Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020. november 23. hétfő, 11:19

A Digitális Tér Konferencia szekciói 1.

A kultúraváltás sokkja

A szekcióban választ keresünk arra a kérdésre, hogy miként élik meg napjaink kultúraváltását a különböző korosztályok: bénító sokkhatást jelent-e ez számukra, vagy képesek meglátni az új lehetőségekben rejlő izgalmas kihívásokat.

A szekció moderátora az digitális nemzedék képviseletében a 19 esztendős diák: Béndek Ábris. Azért kértük fel őt, mert nagyon fontosnak tartjuk, hogy a jövőben kiemelten érdekelt ifjúság szempontjai érvényesüljenek a beszélgetés során. A szekció csapatában képviselve vannak Kereszty Zsuzsa és Szekszárdi Júlia személyében a „veteránok”, no meg az x generáció (Gyarmathy Éva és Jakab György), s  reméljük, hogy a diskurzusba bekapcsolódnak majd a többi nemzedék tagjai is.

Gyarmathy Éva

A szekcióbeszélgetés során a következő gondolatokat tervezzük felvetni:

Bár nem tudunk róla, hogy feltalálták volna az időutazást, mégis részt veszünk benne. A 21. században olyan gyors a fejlődés, hogy egy emberöltőn belül több kulturális váltást is meg kell élnünk, és új kultúrákban találjuk magunkat néhány évtizeden belül. Ilyesmire korábban nem kellett felkészülnünk. Minden adott, hogy a 21. század elején gigasebességre kapcsolt változások kulturális sokkot okozzanak, hiszen a jelenlegi közeg köszönő viszonyban sincsen azzal, amelyben a legtöbben szocializálódtunk.

Jakab György

A digitális környezet kifejezés metaforikus fogalom. Egyrészt arra utal, hogy digitális médiumok vesznek körül (régiesen környeznek) bennünket. Másrészt arra is, hogy mindez nem függetleníthető tőlünk. Nemcsak benne élünk ebben a világban – ahogy a természeti környezetben is – hanem folyamatosan alakítjuk önmagunkkal együtt. A digitális környezet fogalma a társadalmi kommunikáció és integráció új formájára vonatkozik. Nem csupán a korábbiaknál jóval hatékonyabb infokommunikációs eszközök jelenlétét jelenti, sokkal inkább egy digitális közegre épülő új társadalomszerveződésre, hálózati kultúrára utal, amely egyre inkább „átitatja” és meghatározza mindennapi életünket.

Kereszty Zsuzsa

Vajon változnak-e, ha igen, hogyan személyes– családi, baráti, munkatársi – kapcsolataink? Szűkül-e vagy bővül a kapcsolati hálónk? Akivel/akikkel összezártan élünk, velük bensőségesebb vagy felületesebb (csak a létfenntartási szükségletekre korlátozódó) -, feszültebb vagy éppen empatikusabb lesz a viszonyunk? – Mit ismerünk meg a másikból és főleg önmagunkból a megnövekedett együtt töltött időben?.–  Milyen új módszereket, technikákat találunk ki a nekünk fontosabb  személyekkel való kapcsolat életben tartására, esetleg mélyítésére? Ha ez nem sikerül, vajon miért nem? – Vajon hogyan változtatja meg a személyes találkozás ilyen mértékű csökkenése egy tantestület életét?  Szétzilálódást, agressziót, vagy éppen egybeforrást,  erősebb csoportkohéziót  vált ki? Főleg hogyan tartható fenn, hogyan erősíthető újra meg újra a tanítványokkal való kapcsolatunk

Béndek Ábris

Kortársaim életében kimagasló jelentőséggel bír a napjainkat meghatározó elsődleges technológiai-kulturális változás, a digitalizáció. Nemcsak személyes kapcsolataik formáját és nyelvezetét írja újra, hanem önképüket, önelgondolásukat, valamint a környezetük tudás alapú hierarchiájában betöltött szerepüket is. Diákként kiemelten foglalkoztat, mindennek milyen hatása lesz meglévő intézményeinkre és normáinkra. 

A konferencia ajándékaként ingyenesen letölthetővé tesszük Gyarmathy Éva Az infokommunikációs kor generációi című kötetét.

Időpont: csütörtök, 11. 26. 16.50 – 17.10

Szekcióvezető: Szekszárdi Júlia

Kapcsolódó linkek:

Digitális tér konferencia 2020

Együttműködés a digitális térben a járványon innen és túl. A konferencia részletes programja

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.12.01.
Majdnem 15 ezer pedagógus még oltatlan
Gulyás Gergely kancelláriaminiszter a november 18-ai kormányinfón még 86-87 százalékos átoltottságról beszélt, az Emmi tájékoztatása szerint pedig mostanáig a pedagógusok mintegy 90 sz...
(Forrás: Népszava)
--
2021.11.30.
Takáts Előd: A szólásszabadság ott kezdődik, hogy toleráljuk, amivel nem értünk egyet
Miért veszélyes, ha nem elég nyitott és sokszínű egy egyetem? Mi akadályozza meg, hogy Magyarország igazi fejlett ország legyen? Hogyan lehet elitegyetem a Corvinus úgy, hogy ne csak egy szű...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.11.30.
\"Az a baj, hogy a legtöbb tanárnak büdös a munka\" – kommentekből készített videót egy tanító
Fészbukosok: Kár beléjük címmel állított össze egy sajátos Vers mindenkinek-epizódot egy tanító. „Jó ideje, bármilyen fórumon is szóba kerülnek a pedagógusokat érintő nehézségek...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.11.30.
A téli szünet után pánikhelyzet alakulhat ki az iskolákban
Hozzávetőlegesen a hazai intézmények negyede vett részt abban a felmérésben, amelyet a Nemzeti Pedagógus Kar indított el a közelmúltban annak érdekében, hogy kiderítsék, januártól há...
(Forrás: index)
--
2021.11.30.
Okosiskola épül Felcsúton, a jövő jegyében
A falu szívében áll az új, tizenhat tantermes iskola is, mint a most szolgáló, de a biztonságos zónában, a főúttól kicsit hátrább, megtervezett autós és gyalogos megközelíthetőséggel...
(Forrás: FEOL)
--
2021.11.30.
Mi legyen a kistelepülések kisiskoláival?
A mindebből levonható legfontosabb következtetés az, hogy az írás címében szereplő kérdésre nincs minden egyes kistérségre és településre érvényes, országosan egységes válasz, ugyanis...
(Forrás: portfolio.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep