Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2008. április 9. szerda, 19:32

Pedagógus-tál OKM-módra

Török Ildikó

Lassan harminc éve szereztem az első és két éve az utolsó (remélem!) diplomámat. Csupa humán tantárgyat tanítok egy művészeti tagozatos általános iskolában, egy lakótelepi „végvárban”, Rákoskeresztúron. Humanista vagyok, de a kutyákat sem bántom.
Pályám elején magyar-történelem szakosként annyi mindent „tudtam”, hogy a gyerekek szinte fuldokoltak a magas tudományok tengerében, amelybe beledobtam őket. Aztán lassan megtanultam, hogy a kevesebb több, hogy a tantárgyakat ne állítsam magam és a gyerekek közé, mert ettől nem kerülünk közelebb egymáshoz.
Ma is mindennap tanulok diákjaimtól valamit. Róluk, a világról, magamról.

Végy néhány különböző formájú, szép, színes pedagógust. Lehet köztük primőr és érettebb példány is. A primőr zsengébb, finomabb, könnyebben emészthető, és még feldolgozott állapotban is esztétikusabb, viszont a néha ütött-kopott érettebb darabok ízletesebbek, tartalmasabbak lehetnek. Sajnos gyakran előfordulnak pudvás, fás, ehetetlen alanyok is, és már egyetlenegy is elronthatja az egész ételt.

Egy megfelelő nagyságú, fazékban, ún. Tantestületben összevegyítjük a fogyasztásra alkalmas (= diplomás) darabokat, majd tűzre tesszük az edényt.

A marha bontása (Forrás: Országos Húsipari Kutatóintézet Kht.)

Először felforraljuk, hogy a darabok mozgásba jöjjenek, majd beleöntjük a következő keveréket: KOT, MSZ, IMIP. Ha a forrás csendesedett, óvatosan beleengedjük a szép, zöld „új módszerek” levélbe csomagolt tantervet (ez lehet mélyhűtött vagy konzerv is, a lényeg a szép, zöld levél), és lefedjük a fazekat. A lángot mérsékeljük, így minden darab a saját levében párolódik, és kioldódnak az értékes tápanyagok (= tudás, tehetség, türelem stb.). A pedagógusok lassan vesztik el formájukat és színüket, és nem egyszerre esnek össze, de térfogatuk – kíméletes főzés mellett is – felére is csökkenhet.

Közben – állandó kevergetés mellett – fűszerezzünk A csipetnyi jutalom mellé egy kevés túlórát is tegyünk, lehetőleg apróra vágva. Az étkezési jegy, a ruhapénz és a könyvtámogatás ugyan kellemes aromájú, de el is hagyható. Még egy leheletnyi munkabér, ettől egy kis színt kap az egyébként lassan egységes szürkévé váló finomságunk. De vigyázzunk a bérarányokra, mert túl sok ebből a karakteres ízű, egzotikus fűszerből elveszi azt a generálszósz-jelleget, amire egyébként törekednünk kell. Folyamatosan kevergessük, és ügyeljünk arra, hogy a darabok a fazék alján maradjanak.

Ha már minden megpuhult, jöhetnek a sűrítőanyagok. Ezekre azért van szükségünk, mert így a pedagógusok nem úszkálnak majd ide-oda szabadon, hanem szépen megkötnek a csuszpájzban.

Milyen sűrítőket használ a mai konyha? A pedagógiai program átdolgozása nevű igen tartalmas, de nehezen emészthető, viszont minden sarki O(K)M-ben beszerezhető terméket. Ebből többször is tehetünk fazekunkba két-három púpozott kanállal. Feltétlenül adjunk ételünkhöz törvény- és rendeletmódosítást is, amelyet a zacskóból kivéve először pucoljunk, hámozzunk meg, magozzunk ki, vegyük ki a velejét, lényegét, majd a maradékot passzírozzuk át fémszűrőn. Óvatosan bánjunk ezekkel az adalékokkal, mert mérgező elemeket is tartalmazhatnak, viszont a közalkalmazotti recepttár előírja a használatukat: minél többször alkalmazzuk, annál korszerűbbnek tűnik a fazék tartalma.
Ételünk akkor kész, ha a darabok teljesen eltűntek az elegyben. Kicsit összerotyogtatjuk még, és ha a kanál is megáll benne, tálaljuk.

Felhasználását elsősorban menzán és népkonyhákon ajánljuk. Igaz, hogy a hozzávalók igen értékes és drága anyagok, de kemény munkával és kellő hozzá nem értéssel ezek teljesen eltüntethetők.

(Az érzékenyebb gyomrúak és vastagabb pénztárcájúak számára inkább alternatív finomságokat javaslunk.)

Kedves szülők és gyerekek: jó étvágyat!

Török Ildikó

11 üzenet

  1. mesme szerint:

    Nagyon jó!!!!

  2. IZs szerint:

    Köszönöm, terjeszthetem?
    IZs

  3. TörökI. szerint:

    Kedves IZs!
    Persze!

  4. L. Ritók Nóra szerint:

    Hát ez olyan frappáns, szellemes, hogy nem sok hozzátennivaló van…. Csak gratulálni tudok!
    Ja, és persze nagyon igaz.
    De mégis: érdekes ez a vastagabb pénztárca és az alternatív iskolák kérdése. Évek óta foglalkozom alternatív pedagógiákkal, próbálkozva az új, sikeres módszereket bevinni a tanártovábbképzések révén az általános iskolai oktatásba. Hiába jók, jobbak, mint a régiek, nem megy át az általános gyakorlatba. Sokat gondolkodtam már, mi lehet az oka. Nyilván először is a többletmunka, pénz nélkül. Sokkal kényelmesebb a rutinból megtartott óra a pedagógusoknak, haladni a jól bevált, “remek” apáczais könyvek huszonvalahanyadik oldalától hármat óránként, a hozzávaló munkafüzeti feladatokkal, még oda sem kell nagyon figyelni… Mert a pedagógust alapvetően már nem fűti a kísérletezés izgalma, a “fizetés úgyis jár”. Aztán az újdonság más, könnyen kap kritikát: minek kell átrendezni a termet? Miért van ekkora zaj? Ja, hogy a képességeket ezek a módszerek eredményesebben fejlesztik? Hogy jobban tud a gyerek közösségben dolgozni, nagyobb a szociális érzékenysége, és nem anyázza le rögtön a másikat, mert a kooperatív tanulásszervezésben ezt tanulta? Hát ez nem túl érdekes momentum a remek szintfelmérő dolgozatok mellett. Kit érdekel a neveltség, a készség? Csak a lexikális tudás, az a mérhető, az a biztos.
    Szóval, a kimeneti rendszer sem akarja az alternativitást.És az igazgatók sem (tisztelet a kivételnek). Voltam koop. képzésen, ahol az igazgató bemutatott a tantestületének, majd elvonult, hogy neki dolgoznia kell, nem ér rá bohóckodni. Gondolhatjátok, honnan indultam ezután. Szóval, nem értem: miért nem megy át az, ami biztosan jobb? Miért maradnak ezek a módszerek az alternatív iskolák kis csoportjában évtizedek óta? Ha kijön a főiskoláról egy friss diplomás, és bekerül egy “hagyományos” tantestületbe, két-három hónap alatt abbahagyja az alternatív módszerek alkalmazását, már ha egyáltalán megpróbálja, annyi ellenérzésbe ütközik.Még a szülőktől is: “Csinálja rendesen, játszani otthon is tud a gyerek.” Szóval, baromi nehéz ez. A továbbképzéseken sem azt akarják, hogy olyan módszereket mutassak, ami új, hanem olyat, amitől a mai gyerekek úgy csinálnak, mint régen: figyelnek, kussolnak, és szorgalmasan dolgoznak. DEHÁT EZ MÁR NEM MEGY!

  5. TörökI. szerint:

    Kedves Nóra!
    Örülök, hogy "veszitek a lapot", és gondolom nemcsak én vagyok olyan állapotban, hogy a pedagógusok helyzetét már olyan kétségbeejtően abszurdnak érzem néha, hogy csak röhögni tudok, milyen eseteket produkál a magyar közoktatás.
    Egyébként én az "alternatív finomságok"-nál nem a módszerekre, hanem a lehetőségekre gondoltam: alapítványi és magániskolák, magántanárok, külföldi tanulmányok, stb.
    Az alternatív módszerekről annyit, hogy én sem tudom olyan sok órán és főleg nem minden osztálynál alkalmazni. Általában ötödikben kezdem megismertetni a gyerekekkel pl.: a kooperatív csoportmunkát. Néha vért izzadok, és semmi eredmény, csak a rengeteg belefektetett munka, aztán egyszer csak váratlanul jól sikerül, mindenki élvezi, és mérhető – ez az igazgatóknak nagyon fontos elem – eredményt produkálunk.
    Szóval én is csak kísérletezgetek.

  6. L. Ritók Nóra szerint:

    Kedves Ildi!
    Értettem, hogy a lehetőségekre gongdoltál,csak tudod, az én iskolám is alternatív mődszereket használó, alapítványi művészeti iskola, csak a bot másik végén van, ugyanis most 67%-ban hátrányos helyzetű, zömében cigánytanulókat oktat. Azt hiszem, nincs még ilyen művészeti “magániskola” az országban, az alternativitást értve alatta. Ezért fogtam rögtön az alternatív módszerek alkalmazásáról való értekezésbe.Mindenki azt hiszi, ha alternatív egy iskola, akkor az pénzes… És talán így is van. A Waldorf, a Rogers, és a többi köztudottan tandíjas, nem beszélve az AKG-ról. Én is majd megfeszülök, hogy a fenntartás költségeit előteremtsem…. és látod, azért idegesít méginkább a dolog, mert én igazán tudom, hogy egy módszer alkalmazása nem pénzkérdés, csak szándék, akarat kérdése.

  7. hanczár gergely szerint:

    minden sora igaz. sajnos. vinnyogva röhögtem. az írás mélységesen aljas. nem lehet utána ugyanúgy gondolni az iskolára, mint előtte. nagyon tetszik.

    csak annyi kiegészítés, hogy az alternatívok sem fizetnek mindig jól. sőt. a szabadságnak ára van. a fizetésedből vonják le, ha nem akarod folyton azt hallgatni debil kollégáktól, hogy "miért kell folyton átrendezni a termet?" "mi ez a zaj" stb…

  8. Szávai szerint:

    Ami kimaradt:

    Végy először is egy önkormányzati illetékest, aki minden követ megmozgat, hogy az igazgatói pályázatot egy echte bürokrata nyerje.

    Mert ha ez nem történik meg, akkor könnyen adódhataz a helyzet, hogy az iskola derűs nyugalommal elpantomimeli az egész OKM irodajátékot, papíron mindenük rendben ( Józsikám, ti olyan ügyesek vagytok, ugye át tudsz küldeni nekem emilben egy…. aztán jön a word, excel cserefunkciójának megjáratása),
    valójában tanítanak, ahogy tudnak. Ahogy jónak látják. Illetve dehogy is látják jónak, jónak azt látnák, ha nem lennének hazugságokra kényszerítve.

  9. petra szerint:

    http://nol.hu/cikk/489326/
    talán ide illik a legjobban – hátha az aulán nem mindenki veszi észre – no meg szeretnék gratulálni – végre valaki szóvá tette és körül is járta, hogy mit jelent a tanteremben egy kijáró csaptelep!!! köszönöm és gratulálok! (ez utóbbit Achsnak üzenem – remélem, rábukkansz itt!)

  10. hanger szerint:

    http://nol.hu/cikk/489326/
    nekem ez a cikk nem tetszik. nem konstruktív. frenetikusan szellemes, de nem vagyok biztos benne, hogy igaza van.

  11. töri szerint:

    Nekem sem tetszik,az a lekvár, amibe egyre jobban beleragadva kell dolgoznom.Szerencsére nem kellett konstruktívnak lennem,meghalnék, ha itt ezt kérnék tőlem, és nem gondolom, hogy az egyetértés feltétlenül szükséges egy hangulattal vagy létállapottal való azonosuláshoz. Mert ez erről szólt volna, nem másról. Hidd el, hogy a suliban konstruktív vagyok, hiszen ott van a lényeg: a gyerek.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.07.31.
Hibrid tanításra kell felkészülni szeptembertől az iskolákban
A műsorban felidézték, hogy Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár korábban azt mondta, remélhetőleg hagyományosan, normál munkarendben lehet elkezdeni az új tanévet, de arra...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.07.31.
A család és a nemzet értékeire épít a tananyag
A család, a nemzet és a szülőföld fontosságáról tanulhatnak a diákok az új kerettantervhez igazodó kötelező olvasmányokon keresztül. Az ötödikesek számára előírt irodalmi művekben...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.07.31.
Újabb nemzetközi siker: most a kémia diákolimpián szereztek érmeket a magyar diákok
A koronavírus-járvány miatt idén online rendezték meg a versenyt, így elméletre szorítkozó dolgozat alapján hirdették ki a nyerteseket. A dolgozatot a diákok személyes tanári felügyelet...
(Forrás: eduline)
--
2020.07.26.
A kormány elmagyarázza, miért nagyszerű hír, hogy 20 éve nem jelentkeztek ilyen kevesen egyetemre
A számok mögött súlyos tendencia van: mintegy 20 ezerrel kevesebben jelentkezett felsőoktatási intézménybe, ez 19 éve nem látott negatív rekord, ráadásul a felvettek száma is durván cs...
(Forrás: 444.hu)
--
2020.07.26.
Segítsen az állam a közös digitális oktatási platform kialakításában!
Azért kell közös platform, hogy minden tanár ugyanazzal dolgozzon – mondta Kunhalmi Ágnes, hozzátéve: „Legyen mindenhol eszköz, legyen mindenhol laptop, (…) ne a zsebből fizesse a pedag...
(Forrás: mszp.hu)
--
2020.07.26.
Kálmán László: Mi a fenét akarnak tőlünk az iskolában, amikor valamit elemezni kell?
Az irodalmi művekhez persze egészen másképpen kell közelítenünk, mint mondjuk természeti jelenségekhez (vegyük most ide a nyelvi mondatokat is) vagy a matematikai problémákhoz, ezért nyilv...
(Forrás: Qubit)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep