Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2007. december 14. péntek, 13:54

Színház az osztályfőnöki munkában

Nyolcosztályos gimnáziumban tanítok már hosszú ideje. Jelenlegi osztályomat 9. évfolyamban vettem át. Szerencsére kapcsolatunk a korábbi négy évre is kiterjedt, mivel tanórákon már találkoztunk, így sok előzetes ismerettel rendelkeztem a tanulókról. Osztályfőnökként való átvételük tudatos, előre tervezett volt, a megelőző évben már rendszeresen részt vettem közösségi programjaikon.

Közös munkánk során hamar felfigyeltem néhány általános, a többségüket érintő problémára. A megoldások keresése közben az ősz folyamán ellátogattunk a Kolibri Színházba, ahol megtekintettük az ünnephez kapcsolódó előadásukat, az Októberi napok, naplólapok című előadást. Itt bukkantam rá egy lehetséges megoldásra.

A színház programajánlatát átnézve érdekes, megtekintésre érdemesnek tűnő előadásokat találtam a választékban. Ismeretségi körben érdeklődve is csupa jót hallottam a színház tevékenységéről, így diákjaimmal megbeszélve belevágtunk egy hosszú távú program megvalósításába.

Három előadásra szóló kedvezményes bérletet váltottunk. Elsőként a Mama kerestetik című darabot tekintettük meg. A történet kiindulási helyzete, az egyszülős családi élet, több diákomnak is napi realitás. Az események drámai fordulata, a mama halála és a hirdetés útján keresett „pótmama” lehetősége többeket mélyen érintett. Ez, az előadás után, a helyszínen tartott drámafoglalkozás során vált nyilvánvalóvá. Végvári Viktória drámapedagógus értő munkája során igazi érzelmek, érzelmi viharok kerültek a felszínre. A történtek után a diákok kérésére megfogadtuk, hogy csak olyan időpontban nézünk meg előadást, amikor lehetőség van igénybe venni ezt a többletszolgáltatást, és drámajátékok segítségével újragondolhatóak és értékelhetőek a darab eseményei.

A későbbiekben kiderült, hogy jól döntöttünk, hiszen ezek után sokkal „keményebb” témák jöttek. Következett a Kövek című darab. Testközelből élvezhettük a fantasztikus színészi alakításokat, és bravúros rendezői megoldásokat. Az előadás egyik csúcspontján, a meggondolatlanság okozta halálos autóbaleset bekövetkeztekor, először nevetés, majd döbbent csend lett úrrá a nézőtéren. A továbbiakban lezajló eseményeket, a rendőrségi nyomozást, a családok reakcióját és végül a bírói döntést már egy elgondolkodóbb közönség szemlélte. Az előadást követő drámafoglalkozás megint viharos volt. A két főszereplő jellemének eltérései megosztották az osztályt. További vitákat váltott ki a bűnösség kérdése. A darab alaposan felkavarta az indulatokat. Az elkövetkező osztályfőnöki órák során kiderült, hogy a darab elérte célját. Korosztályukról szólt, ezért azonosulni tudtak a szereplők életével, körülményeivel és lehetőségeivel. Saját nyelvezetükön hallhattak ismerős gondolatokat, és valós következmények nélkül szembesülhettek a lehetséges bűnhődéssel. Azóta többször is tapasztalhattam, hogy már alaposabban átgondolják tetteik súlyát.

A bérlet utolsó előadásán a Csatárok című darabot néztük meg. Az alapszituáció minden iskolában ismert. Ki ne tapasztalta volna az osztályok közötti rivalizálást? A darabban két szomszédos falu versengésébe tekinthetünk bele a helyi futballdöntő kapcsán. Van ott minden más is a foci mellett. Bulik, italozás, kábítószer, verekedés, gyújtogatás, pletyka, előítélet és még sok egyéb, ami a fiatalokat érintheti. Az események tragédiába torkollnak és megint felmerül a felelősség, illetve a tettek következményének a súlya. Ez az alkotás is alaposan felkavarta a kedélyeket az osztályban. Ki milyen mértékben volt felelős a tragédiáért, és hogyan lehetett volna elkerülni a végkifejletet, illetve hol van az a pont, ahonnan még visszafordíthatóak az események. A viták eredményeként kialakult a közös álláspont, hogy az egész közösség felelős és csak együttes erővel lehet eredményt elérni a komoly és fontos dolgokban. Ez a szemlélet és tudatos megfogalmazás jelentősen erősítette az osztályközösséget. Ennek kézzelfogható eredményeit a sportversenyek és az iskolanapok versenyein elért jó helyezések is bizonyították.

Idén ősszel láttam a sorozat következő előadását, a Kócsagot. Ha lehet még provokatívabb és még meghökkentőbb, mint az előzőek. Ez a darab is megtörtént eseményeket dolgoz fel, akárcsak a Kövek, és szintén ennek a korosztálynak szól. Sokkolóbb és mélyebben szántó, mint a korábbiak. Diákjaimmal tavaszra tervezzük megtekintését, addig még sok előkészítő munkát szeretnék velük elvégezni.

Minden tiszteletet megérdemel a Kolibri Színház munkája. Olyan területet vállalt fel, mely egyedülálló lehetőségeket rejt magában. Az ifjúságot érintő problémák magas szintű művészi megformálása, kézzelfogható közelségbe juttatása komoly feladat. Ezek az egyórás előadások és drámafoglalkozások segítenek a diákoknak, hogy szembesülhessenek olyan eseményekkel, melyek a mindennapi élet során is bekövetkezhetnek. Felkészültebben fogadhatják, és jobban kezelhetik a váratlan és nemkívánatos dolgokat.

Az előadások iskolai feldolgozásához ötletadó és konkrét feladatokat tartalmazó kalauzok is készültek.

A Kolibri Színház előadásai kiválóan felhasználhatóak az osztályfőnöki munka során és jól illeszkednek a nevelői munkába. Sokirányú lehetőséget nyújtanak a diákok értelmi és érzelmi fejlesztéséhez. Saját tapasztalataim alapján nyugodtan szívvel ajánlottam osztályfőnök kollégáimnak is a színház nyújtotta lehetőségeket. Nagy örömömre szolgált, hogy már több osztály bekapcsolódott ebbe a munkába, és kollégáim mind pozitív élményekről számoltak be.

Kerekes János

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.27.
Marad a kötelező 50 óra az érettségi előtt, de hogyan teljesíthető?
A mostani helyzetben az iskolák a fennmaradt közösségi szolgálatos órák erejéig az online iskolai folyamatokba is bevonhatnak titeket (pl. online tananyaghoz segédanyagok készítése), segí...
(Forrás: eduline)
--
2020.11.27.
Új iskolatípus: általános iskola után rögtön az egyetem előszobájába mehetnek a gyerekek
Az új oktatási program keretében mind a közép- és felsőfokú oktatási tartalmakat, mind a duális képzést összehangolják, utóbbi azért lehet szerencsés, mert a tanulók a felsőfokú du...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.27.
A tanítóképzőket lenyelik az egyházak, a tanárképzés lassan összeomlik
Megtört a császári átok és megszületett az egyetem – mondogatták 2016-ban Egerben az akkor Eszterházy Károly Főiskolán, miután az intézmény egyetemi rangot kapott a kormánytól. Az „á...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.25.
Egyházi kézbe szervezné ki a kormány a tanítóképzés nagyobb részét
Nem elképzelhetetlen, hogy a tanítónak felvett hallgatók több mint fele egyházi intézmény diákja legyen. A kormány kifejezett szándéka, hogy a pedagógusképzésben az egyházak sokkal fontosabb...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep