Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020. december 14. hétfő, 18:44

Kényszerpálya helyett életpálya

Bódis Kriszta

A Van Helyed Alapítvány oktatásfókuszú szolgáltatások és intézmények egymáshoz kapcsolódó rendszerének modelljét építi ki Észak Magyarország egyik leghátrányosabb helyzetű régiójában, Ózdon. Itt hoztuk létre és fejlesztjük a Van Helyed Rendszer (VHR) első lokális bázisát és a hozzá kapcsolódó budapesti szolgáltatásunkat. A VHR ózdi lokális bázisán a gyakorlatban alkotjuk meg azt a modellt, amely az állam számára rendszerszintű, strukturális megoldásokat kínálhat ahhoz, hogy marginalizált társadalmi csoportok, elsősorban a roma közösségek emancipációja megkezdődhessen, megszűnjön a kirekesztettség és a mélyszegénységben élők esetében megszakadjon a tartós szegénységet újratermelő ördögi kör. 

VHR kiépítésével azon dolgozunk, hogy a gyermekek születésüktől fogva egész életük során minél harmonikusabbak és sikeresebbek legyenek. A VHR-ben minden gyerek képes erre, mert a szociális, kulturális, egészségügyi, képességbeli különbségekre is reflektáló, korszerű tudásalapú, minőségi oktatáshoz biztosítunk hozzáférést. 

Minden gyerek képes magasszintű tudást elérni, ha differenciált és komplex rendszerben kap támogatást. Ez különösképp igaz a hátrányokból induló gyerekekre, akik számára a VHR nem csupán a jó iskolába jutás lehetőségét biztosítja, hanem a családot és közösséget is bevonó sokszínű támogatások rendszerét is, a VHR-en belüli aktivitással összefüggően.

A VHR lokális bázisok inkubátorok. Működésünk távlati célja, hogy egy jövőben kiépíthető állami szociális és oktatási rendszer összekapcsolva, egyenlő tudásátadás fókusszal, az emancipációt és inklúziót tegye lehetővé.

 

Kényszerpálya helyett életpálya: a gyerek útja a VHR-ben

A Van Helyed Rendszerbe bekerült gyermekek magzati kortól egészen a felsőoktatásba vagy a munkaerő-piacra való belépésig – életkori sajátosságaik és egyéni adottságaik figyelembevételével, a család és közösség bevonásával- civil intézményeinkben egymáshoz kapcsolódó szolgáltatásokat kapnak. 

A hátrányos helyzetű, többségében roma családokkal a szegregátumok mélyén kezdődik a munka, majd a kismamákra fókuszálva a gyerekekkel és a családdal a Van Helyed Familia Stúdió jól felszerelt intézményében folytatódik.

Ezután a gyermek a Van Helyed Stúdióban folytatja útját, ahol a napi rendszerességű munka célja a minőségi iskolába kerülés és továbbtanulás, valamint a szegregált iskola hátrányainak csökkentése. Családias légkörben a gyermekek erősségeire alapozott komplex pedagógiai és alkotásközpontú munka zajlik. Ennek tengelyében a személyre szabott patronálás van, amely során a patrónus szociális és oktatási esetkezelésen túl a szülővel közösen építi a gyermek karrierútját. A távolabb (jelenleg Budapesten) továbbtanuló, vagy iskolaváltó  növendékek számára teljes alapellátással létrejött a Van Helyed Stúdió + szakkollégiumi intézménye és szolgáltatásai.  A közösséggel folytatott munka azt is eredményezi, hogy a közösség tagjai nyitottá válnak és rendszeren belül partnerként segítik a gyerekekkel és a családjaikkal kimunkált hosszú távú karrier célok elérését.

A VHR ózdi lokális bázis munkájának tapasztalatait eredményeit az alapítvány tudás központjában összesítjük, és leírjuk a VHR lokális bázisainak szakszerű működtetéséhez szükséges tudnivalókat. 

A jövőben az a célunk, hogy további VHR lokális bázisok kiépítését tegyük lehetővé franchise jelleggel. Mindezzel egy egységes minőségi keretek között működő, de autonóm VHR lokális bázisok hálózatát hozva létre. A VHR bevezetés stratégiai megközelítése: a rendszer célja,  hogy a gyermek fejlődéséhez optimális fejlődési környeztet és támogatást biztosítson.

Ennek eléréséhez két stratégiai irány lehetséges:

  • az egyik az, amikor a VHR-hez kapcsolódó állami intézmények szolgáltatásainak minősége és együttműködési hajlandósága megfelelő, így a rendszer ezekkel az intézményekkel való együttműködésben tud kiépülni.
  • A másik út az, amikor az állami rendszer intézményeinek elégtelen működése az együttműködéssel és a kiegészítő szolgáltatásokkal sem kompenzálható, ebben az eseten önálló intézmények ( pl: óvoda és /vagy iskola) alapítására van szükség. 

Jelen helyzetben a tavaszi első hullámból tanulva nyáron kidolgoztuk, hogyan tudjuk a célok megtartásával folytatni és zökkenőmentessé tenni a munkát, Hatalmas erőfeszítés van, és rengeteg akadály, de működünk. Az adományozásra és a jó egészségügyi protokollokra nagy szükség van most, úgyhogy ezekre nagyobb hangsúly esik a működésünk során.

Bódis Kriszta

 

Egy üzenet

  1. Csodálatos kezdeményezés, csak gratulálni tudok hozzá!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.04.20.
A PSZ közleménye
Az EMMI az elmúlt időszakban több alkalommal is tévesen interpretálta a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) álláspontját, amelyet a tárgyalásokon képviselt. A PSZ nem üdvözölte az iskol...
(Forrás: Pedagógusok Szakszervezete)
--
2021.04.19.
Ercse Kriszta: A magyar iskolákból a nyitással könnyen orosz rulett lehet
A jelenlegi körülmények között, pandémia idején, egy tragédiákkal teli év után még inkább kontrasztos a kormányzat valódi képtelensége a jelenségek helyes értelmezésére. El lehet...
(Forrás: g7.hu)
--
2021.04.19.
Juhász Ágnes: Segíteni akarsz? Meg ne próbáld! JUHÁSZ ÁGNES
A lelkiismeretes igazgatók, tanítók a szülőkkel egyeztetve végiggondolták, mit lehet tenni, hogy a legkevesebb kárt szenvedjenek azok, akik otthon maradnak. Sokan még azt a pluszmunkát is vá...
(Forrás: mérce)
--
2021.04.19.
Hiába nyitják az iskolákat, a TASZ szerint bizonyos esetekben a pedagógus is jogszerűen maradhat otthon, és a szülő is otthon tarthatja a gyereket
A Társaság a Szabadságjogokért szerint az iskolák nyitásáról szóló döntésben nem csak a fertőzésveszély mértékét kell figyelembe venni, hanem azt is, hogy az egyes döntések milyen...
(Forrás: 444.hu)
--
2021.04.19.
A pedagógusok 87%-a nem pártolja a mai iskolanyitást
A szervezetek azonban aggodalmukat is kifejezték az óvodák és az általános iskolák tervezett jelenléti oktatásának megkezdésével kapcsolatban. Öt nagy szakszervezet közös nyilatkozatban...
(Forrás: mérce)
--
2021.04.19.
Ellentmondásos döntések az iskolanyitás körül
Lapunkhoz több szülői jelzés érkezett arról is, hogy az iskolaigazgatóktól azt a tájékoztatást kapták: ha egy osztályból mindenki hiányzik, annak az osztálynak rendkívüli szünetet kell...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep