Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2021. február 14. vasárnap, 14:32

Kire marad a szexuális nevelés Magyarországon?

Részletek Juhász Vanessza Mércén megjelent írásából

Olvasónapló

Hazánkban a szexuális felvilágosítás igencsak gyerekcipőben jár, ha egyáltalán beszélnek róla otthon vagy az iskolában. A szülők és pedagógusok egymástól várják a társadalom számára a mai napig kényes kérdések megvitatását. A kormány által bevezetett családi életre nevelés (CSÉN) kerettanterve pedig meg sem kísérel segítséget nyújtani a felnőtté válás derekán lévő fiataloknak, inkább csak tovább erősíti az egészségtelen nemi sztereotípiákat.

A hiperszexualizált internet és a pornó erőszakkultúrája pedig rendkívül káros mintákat közvetít a kiszolgáltatott kamaszoknak. Az egészséges szexuális szocializáció érdekében azonban elengedhetetlen egy biztonságos környezet, ahol körültekintően lehet beszélni a témáról.

Az UNICEF nemzetközi gyermek jogvédő szervezet nemrégiben felmérést készített arról, hogy a magyar társadalom hogyan vélekedik a szexuális nevelésről. A reprezentatív kutatásból kiderült, hogy az emberek többsége a tanároktól és a szülőktől várja a megfelelő felvilágosítást, míg a fiatalok valójában saját korcsoportjukban tájékozódnak a témáról. A nem megfelelő felvilágosítás azonban komoly következményeket vonhat maga után.

Az UNICEF megbízásából a Publicus Intézet által készített felmérés reprezentatív képet ad a társadalom szexuális neveléssel kapcsolatos attitűdjeiről. A kitöltőket többek között arról kérdezték, honnan kaptak szexuális felvilágosítást, és mennyire tartják elégségesnek a jelenlegi szexuális edukációt az iskolákban.

Az a tapasztalat, hogy a tanárok és szülők egymásnak adogatják a stafétát, senki nem hajlandó a szexről beszélni, pedig a felnőtté válás elkerülhetetlenül fontos részéről van szó. Ez a hozzáállás nem meglepő, hiszen ahogy arra az UNICEF eredményei is rámutattak, az előző generáció is nélkülözte a megfelelő felvilágosítást, és inkább a kortársaiktól informálódtak.

Van azonban egy lényeges különbség: napjaink online térben nevelkedett generációja ugyanis sokkal jobban ki van téve az interneten elérhető szexuális tartalmaknak. A rohamosan növekvő pornóipar jelentősen torzítja a fiatalok szexuális önképét. A videókban megjelenő alá-fölé rendelt hatalmi hierarchia, a megszégyenítés, valamint az erőszak mind olyan káros minták, amelyekről mindenképpen beszélni kell egy felvilágosítás alkalmával. A legtöbb szülő kevésbé van tisztában az internetes tartalmak káros hatásaival, és pont ezért lenne lényeges, hogy az oktatási rendszer mint biztonságos környezet visszavegye a szexuális edukációt, és ennek keretében felhívja a figyelmet a pornó veszélyeire is.

Az UNICEF kísérletet tesz egy kollektív tanulási folyamat megvalósítására is.  A szervezet új programja keretében online elérhető anyagokkal segíti elő a fiatalok szexuális nevelését a nemi úton terjedő betegségek megakadályozása érdekében. Az erre létrehozott oldalon a témával kapcsolatos cikkek, videók és egy erőszakmegelőző applikáció is található.

Kapcsolódó linkek

Juhász Vanessza: Kire marad a szexuális felvilágosítás Magyarországon?

Mit gondol a magyar társadalom a szexuális felvilágosításról? Kutatási eredmények

Erőszak-megelőzés: kétfrontos szélmalomharc az ájtatos családkultusszal és a pornós hiperszexualizációval szemben (Mérce, 2020. 12. 05.))

Unicef: Fiatalok és megelőzés

Szex, szerelem, – gyengédség. Erőszak-prevenció az iskolában.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.07.31.
Totyik Tamás: Ha nem cselekszik azonnal, a kormánynak vállalnia kell a felelősséget a közoktatás padlóra küldéséért
A Nemzeti alaptanterv bevezetése, az iskolák tömeges kiszervezése (egyházi fenntartású iskolák számának drasztikus megemelkedése), a köznevelési rendszer szétszabdalása (óvodák fenntart...
(Forrás: mérce)
--
2021.07.31.
A harzbergi demokratikus iskola. Benedikt Hageneder írása
gy csoport tanítóképzős diák a bécsi egyházi tanárképző főiskolán (Kirchliche Pädagogische Hochschule – KPH – Wien/Krems) úgy döntött, hogy nem elégszik meg a főiskola nyújtotta...
(Forrás: tani-tani online)
--
2021.07.31.
Kilenc órai iskolakezdést és tanári béremelést - 12 pontos oktatási tervet fogalmazott az ADOM
Az ADOM Diákmozgalom utcai és online aláírásgyűjtésbe kezdett az általuk megfogalmazott 12 oktatási reformjavaslat mellett. A diákszervezet azt szeretné, ha a javaslataikat a jövő évi orsz...
(Forrás: eduline)
--
2021.07.28.
„NE MAGAS LÓRÓL TEKINTSÜNK LE A GYEREKEKRE, HANEM MERJÜNK VELÜK HUMORIZÁLNI” A tavalyi év egyik Szupertanár-jelöltjével beszélgettünk
Van, aki olyan őszinte lelkesedéssel, nyílt átéléssel beszél a munkájáról, hogy már néhány szavából átjön, mennyire imádja, amit csinál. Így van ez a tavalyi Szupertanár-jelölt Poly...
(Forrás: dívány.hu)
--
2021.07.28.
Takaró Mihály vezényletével alakítják át a NAT után a tanárképzést is
Az átalakítás a pedagógusképzés lebutítását vetíti előre a szakemberek szerint. „Egy tanárnak nyilvánvalóan nemcsak az érettségi tananyagot kell tudnia, hanem annál jóval többet....
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.07.28.
A kormány nem megvédi, hanem pajzsként használja a gyerekeket
A gyermekek felhasználása politikai kampányokban nem újszerű, Magyarországon sajnos kifejezetten gyakori probléma. Nem ismeretlen jelenség, amikor politikusok óvodákban, iskolákban parádé...
(Forrás: mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep