes nevelési hatást gyakorolnak, ha fiatalok készítik fiatalok számára.

A filmek egyaránt használhatók elsődleges és másodlagos bűnmegelőzési céllal is, azaz felhívják a még problémamentes célcsoportok figyelmét a veszélyeztető helyzetek elkerülésére, de alkalmas a valamilyen módon már érintett fiatalok problémamegoldásának elindítására, segítésére is. A filmek feldolgozásához Cseres Judit készített módszertani segédletet.

A konferencián megjelent szervezetek, intézmények képviselőinek lehetőségük volt szerződéskötés után az elkészült filmeket és a módszertani segédletet további használat céljából átvenni. A program alkalmazása után az együttműködő feleknek a tapasztalatokról 2007. december 14-ig kell beszámolni az OBmB-nek, hogy a gyakorlati kipróbálás tapasztalatai beépíthetőek legyenek a további fejlesztésekbe, így az OBmB további pályázati kiírásaiba is.

Elérhetőségek

Cseres Judit: cseresjudit[kukac]gmail[pont]com, (06-20) 433-6708
Hentes Ildikó (Esztergomi Szent Jakab Alapítvány): fenykozpont[kukac]freemail[pont]hu, (06-33) 400-808
Bűnmegelőzési Osztály: bunmegelozes[kukac]irm[pont]gov[pont]hu, (06-1) 441-3891

A Szent Jakab Alapítvány Fényközpont projektje

Az esztergomi Fényközpont alapvetően drogprevenciós feladatot vállalt, ám tevékenysége hírét a segítségre szorulók egymásnak adták, így mára már a város közismert segítőhelye. Hentes Ildikó már rendelkezik kellő élet- és munkatapasztalattal és még elegendő lendülettel ahhoz, hogy a Fényközpont vezetőjeként szakmai szolgálattal és a szükséges források keresésével jó válaszokat akarjon és tudjon adni az egyre gyarapodó segítségkérésekre. A fiatalok egymást hozzák, nem kell a klienseket toborozni.

Együttműködő kapcsolataik a helyi és környéki civil szervezetekkel, nevelési-oktatási és képző intézményekkel, valamint a rendőrséggel lépésről lépésre, az egyes esetek megoldása menetében alakultak ki. Mára már a pártfogói szolgálat és az önkormányzat is számít az együttműködésre, ami azért lényeges lépés, mert ezek a szervezetek szigorú szabályok, normák szerinti működésük folytán nem vállalhatnak kockázatot. Ez így az egyik olyan alapképletet jelenti, amely pályázati támogatásra érdemes: 1. hiánypótló szolgáltatás megbízható ellátása, 2. a civil szervezet dinamikus és tartós működése, 3. mérhető, látható eredmények és 4. egyre sűrűbb és eredményes együttműködési hálózat épülése.

A Fényközpont ily módon a második sikeres pályázati időszakban dolgozik, a jelen projekt az előzőnek mintegy folytatása. A folyamatosság két szálon halad: 1. az előző pályázat támogatásával elkészült négy film most közkinccsé válhat bűnmegelőzési célú közösségi rendezvények (iskolákban, klubokban, ifjúsági irodákban stb.) problémafelvető nevelési eszközként, és 2. további új filmekben dolgozzák fel a Fényközpontban észlelt problémák (pl. az iskolában és környékén érvényesülő erőszak) keletkezését, hatásait, következményeit.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.25.
Egyházi kézbe szervezné ki a kormány a tanítóképzés nagyobb részét
Nem elképzelhetetlen, hogy a tanítónak felvett hallgatók több mint fele egyházi intézmény diákja legyen. A kormány kifejezett szándéka, hogy a pedagógusképzésben az egyházak sokkal fontosabb...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
--
2020.11.22.
Dacolunk a trenddel: maszkot erőltetnek a fogyatékkal élőkre is
Hiába sok esetben megoldhatatlan feladat számukra a kötelező maszkhasználat, az operatív törzs elutasította az autisták, illetve a súlyos értelmi fogyatékossággal élők hozzátartozóinak...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak...
(Forrás: szeged.hu)
--
2020.11.21.
Tantermen kívüli digitális oktatás. Braun József írása
2020. március 12-én az a sajátos és – csak különféle katasztrófák idejéről ismerős – helyzet adódott, hogy egyik napról a másikra, péntekről hétfőre sutba kellett vágni szinte...
(Forrás: Tani-tani online)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep