Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2008. november 11. kedd, 11:26
Címkék:

A bennünk élő bohóc

Huszadik lesz a francia színjátszó fesztivál, amelyet 2009-ben rendezünk Pécsett! Istenem, hogy szalad az idő! Fiatalok sokaságának adtunk értelmes időtöltést a tanév unalmasabb napjaiban is, bejártuk színjátszóinkkal a fél világot Marokkótól Moszkváig. Az elején királyi többesben beszéltem, mert úgy dukált – nem nyomom magam előtérbe, nem illik! –, aztán beigazolódott a többes szám: elkezdtek körülöttem lenni. Megjelentek a régi színjátszósok mint szervezők, mint rendezők és mint az ügyet a szívükön viselők. De olyan is volt, hogy csak beugrottak a fesztiválra látni a többieket. Ma már társulatok, egyesületek jönnek segíteni, s elvégzik a munka nagy részét…

Minden fesztiválhoz jár egy továbbképzés – az amatőr színházi terepen szívügy ez, hisz hol a csudában tanulja meg a tanár a színházi technikákat, mikor nálunk színházi szakma és közoktatás még köszönő viszonyban sincs egymással.

Mi általában Franciaországból hívunk tanárt (egyrészt a francia nyelvű színjátszás iránti elkötelezettségből, másrészt, mert ott van óriási múltja a színház pedagógiának, lásd Lecoq Ariane Mnouchkine…) Az idén két, nálunk kevésbé ismert technikával próbálkoztunk: mindkettő a maszkhasználattal függ össze: a commedia dell’artéval és a clown- (bohóc-) technikával.

A commedia dell’arte a 17. század óta terjedő, közkedvelt színházi technika, amely a kötött típusokon, az improvizáción és erős fizikai igénybevételen alapul. Az egyetlen olyan ismert európai színésztechnika, amely valamelyest hasonlít a keleti technikákhoz – amúgy a mi európai színházunk a görögök óta leginkább szövegalapú.

A bohócok mindenütt ott vannak konkrét és elvont értelemben. Bohócruhába bújtatott gyorsétterem-reklám, mindenféle földi javakat hirdető biciklis bohócok, unásig lejáratott bohóctréfák múlt időkből előtűnő vándorcirkuszokban… De szerencsére vannak másféle bohócemlékek is: az egyszerűségükben zseniális színészteljesítményt felmutató bohócok a Cirque du Soleilben, a beteg kisgyerekek arcára mosolyt varázsló bohócdoktorok, a bennünk rejlő bohóc…

Ennek a belső bohócnak a keresésére indultunk Fransoise Simon francia színházi szakemberrel. Immár ötödik alkalommal hívjuk meg az őszi pécsi továbbképzésre, amelyet tanároknak, egyetemistáknak, profiknak és amatőröknek szervezünk. (Mi = a Francia Nyelvű Diákszínjátszásért Alapítvány, Üres Tér Egyesület.)

Milyen ez a piros orrú, mindig könnyek és mosoly közt vergődő kisember? Őszinte. A legkisebb manír is meglátszik arcán. Kiszolgáltatott. Mindig mindenki őt nézi, s alig várják, hogy történjen vele valami. Az orra is azért piros: itt vagyok, ide nézzetek! Állandó kapcsolatban van a közönségével: belőle él, nekik mutat. A sikertől, tapstól izgatott lesz.
Hisz abban, hogy ő a legjobb – hisz azért van ő itt és most, mert erre a szerepre őt választották. Egyszerű. Mindig a legrövidebb úton megy mindenhová – gondolatban és érzelmileg. Szerény. Soha senkit nem bánt, pedig vannak gonosz gondolatai. Mert a bohóc is ember! De még mennyire ember! És mindenkinek megvan a maga bohóca. Fransoise Simon kedvesen, de határozott kezekkel tépte le rólunk a rosszkedvet meg a ránk kövesedett szalonmosolyt.

A továbbképzés természetesen nincs a Felsőbb Szervek által akkreditáltak listáján. És nem is kifejezetten tanárképzési alapszolgáltatás. De aki jött, úgy érzi, szegényebb lenne, ha nem jött volna. Minden ősszel meghirdetjük a www.drama.hu-n is.

Vatai Éva
Pécs, Leőwey Gimnázium

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.27.
Marad a kötelező 50 óra az érettségi előtt, de hogyan teljesíthető?
A mostani helyzetben az iskolák a fennmaradt közösségi szolgálatos órák erejéig az online iskolai folyamatokba is bevonhatnak titeket (pl. online tananyaghoz segédanyagok készítése), segí...
(Forrás: eduline)
--
2020.11.27.
Új iskolatípus: általános iskola után rögtön az egyetem előszobájába mehetnek a gyerekek
Az új oktatási program keretében mind a közép- és felsőfokú oktatási tartalmakat, mind a duális képzést összehangolják, utóbbi azért lehet szerencsés, mert a tanulók a felsőfokú du...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.27.
A tanítóképzőket lenyelik az egyházak, a tanárképzés lassan összeomlik
Megtört a császári átok és megszületett az egyetem – mondogatták 2016-ban Egerben az akkor Eszterházy Károly Főiskolán, miután az intézmény egyetemi rangot kapott a kormánytól. Az „á...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.25.
Egyházi kézbe szervezné ki a kormány a tanítóképzés nagyobb részét
Nem elképzelhetetlen, hogy a tanítónak felvett hallgatók több mint fele egyházi intézmény diákja legyen. A kormány kifejezett szándéka, hogy a pedagógusképzésben az egyházak sokkal fontosabb...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep