Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. augusztus 1. hétfő, 13:59
Címkék:

Állampolgári ismeretek – másképp

A Kurt Lewin alapítvány új kiadványa

„KLA füzetek a toleranciáért” címmel ismeretterjesztő füzeteket juttat el a Kurt Lewin Alapítvány középiskolákba. Az akció célja, hogy elősegítse a társadalomtudományos szemléletváltást a középiskolai állampolgári ismeretek oktatása során.

A Phare Access program támogatásával létrejött kezdeményezés négy területen kíván újat nyújtani a középiskolai diákok és tanáraik számára: diákjogok, multikulturális Európa, rasszizmus és szegénység.

A 3000 példányban megjelenő füzetsorozat az említett témákban, a diákokat is érintő társadalmi kérdésekre, problémákra hívja fel a figyelmet. A füzetek a diákokhoz közel álló, érthető szöveggel, sok fényképpel, didaktikus, az önálló gondolkodást ösztönző játékokkal jelennek meg.

A füzetekhez kapcsolódóan a http://www.romapage.hu weboldal oktatás rovatában a tanárok és diákok számára készült információs anyagok, feladatsorok, jogi ismeretek, cikkek válnak elérhetővé nemcsak azok számára, akik részt vesznek a programban, hanem mindenkinek, akit érdekelnek azok a témák, amelyek a füzetekben megjelennek.

Az alapítvány munkatársai a füzetek „diákbarát” kialakítása végett, a IX. kerületi Weöres Sándor Gimnáziumban végeztek próbatanításokat, ahol az iskola nyitott és segítőkész munkatársai szakmai és módszertani segítséget nyújtottak a program kialakításához. Gelsei Gergő programkoordinátor tapasztalatai szerint a diákok kezdetben nehezen váltak partnerré abban, hogy valódi közös gondolkodás, érdemi vita alakuljon ki egy-egy órán.

„Ez semmiképp sem az ő hibájuk, a hagyományos, poroszos oktatási stílus erre szoktat: passzívan fogadjuk be a katedra felől érkező információt, raktározzuk el azt, majd kellő időben ismételjük meg a lehető legpontosabban. Vannak dolgok, amiket ilyen módon lehet tanítani, de a szegénységről, idegengyűlöletről, jogokról ilyen formában szinte semmi nem adható át.” – nyilatkozta Gelsei.

Az egyik nehézség, amivel szembe kell nézni az oktatóknak, az az órákon való részvétel értékelése. Egy interaktív, vitára ösztönző program kereteibe nem fér bele a hagyományos osztályzási mód. Azért mert egy diák mást gondol egy témáról, ráadásul őszintén vállaljai is azt a közösség előtt, nem lehet rossz jegyet adni neki. Ezzel épp az ellenkezőjét érné el a tanár, mint ami a program célja: nem a toleranciát, egymás véleményének kritikus, de kompromisszumkész meghallgatását ösztönözné.

Gelsei Gergő véleménye szerint „a program lényege abban áll, hogy lehetőséget adjunk a diákoknak arra, hogy a készen kapott paneleket, kívülről jövő – legtöbbször negatív – előítéleteket, attitűdöket önmagukban felül tudják bírálni, valódi saját véleményekké tudják azokat formálni. Ezt sokféleképpen tehetjük, de abban biztosak vagyunk, hogy egyvalamivel biztosan nem érünk célt: a győzködéssel, az előítéletekkel szembenálló vélemény folytonos hangoztatásával, sulykolásával. Ehelyett az alternatívákat és azok szépségeit kell megmutatni a diákoknak.”

A füzetek korlátozott számban igényelhetőek az alapítványtól.
Bővebb információért, kérjük, keresse fel a http://www.kla.hu című weboldalt, illetve az Alapítvány munkatársait.

Gelsei Gergő (programkoordinátor): gelsei[pont]gergo[kukac]kla[pont]hu
Tel: 06/30-275-1737
Csuday Gábor (kommunikációs munkatárs): csuday[pont]gabor[kukac]kla[pont]hu
Tel: 06/30-269-0503

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.09.20.
L. Ritók Nóra: Ami beleég az emberbe
Ezek a történetek nem múlnak. És mindig jönnek újabbak. Küzdünk, harcolunk, végre az egyik helyen már nem jellemzők, de akkor felbukkan egy másik faluban. Vagy egy odaköltöző családban...
(Forrás: hvg.hu/a nyomor széle )
--
2020.09.19.
Az alsósok szülei is bemehetnek gyerekükkel a lázmérésre
Az érdekképviselet vezetője megkésettnek látja a hőmérőzést. A Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke, Szabó Zsuzsa nemrég azt nyilatkozta lapunknak, nemhogy iskolaorvosokból, még...
(Forrás: Népszava)
--
2020.09.19.
ásler: Kizárt, hogy minden osztályban megjelenjen a koronavírus
Az Emberi Erőforrások Minisztériumának vezetője hozzátette, számoltak azzal, hogy a vírus megjelenik az iskolákban, azt azonban kizárta, hogy mindegyik osztályban feltűnik a koronavírus....
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.19.
Több helyen az iskolaőrök lettek a maszkfelelősök, portások
Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy pozitívan fogadták a tanárok és a diákok a szeptember elsején munkába állt iskolaőröket, igaz, a jelenlétük nem mindenkinek tetszik – tudta meg...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.18.
A tanári elköteleződésről. Fontos-e, és mitől függ? Gönczöl Enikő írása
Aki ismeri az iskolák világát, az tudja, hogy az oktatásban semmilyen külső szándék nem válik valóra az ott dolgozók elköteleződése nélkül. Ezt akár szerencsének is tekinthetjük, amikor...
(Forrás: tani-tani online)
--
2020.09.18.
„Bőgtem az első tanítási napon” – Halácsy Péter az Indexnek
A gyerekeit szerette volna egy újragondolt iskolai struktúrában taníttatni Halácsy Péter, a Prezi társalapítója, de miután nem találta a neki legjobban tetsző iskolát, a barátaival sajá...
(Forrás: index)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep