Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2009. március 2. hétfő, 16:01

Egy demokrata álma

Olvastam Benjámin üzenetét. Fájt nagyon! A megalázás. Amit oly sok diákregényben olvashattunk (Ottlik – kötelező olvasmány, de nem olvassák el a tizenkettedikesek… A légy jó mindhalálig musical változatát még ismerik, talán…. Az Abigélt jobban ismerik, mert filmen is megvan…) Hát lenne miről beszélgetni osztályfőnöki óráimon! Az biztos, hogy levetíteném nekik Kosztolányi remekbe sikerült Aranysárkányának filmadaptációját, Mensáros László kitűnő alakításában.

Ezen töprengve azt álmodtam, hogy egy valódi demokratikus társadalomban élek. Ahol a lelki beteg tanárt a kollégái kérik meg, hogy a gyerekek további megalázása helyett menjen el betegszabadságra. Ahol a diákok a többi tanártól kérnek tanácsot, tudván tudva, hogy aki velük megalázó vicceket enged meg, az nem népszerű a tanáriban sem…és a többi tanár szolidaritásból sem vállal közösséget a hanyag, műveletlen, szadista, alkoholista kollégával… (Megfelelő rész törlendő!)

Olyan társadalomban éltem (álmomban), ahol a panaszkodó diák véleményét a többiek kontroll alá vetik, mielőtt ítélkeznek: vajon csakugyan nem viccel, hanem megaláz a kollégájuk? Vajon minden osztályának ilyen lesújtó véleménye van a stílusáról? Vajon a szülők már szóltak neki arról, hogy ez félreérthető? Vajon az igazgató már behivatta a tények megvizsgálása céljából? Vajon a DÖK hogy látta, kell – e jelezni az esetet az iskolafenntartónak, eszemkának és így tovább! Ebben az álombéli országban a megalázott diák nem(csak) az OFOE-honlapon sírhatta el bánatát, mert az osztály kiállt mellette, aki megfogalmazta és előadta, feltárta mindennapi életérzésüket… És pont e bátor kiállása okán ő lett a diákbizalmi (DÖK-elnök) tizenkettedikben.

És a tanárok bólogattak a választáskor, hogy lám, ilyen egy igazi demokrata mentalitása: előbb csapatot toboroz, és csak ezek után akarja megváltoztatni a fennálló viszonyokat…. És az osztályfőnök nagy jövőt jósolt Benjáminnak, aki igazi közéleti ember lehet, ha felnő, hiszen segített neki összekovácsolni az osztályközösséget…

És álmomban a kollégák kipihentek és divatosan öltözöttek voltak, a diákok felnéztek rájuk „trendi” cuccaik miatt, sőt sokan meg is kérdezték a fiatalabb tanárokat, hogy hol szerezték be ezt a jó „szerkót”! És az ifjú tanárok válaszoltak ugyan, de nem haverkodva, mert nem tévesztették össze a demokráciát az anarchiával, az olcsó népszerűséget a tekintéllyel. És a diákok álmomban azért versengtek, hogy kinek lesz különb a kiselőadása, mert a tanárok nem voltak szerelmesek saját hangjukba, és még az idősebbek is gyakran adták át a katedrát a tizenegyedikes, tizenkettedikes diákjaiknak, és rang volt szerepelni az órán, és senki nem stréberezte le azt az osztálytársát, aki jelentkezett a szakórákon.

És álmomban nem kellett a 17 éves suhancoktól elvárni, hogy önfegyelemből és önkorlátozásból példát mutassanak a saját középiskolai tanáraiknak, mert akinek nem volt önfegyelme, az eleve be sem jutott a pedagógust képző intézményekbe, ugyanis a felvételi első lépcsőfoka a pszichológiai alkalmassági vizsgálat volt. És álmomban minden évfolyam kitűnő tanulói tülekedtek ezeken a felvételiken, mert az ifjúság nevelőit az egész társadalom tisztelte, felnézett rájuk és különben is nekik volt a diplomások között a legmagasabb a fizetésük…

És álmomban senki nem tévesztette össze a gyerekeket egy memóriagéppel, és nem akarta a tanterv beléjük önteni minden új elméleti ismeretét, hanem „játszva, kísérletezve” kellett megszerettetni a diákokkal a kémiától a nyelvtanig valamennyi tárgyat az általánosban, és a középfokon már minden tanítvány önismeretét odáig fejlesztettük, hogy tudta, melyik tárgyból tehetséges és ének vagy matek „faktra” érdemes specializálódnia. És a szülők megbíztak a tanárok értékelésében, annál is inkább, mivel rengeteg szakórán volt alkalmuk vendégeskedni, és az igazgatóság rendszeresen tájékoztatta őket az új pedagógiai módszerekről is, nemcsak arról, ki ellen kellett fegyelmit indítani kábítószerezés miatt.

És álmomban nem tánctanár vagy agrármérnök volt ebben a boldog országban a magyar, történelem és matematika tanterveket jóváhagyó és kidolgozó személy, hanem egy olyan pedagógus team, amelynek tanítványai minimum egy évtizedig nagyon jól helyt tudtak állni az érettségin, és éppen ezért ezeknek a tehetséges tanároknak egyetlen társuk sem keltette irigységből sem a rossz hírét, hanem bejártak az óráikra hospitálni, mert minden pedagógust az ÜGY érdekelte a legjobban, nevezetesen, hogy utódaik legyenek, lehessenek különbek, mint ők voltak diákkorukban, anno… Mert tudták, hogy az igazi demokrata nem fél semmitől. Még attól sem, hogy mások nála népszerűbbek a diákok és szülők körében. Mert egyetlen demokratikus észjárású pedagógust sem alázott a kor, amelyben élni adatott neki a szeretet koldusává.

Az álomlátó: Domokos Zsuzsa, ex-osztályfőnök, állítólag sikeres volt tanár

2 üzenet

  1. CSILLA szerint:

    volt orosz tanárnőm mélyen megharagudott rám, amikor meghallotta 1986-ben, hogy óvónőnek jelentkeztem, mondván oda minden hülyét felvesznek. Miért akarSZ Te, ezekhez tartozni?
    Most már 43 évesen tudom miről beszélt nekem. Évtizedeken keresztül azt hittem, hogy megfordíthatok egy folyamatot: az értékteremtés, motiválatlanság, hátrányos régió, egzisztenciateremtés, megalkuvás, behódolás: kiégés: NYANYÁ-sodás. Kortól független ez! Csak stációk jelzik. Ki veszi ÉSZRE?

  2. csilla szerint:

    Javítható lenne cikkhez:
    Ványa bácsit tudnám idézni: igaz, igaz!!!!!
    Drága Ax! Te, ezt ne fordítsd magadra!%

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.28.
A digitális oktatásra való átállástól nem a gyerekek és a szülők félnek, hanem a politika
Abban, hogy a teljes magyar oktatási rendszer a súlyosbodó járványhelyzet ellenére, a tavaszihoz hasonlóan nem állt át digitális oktatásra nem a pedagógiai, hanem a politikai és gazdasági...
(Forrás: hírklikk)
--
2020.11.28.
Mától él az ingyenes hozzáférés a főbb oktatási oldalakhoz a Telenornál
November 27-étől lép érvénybe a Telenor hálózatán a főbb oktatási weboldalak ingyenes, adatforgalmi díj nélküli látogathatósága, és ezt egészen 2021. február 8-ig biztosítja a mobilt...
(Forrás: 24.hu)
--
2020.11.28.
Koren Balázs: a digitális tanrendben sem ülhet nyolc órát a diák a monitor előtt
Nagyon fontos, hogy meg tudjuk mutatni a diákjainknak, hogy nem tantárgyak vannak, hanem tudomány van, és ebben a tudományban ők fürödjenek – mondta Koren Balázs matematikatanár az InfoRá...
(Forrás: Infostart)
--
2020.11.28.
Vidnyánszkyék érvénytelenítik az SZFE idei első félévét a friss kormányrendeletre hivatkozva
A továbbra is fennálló rendkívüli helyzetre tekintettel a tanulmányi kötelezettségek jogszerű teljesítésének feltételei az Egyetemen nem állnak fenn – jelentette ki a Színház- és Filmm...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.28.
Az oktatási ombudsman szerint jogsértő, hogy az SZFE hallgatóit a tanév felfüggesztésével fenyegetik
Aáry-Tamás Lajos vizsgálata szerint az egyetem polgársága igazolta, hogy az oktatás az intézmény falain belül rendben zajlik, így a fenntartónak semmilyen alapja nincsen a tanév akadályoztat...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.28.
Nádudvari Gergely: Digitális oktatás újra: a birodalom visszavág
Ez a különleges helyzet, ahol az évek óta halálba centralizált közoktatást, amiben még a WC-papír vásárlásról sem dönthetett az iskola, nem hogy arról, hogy például melyik könyvből...
(Forrás: telex)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep