Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020. december 14. hétfő, 18:44

Kényszerpálya helyett életpálya

Bódis Kriszta

A Van Helyed Alapítvány oktatásfókuszú szolgáltatások és intézmények egymáshoz kapcsolódó rendszerének modelljét építi ki Észak Magyarország egyik leghátrányosabb helyzetű régiójában, Ózdon. Itt hoztuk létre és fejlesztjük a Van Helyed Rendszer (VHR) első lokális bázisát és a hozzá kapcsolódó budapesti szolgáltatásunkat. A VHR ózdi lokális bázisán a gyakorlatban alkotjuk meg azt a modellt, amely az állam számára rendszerszintű, strukturális megoldásokat kínálhat ahhoz, hogy marginalizált társadalmi csoportok, elsősorban a roma közösségek emancipációja megkezdődhessen, megszűnjön a kirekesztettség és a mélyszegénységben élők esetében megszakadjon a tartós szegénységet újratermelő ördögi kör. 

VHR kiépítésével azon dolgozunk, hogy a gyermekek születésüktől fogva egész életük során minél harmonikusabbak és sikeresebbek legyenek. A VHR-ben minden gyerek képes erre, mert a szociális, kulturális, egészségügyi, képességbeli különbségekre is reflektáló, korszerű tudásalapú, minőségi oktatáshoz biztosítunk hozzáférést. 

Minden gyerek képes magasszintű tudást elérni, ha differenciált és komplex rendszerben kap támogatást. Ez különösképp igaz a hátrányokból induló gyerekekre, akik számára a VHR nem csupán a jó iskolába jutás lehetőségét biztosítja, hanem a családot és közösséget is bevonó sokszínű támogatások rendszerét is, a VHR-en belüli aktivitással összefüggően.

A VHR lokális bázisok inkubátorok. Működésünk távlati célja, hogy egy jövőben kiépíthető állami szociális és oktatási rendszer összekapcsolva, egyenlő tudásátadás fókusszal, az emancipációt és inklúziót tegye lehetővé.

 

Kényszerpálya helyett életpálya: a gyerek útja a VHR-ben

A Van Helyed Rendszerbe bekerült gyermekek magzati kortól egészen a felsőoktatásba vagy a munkaerő-piacra való belépésig – életkori sajátosságaik és egyéni adottságaik figyelembevételével, a család és közösség bevonásával- civil intézményeinkben egymáshoz kapcsolódó szolgáltatásokat kapnak. 

A hátrányos helyzetű, többségében roma családokkal a szegregátumok mélyén kezdődik a munka, majd a kismamákra fókuszálva a gyerekekkel és a családdal a Van Helyed Familia Stúdió jól felszerelt intézményében folytatódik.

Ezután a gyermek a Van Helyed Stúdióban folytatja útját, ahol a napi rendszerességű munka célja a minőségi iskolába kerülés és továbbtanulás, valamint a szegregált iskola hátrányainak csökkentése. Családias légkörben a gyermekek erősségeire alapozott komplex pedagógiai és alkotásközpontú munka zajlik. Ennek tengelyében a személyre szabott patronálás van, amely során a patrónus szociális és oktatási esetkezelésen túl a szülővel közösen építi a gyermek karrierútját. A távolabb (jelenleg Budapesten) továbbtanuló, vagy iskolaváltó  növendékek számára teljes alapellátással létrejött a Van Helyed Stúdió + szakkollégiumi intézménye és szolgáltatásai.  A közösséggel folytatott munka azt is eredményezi, hogy a közösség tagjai nyitottá válnak és rendszeren belül partnerként segítik a gyerekekkel és a családjaikkal kimunkált hosszú távú karrier célok elérését.

A VHR ózdi lokális bázis munkájának tapasztalatait eredményeit az alapítvány tudás központjában összesítjük, és leírjuk a VHR lokális bázisainak szakszerű működtetéséhez szükséges tudnivalókat. 

A jövőben az a célunk, hogy további VHR lokális bázisok kiépítését tegyük lehetővé franchise jelleggel. Mindezzel egy egységes minőségi keretek között működő, de autonóm VHR lokális bázisok hálózatát hozva létre. A VHR bevezetés stratégiai megközelítése: a rendszer célja,  hogy a gyermek fejlődéséhez optimális fejlődési környeztet és támogatást biztosítson.

Ennek eléréséhez két stratégiai irány lehetséges:

  • az egyik az, amikor a VHR-hez kapcsolódó állami intézmények szolgáltatásainak minősége és együttműködési hajlandósága megfelelő, így a rendszer ezekkel az intézményekkel való együttműködésben tud kiépülni.
  • A másik út az, amikor az állami rendszer intézményeinek elégtelen működése az együttműködéssel és a kiegészítő szolgáltatásokkal sem kompenzálható, ebben az eseten önálló intézmények ( pl: óvoda és /vagy iskola) alapítására van szükség. 

Jelen helyzetben a tavaszi első hullámból tanulva nyáron kidolgoztuk, hogyan tudjuk a célok megtartásával folytatni és zökkenőmentessé tenni a munkát, Hatalmas erőfeszítés van, és rengeteg akadály, de működünk. Az adományozásra és a jó egészségügyi protokollokra nagy szükség van most, úgyhogy ezekre nagyobb hangsúly esik a működésünk során.

Bódis Kriszta

 

Egy üzenet

  1. Csodálatos kezdeményezés, csak gratulálni tudok hozzá!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.12.06.
MIRE KARANTÉNBA KERÜLNEK A GYEREKEK, LEJÁR A KARANTÉN: TELJES FEJETLENSÉG COVID-ÜGYBEN AZ ISKOLÁKBAN
Soha ennyi gyerek nem volt még beteg. Szerencsére a többségük nagyon enyhe, megfázásos tünetekkel átvészeli az egészet. Egy ideje már nagyon sok a hiányzó. Próbálunk minden megtenni annak...
(Forrás: wmn.hu)
--
2021.12.06.
Támogatás Állatos pornóval zaklattak egy 14 éves kunszentmiklósi iskolást, a rendőrség nyomoz
A rendőrség azután kezdett nyomozni, hogy egy, az iskolai évfolyam számára létrehozott Facebook-csoportban terjedni kezdett egy állatos pornófelvétel, amiről a megosztói azt állították,...
(Forrás: telex)
--
2021.12.06.
A digitális kompetencia fejlesztése megkerülhetetlen - konferencia
A szakképzésben is van már digitális tananyagtár, tavasszal pedig elindul a tanárok képzése, hogyan építhetik be ezeket a tanmenetbe - mondta Pölöskei Gáborné, az ITM szakképzésért felel...
(Forrás: Infostart)
--
2021.12.06.
Sztrájkra készülnek a tanárok, kétórás figyelmeztető akció is jöhet
megjelent a rendelet a pedagógusok 2022-es béremeléséről. A jogszabály alapján nem az alapbérek emelkednek, hanem a szakmai ágazati bérpótlék, méghozzá 10 százalékkal.A Pedagógusok Demokratikus...
(Forrás: Eduline)
--
2021.12.06.
Finn sztárpedagógus a magyar oktatásról: „Ha egy nemzet vezetői nem a saját népükbe fektetnek be, akkor mibe?”
Több mint húsz éve kötődik Magyarországhoz, azt mondja, egyéniségének fejlődéséhez nagy mértékben hozzájárultak az itt töltött évek. Második hazájának tartja Magyarországot. A finn...
(Forrás: szabadeuropa..hu)
--
2021.12.05.
Így vannak pontosan a karanténszabályok az iskolákban, amikkel sok szülő nem ért egyet
Az oltott és tünetmentes személyek védettek, részükre a karantén elrendelése indokolatlan, ezért a hetedik évfolyamtól felfelé egy igazolt megbetegedés esetén csak a szoros kontaktnak min...
(Forrás: Blikk)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep