Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020. december 14. hétfő, 18:44

Kényszerpálya helyett életpálya

Bódis Kriszta

A Van Helyed Alapítvány oktatásfókuszú szolgáltatások és intézmények egymáshoz kapcsolódó rendszerének modelljét építi ki Észak Magyarország egyik leghátrányosabb helyzetű régiójában, Ózdon. Itt hoztuk létre és fejlesztjük a Van Helyed Rendszer (VHR) első lokális bázisát és a hozzá kapcsolódó budapesti szolgáltatásunkat. A VHR ózdi lokális bázisán a gyakorlatban alkotjuk meg azt a modellt, amely az állam számára rendszerszintű, strukturális megoldásokat kínálhat ahhoz, hogy marginalizált társadalmi csoportok, elsősorban a roma közösségek emancipációja megkezdődhessen, megszűnjön a kirekesztettség és a mélyszegénységben élők esetében megszakadjon a tartós szegénységet újratermelő ördögi kör. 

VHR kiépítésével azon dolgozunk, hogy a gyermekek születésüktől fogva egész életük során minél harmonikusabbak és sikeresebbek legyenek. A VHR-ben minden gyerek képes erre, mert a szociális, kulturális, egészségügyi, képességbeli különbségekre is reflektáló, korszerű tudásalapú, minőségi oktatáshoz biztosítunk hozzáférést. 

Minden gyerek képes magasszintű tudást elérni, ha differenciált és komplex rendszerben kap támogatást. Ez különösképp igaz a hátrányokból induló gyerekekre, akik számára a VHR nem csupán a jó iskolába jutás lehetőségét biztosítja, hanem a családot és közösséget is bevonó sokszínű támogatások rendszerét is, a VHR-en belüli aktivitással összefüggően.

A VHR lokális bázisok inkubátorok. Működésünk távlati célja, hogy egy jövőben kiépíthető állami szociális és oktatási rendszer összekapcsolva, egyenlő tudásátadás fókusszal, az emancipációt és inklúziót tegye lehetővé.

 

Kényszerpálya helyett életpálya: a gyerek útja a VHR-ben

A Van Helyed Rendszerbe bekerült gyermekek magzati kortól egészen a felsőoktatásba vagy a munkaerő-piacra való belépésig – életkori sajátosságaik és egyéni adottságaik figyelembevételével, a család és közösség bevonásával- civil intézményeinkben egymáshoz kapcsolódó szolgáltatásokat kapnak. 

A hátrányos helyzetű, többségében roma családokkal a szegregátumok mélyén kezdődik a munka, majd a kismamákra fókuszálva a gyerekekkel és a családdal a Van Helyed Familia Stúdió jól felszerelt intézményében folytatódik.

Ezután a gyermek a Van Helyed Stúdióban folytatja útját, ahol a napi rendszerességű munka célja a minőségi iskolába kerülés és továbbtanulás, valamint a szegregált iskola hátrányainak csökkentése. Családias légkörben a gyermekek erősségeire alapozott komplex pedagógiai és alkotásközpontú munka zajlik. Ennek tengelyében a személyre szabott patronálás van, amely során a patrónus szociális és oktatási esetkezelésen túl a szülővel közösen építi a gyermek karrierútját. A távolabb (jelenleg Budapesten) továbbtanuló, vagy iskolaváltó  növendékek számára teljes alapellátással létrejött a Van Helyed Stúdió + szakkollégiumi intézménye és szolgáltatásai.  A közösséggel folytatott munka azt is eredményezi, hogy a közösség tagjai nyitottá válnak és rendszeren belül partnerként segítik a gyerekekkel és a családjaikkal kimunkált hosszú távú karrier célok elérését.

A VHR ózdi lokális bázis munkájának tapasztalatait eredményeit az alapítvány tudás központjában összesítjük, és leírjuk a VHR lokális bázisainak szakszerű működtetéséhez szükséges tudnivalókat. 

A jövőben az a célunk, hogy további VHR lokális bázisok kiépítését tegyük lehetővé franchise jelleggel. Mindezzel egy egységes minőségi keretek között működő, de autonóm VHR lokális bázisok hálózatát hozva létre. A VHR bevezetés stratégiai megközelítése: a rendszer célja,  hogy a gyermek fejlődéséhez optimális fejlődési környeztet és támogatást biztosítson.

Ennek eléréséhez két stratégiai irány lehetséges:

  • az egyik az, amikor a VHR-hez kapcsolódó állami intézmények szolgáltatásainak minősége és együttműködési hajlandósága megfelelő, így a rendszer ezekkel az intézményekkel való együttműködésben tud kiépülni.
  • A másik út az, amikor az állami rendszer intézményeinek elégtelen működése az együttműködéssel és a kiegészítő szolgáltatásokkal sem kompenzálható, ebben az eseten önálló intézmények ( pl: óvoda és /vagy iskola) alapítására van szükség. 

Jelen helyzetben a tavaszi első hullámból tanulva nyáron kidolgoztuk, hogyan tudjuk a célok megtartásával folytatni és zökkenőmentessé tenni a munkát, Hatalmas erőfeszítés van, és rengeteg akadály, de működünk. Az adományozásra és a jó egészségügyi protokollokra nagy szükség van most, úgyhogy ezekre nagyobb hangsúly esik a működésünk során.

Bódis Kriszta

 

Egy üzenet

  1. Csodálatos kezdeményezés, csak gratulálni tudok hozzá!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.09.24.
Ez eldőlt, megszólalt a Belügyminisztérium iskola-ügyben: erre készülhetnek a magyar szülők télen
Egyre többet lehet hallani arról, hogy az iskoláknak nincs pénzük felújításra és eszközök beszerzésére, így a szülőkkel akarják megoldani ezeket a feladatokat. Az iskolák karbantartá...
(Forrás: Pénzcentrum)
--
2022.09.24.
300 diák tüntetett a budapesti Szerb Antal Gimnázium előtt a tanáraikért és az oktatásért
Újabb iskolában álltak ki a diákok a tanáraikért és az oktatás fejlesztéséért: a budapesti Szerb Antal Gimnázium tanulói a közleményük szerint péntek reggel mintegy háromszázan alkottak...
(Forrás: Mérce)
--
2022.09.24.
A minisztérium szerint az új Nat úgy jó, ahogy van, és pluszban még \"hazafias, gyermekközpontú és 21. századi\" is
Ha a tananyag valóban sok és elsajátítására a kormány bevallása szerint is több időt kell hagyni, akkor miért nem inkább a tananyag mennyiségét csökkenti a Kormány, megkönnyítve ezzel...
(Forrás: Eduline)
--
2022.09.24.
Pedagógusok Szakszervezete: El fognak szabadulni az indulatok, amikor megérkeznek az első energiaszámlák
Hétfő óta tart a pedagógusok országos gördülő sztrájkja, amelyhez egyre többen csatlakoznak a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) alelnöke szerint, ám egyelőre nincsenek annyian, mint a...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.09.24.
18 fok sincs egy fóti gimnáziumban, már most meleg teát osztanak
Tizenhat-tizennyolc fok van jelenleg a Fóti Népművészeti Szakgimnáziumban – erről tájékoztatta a szülőket az intézmény vezetője. A szerkesztőségünkhöz is eljutott levelének létezé...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.09.24.
Sem utódja, sem boldog őse. Ady Endre versének kibontása dramatikus módszerekkel. Végh Ágnes írása
A drámatanári képzés vizsgatanítására is azért választottam ezt a művet, mert a lét egyetemes kérdéseit feszegeti, amelyekkel előbb-utóbb mindenki szembesül az élete során. Az alábbiakban...
(Forrás: tani-tani online)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep