Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2007. október 11. csütörtök, 9:39
Címkék:

„Ne tedd!”-program

Az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium Országos Bűnmegelőzési Bizottsága 2007. szeptember 28-án egy konferencia keretében bemutatta a „Ne tedd!” bűnmegelőzési programot és az ehhez készült módszertani segédletet.

A program vezetője, Hentes Ildikó és csapata az esztergomi Szent Jakab Fényközpontnál droghasználat-megelőzéssel foglalkozik, mely a felvilágosítás, tanácsadás és az utógondozás mellett a prevenciós feladatok koordinálását is vállalja nemcsak a városban, hanem kistérségi szinten is.

A szakmai munka fejlesztése érdekében szükségesnek tartották az ott dolgozó kortárssegítő fiatalok képzését, de ehhez anyagi forrásra volt szükségük, amihez az említett pályázaton keresztül jutottak hozzá. A projekt során nagy hangsúlyt fektettek a különböző szakterületek, intézmények – önkormányzat, iskolák, pártfogók, rendőrség – együttműködésére. A képzés különlegessége, hogy a kortárssegítőkön túl olyan fiatalokat is bevontak, akik rendszerint kimaradnak a hasonló típusú programokból: így kerültek a programba cigány fiatalok, nevelőotthonban élők, pártfogó felügyelet alatt állók, elterelésben lévők, valamint nevelőszülőnél élők.

A képzési program tervezésekor figyelembe vették, hogy hogyan tudják majd azt a továbbiakban a bűnmegelőzési nevelés céljára hasznosítani.

A Fényközpont a program során négy kisfilmet készített (Ne lopj!, Drogcsúszda, Retorzió, Gyilkos játék), melyeknek témáját a náluk leggyakrabban előforduló vagy legalábbis szóba kerülő bűncselekmények adják.

A 2006. évi Európai Bűnmegelőzési Díjra (ECPA) 13 tagországból érkezett jelentkezés, köztük az esztergomi Szent Jakab Fényközpont „Ne tedd!” bűnmegelőzési modellprojektje is indult a versenyen.

A zsűri véleménye szerint a magyar program erős bizonyítéka annak, hogy a forgatókönyv megírása, a filmforgatás és a társakkal, felnőttekkel együtt töltött idő (konfliktuskezelési, problémacentrikus önismereti technikákat alkalmazó csoportfoglalkozások, sportrendezvények, művészeti csoportok, klubok, fesztivál napok) kiváló terepet ad az integrációnak. A filmek akkor is erőteljes nevelési hatást gyakorolnak, ha fiatalok készítik fiatalok számára.

A filmek egyaránt használhatók elsődleges és másodlagos bűnmegelőzési céllal is, azaz felhívják a még problémamentes célcsoportok figyelmét a veszélyeztető helyzetek elkerülésére, de alkalmas a valamilyen módon már érintett fiatalok problémamegoldásának elindítására, segítésére is. A filmek feldolgozásához Cseres Judit készített módszertani segédletet.

A konferencián megjelent szervezetek, intézmények képviselőinek lehetőségük volt szerződéskötés után az elkészült filmeket és a módszertani segédletet további használat céljából átvenni. A program alkalmazása után az együttműködő feleknek a tapasztalatokról 2007. december 14-ig kell beszámolni az OBmB-nek, hogy a gyakorlati kipróbálás tapasztalatai beépíthetőek legyenek a további fejlesztésekbe, így az OBmB további pályázati kiírásaiba is.

Elérhetőségek

Cseres Judit: cseresjudit[kukac]gmail[pont]com, (06-20) 433-6708
Hentes Ildikó (Esztergomi Szent Jakab Alapítvány): fenykozpont[kukac]freemail[pont]hu, (06-33) 400-808
Bűnmegelőzési Osztály: bunmegelozes[kukac]irm[pont]gov[pont]hu, (06-1) 441-3891

A Szent Jakab Alapítvány Fényközpont projektje

Az esztergomi Fényközpont alapvetően drogprevenciós feladatot vállalt, ám tevékenysége hírét a segítségre szorulók egymásnak adták, így mára már a város közismert segítőhelye. Hentes Ildikó már rendelkezik kellő élet- és munkatapasztalattal és még elegendő lendülettel ahhoz, hogy a Fényközpont vezetőjeként szakmai szolgálattal és a szükséges források keresésével jó válaszokat akarjon és tudjon adni az egyre gyarapodó segítségkérésekre. A fiatalok egymást hozzák, nem kell a klienseket toborozni.

Együttműködő kapcsolataik a helyi és környéki civil szervezetekkel, nevelési-oktatási és képző intézményekkel, valamint a rendőrséggel lépésről lépésre, az egyes esetek megoldása menetében alakultak ki. Mára már a pártfogói szolgálat és az önkormányzat is számít az együttműködésre, ami azért lényeges lépés, mert ezek a szervezetek szigorú szabályok, normák szerinti működésük folytán nem vállalhatnak kockázatot. Ez így az egyik olyan alapképletet jelenti, amely pályázati támogatásra érdemes: 1. hiánypótló szolgáltatás megbízható ellátása, 2. a civil szervezet dinamikus és tartós működése, 3. mérhető, látható eredmények és 4. egyre sűrűbb és eredményes együttműködési hálózat épülése.

A Fényközpont ily módon a második sikeres pályázati időszakban dolgozik, a jelen projekt az előzőnek mintegy folytatása. A folyamatosság két szálon halad: 1. az előző pályázat támogatásával elkészült négy film most közkinccsé válhat bűnmegelőzési célú közösségi rendezvények (iskolákban, klubokban, ifjúsági irodákban stb.) problémafelvető nevelési eszközként, és 2. további új filmekben dolgozzák fel a Fényközpontban észlelt problémák (pl. az iskolában és környékén érvényesülő erőszak) keletkezését, hatásait, következményeit.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.03.02.
PDSZ: A tanároknak nem a 26, hanem a 84 százaléka oltatná be magát
A PDSZ 1674 oktatásban dolgozót kérdezett meg a témában és ebből az derült ki, hogy 84 százalékuk beoltatná magát. Az is kiderült a felmérésből az oltást beadatni szándékozók kétharmada...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.03.02.
Megújuló matekérettségi: emelt szintre nehéz lesz a felkészülés
Jelentősen, mintegy 20 százalékkal csökkenni fognak a középszintű matematika érettségi új, 2023 szeptemberétől bevezetésre kerülő vizsgakövetelményei. Ugyanakkor közép- és emelt szinten...
(Forrás: Népszava)
--
2021.03.02.
Megküzdés a kulturális stresszel – könyvajánló – Gyarmathy Éva: Az infokommunikációs kor generációi
A 20. század szülötteként élek a 21. században, és úgy igyekszem feldolgozni a kulturális sokkot, amit az egyre gyorsuló változás okoz, hogy elemzem a jelenségeket, és keresem a biztos pontokat...
(Forrás: Kölöknet)
--
2021.03.02.
A tanárokat is megosztja az azonnali iskolabezárás
A Nemzeti Pedagógus Kar máig következetesen azt az álláspontot képviseli, amennyiben az egészségügyi adatok, előrejelzések indokolják, az iskolabezárások a területileg illetékes népeg...
(Forrás: index)
--
2021.03.01.
A projektmódszer és a nyitott oktatás. Falko Peschel írása (Fordította: Fóti Péter)
Ha a projektek „hobbi”-hetekké vagy sajtóbemutatóvá torzulnak, akkor a projektoktatás céljai már nem elérhetőek. Demokráciát, a cselekvőképesség fejlesztését, csoportmunkát, probl...
(Forrás: tani-tani online)
--
2021.03.01.
Egyre sürgetőbb kérdés a teljes iskolazárás
A PDSZ pénteken levélben kérte Orbán Viktor miniszterelnököt, hogy az egyre súlyosbodó járványhelyzet miatt rendeljen el digitális munkarendet valamennyi köznevelési intézményben és a...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep