Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2007. december 8. szombat, 21:06
Címkék:

Az OFI és a társadalmi szervezetek

(2007. december 7.)

„Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet számára a civilszervezetekkel folytatott kétoldalú kapcsolat komoly kihívást és sok feladatot jelent, s ebben a munkában számítunk az Ön javaslataira, ötleteire, kéréseire, ezért engedje meg, hogy meghívjuk egy kötetlen szakmai beszélgetésre, amelyen együtt gondolkodhatunk, és közösen tervezhetünk.” Ezekkel a mondatokkal invitálták a pedagógiai civil szervezetek képviselőit az OFI rendezvényére december 7-én.

Több mint 20 társadalmi szervezet képviselője jelent meg, és kapott tájékoztatást először is a több intézmény összevonásával létrejött új, számomra áttekinthetetlenül monumentális minisztériumi háttérintézet felépítéséről, terveiről. Portáljuk feltöltés alatt áll (www.ofi.hu), ha elkészül, mindenkinek lesz módja megismerni a szervezeti felépítést.

Olyan számomra ismeretlen szervezetek is bekerültek ide, mint a 2004 január 1. óta működő Oktatásügyi Közvetítői Szolgálatra (OKSZ) amelyet az OKM hozott létre azzal a céllal, hogy „az oktatás szereplői számára elérhetővé tegyen olyan korszerű vitarendezési eljárásokat,a melyek jó esélyt adnak a viták hatékony, szakszerű, költségmentes megoldására. A Szolgálat működése feletti kontroll az Oktatási és Kulturális Miniszter felügyeletén keresztül valósul meg, a nélkül azonban, hogy a Szolgálat önállóságát az operatív működés során korlátozná.” A magam részéről a jelenlévő szakreferens Ábrahám Éva által kiosztott prospektusból értesültem a szervezet puszta létezéséről, de ez lehet az én hibám, mulasztásom is. Megtaláltam a honlapjukat (www.oksz.ph.hu), meglehetősen szűkszavú. Meg fogok próbálni tájékozódni, és ha érdemi értesüléseim lesznek, mindenképen hírt adok róluk.

(A fent leírtakkal ellentétben tudomásunk volt az Oktatási Közvetítő Szolgálat létezéséről. Be is linkeltük a Tanácsadón. Arról nincs információnk, hogy élt-e valaki a lehetőséggel. A szerk.)

Az OFI-ról megtudhattuk, hogy az Új Magyarország Fejlesztési Tervben meghatározó szerepet vállal, tervei között hangsúlyos szerepet kap a pedagógiai szolgáltatás, amelyet a közoktatás valamennyi szereplőjének saját igényei szerint kíván biztosítani. Értesültünk továbbá arról is, hogy az újonnan összehozott intézmény elkötelezettje az oktatási reformnak. A tájékoztatót tartó Tolnai József, az OFI Oktatási Szolgáltatási Központjának vezető helyettese jelezte még, hogy az EU-projekteknek köszönhetően rengeteg pénz érkezik, de tengersok a munka is, és ezért különösen számítanak a szakmai civil szervezetek bekapcsolódására. Hogy pontosan milyen tartalommal és formában, arra a találkozó idején nem kaptunk konkrét választ. De azt mindenesetre megígérték, hogy a kapcsolatunk folyamatos lesz.

Lakrovits Elvira optimizmust sugárzó előadásában arról szólt, hogy az 1989-ben elfogadott egyesülési törvény és az 1993-as a civil szervezetekre vonatkozó rendelet óta töretlenül lendületben van a civil társadalom, és a régi, valamint újonnan létrejövő civil szervezetek vitathatatlan érdemeket szereztek az elmúlt csaknem két évtized során. Megtudhattuk továbbá, hogy létezik kormányzati civilstratégia, amelyet az 1065/2007-es kormányhatározat rögzít. Ennek a 9. pontjában olvashatunk arról, hogy a koordinációval megbízott miniszter, Lampert Mónika felügyelete alatt működik egy olyan projekt, amelyben a társadalmi civil párbeszéd hangsúlyos szerepet kap.

A fentiek értelmében az OFI-nak mint minisztériumi háttérintézménynek is rendelkeznie kell civilstratégiával, kapcsolatba lépnie valamennyi kapcsolódó civil szervezettel. Lényegében ez az elvárás motiválta az itt ismertetett találkozót is.

Fónagy Erzsébet, az Magyar Pedagógiai Társaság titkára a Nevelésügyi Kongresszus szervező bizottságának köztiszteletben álló titkára helyett (az érintett betegsége miatt) Dóczi Erzsébet beszélt a VII Nevelésügyi Kongresszus előkészületeiről, amelyben számítanak a szakmai civil szervezetek bekapcsolódására. Megemlítette az OFOE honlapján zajló virtuális kongresszust mint a Nevelésügyi Kongresszus kísérőrendezvényét. (Meglepve tapasztaltam ugyanakkor, hogy a kongresszus hivatalos honlapján (www.nk7.hu) erről annak ellenére nincs híradás, hogy a hivatalos sajtókapcsolaton keresztül jeleztem a beindítását.).

Örömmel nyugtáztuk Miklósi Lászlónak a Történelemtanárok Egylete elnökének dícsérő szavait, aki szerint az OFOE honlapja jelenleg a „legjobb civil szakmai honlap az országban”. Ő rövid referátumában a pedagógiai civil szervezeteket kategorizálta, és jelezte, hogy sokat vár a találkozótól, amelyet remélhetőleg több hasonló követ majd. Ezzel egyet is lehet érteni, hiszen valóban nagy erőt jelentene, ha a civil szervezetek között eleven kapcsolatok, munkaformák működnének, közös projektek születnének. Akkor esetleg bekövetkezhet az a kedvező fordulat, hogy eltűnik a korábbi évtizedekben rögzült passzív várakozás valami fentről érkező segítségre, adományra, és tudatossá válik végre, hogy a civilség függetlenséget, szabadságot jelent az ezzel járó nehézségekkel együtt. Ha odakötjük magunkat bármilyen formális szervezethez, ha financiálisan bármelyiknek kiszolgáltatottak vagyunk, akkor alkalmazkodnunk kell, kiszolgálnunk a „megrendelő” érdekeit, és ez erősen csorbítja a mozgásterünket.

Persze az is igaz, hogy a működéshez anyagi feltételek szükségesek, és ezek előteremtése a jelen körülmények között nem egyszerű. A jelenlegi pályázati rendszer visszásságaira, túlbürokratizált voltára és áttekinthetetlen elbírálási kritériumaira vonatkozóan több panasz is megfogalmazódott, és elhangzott egy javaslat is egy ezekről kiadandó közös nyilatkozatról. A megvalósításig azonban nem jutottunk el, de – gondolom és remélem –, hogy az ötlet közös akarat esetén megvalósítható. Az együttlét különben ébresztett némi reményt arra vonatkozóan, hogy lehet közünk a többi civil szervezethez, legalábbis azok egy részéhez.

Hogy az OFI kapcsolata velünk érdemi lesz-e, vagy formális, azt még nem lehet tudni. Az eddigi tapasztalataim sajnos inkább a második változatot valószínűsítik. Ne legyen igazam! Végső soron örülni lehet annak, hogy a találkozó létrejött, és ha valóban lesz igazi folytatás, az mindenkinek a hasznára válhat.

(SZJ)

2 üzenet

  1. mpt szerint:

    Én meg meglepődve nyugtázom, hogy a tudósító Vargáné Fónagy Erzsébetet a Magyar Pedagógiai Társaság titkárának titulálja, holott legalább 10 éve nem az. A Nevelésügyi Kongresszus szervező bizottságának köztiszteletben álló titkára ő. (Egyszer már kértünk erről helyreigazítást)

  2. a szerk. szerint:

    Kedves MPT!
    Szíves elnézésüket kérjük tévedésünkért, melyet a hozzászólás alapján most helyesbítettünk. Mindazoktól, akiket félrevezettünk, szintén elnézést kérünk. Csak csendben jegyezzük meg, hogy helyreigazítási kérést nem kaptunk (legalábbis nem jutott el hozzánk). Lényeg, hogy most már javítottuk.
    Tisztelettel:
    a szerk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.10.14.
Már több mint 200 iskolai helyszínt érinthet a járvány miatti \"tanügyi intézkedés\"
Bár pontos számokat nem kaptunk, ha az Emmi által korábban említett mintegy 13 500 feladatellátási hellyel számolunk, az azt jelenti, hogy 270 körüli azoknak az iskolai helyszíneknek a szá...
(Forrás: Népszava)
--
2021.10.13.
Hiába feszültek a szülők, a szakértő azt kéri, minden \"tünetes\" gyerek maradjon otthon
„Nagyon sokféle vírus van most a levegőben” – fogalmazott az InfoRádiónak a Házi Gyermekorvosok Egyesületének elnöke. Havasi Katalin elmondása szerint míg tavaly a járványügyi inté...
(Forrás: Infostart)
--
2021.10.13.
Hogyan segítheti egymást a pedagógus és a szülő? – Szakmai nap az autizmusról és az ADHD-ról
Másodízben szenteltek szakmai napot a témának. Két évvel ezelőtt az autizmussal élő gyerekeket nevelő családokat hívták meg, most pedig hídépítés céllal mindazokat, akik érintettek...
(Forrás: Magyar Kurír)
--
2021.10.13.
Ilyen az oktatás Svájcban: 10 tény, ami téged is lenyűgöz majd
1. Az órák párosával zajlanak, egy tanóra másfél órát tart, 20 perces szünettel. A szüneteket a gyerekek a szabadban töltik, az időjárástól függetlenül. Minden osztályhoz tartozik ugyanis...
(Forrás: Kölöknet)
--
2021.10.13.
Átlátnak és nevetnek a diákok a homofób jogszabályon
A tilalom különösen a magyar és a drámatanárok oktatómunkáját korlátozza, hisz a szerelem és a testiség szerves része az irodalomnak, a színház- és a filmművészetnek. Öt pécsi magyar...
(Forrás: Népszava)
--
2021.10.13.
A több pénz ára az autonómia felszámolása – így zajlik az egyetemi modellváltás
A jó oktatás kulcsa a tanári gárda, ehhez képest Magyarországon egyre kontraszelektáltabb a pálya. Nincs elég jelentkező, így válogatni se nagyon lehet, s akik jelentkeznek, azok nagy része...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep