Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. augusztus 1. hétfő, 23:59

„Éretlenségi bizonyítvány”

„Az első központi érettségi csúnya bukás. Egy jó ügy méltatlan kudarcát látjuk. Az oktatási miniszter – futball hasonlattal élve – úgy járt, mint az a csatár, aki kiharcolja csapatának a mindent eldöntő tizenegyest, majd öngólt lő belőle. Kár, hogy így alakult” – írja Hack Péter az Éretlenségi bizonyítvány című cikkében (HVG, 2005. május 19.).

Mára kicsit talán csillapodtak a kedélyek az érettségi botrány ügyében. Legalábbis azok körében, akiket az ügy nem érint közvetlenül. Ideje tehát elgondolkodni bizonyos, részben etikai természetű tanulságokon, amelyek tágabb kontextusba helyezik a matúrával kapcsolatos ügyeket.

„Ha sikerülne az objektív vizsgabizottságokat megalkotni és az egész rendszert átláthatóvá és normatívvá tenni, akkor nagy lépést tehetnénk a színvonalas közoktatás felé. Elkerülhetők lennének azok a helyzetek, amiről a mostani botrány kapcsán egy pedagógus nyilatkozott: iskolájában a tanárok segítették a gyerekeket az érettségi kérdések megválaszolásában, mert úgy érezték, így kell kompenzálniuk azt, hogy mások tudják előre a kérdést. Jó lenne, ha az érettségi nem helyi mutyi lenne. Jó lenne, ha az érettségi egységes követelményén keresztül megindulna az iskolák tisztességes versenye és a leszakadó iskolák felzárkóztatása.”

A szerző – s ebben nincs egyedül – nem érti, hogy miért érte a felelősöket ilyen váratlanul a sajnálatosan, de a körülmények ismeretében szinte törvényszerűen bekövetkező eseménysorozat.

„Nem gond, ha valakinek fogalma sincs arról, hogy mi zajlik az utóbbi évtizedekben az egyetemi felvételiken és vizsgákon – olvasható a cikkben –, de akkor az ilyen ember ne szervezzen felvételit kiváltó érettségit. Az utóbbi években az egyetemi felvételiken is számtalan csalási, puskázási kísérlet történt, a találékony módszerek között említhetjük a kabátujjba vagy szoknya alá rejtett puskát, a preparált tollat vagy a terembe becsempészett high-tech adóvevőt.

Évek óta nagy tételben megy a házi-dolgozatok, műszaki-rajzok, diplomadolgozatok kereskedelme. A követelmények kijátszására nagy pénzeket mozgató, egyre fejlődő iparág alakult ki.” (Megjegyeznénk, hogy ez a „kereskedelem” nem csupán a felsőoktatásban létezik. Gyümölcsöző, bár nagyrészt még „amatőrök” által, jószolgálatként működtetett „üzletág” például az általános iskolai kötelező olvasmányok olvasónaplóinak közkinccsé tétele. Aki nem hiszi, nézzen utána az interneten!) „Akik az érettségit szervezték, nem tudnak erről? – folytatódik Hack Péter írása. – De talán nem is kellett volna mindezt tudni, elég lett volna, ha a régi klasszikus vígjátékot az »Éretlenek«-et levetítik az illetékeseknek, ahol a távirányítású műkéztől a törzsi dobokig mindent bevetettek a sikeres érettségi érdekében. Miért gondolták, hogy nálunk nem így lesz?

És akkor még nem is szóltunk azokról a kőkemény érdekekről, amelyeket az új rendszer megbolygatott. Azoknak az érdekéről, akik nem tudnak, és nem akarnak az oktatás fejlesztéséért indult versenyben részt venni, akiknek jobb lenne, ha pedagógiai teljesítményük nem lenne összemérhető mások teljesítményével. Aztán ott vannak azok, akik az egyetemek által szervezett felvételi előkészítők nagy üzleteitől estek vagy esnek el. És még hosszan sorolhatnám az ellenérdekelteket, nem mintha bármelyik csoportot gyanúsítanám a szabotázzsal, csak arra utalok – a labdarúgó hasonlathoz visszatérve –, hogy bármilyen furcsa, a pályán vannak ellenfelek.”

SZJ

Kapcsolódó linkek

Czike Bernadett: Betartani a törvényt? (ÉS, 2005/15.)
Fleck Zoltán: Kedves Detti! (ÉS, 2005/16.)
Popper Péter: Hová tűnt az erkölcsi halál?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.04.20.
A PSZ közleménye
Az EMMI az elmúlt időszakban több alkalommal is tévesen interpretálta a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) álláspontját, amelyet a tárgyalásokon képviselt. A PSZ nem üdvözölte az iskol...
(Forrás: Pedagógusok Szakszervezete)
--
2021.04.19.
Ercse Kriszta: A magyar iskolákból a nyitással könnyen orosz rulett lehet
A jelenlegi körülmények között, pandémia idején, egy tragédiákkal teli év után még inkább kontrasztos a kormányzat valódi képtelensége a jelenségek helyes értelmezésére. El lehet...
(Forrás: g7.hu)
--
2021.04.19.
Juhász Ágnes: Segíteni akarsz? Meg ne próbáld! JUHÁSZ ÁGNES
A lelkiismeretes igazgatók, tanítók a szülőkkel egyeztetve végiggondolták, mit lehet tenni, hogy a legkevesebb kárt szenvedjenek azok, akik otthon maradnak. Sokan még azt a pluszmunkát is vá...
(Forrás: mérce)
--
2021.04.19.
Hiába nyitják az iskolákat, a TASZ szerint bizonyos esetekben a pedagógus is jogszerűen maradhat otthon, és a szülő is otthon tarthatja a gyereket
A Társaság a Szabadságjogokért szerint az iskolák nyitásáról szóló döntésben nem csak a fertőzésveszély mértékét kell figyelembe venni, hanem azt is, hogy az egyes döntések milyen...
(Forrás: 444.hu)
--
2021.04.19.
A pedagógusok 87%-a nem pártolja a mai iskolanyitást
A szervezetek azonban aggodalmukat is kifejezték az óvodák és az általános iskolák tervezett jelenléti oktatásának megkezdésével kapcsolatban. Öt nagy szakszervezet közös nyilatkozatban...
(Forrás: mérce)
--
2021.04.19.
Ellentmondásos döntések az iskolanyitás körül
Lapunkhoz több szülői jelzés érkezett arról is, hogy az iskolaigazgatóktól azt a tájékoztatást kapták: ha egy osztályból mindenki hiányzik, annak az osztálynak rendkívüli szünetet kell...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep