Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2008. január 21. hétfő, 18:39

Szociális kompetenciák fejlesztése 7.

„Csak mellém ne üljön!”

11 éveseknek 45 percben

A közös gondolkodás kiindulópontja Móra Ferenc kis Bicebócájának története, akit először senki nem akar maga mellé engedni, amikor megjelenik az új osztályában. A filmrészlet megtekintése után a gyerekek egy páros szituációs gyakorlat keretében megpróbálják beleélni magukat az újonnan érkező, illetve a régi osztálytársak szerepébe, s így fogalmazzák meg félelmeiket és reményeiket a maguk elé képzelt helyzetben. Ezt követően csoportokban dolgozva ötleteket gyűjtenek arra vonatkozóan, hogy milyen módon fogadnának egy olyan gyereket, aki most érkezne újonnan az ő osztályukba, miket kérdeznének tőle, és hogyan tudnának segíteni neki. Azt is átgondolják, mit tehetne az osztályfőnök annak érdekében, hogy ez a fogadtatás minél barátságosabb legyen. Végül mindenki megfogalmazza, hogy milyen új tapasztalatokat szerzett az órán.

A foglalkozás célja

Érzékletessé és átélhetővé tenni a tanulók számára a csoportból való kirekesztés, illetve kirekesztettség élményét. Rávezetni a gyerekeket arra, hogy az új osztálytársak iránt mutatott nyitottság és befogadás a közösség erejét növeli.

Előkészítés

Helyezzük el a székeket kör alakban, a padokat pedig toljuk a fal mellé. Kérjük meg a gyerekeket arra, hogy most tetszés szerint üljenek le valahová.

Szükséges eszközök

  • Video- vagy DVD-lejátszó
  • A Kincskereső kisködmön című magyar filmnek az a jelenete, amikor Bicebóca megérkezik az osztályba, és senki nem akarja, hogy mellé üljön.
    (Rendező: Szenes Mihály, 32-38. perc)
  • Papírlapok, írószer

A foglalkozás felépítése

I. Ráhangolás

A tanár megkéri a gyerekeket, hogy képzeljék magukat a következő helyzetbe: családjuk új lakóhelyre költözik, és nekik ettől kezdve új iskolába és új osztályba kell járniuk. Fogalmazzák meg, mit szeretnének, ha hogyan fogadnák őket az új osztálytársaik.
A diákok a szóforgó vagy a beszélgetőkör szabályai szerint mondják el a gondolataikat. (A csoportban mindenki az óra járásával megegyező irányban haladva, egymást követően szólal meg. Megszakítani, beleszólni, cáfolni vagy a sorrendet megváltoztatni nem szabad!)

II. Új ismeretek és fejlesztő gyakorlatok
1. A filmrészlet megtekintése

Az előzetes gondolatok meghallgatása után a csoport közösen megnézi a filmrészletet, majd megpróbálnak válaszolni a következő kérdésre: Miért nem szerette volna senki, hogy Bicebóca épp az ő padjába, melléje üljön?

2. Szituációs gyakorlat

Az osztály két részre oszlik. Az egyik csoport tagjai az új gyerek, a másikba tartozók pedig a régiek közül valakinek a helyébe képzeli magát. Ezután párokat alkotnak, és úgy üdvözlik egymást, mintha most találkoznának először.

A régieket képviselő tanulók, mintha hangosan gondolkodnának, elmondják, hogy miért is örülnek az új osztálytársnak. Ezzel a bevezetéssel kezdik a mondandójukat: „Jé, itt az új gyerek! Hátha …”

Az újak szerepét játszók pedig – szintén úgy, mintha csak hangosan gondolkodnának – így indítsák mondanivalójukat: „Nagyon izgulok, hogyan fogadnak majd. Remélem …”

Önként jelentkező párok végül az osztály egésze előtt is bemutathatják a gyakorlatot.

3. Hogyan segíthetünk?

A tanulók négyes csoportokat alkotnak, és székeiket közelebb húzzák egymáshoz. Minden csoport ötleteket gyűjt arra vonatkozóan, hogy milyen módon ismerkedne meg egy olyan gyerekkel, aki újonnan kerül be az osztályba. Mi mindent kérdeznének tőle, mit tennének annak érdekében, hogy minél jobban érezze magát?
Gondolataikat a csoport szóvivője ismerteti.

4. Hogyan segíthet az osztályfőnök?

Az osztály ötletbörze keretében végiggondolja, hogy milyen módon segíthet az osztályfőnök a csoportba bekerülő új tanulónak.

III. Lezárás

A tanár megkéri a diákokat, hogy mindenki próbálja egy mondatban összefoglalni, hogy milyen új tapasztalatot szerzett ezen a foglalkozáson, mi volt a haszna a számára. Gondolataikat a szóforgó szabályai szerint mondják el a tanulók.

Kapcsolódási pontok

A foglalkozás jól kapcsolható az osztályfőnöki vagy a társadalomismereti órák keretében a közösségben élünk (család, barátok, iskola) témakörköz.

(Szerző: Török Ildikó)

Az óraleírás több civil szakmai szervezettel közös projekt keretében jött létre, melyhez az OFOE 2005-ben csatlakozott. A projekt kezdeményezője és szervezője az EDUNET Alapítvány szakmai vezetője, Gönczöl Enikő. A projekt többi résztvevője: ALÉLA Kulturális Egyesület, Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) és a Szabad Iskolákért Alapítvány (SZIA). A projektet a Nemzeti Civil Alapprogram (NCA) támogatta.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.09.21.
Gyarmathy Éva: Bizonytalanságban hagyott oktatási rendszer
yerekek, diákok, pedagógusok, oktatók és szülők kapkodják a fejüket, hogy mi folyik itt, hogyan lehetne megoldani a megoldhatatlan feladványt, amit az oktatásirányítás rárótt minden ré...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.21.
Távoktatásra állnak át a felsőoktatási intézmények Prágában
Szombaton 2046 új koronavírus-fertőzést mutattak ki a laboratóriumok Csehországban, ami a járvány kezdete óta az eddig legmagasabb hétvégi napi szám - derült ki az egészségügyi miniszt...
(Forrás: népszava)
--
2020.09.21.
Kásler: Ösztöl a hetedikes fiúk is megkaphatják a HPV elleni oltást
Kásler a hétfői sajtótájékoztatóján azt is elmondta, az oltás – mint a lányok esetében is – önkéntes és ingyenes, a védőoltást a szülői beleegyező nyilatkozat után az iskolákban...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.21.
Eltűnő gyerekek, széthajszolt szülők, magukra hagyott tanárok = Siker ??? – válasz a digitális oktatásról szóló cikkünk reflexióira. SZERZŐ: Setényi János, Szepesi Balázs
Ekkora felháborodást Összkép cikk talán még nem váltott ki. Hogyan lehetett siker a karanténiskola, mikor sok tanár és szülő szétdolgozta magát, rengeteg gyerek ki- vagy lemaradt? Ezzel...
(Forrás: összkép.hu)
--
2020.09.20.
L. Ritók Nóra: Ami beleég az emberbe
Ezek a történetek nem múlnak. És mindig jönnek újabbak. Küzdünk, harcolunk, végre az egyik helyen már nem jellemzők, de akkor felbukkan egy másik faluban. Vagy egy odaköltöző családban...
(Forrás: hvg.hu/a nyomor széle )
--
2020.09.19.
Az alsósok szülei is bemehetnek gyerekükkel a lázmérésre
Az érdekképviselet vezetője megkésettnek látja a hőmérőzést. A Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke, Szabó Zsuzsa nemrég azt nyilatkozta lapunknak, nemhogy iskolaorvosokból, még...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep