Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2008. augusztus 21. csütörtök, 17:30
Címkék:

Tanárok határok nélkül program

Tanárokat várnak Tanzániában

Egy Tanzániában működő iskola a Comitas Pedagógiai-Antropológiai Közhasznú Egyesület közvetítésével tanárokat keres, de máshonnan is van igény hasonló együttműködésre.

A kezdeményezés nem távolról, európai távlatokból szemlélő gondolkodással indult el, ahogyan a legtöbb távoli, szegény országban kezdeményezett program. Nem akarjuk megváltani a világot, még csak azon sem törtük a fejünket itthon, meglehetős távolságban ülve, hogy bekapcsolódhassunk a nemzetközi fejlesztés érájába, és segíthessünk valakinek, valahol, valahogy: mindegy hogyan, csak valahogy.

Ezt a kezdeményezést sokkal inkább a tanzániai intézményes oktatásban jelentkező problémák hívták életre, amit tagjaink személyesen is megtapasztaltak és a közvetlen érintettek megerősítésével ismertek meg. Bizonyos olvasatban az ENSZ által kitűzött cél, az „Education for All” ugyan statisztikailag eredményeket mutat fel évről évre, a minél több gyerek és fiatal iskolapadba ültetése azonban nem hozza automatikusan magával a hangoztatott esélyteremtést a jobb életre, főleg nem a továbbtanulásra.

A sikeres iskolai lét egyik feltétele a megfelelő tanárlétszám, de elengedhetetlen a minőség biztosítása, a képzett személyek alkalmazása is az oktatásban.
A problémát jól érzékelteti, hogy Tanzániában 2007-ben legalább 10 000 tanár hiányzott az oktatásból, az iskolák száma növekszik, de a pedagógusoké nem, a tanárképzés egyelőre nem pótolja a hiányzó szakembereket. Így sok esetben tanfolyami képzéssel 6 gimnáziumot végzett diákokat kénytelenek tanárnak kinevezni. 3 hónapos tanfolyam után a képzésben részt vevők a levelező tagozaton elvégezhetik a tanári szakot is, de ennek megbízhatósága az egyébként jó képzési rendszerben is kérdéses. A levelező tagozatos képzés szintén megfelelő minőségű, de kérdés, hogy a növekvő létszámot képes-e kiszolgálni. Olyan iskolával is találkozott munkatársunk, ahol 300 diákra 8-10 tanár jut.

Felmerülhet, hogy miért foglalkoz(z)unk ezzel mi itt, Európa közepén. Nos, az itthoni közoktatásban éppen egy olyan folyamat zajlik, aminek következtében tanárok munka nélkül maradnak, esetleg önként távoznak iskolájukból. Vannak, akik változatosságot szeretnének, vagy éppen nagyon is tenni, segíteni akarnak, de nem találják meg a megfelelő utat.

Mi felkínálunk egy teljesen más, új lehetőséget, miközben a tanítás mint tevékenység és hivatás megmarad.

Azt a kérést kaptuk egy Dar es Salaamban működő iskolától, hogy keressünk számukra tanárokat; de máshonnan is van igény hasonló együttműködésre.

Olyanok jelentkezésére számítunk, akik komolyan tudnak venni egy ilyen lehetőséget, van bennük személyes elkötelezettség, segíteni akarás, és nem csupán a kalandvágy motiválja őket. Az érdeklődőket többszöri személyes elbeszélgetésre várjuk, és felkészítést kapnak. Az itthon megszokott világot nem, de élhető életet tudunk ajánlani.

Ha a jelentkező referenciával rendelkezik, szívesen vesszük, de ez nem feltétel.

Érdeklődés Tomory Ibolyánál (Comitas Pedagógiai-Antropológiai Közhasznú Egyesület): itomory[kukac]yahoo[pont]com, (06) 30-660-0099.

A Comitas Pedagógiai-Antropológiai Közhasznú Egyesületről

A Comitas Pedagógiai-Antropológiai Közhasznú Egyesület nevéhez méltóan kiemelten kezeli barátságos bánásmód, figyelmesség és megértés szellemiségét. Tagjaink különböző területeken tevékenykedő vagy érdeklődésű (pedagógia, pszichológia, média, antropológia, múzeum stb.), de hasonló értékrendet képviselő emberekként fogtunk össze, hogy a különböző kultúrák egymáshoz közeledéséért, közelítéséért, a hátrányos helyzetűekért együtt tegyünk. Nem csupán szűkebb világunkban, hazai, európai szinten, de a nemzetközi fejlesztésbe bekapcsolódva, annak célországaira is gondolva támogatjuk a hosszabb távú eredmények elérését.

Az érintettekkel való együttgondolkodás szemléletünk, gyakorlati tevékenységünk alapja: úgy véljük, a célcsoportok valós igényeinek ismerete nélkül egy jó elgondolás is csak félkarú óriás. Számunkra az a fontos, ami azoknak fontos, akiknek programjainkat ajánljuk, akiknek segíteni szándékozunk. Mások, a másik szemével is látni akarunk, mert meggyőződésünk, hogy a részvételközpontú szemlélettel vihetjük előre a hazai köztudat formálását és a szélesebb világhoz való kapcsolódás lehetőségeit.

A másság iránti intoleranciát, az előítéletességet nem tekintjük az egyén rossz, megváltoztathatatlan sajátosságának. A gyerekek a leginkább megcélozható csoport, hogy valódi szemléletváltást lehessen elérni, de úgy gondoljuk, hogy az elfogadás képessége megértő-megélő módszerekkel fejleszthető, tanítható minden korosztály számára.

Alapelvünk, hogy a miénktől eltérő bármilyen másságról elsősorban alapos tájékozódásra van szükség, és mindenki számára fontos a mások szemével való látásmód képességének elsajátítása. A kulturális antropológia résztvevő megfigyelő szemléletét és módszertani megközelítését magunkénak vallva az érintettek szemével néző, megértő-megélő módon vállalunk kultúraközvetítő szerepet szakemberek és intézmények felé. Ennek tükrében keresünk, teremtünk változatos programokat, helyszíneket és fórumokat, alkotó helyszíneket céljaink megvalósításához. A pedagógia, az oktatás, ismeretterjesztés és esélyegyenlőség megteremtése központi helyet foglal el programjainkban, ennek tükrében szerveződnek nemzetközi kapcsolataink is.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.06.14.
Az osztályzás viccé vált, ősztől változás kell az iskolákban
„A frontális oktatásról már régen kiderült, hogy idejétmúlttá vált. Bizonyítottan hatékonyabb, ha a gyerekek párokban, csoportokban dolgozhatnak, ha közük van egymáshoz a tevékenysé...
(Forrás: index)
--
2021.06.14.
Gulyás Márton: A putyini mintára készült homofób törvény végszavazását bojkottálni kell
Ahogy azt a Patent Egyesület helyesen és éleslátásról tanúbizonyságot téve megjegyezte (szó szerint idézem): „a kormány a kiskorúak védelme mögé bújva lehetetlenítené el az iskolai...
(Forrás: 444.hu)
--
2021.06.13.
Zselici vallomások. Visszatekintés egy pedagóguspálya alkonyán az eszmélés éveire. Szücs-Gáspár Borbála írása
Látom magamat a zselici dombok között kószálni, a meggyfa tetején kemencében sütött kenyérrel a kezemben pirosló gyümölcsöt enni. Látom az árkot, ahol „ároklityást” játszottunk...
(Forrás: tani-tani online)
--
2021.06.13.
A pedagógusok mentális felépüléséről is gondoskodni kell a nyári szünetben
Megindult a visszaszámlálás, mindössze két nap maradt hátra a tanévből, amely – a tavalyihoz hasonlóan – idén is rendhagyó volt. A digitális oktatás a pedagógusok, a diákok és a sz...
(Forrás: index)
--
2021.06.13.
Milliárdos profitot hozott a nyögvenyelősen működő digitális oktatás
Bár az iskolák informatikai rendszere nem bírta a digitális oktatás terhelését, de a rendszer fejlesztésében és üzemeltetésében részt vevő eKréta Informatikai és SDA Informatika Zrt.-...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.06.13.
A szólásszabadság és a gyermekjogok védelmében
A lényeg, hogy a környezeti hatásoknak nem egyszerűen szerepe van, hanem döntő többség esetén az a nagyobb súlyú. A környezeti hatások értelemszerűen gyermekkoriak, mivel akkor formáló...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep