Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2008. február 25. hétfő, 18:55

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 39.

Ne ítélj elhamarkodottan!

Egy magát becsületesnek mondó tisztviselő elfoglalta új hivatalát, és a következő feliratot függesztette ki a hivatal ajtajára:

„Nem szeretem a pénzt.

Nem vágyom magas rangra.

Nem félek a haláltól.”

Néhány nappal később valaki hozzáírta az alábbiakat a tisztviselő szövegéhez:

„Nem szeretem a pénzt, ha kevés van belőle.

Nem vágyom magas rangra, kivéve, ha magasabb a mostaninál.

Nem félek a haláltól, de szeretnék a lehető legtovább élni.”

Háttérinformációk

A fenti történet Deli Éva és Buda Marianna Tanulástanítás?: Élvezetes tanulás című könyvéből (Dinasztia, 2008) származik. Ugyaninnen idézzük a feldolgozás egy lehetséges menetét is.

A feldolgozás egy lehetséges menete

A történetekről folyó beszélgetés bevált módszere – többek között – a gondolkodás és a kreativitás fejlesztésének. Ha a történetek még humorosak is, akkor különösen jó esély van arra, hogy sikerül tanítványaink érdeklődését felkelteni, és bevonni őket az ehhez kapcsolódó beszélgetésbe. A következő mese például nem csupán szórakoztató, hanem fontos felismerésekhez is vezethet.

A szöveg feldolgozását 12 évesnél idősebb tanulócsoportoknak ajánljuk.

Kérdés: Milyen ember, aki a hivatalnok ajtaján lévő feliratot kiegészítette?

  • Szellemes!
  • Jó emberismerő, könnyen kiismerte a hivatalnokot.
  • Gyáva, mert nyíltan nem meri vállalni a véleményét.
  • Realista, hisz ha nyíltan vállalná, amit gondol, elbocsátanák.

Kérdés: S ha a hivatalnok valóban jó ember? Ha csak azért írta ki, amit kiírt, hogy tudja mindenki, vége van a megvesztegetések, csalások idejének?

  • Akkor rosszindulatú a kiegészítések írója.
  • Lehet, hogy így áll bosszút az új hivatalnok becsületébe gázol, mert ő szerette volna megkapni ezt a beosztást.
  • Alattomos, gonosz ember.

Kérdés: De megváltozott a véleményetek! Miért?

  • Nem feltételeztük, hogy egy hivatalnok rendes is lehet!
  • Volt egy előítéletünk.
  • No, most nem tudhatjuk, hogy milyen ember is, aki titokban kiegészítette a feliratot…

Kérdés: Előfordult már a valóságban is, hogy elhamarkodottan alkottatok véleményt valakiről vagy valamiről?

Érdekes példákat szoktak említeni elhamarkodott ítéletalkotásaikról, előítéleteikről. Nem kell személyes panaszáradatra gondolni, ha valaki a csoportból hajlamos erre, ügyesen le kell szerelni.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.09.27.
Rétvári Bence a magyar oktatáspolitikáról dicsekedett, csak pár dolgot elfelejtett megemlíteni
Rétvári egy fontos dolgot elmulasztott megemlíteni: Magyarországon még így is igen keveset költ az állam az oktatásra. Ugyanebből az anyagból kiderül például, hogy az egy tanuló teljes (á...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.26.
MIT TEHETSZ, HA A MUNKAHELYED NEM BIZTONSÁGOS?
Sajnos a kormány és a felelős minisztérium magukra hagyta a munkavállalóit. Csak abban bízhatunk, hogy a nagy focimeccs végeztével talán hajlandóak lesznek szembe nézni a valósággal, és...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
--
2020.09.26.
Vajda Zsuzsanna: Az erő kultusza: gumibotos rendfenntartók az iskolában
Más országokban, ahol alacsonyabb a büntethetőségi korhatár (például Svájcban vagy Hollandiában) megfelelő infrastruktúra, a gyerekek és fiatalok korrekciós nevelését szolgáló intézetek...
(Forrás: mérce)
--
2020.09.26.
Ami az iskolákban történik, sokkal inkább emberkísérlet, mint a szuperkupadöntő
Mivel nem jelent meg egységes, minden iskolára kötelező előírás, zavaros helyzet alakult ki az oktatási intézményekben. Mindezt Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke egy...
(Forrás: 24.hu)
--
2020.09.26.
Fellépnek a homoszexuális Hamupipőke ellen
Petíciót kezdeményezett a CitizenGO érdekvédelmi szervezet a Meseország mindenkié címmel a Labrisz Leszbikus Egyesület kiadásában megjelent mesekönyv terjesztése ellen. Alig két nap alatt...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.09.26.
Meggyógyultak, mégsem engedik vissza őket az iskolába
Miközben a kormány, az operatív törzs, illetve a népegészségügyi központ is többször hivatkozott arra, hogy a járvány kezelésénél a WHO protokoll szerint járnak el, a lapunk által megismert...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep