Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2021. január 24. vasárnap, 12:58

Egy kiváló online tanulási és oktatói eszköz: a Khan Academy

hu.khanacademy.org

A járvány keltette kényszerhelyzetben a különösen nagy nyomás alá került tanártársadalom számára a mindenfelől özönlő digitális eszközök között nem egyszerű eligazodni. Így nem csoda, ha egy újabb innovációra a válasz időnként már csak egy-egy fáradt sóhaj. 

Azért hozakodunk mégis elő a Khan Academy ismertetésével, mert a hazai diákok és tanárok körében is egyre inkább terjed, sokan nyilatkoznak úgy, hogy ez lenne „a” megoldás. Hónapok óta nincs olyan nap, hogy ne regisztrálna több felhasználó. Számuk esetenként a hatvanat is meghaladja.

Ez a tendencia nem teljesen váratlan, hiszen a Khan Academy a világon az egyik legsikeresebb online oktató platform.

A nonprofit intézmény 2009-ben alakult meg azzal a céllal, hogy világszerte bárki kiváló minőségű oktatási anyagokhoz férhessen hozzá ingyenesen. Az angol nyelvű honlapon kb. tízezer videó, valamint több százezer interaktív feladat és szöveges tananyag érhető el az általános iskola alsó tagozatától egészen egyetemi szintig matematika, természettudomány, humán és egyéb területeken.

A Khan Academy jelenleg már több, mint hatvan nyelven létezik, a regisztrált felhasználók száma meghaladja a 120 milliót. 

A magyar nyelvű változat 2019 nyarán indult, és az Akadémia Határok Nélkül Alapítvány szakmailag rendkívül erős hátterű és a hazai oktatást megújítani vágyó önkéntes fordító és lektorcsapata munkájának eredménye. A magyar honlap kínálata folyamatosan bővül. Pillanatnyilag matematika, informatika, fizika, biológia, kémia, zene, történelem és szemléletmód tananyagok érhetők el. Ez több száz videót és szöveges tananyagot, valamint gyakorló feladatok ezreit jelenti. Az említett területek fejlesztésén kívül folyamatban van például az iskolai tantervhez közvetlenül nem kapcsolódó, de világszerte a diákok kedvencének számító Pixar in a Box fordítása, mely a számítógépes animáció rejtelmeibe vezet be, és amely a Disney-vel való együttműködés eredménye. 

A platform népszerűségét több tényező magyarázza. A tananyagok mind tartalmi, mind technikai  és esztétikai szempontból kiváló minőségűek, a világ élvonalába tartoznak. A hangsúly a megértésen van, nem az információ felhalmozásán. A magyarázatok rendkívül világosak, emellett egy-egy kérdéskör többféle módon is vizsgálatra kerül, azt sugallva, hogy egy problémát általában nem egyféleképpen kell megoldani, hanem többféleképpen is lehet, ezáltal kreativitásra ösztönözve a tanulót.

A tananyagok a való világhoz kötődnek, az elméletet az életből vett érdekes példák illusztrálják, így nem egy elvont és a dolgozat/vizsga után elfelejtendő adattömeg kerül a diákok fejébe, hanem használható tudás. Ez az oka annak, hogy százával kap a Khan Academy központja visszajelzéseket arról, hogy az utált vagy sosem értett tantárgyat egyszer csak megértik a diákok, és meglátják benne azt a szépséget, amiről nem is gondolták, hogy létezik.

A rendszer egyénre szabott: a felhasználó tudásszintjétől függően generálja az új tananyagokat és a hozzájuk kapcsolódó gyakorló feladatokat, melyekre azonnali visszajelzést, vagy ha szükséges, lépésenkénti magyarázatot is ad. Ezáltal lehetővé teszi, hogy a tanulók saját tempójuk szerint haladhassanak, és akár teljesen önállóan is tudjanak tanulni. 

A tanulási kedvet játékos elemek is fokozzák: egyre fejlődő avatárok, elérhető szintek, pontok, tudáspróbák ösztönzik a diákokat a folytatásra. A platformot átjáró filozófia – miszerint az intelligencia nem állandó, hanem fejleszthető, és bárki bármit képes megtanulni, ha a hibáira nem szégyellnivaló dologra tekint, hanem úgy, mint a fejlődés lehetőségére – a motivációra szintén pozitív hatással van. 

A sokak számára rendszeres kudarcot okozó tárgy, a matematika megértésének elősegítésére kiemelt figyelmet fordít a platform az optimális, avagy „mesterfokú” elsajátításra épülő rendszerrel. Ennek célja, hogy az elvégzett feladatok és tudáspróbák eredményei segítségével rávegye a diákokat, hogy csak akkor haladjanak tovább, ha teljesen elsajátítottak egy-egy anyagrészt, így megelőzve azt, hogy az egymásra épülő tudásterületek megértését egyre halmozódó hiányosságok gátolják.

A Khan Academy használata könnyű. Feliratkozás nélkül is elérhető az összes tananyag. A regisztráció azonban azért ajánlatos, mert így válik használhatóvá az ingyenes platformok között egyedülálló tanári és szülői eszköztár. Az oktatók csoportokat, osztályokat hozhatnak létre, elvégzendő feladatokat jelölhetnek ki és a tanári összesítő táblán nyomon követhetik a diákok munkáját és fejlődését akár egyénileg, akár csoportosan. A gyakorló feladatokat a rendszer azonnal kijavítja, így rengeteg időt takaríthat meg az oktatónak, aki részletes eredménykimutatás alapján követheti nyomon, hogy hol tartanak a diákok, melyik feladattal mennyi időt töltöttek, mik az erősségeik, mit kellene még gyakorolniuk. Mivel könnyen átlátható, hogy melyik gyerek maradt le, vagy ki az, aki jóval előbbre jár mint a többiek, a tananyagok iskolai alkalmazása a differenciált oktatást is elősegíti.

A honlap a Google Osztályteremmel is összeköthető. Az oktatói eszközök használatáról részletek a Tudástárban találhatóak.

Reméljük, hogy minél több kolléga érzi majd, hogy valóban segítségére lesz a platform, kívánunk sok sikert a használatához! Az esetlegesen felmerülő kérdésekre szívesen válaszolunk az  info@akademiahataroknelkul.hu email címen. Ha pedig angolul felsőfokon tudó, matematika, természettudomány, informatika vagy történelem szaktanár késztetést érez arra, hogy csatlakozzon a magyar fordítócsapathoz annak érdekében, hogy minél gyorsabban bővülhessen a magyar tananyagtár, és ha hetente legalább két órát rá tud szánni a munkára, kérjük, hogy itt jelentkezzen. 

Lovas Eszter,  a Khan Academy magyar képviselője

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.03.08.
Szegregáció vagy integráció…? Petrikné Jánossy Csilla írása
Vizsgálódásunk tárgya: a segítségre, támogatásra szorulók, azaz a különleges figyelmet igénylők, az SNI-sek, a részképességzavarral élők helyzete. A többségi, a köznyelv szerint „...
(Forrás: tani-tani online)
--
2021.03.08.
Modernizációba kényszerítve
2019-ben hozta létre a magyar kormány az első vagyonkezelő alapítványt, melyből kísérleti jelleggel a Budapesti Corvinus Egyetem intézményi modellváltását finanszírozta. Az alapítványi...
(Forrás: Drót.eu)
--
2021.03.08.
Csikorog a KRÉTA az általános digitális oktatás első napján
NEM ELŐSZÖR VAN GOND A KRÉTA-RENDSZERREL. Februárban is többször tört borsot a tanárok orra alá. Ez akkor és most is azért okoz a szokásosnál nagyobb kellemetlenséget a pedagógusoknak é...
(Forrás: index)
--
2021.03.08.
Az iskolaőröknek nem jár home office
Az iskolaőrök zöme az online oktatás idején is bejár dolgozni, néhányukat ideiglenesen másik iskolába vezényelték vagy a helyi kapitányságon kaptak megbízást – tudta meg a rendőrsé...
(Forrás: Népszava)
--
2021.03.08.
Dr. Sófi Gyula: A gyerekek 25–30 százalékának van pszichés gondja, és ezen a Covid tovább ront
Szorongás, halálfélelem, tisztálkodási kényszer – csak néhány olyan pszichés probléma, amely jelentősen gyakoribb lett a gyermekek és a serdülők között a járvány kezdete óta. Sófi...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.03.06.
Az óvodákban és iskolákban is lesz hétfőtől gyermekfelügyelet
Hétfőtől április 7-ig, a tavaszi szünet végéig bezárnak az óvodák, az iskolák pedig online oktatásra térnek át. A kormány mindenkit arra kér, hogy ha van erre módja, akkor otthon oldja...
(Forrás: telex)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep