Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2008. december 17. szerda, 8:04

Bogáncs története

Benedekné Fekete Hajnalka

Véletlenül lettem iskolaszolga, érettségi délutánján kezdtem a pályát, vonatra ültem egy nagy csapat lurkóval, s irány Balatonlelle tíznapos, onnan visszajőve egész nyaras városi napközis tábor. Nem tudom már pontosan, talán a második, talán a harmadik nap fogadtam hűséget a pályának. (Könnyű volt, még nem tanultam a tudományt. Azóta sokat, sok helyen, s egyre inkább érzem, rettenetesen keveset tudok.) Hogy így maradtam, ahhoz kellett persze egy varázslatos nyár, a tizennyolc évesek hite és az a nagyon fura, nagyon nem tanáros (most úgy írnák, alternatív) nevelői csapat, amit 1980-as évek végén Maráczi Ernő Gödöllőn gyűjtött maga köré. Első diplomám szerint oligofrénpedagógus-pszichopedagógus vagyok.
Pest megye szegletén, Turán élünk párommal és három gyermekemmel.

A család széthullása már évtizeddel ezelőtt kezdődött. Két képzetlen, a nyolc osztályt sem végzett fiatal, ki ifjan egymásra talál, s még élni is tud, hiszen a kilencvenes évekig még akad segédmunka. Aztán már nem. Bogáncs édesanyja és apja egyre nehezebben boldogul, már felbomlóban a házasság, kilencvenhármat ír a naptár, ember járkál új faluba, új asszonyhoz, sok gyerekeshez, s lesznek még többen. Itthon anya szül fiút, s évvel később leányt. De ember már nincs itt, vagy alig, s lesz később csúf vita – kié is a két itthoni gyerek. Kik nőnek fel, egykor tán szegényes, de mostanra csontig lepusztult házban, honnan kiköttetik majd gáz-víz s három éve villany is. A megélhetés bizonytalan, anyu szenvedélybeteg.

Rokon s ismerős, ki segít, évről évre kevesebb. Gyerekek így nem jutnak el óvodába, s ki megy, mert menni kell, védőnő tanácsol, s tanácsát nem fogadják meg soha. Mikor fiú lesz kötelező óvodáskorú, felfigyel a hatóság is. Lesz kis akta, melyben megállapíttatik alapellátás. Egy év se múlik, s már leány is jelentésköteles óvodába nem járás okán. Megy most óvónő is ki, s kéri anyát, vinné már – de nem viszi, mert nincs cipő, nincs kabát, de lám, már van kis pénzecske, mit kijárt, kinek dolga. 2000-ben bontatik fel végleg a házasság, s kapnak gyerekek új vezetéknevet – anyáét.

2004-ben az alapellátásból a védelembe vétel lesz. Ekkorra már nincs a házban gáz, és elzárták a vizet is. Anya és gyermekei városképi elemekké lesznek kis taligájukkal, min húzzák haza kapott ruhákat, bútordarabokat s fát. A gyerekek elhanyagoltak, piszkosak, éhesek, és nagyon-nagyon ritkán keresik fel az iskolát. Időnként megjelenik apu, s elviszi őket – de soha nem hozza vissza, és hetek telnek el, míg anyu rászánja magát, hogy utazzon értük.

2005-ben kapom meg a csoportot, hová járnia kéne, s osztályfőnöki jellemzést írok a védelembe vétel éves felülvizsgálatához:

„… Bogáncs életének, fejlődésének eddigi folyását megismerve, meggyőződésem, hogy az eddig nyújtott támogatási formák eredménytelenek. Mint osztályfőnök tehetetlennek bizonyulok a rendszeres iskolába járás elérésében. Az alkalomszerűen létrehozható nevelési alkalmak nem elegendőek bármilyen pozitív változás elindítására. A kislány súlyos pszichikus károsodás tüneteit mutatja. …sürgős szükség lenne pszichológusi kivizsgálásra és rendszeres terápiára, de a jelenlegi élethelyzetben ez megoldhatatlan. A gondviselőre kirótt bírságok semmiféle eredményt nem hoztak…eredménytelen a családgondozás is…. A kislányt a gondviselő nem képes ellátni, viselkedésére nincs tevőleges befolyással…Bogáncs esetében indokoltnak tartom, hogy a védelembevétel szokásos meghosszabbítása mellett a területi gyermekvédelmi szakszolgáltatóhoz fordulni személyiségvizsgálat, szakvélemény és elhelyezési javaslat készítése érdekében.” (2005.11.26)

Ekkor Bogáncs (az első osztály három tanév alatt sem sikerül – a harmadik tanév során helyezik át az SNI tagozatra) másodikos, és mert 502 órán nem vesz részt, az is marad. A következő években újra és újra szabályokat alkotunk. Minden területen személyes megállapodások sorozatát kötjük, mit vagy betart, vagy sem. Öntörvényű kislány, direkt módszerekkel irányíthatatlan. Készítek neki erős, csicsa rózsaszín iratpapucsot, melyben gyűjtök sokféle kicsiny feladatot, miből válogat, mikor jön. Most negyedik osztályos, köszönhetően a kisírt vizsgáknak és a rózsaszín papucsnak, amelyben gondosan őrzöm minden leírt betűjét. Folyamatos s rövidebb szövegeknél értő olvasás, átcsúszó íráskép és alighogy megjelenő nyelvi ismeretek. Személyes kiskönyv bebiflázása a szorzótábla helyett, mely adatok, számok és nevek életmentő csomagja. Számtani műveletek csak fejben, s csak pénzhez köthetőn. Évszakok jellemzői helyett élettan, a háziállatok külső jegyei helyett fogamzásgátlás. Karácsonyi csillag hajtogatása helyett elemi higiénia.

Az együtt töltött három és negyed tanév számairól: 450-500 mulasztott óra – vagyis a tanév 35-40 %-át tölti köztünk. Négy év alatt négy családgondozó s többszázezer forint értékben kirótt és persze soha be nem fizetett pénzbírság (közoktatási törvényben meghatározott kötelezettségek megszegése miatt – szabálysértés).

Bogáncs ügye még a területi gyermekvédelmi szakszolgálatig sem jutott el soha.

Idén nyáron megtörtént az is, amitől leginkább rettegtünk, anya felnőtt barátja szerelmesedett bele, s bár Bogáncsot szeptember elején sikerült elkísérni a szakorvosig, a vizsgálatba már nem egyezett bele. Így megint nem történt semmi. Kértem erősen ki illetékes, lépjen, de hamarost. Kapott anya szigorú szózatot s levelet, s újabb hónapot, hogy változtasson életvitelen, mit kell.

November negyedikén megünnepeltük Bogáncs tizennegyedik születésnapját – s így már megrontás nem foroghat fenn. Van már komoly pártfogó is, ki esténként teszi autóba, s teszi ki út szélére arrébb, s aztán lesz másnap, mi anyának kell, meg kenyér, rúzs és hajfesték is.

Mindig tűnődöm, mit tehettem volna másként – milyen varázslat lett volna jó, hogy ne így legyen…

A hét öröme, kedden bent járt, s rávettem, menjen át kollégámmal gyermekorvoshoz, s megkapta a három elmaradt védőoltását.

Benedekné Fekete Hajnalka

32 üzenet

  1. Juli szerint:

    Kedves Nóri! Reméljük a Köznevelés lehozza az irásodat, de ha nem, a mi honlapunkra biztosan számthatsz. A Köznevelés azóta már olvasható a neten is. Kellemesen meglepődtem ezen a változáson.

  2. jan szerint:

    Juli! Mielőtt könnyekig hatódnánk, a Köznevelés csak dec. 24. és január 9. között olvasható jelszó nélkül.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep