Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2008. február 25. hétfő, 18:55

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 39.

Ne ítélj elhamarkodottan!

Egy magát becsületesnek mondó tisztviselő elfoglalta új hivatalát, és a következő feliratot függesztette ki a hivatal ajtajára:

„Nem szeretem a pénzt.

Nem vágyom magas rangra.

Nem félek a haláltól.”

Néhány nappal később valaki hozzáírta az alábbiakat a tisztviselő szövegéhez:

„Nem szeretem a pénzt, ha kevés van belőle.

Nem vágyom magas rangra, kivéve, ha magasabb a mostaninál.

Nem félek a haláltól, de szeretnék a lehető legtovább élni.”

Háttérinformációk

A fenti történet Deli Éva és Buda Marianna Tanulástanítás?: Élvezetes tanulás című könyvéből (Dinasztia, 2008) származik. Ugyaninnen idézzük a feldolgozás egy lehetséges menetét is.

A feldolgozás egy lehetséges menete

A történetekről folyó beszélgetés bevált módszere – többek között – a gondolkodás és a kreativitás fejlesztésének. Ha a történetek még humorosak is, akkor különösen jó esély van arra, hogy sikerül tanítványaink érdeklődését felkelteni, és bevonni őket az ehhez kapcsolódó beszélgetésbe. A következő mese például nem csupán szórakoztató, hanem fontos felismerésekhez is vezethet.

A szöveg feldolgozását 12 évesnél idősebb tanulócsoportoknak ajánljuk.

Kérdés: Milyen ember, aki a hivatalnok ajtaján lévő feliratot kiegészítette?

  • Szellemes!
  • Jó emberismerő, könnyen kiismerte a hivatalnokot.
  • Gyáva, mert nyíltan nem meri vállalni a véleményét.
  • Realista, hisz ha nyíltan vállalná, amit gondol, elbocsátanák.

Kérdés: S ha a hivatalnok valóban jó ember? Ha csak azért írta ki, amit kiírt, hogy tudja mindenki, vége van a megvesztegetések, csalások idejének?

  • Akkor rosszindulatú a kiegészítések írója.
  • Lehet, hogy így áll bosszút az új hivatalnok becsületébe gázol, mert ő szerette volna megkapni ezt a beosztást.
  • Alattomos, gonosz ember.

Kérdés: De megváltozott a véleményetek! Miért?

  • Nem feltételeztük, hogy egy hivatalnok rendes is lehet!
  • Volt egy előítéletünk.
  • No, most nem tudhatjuk, hogy milyen ember is, aki titokban kiegészítette a feliratot…

Kérdés: Előfordult már a valóságban is, hogy elhamarkodottan alkottatok véleményt valakiről vagy valamiről?

Érdekes példákat szoktak említeni elhamarkodott ítéletalkotásaikról, előítéleteikről. Nem kell személyes panaszáradatra gondolni, ha valaki a csoportból hajlamos erre, ügyesen le kell szerelni.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.06.06.
Benyújtja a Belügyminisztérium a pedagógus státusztörvény tervezetét a parlament elé
Hónapok óta tüntetnek a tervezet ellen a diákok és a tanárok is. Ha elfogadják a törvénytervezetet, akkor a fenntartó belenézhet a tanárok munkahelyi számítógépébe, táblagépébe, de...
(Forrás: hvg.hu)
--
2023.06.06.
Az egyetemi modellváltást levezénylő Stumpf István belebukott a rektorválasztásba a Tokaj-Hegyalja Egyetemen
Stumpf - aki a kuratórium elnöke, korábbi kancelláriaminiszter, volt alkotmánybíró, de ami még érdekesebb, a felsőoktatási modellváltással és az új fenntartói modell működésével kapcsolatos...
(Forrás: 444.hu)
--
2023.06.06.
A magyar tanárok sokkal jobb fizetés kapnak a határon túl
A pedagógusbérek régiós összehasonlítása nem könnyű feladat: mindegyik országban próbáltuk a magyar Pedagógus I-nek megfelelő kategóriát használni, és az egyetemi végzettségű, magasabb...
(Forrás: g7)
--
2023.06.05.
Radó Péter: Az iskolák és a szülők közötti problematikus kapcsolatról
Az elmúlt évtizedbea miénknél kevésbé elmaradott országokban intenzív gondolkodás zajlott arról, hogy a jövőben milyen irányba fejlődnek majd az oktatás kormányzásának rendszerei. Az...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2023.06.04.
Ideje átgondolni a pályaválasztást: a mesterséges intelligencia arannyal kövezi ki a karrierutakat
A mesterséges intelligencia viharos gyorsasággal írja át a munka világát, több millió munkahelyet szüntet meg, viszont kutatók szerint legalább ennyi új munkalehetőséget teremt. Szakért...
(Forrás: Index)
--
2023.06.03.
A köznevelési államtitkár megállapította, hogy a holnap iskolája nem lehet olyan, mint a tegnapi
Maruzsa Zoltán elmondta, hogy a magyar köznevelés 11 935 helyszínen zajlik, és 1,5 millió óvodást és tanulót szolgál ki. Hozzátette: éppen tíz éve vette át az állam e hatalmas intézm...
(Forrás: Hírklikk)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep