Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2021. február 22. hétfő, 11:39

Szegény Tímea, szegény Noémi

Az ismert írónő, Tóth Krisztina a Könyves Magazin számára adott interjúban nyilatkozott arról, hogy miért kellene bizonyos műveket levenni az iskolai kötelező olvasmányok listájáról:

Jókai Aranyember című művét nem elsősorban azért, mert nehezen olvasható és kedvét szegi a diákoknak, hanem a nőalakok ábrázolása miatt. Mert mit tudunk meg róluk? Tímea nem szereti a férjét, de engedelmesen szolgálja. Rendben tartja a házat és viszi a férfi üzleti ügyeit, ha távol van. Soha nincs egy rossz szava sem. Noémi szerelmes, de osztozik a férfin. Tímár Mihály néha megjelenik a szigeten, aztán elmegy. Noémi sose kérdez, csak örül. Nem lázadozik hanem csinosan várja Tímárt, amikor az éppen ráér. 

Nagyra becsülöm Tóth Krisztinát mint írót, és nem is emlegetném itt, ha nem robbant volna fel a Facebook ettől a több oldalon idézett véleménytől. A  véleményéhez joga van, persze, de a sok egyetértő kommenttől azért el lehetett keseredni. Jókai elvesztette ugyan  a korábbi generációk számára tagadhatatlanul létező varázsát, a mai fiatalok számára nehezen érthető és élvezhető. Elég lenne egy rövid novella tőle, hogy azért ne menjen feledésbe fantasztikus életműve, és ha lekerül a kötelezők közül (különben is kellenek egyáltalán KÖTELEZŐK? de ez más, agyonvitatott téma) akkor igenis azért, mert „nehezen olvasható és kedvét szegi a diákoknak.”

Nem értem viszont, mi baja az írónőnek Tímeával és Noémivel, ezzel a két gyönyörű és emlékezetes nőalakkal? Miért kéri számon rajtuk a 21. század feministára hangolt nőideálját? Pontosan kiderül a regényből, hogy miért váltak olyanná, amilyennek megismerjük őket. A török Tímea alázatra nevelődött, hálás az őt megmentő Tímár Mihálynak, kötelességének érzi mindenben követni, sőt szolgálni őt (annak ellenére, hogy a férfi ezt egyáltalán nem várja el). A  természetben nevelődő Noémi meg mindent elsöprően szerelmes, nem érdekli Tímár rajta kívül zajló élete. Ez azért egy mai nővel is előfordulhat. Szegény férfi főhős, pedig rendesen megkínlódja a helyzetet, nem tartható „hímsovinisztának”.

Ez a bejegyzés alaposan elgondolkodtatott mind a művészet szerepéről, mind az irodalomtanítás vitathatatlan kudarcáról.

Nemrégiben a közösségi médiában harcos vita folyt arról, hogy miért kínozzák szegény gyerekeket a Toldival. Elfogadom, hogy Arany remekműve, illetve annak főhőse már nem mozgatja meg a mai gyerek fantáziáját. (Tanítsunk tőle mást a hatodikosoknak, igazán van miből válogatni!) De hogy kínzásnak éli meg a vele való foglalkozást a szülők egy része, ez megdöbbent.

Tegnap volt szerencsém ilyen szöveget olvasni a Facebookon:

12 éven át abuzáltak irodalomtanítás címszó alatt, és most (a lányomnak) is ugyanezt kell átélnie. Érzelmi zsarolás a Szeptember végénben, bosszúpornó az Elbocsátó szép üzenetben, kurvázzuk le Szendrey Júliát klub szép darabja a Honvéd özvegye, sajnáljuk a feleséggyilkos Szegény Gélyi Jánost. Betetőzésként a Semmiért egészen és JA összes. És még sorolhatnám. Nem az a bajom, hogy tanítjuk ezeket, az a bajom, hogy reflektálatlanul tanítjuk. Építjük és fenntartjuk azokat a káros, párkapcsolattal, nemi szerepekkel kapcsolatos mítoszokat, amik csak nyomorulttá tesznek mindenkit, legyen fiú vagy lány.

Egyetértek: ne tanítsuk reflektálatlanul az irodalmi műveket! No de azt várni, hogy az írók, költők (a múltbéliek is) a mai kor eléggé zűrzavaros eszméinek, értékeinek feleljenek még, és eszerint megítélni őket?!

A művészek általában nem azért alkotnak, hogy edukáljanak. Tudjuk, hogy milyen következményekkel jár, ha valamilyen meghatározott ideológiát, értékvilágot követelünk az íróktól, költőktől (és más művészektől). Olyan szerencsés ország vagyunk, hogy ilyen elvárások különböző korszakokban hivatalos szinten is megfogalmazódtak/megfogalmazódnak. Az eredmény közismert.

Szekszárdi Júlia

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.09.13.
Balla István: A karanténoktatás legalább megmutatta a szülőknek, mi megy a magyar iskolában
A koronavírus miatt hosszú hónapokra online módra átállított oktatás nagy lehetőség lett volna arra, hogy a kényszerhelyzet miatt az iskola a 21. századba lépjen, ám ezt nem használtuk...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.09.13.
A pedagógusok felelősségéről
Spirit rádió Ellenpont c. műsorának linkje, ahol Ercse Kriszta Nagy Erzsivel a pedagógusok felelősségéről, az iskolai erőszakról, a (pedagógiai) lehetőségekről, a társadalmi és a központi...
(Forrás: Spirit FM)
--
2021.09.01.
Diákok százezrei ülnek be ma az iskolapadba
A magyar oktatási rendszerben az alulteljesítő tanulók száma 25 százalék felett van a 15 évesek körében. Egyes kutatások szerint, akik a nemzetközi mérések alapján nem érik el a négyes...
(Forrás: Világgazdaság)
--
2021.09.01.
Fejvesztve menekülnek a tanárok az iskolákból: mutatjuk, mi az oka
Most hivatalosan azért nem kapnak béremelést a pedagógusok, mert a koronavírus-válság miatt a gazdasági helyzet ezt nem teszi lehetővé, miközben a gazdaság a vártnál gyorsabban áll talpra...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2021.08.31.
FELSZÁLLT A FÜST: NINCSEN VESZÉLY, NINCS KORLÁTOZÁS, A MINISZTÉRIUMNAK SEMMI DOLGA 2021-08-31
Bár Maruzsa Zoltán a mai napig nem válaszolt a tanévre való felkészülését firtató kérdéseinkre, a felkészítésre nem panaszkodhatnak az iskolák, óvodák: már a tanévnyitó előtti napon...
(Forrás: ckpinfo)
--
2021.08.31.
Érzékenyítő programja miatt támadják az Illyést – A helyi Fidesz elítéli és megvédi az LMBTQ-lobbitól a budaörsi gyerekeket
2021. június 10-én a Budaörsi Illyés Gyula Gimnázium közösségi oldalán számolt be, hogy több civil szervezet is tartott előadásokat, workshopokat az iskolájukban. Többek között egy transznem...
(Forrás: Budaőrsi Info)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep