Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2007. december 19. szerda, 16:12

Török Ildikó

Bögre

Óraterv 11-13 éveseknek

A foglalkozás célja

Egyrészt felismertetni, hogy az ajándékozás célja kettős: 1. az ajándékkal kifejezzük megbecsülésünket, szeretetünket, pozitív érzelmeinket valakinek, aki fontos a számunkra; 2. az ajándékkal szeretnénk örömet szerezni a megajándékozottnak. Másrészt megvilágítani – a gyakorlatokkal, szituációs jelenetekkel –, hogy az ajándékozás és az ajándék elfogadása ennél sokkal bonyolultabb: meg kell tanulni ajándékozni és ajándékot elfogadni is.

Előkészítés

A tanár előzetesen kiosztja az általa választott tanulóknak a szituációs jelenet mondatait, amelyeket meg kell tanulniuk.

Eszközök

  • Egy ajándékbögre, lehetőleg mintás vagy feliratos
  • Írólapok, vastag filc, cellux vagy gyurmaragasztó

A foglalkozás felépítése

I. Ráhangolás

1. A tanár (osztályfőnök) ismerteti az óra témáját: az ajándékozásról lesz szó. Felhívja a tanulók figyelmét arra, hogy a következő jelenet egy osztálykarácsonyon játszódik le.

2. Szituációs jelenet: a kiválasztott gyerekek az osztály elé állnak, a tanár az első kezébe adja az ajándéktasakot, amelyből az első gyerek kiveszi a bögrét, majd az ajándékkal kapcsolatos gondolatait osztja meg a többiekkel. A bögrét továbbadja a következőnek:

1. tanuló: „Már megint bögre! Tavaly is ilyet kaptam, csak akkor a Kutasitól. Sőt a
bátyám is bögrét vett. Tele van a polcom ezekkel! Mit csináljak velük?”

2. tanuló: „De jó! Egy bögre! Pont ilyet szerettem volna! A színe is milyen szép,
meg a mintája is tökjó! Már este ebből iszom a kakaót!”

3. tanuló: „ Anyám! Mit képzel ez a Kati! Ilyen gagyi cuccot is csak ő tud venni!
Kinek kell ez a bögre? A kezembe se veszek ilyet, csak egy csórónak
való! Én bezzeg egy CD-t vettem!”

4. tanuló: „Ááá, egy bögre! Szuper, akkor megvan a húgom ajándéka is, már
csak egy csoki kell. És a pénzem is megmarad!”

5. tanuló: „Nekem van a legcikibb ajándékom, mindenki jobbat kapott, mint én:
tollat, kulcstartót, CD-t…”

3. Reflexiók: beszélgetés a jelenetről.

Lehetséges kérdések: Veletek is előfordult-e már hasonló helyzet? Mi az oka, hogy olyan ajándékot kapunk, aminek nem örülünk? Az ajándékozó vagy a megajándékozott voltál? Mi a véleményetek a viselkedésükről? Kinek a viselkedése volt rokon-, illetve ellenszenves? Van-e nektek is ilyen felesleges tárgyatok, amit ajándékba kaptatok? Mit csináltatok vele? Ki veszi meg az osztálykarácsonyra az ajándékot? Stb…

II. Új ismeretek, fejlesztő gyakorlatok

1. Miért ajándékozunk?

Páros munka. A tanulók egyeztetik véleményüket, és egy írólapon rögzítik, amelyet a táblára ragasztanak fel. Lehetséges válaszok: szeretetből; hogy örüljön; muszáj; szokás; mert örülök, ha örül; kihúztam a nevét; ők is adnak nekünk, szeretném, ha a barátom lenne; én nem szoktam adni, csak én szoktam kapni; a szeretetünk jele; mert ünnepkor mindenki kap ajándékot…

A tanulók csoportosítják a cédulákat, és megbeszélik közösen, hogy melyik szempont szerint szeretnének ajándékot kapni.

2. Milyen ajándékot szeretnénk kapni?

Önálló munka. A tanulók egy írólap felére ráírják, hogy milyen (reális) ajándékot szeretnének, majd az összehajtott cédulákat egy sajkában összegyűjtik. Tisztázzuk, hogy bármilyen abszurd ajándékot is kap valaki, az ajándékozó szeretetből adja.

A tanár összekeveri a papírokat, majd mindenki húz egyet. A feladat, hogy a kapott ajándékot (pl. barackízű szájfény a legjobb focistának) megfelelően, udvariasan fogadja, és találja ki azt is, mit csinálhat a neki nem megfelelő ajándékkal.

A tanulók önkéntes alapon – a szituációs jelenethez hasonlóan – kiállnak az osztály elé, és reagálnak a „meglepetésre”.

3. Lezárás

Csoportmunka: az egymás mögött ülő négy tanuló összehajol, és megfogalmaz az ajándékozásról egy fontos gondolatot. Ezt írólapra felírják, és felteszik a táblára.
Lehetséges mondatok: Nem az összeg számít, hanem a szeretet. Nem csak tárgyat lehet ajándékozni. Tudd meg, mi a titkos vágya. Ne vágj pofákat! Szívhez szóló legyen. Jópofa legyen. Ne a pénzt költsd, csinálj te ajándékot. Te is adj másoknak…

Megjegyzés: a „Milyen ajándékot szeretnénk kapni?” részt attól függően, milyen korosztályról van szó, két irányban is lehet folytatni: 1. tárgyak, 2. nem tárgyi ajándékok.

2 üzenet

  1. Ludvigné Fótos Erzsébet szerint:

    Ötletesnek, megvalósíthatónak tartom a megadott korosztály számára. Bizonyára ki fogom próbálni. Nekem is ilyen korú osztályom van. Sőt keresek más témakörben hasonló megvalósítású órák terveit is. Köszönettel

  2. ofő szerint:

    Kedves Erzsébet! Örülünk, hogy tetszik az óraterv. Felhívjuk a figyelmedet, hogy honlapunkon az Osztályfőnöki óra rovatban több hasonló leírás található egyéb témákban is (ezen belül első sorban az Óratervek és a Beszélgetések címkék alatt). Eredményes munkát kívánunk

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.02.26.
Több hun, több Mátyás - Vizsgakövetelmények az új történelem érettségire
A középkor témakörében első helyre kerül az „iszlám világ”, ahol már középszinten is ismerni kell Mohamed tanításait és a Koránt, az iszlám terjeszkedésének és „feltartóztat...
(Forrás: Népszava)
--
2021.02.26.
öbb Alaptörvény-sértést talált az Ab a 2019-es köznevelési törvénymódosításban
A köznevelési törvény 2019-es módosítása miatt 56 ellenzéki képviselő fordult az Ab-hoz. Általában is kifogásolták, hogy a törvény rövid felkészülési időt adott és tele van szerint...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.02.26.
... informatikai oktatással kezdődik, nem hazafias neveléssel
A Szovjetunióból szabadult Észtország sok áldozat és megszorítás árán integrálódott, és lassan felzárkózik a Nyugathoz, a világ egyik legjobban digitalizált országává vált. Magyarorsz...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.02.26.
Vajon lesz-e végre modern a magyar oktatás?
\"Belátva, hogy a középiskolásoknak egy teljes tanéve volt abnormális, esélyünk lenne arra, hogy változtassunk akár a számonkérések és értékelések rendszerén, akár a tananyagszervez...
(Forrás: Klubrádió)
--
2021.02.22.
Több általános iskolában teljesen online oktatásra állnak át a héten
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma azt közölte, hogy február 22-én összesen 159 óvodában van rendkívüli szünet, illetve 250 iskolában van elrendelt tantermen kívüli, digitális munkarend...
(Forrás: telex)
--
2021.02.22.
Wass Albert igen, a magyar nyelv finnugor származása nem kerülhet elő a magyar érettségi témái között
Az eddigi hat helyett már tíz szerző életműve lesz kötelező tétel a megújuló magyar nyelv és irodalom érettségin, az új nevek között szerepel a Horthy-korszak egyik legnépszerűbb ír...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep