Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020. november 23. hétfő, 11:19

A Digitális Tér Konferencia szekciói 1.

A kultúraváltás sokkja

A szekcióban választ keresünk arra a kérdésre, hogy miként élik meg napjaink kultúraváltását a különböző korosztályok: bénító sokkhatást jelent-e ez számukra, vagy képesek meglátni az új lehetőségekben rejlő izgalmas kihívásokat.

A szekció moderátora az digitális nemzedék képviseletében a 19 esztendős diák: Béndek Ábris. Azért kértük fel őt, mert nagyon fontosnak tartjuk, hogy a jövőben kiemelten érdekelt ifjúság szempontjai érvényesüljenek a beszélgetés során. A szekció csapatában képviselve vannak Kereszty Zsuzsa és Szekszárdi Júlia személyében a „veteránok”, no meg az x generáció (Gyarmathy Éva és Jakab György), s  reméljük, hogy a diskurzusba bekapcsolódnak majd a többi nemzedék tagjai is.

Gyarmathy Éva

A szekcióbeszélgetés során a következő gondolatokat tervezzük felvetni:

Bár nem tudunk róla, hogy feltalálták volna az időutazást, mégis részt veszünk benne. A 21. században olyan gyors a fejlődés, hogy egy emberöltőn belül több kulturális váltást is meg kell élnünk, és új kultúrákban találjuk magunkat néhány évtizeden belül. Ilyesmire korábban nem kellett felkészülnünk. Minden adott, hogy a 21. század elején gigasebességre kapcsolt változások kulturális sokkot okozzanak, hiszen a jelenlegi közeg köszönő viszonyban sincsen azzal, amelyben a legtöbben szocializálódtunk.

Jakab György

A digitális környezet kifejezés metaforikus fogalom. Egyrészt arra utal, hogy digitális médiumok vesznek körül (régiesen környeznek) bennünket. Másrészt arra is, hogy mindez nem függetleníthető tőlünk. Nemcsak benne élünk ebben a világban – ahogy a természeti környezetben is – hanem folyamatosan alakítjuk önmagunkkal együtt. A digitális környezet fogalma a társadalmi kommunikáció és integráció új formájára vonatkozik. Nem csupán a korábbiaknál jóval hatékonyabb infokommunikációs eszközök jelenlétét jelenti, sokkal inkább egy digitális közegre épülő új társadalomszerveződésre, hálózati kultúrára utal, amely egyre inkább „átitatja” és meghatározza mindennapi életünket.

Kereszty Zsuzsa

Vajon változnak-e, ha igen, hogyan személyes– családi, baráti, munkatársi – kapcsolataink? Szűkül-e vagy bővül a kapcsolati hálónk? Akivel/akikkel összezártan élünk, velük bensőségesebb vagy felületesebb (csak a létfenntartási szükségletekre korlátozódó) -, feszültebb vagy éppen empatikusabb lesz a viszonyunk? – Mit ismerünk meg a másikból és főleg önmagunkból a megnövekedett együtt töltött időben?.–  Milyen új módszereket, technikákat találunk ki a nekünk fontosabb  személyekkel való kapcsolat életben tartására, esetleg mélyítésére? Ha ez nem sikerül, vajon miért nem? – Vajon hogyan változtatja meg a személyes találkozás ilyen mértékű csökkenése egy tantestület életét?  Szétzilálódást, agressziót, vagy éppen egybeforrást,  erősebb csoportkohéziót  vált ki? Főleg hogyan tartható fenn, hogyan erősíthető újra meg újra a tanítványokkal való kapcsolatunk

Béndek Ábris

Kortársaim életében kimagasló jelentőséggel bír a napjainkat meghatározó elsődleges technológiai-kulturális változás, a digitalizáció. Nemcsak személyes kapcsolataik formáját és nyelvezetét írja újra, hanem önképüket, önelgondolásukat, valamint a környezetük tudás alapú hierarchiájában betöltött szerepüket is. Diákként kiemelten foglalkoztat, mindennek milyen hatása lesz meglévő intézményeinkre és normáinkra. 

A konferencia ajándékaként ingyenesen letölthetővé tesszük Gyarmathy Éva Az infokommunikációs kor generációi című kötetét.

Időpont: csütörtök, 11. 26. 16.50 – 17.10

Szekcióvezető: Szekszárdi Júlia

Kapcsolódó linkek:

Digitális tér konferencia 2020

Együttműködés a digitális térben a járványon innen és túl. A konferencia részletes programja

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.04.20.
A PSZ közleménye
Az EMMI az elmúlt időszakban több alkalommal is tévesen interpretálta a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) álláspontját, amelyet a tárgyalásokon képviselt. A PSZ nem üdvözölte az iskol...
(Forrás: Pedagógusok Szakszervezete)
--
2021.04.19.
Ercse Kriszta: A magyar iskolákból a nyitással könnyen orosz rulett lehet
A jelenlegi körülmények között, pandémia idején, egy tragédiákkal teli év után még inkább kontrasztos a kormányzat valódi képtelensége a jelenségek helyes értelmezésére. El lehet...
(Forrás: g7.hu)
--
2021.04.19.
Juhász Ágnes: Segíteni akarsz? Meg ne próbáld! JUHÁSZ ÁGNES
A lelkiismeretes igazgatók, tanítók a szülőkkel egyeztetve végiggondolták, mit lehet tenni, hogy a legkevesebb kárt szenvedjenek azok, akik otthon maradnak. Sokan még azt a pluszmunkát is vá...
(Forrás: mérce)
--
2021.04.19.
Hiába nyitják az iskolákat, a TASZ szerint bizonyos esetekben a pedagógus is jogszerűen maradhat otthon, és a szülő is otthon tarthatja a gyereket
A Társaság a Szabadságjogokért szerint az iskolák nyitásáról szóló döntésben nem csak a fertőzésveszély mértékét kell figyelembe venni, hanem azt is, hogy az egyes döntések milyen...
(Forrás: 444.hu)
--
2021.04.19.
A pedagógusok 87%-a nem pártolja a mai iskolanyitást
A szervezetek azonban aggodalmukat is kifejezték az óvodák és az általános iskolák tervezett jelenléti oktatásának megkezdésével kapcsolatban. Öt nagy szakszervezet közös nyilatkozatban...
(Forrás: mérce)
--
2021.04.19.
Ellentmondásos döntések az iskolanyitás körül
Lapunkhoz több szülői jelzés érkezett arról is, hogy az iskolaigazgatóktól azt a tájékoztatást kapták: ha egy osztályból mindenki hiányzik, annak az osztálynak rendkívüli szünetet kell...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep