Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. augusztus 1. hétfő, 13:59
Címkék:

Állampolgári ismeretek – másképp

A Kurt Lewin alapítvány új kiadványa

„KLA füzetek a toleranciáért” címmel ismeretterjesztő füzeteket juttat el a Kurt Lewin Alapítvány középiskolákba. Az akció célja, hogy elősegítse a társadalomtudományos szemléletváltást a középiskolai állampolgári ismeretek oktatása során.

A Phare Access program támogatásával létrejött kezdeményezés négy területen kíván újat nyújtani a középiskolai diákok és tanáraik számára: diákjogok, multikulturális Európa, rasszizmus és szegénység.

A 3000 példányban megjelenő füzetsorozat az említett témákban, a diákokat is érintő társadalmi kérdésekre, problémákra hívja fel a figyelmet. A füzetek a diákokhoz közel álló, érthető szöveggel, sok fényképpel, didaktikus, az önálló gondolkodást ösztönző játékokkal jelennek meg.

A füzetekhez kapcsolódóan a http://www.romapage.hu weboldal oktatás rovatában a tanárok és diákok számára készült információs anyagok, feladatsorok, jogi ismeretek, cikkek válnak elérhetővé nemcsak azok számára, akik részt vesznek a programban, hanem mindenkinek, akit érdekelnek azok a témák, amelyek a füzetekben megjelennek.

Az alapítvány munkatársai a füzetek „diákbarát” kialakítása végett, a IX. kerületi Weöres Sándor Gimnáziumban végeztek próbatanításokat, ahol az iskola nyitott és segítőkész munkatársai szakmai és módszertani segítséget nyújtottak a program kialakításához. Gelsei Gergő programkoordinátor tapasztalatai szerint a diákok kezdetben nehezen váltak partnerré abban, hogy valódi közös gondolkodás, érdemi vita alakuljon ki egy-egy órán.

„Ez semmiképp sem az ő hibájuk, a hagyományos, poroszos oktatási stílus erre szoktat: passzívan fogadjuk be a katedra felől érkező információt, raktározzuk el azt, majd kellő időben ismételjük meg a lehető legpontosabban. Vannak dolgok, amiket ilyen módon lehet tanítani, de a szegénységről, idegengyűlöletről, jogokról ilyen formában szinte semmi nem adható át.” – nyilatkozta Gelsei.

Az egyik nehézség, amivel szembe kell nézni az oktatóknak, az az órákon való részvétel értékelése. Egy interaktív, vitára ösztönző program kereteibe nem fér bele a hagyományos osztályzási mód. Azért mert egy diák mást gondol egy témáról, ráadásul őszintén vállaljai is azt a közösség előtt, nem lehet rossz jegyet adni neki. Ezzel épp az ellenkezőjét érné el a tanár, mint ami a program célja: nem a toleranciát, egymás véleményének kritikus, de kompromisszumkész meghallgatását ösztönözné.

Gelsei Gergő véleménye szerint „a program lényege abban áll, hogy lehetőséget adjunk a diákoknak arra, hogy a készen kapott paneleket, kívülről jövő – legtöbbször negatív – előítéleteket, attitűdöket önmagukban felül tudják bírálni, valódi saját véleményekké tudják azokat formálni. Ezt sokféleképpen tehetjük, de abban biztosak vagyunk, hogy egyvalamivel biztosan nem érünk célt: a győzködéssel, az előítéletekkel szembenálló vélemény folytonos hangoztatásával, sulykolásával. Ehelyett az alternatívákat és azok szépségeit kell megmutatni a diákoknak.”

A füzetek korlátozott számban igényelhetőek az alapítványtól.
Bővebb információért, kérjük, keresse fel a http://www.kla.hu című weboldalt, illetve az Alapítvány munkatársait.

Gelsei Gergő (programkoordinátor): gelsei[pont]gergo[kukac]kla[pont]hu
Tel: 06/30-275-1737
Csuday Gábor (kommunikációs munkatárs): csuday[pont]gabor[kukac]kla[pont]hu
Tel: 06/30-269-0503

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.06.29.
Válaszolt a Belügyminisztérium a tanároknak: kevesebb óra nem lesz, nagyobb fizetésemelés csak akkor, ha jól teljesít a gazdaság
A szakszervezetek a nem pedagógusi munkakörben foglalkoztatott oktatási dolgozók béremelését is kérték, egész pontosan azt, hogy az ő garantált alapilletményük ne legyen kevesebb, mint a...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.06.29.
Az Orbán-kormány sem a tanárok érdemi bérrendezésre, sem munkaterheik csökkentésére nem tett javaslatot a sztrájkbizottsági tárgyaláson
A kormány nevében tárgyaló Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár szerint 10 százaléknál nagyobb mértékű emelés is lehetséges, amennyiben “a gazdaság jól teljesít”. Szabó Zsuzsa...
(Forrás: Népszava)
--
2022.06.29.
Üres kézzel távoztak a tanárok a második sztrájkbizottsági egyeztetésről Botos Tamás OKTATÁS június 28., kedd 20:17 5
Az érdekvédelmi képviselet vitatja, hogy ez bérfejlesztés, szerintük ágazati-szakmai pótlék, amit be kellene építeni a tanárok bérébe. Szabó hozzátette: várják a kormány ezenfelüli...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.06.27.
A MAGYAR ISKOLARENDSZERBEN KUTYAVILÁG VÁR A KÜLFÖLDRŐL HAZATÉRŐ GYEREKEKRE
„A magyar oktatási rendszer merevsége nagyon erős gátja tud lenni a migrációs motivációnak. Egy magyar szülő tízszer meggondolja, hogy kitegye a gyerekét annak, hogy elmenjenek, aztán k...
(Forrás: Qubit)
--
2022.06.27.
Csendben több mint a duplájára emelik az egyik diákhitel kamatát
Július 1-től 1,99%-ról 4,99%-ra emelkedik a szabad felhasználású Diákhitel 1 kamata, derül ki annak hivatalos honlapjáról, erre olvasónk hívta fel a figyelmünket. A felsőoktatási önkö...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.06.27.
Egyre több a felekezeti iskola, van már olyan tankerület, ahol több diák jár egyházi általánosba, mint államiba
Az egyházi oktatás-nevelés térnyerése nem a felekezeti oktatás iránti növekvő igények, és nem is szakmai szempontok alapján alakult ki: az a 2010 óta tartó “oktatáspolitika“ része,...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep