Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2021. július 25. vasárnap, 20:00

„A világon nincs olyan, hogy egy tanárnak csak annyit kelljen tudnia, mint a diákjainak”

Interjú Nahalka Istvánnal (részlet)

Jelentősen átalakítaná a tanárképzést a kormány. A tervezet szerint a tanároknak elegendő lenne annyit megtanulniuk az egyetemen, főiskolán, amennyit a középszintű érettségihez elegendő tudni. A tervezet komoly szakmai kritikákat kapott, ezekről kérdeztük Nahalka István oktatáskutatót.

A tanárképzés átalakításának előkészítése 2020 végén indult el. A tanárképzésben részt vevő egyetemek és főiskolák idén júniusban kaptak egy levelet az Emberi Erőforrások Minisztériumától (Emmi), hogy miként kell átalakítani majd a képzéseket. A sajtóba is kiszivárgott levélben az áll, hogy a képzés célja, hogy „a pedagógus a középszintű érettségire képes legyen felkészíteni a tanulókat. A NAT-on és a kerettanterven túlmutató ismeretek – például az emelt szintű vizsga teljesítéséhez szükséges többlettartalmak – akkor maradhatnak az ötéves kkk-ban [képzési és kimeneti követelmények, az a tudás, ami a diploma megszerzéséhez kell – KAÁ], ha a pedagógiai hozzáadott értéke nélkülözhetetlen… a felesleges, köznevelési tartalmakat nem érintő, azaz köznevelési célból nem indokolt részeket törölni kell” az egyetemi tanárképzés követelményeiből. A változások része, hogy az osztatlan tanárképzés 10 féléves lesz (a középiskolai tanárok képzése eddig 12 félévig tartott), a képzés lerövidítése pedig azt jelentené, hogy kevesebb idő jut a szakterületi oktatásra.

A tanárképzés tervezett átalakítása komoly kritikákat kapott szakmai körökből. Nahalka István oktatáskutatót ezekről és az átalakítások várható következményeiről kérdeztük.

Indokolt-e változtatni a jelenlegi tanárképzésen?

A tanárképzésbe indokolt belenyúlni, de nem úgy, ahogy ez a mostani tervezet tenné. A pedagógusképzés egyik komoly problémája például, hogy nem motiválja kellően a hallgatókat sem a tanulásra, sem arra, hogy végzés után a tanári pályát válasszák. Gondot jelent az is, hogy a pedagógusképzés módszerei jórészt ósdiak. Kis túlzással azt lehet mondani, hogy tanítjuk a modern pedagógiát, de nem modern pedagógiával. Újra kellene gondolni a pedagógusképzés rendszerét is, mert sokak szerint hiba volt a bolognai rendszer megszüntetése. Lenne tehát min javítani, de nem pont arra van szükség, hogy a képzés a Nemzeti alaptanterv (NAT) és a kerettantervek tartalmára szűküljön.

A teljes interjú a Szabad Európa oldalán olvasható. Az interjút Keller-Alánt Ákos készítette. A megjelenés időpontja: 2021. 07. 23.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.10.05.
Demonstrációt tartanak a tanárokért
A mai napra országos sztrájkot, élőláncos demonstrációt, flashmobot, délután hídfoglalást és este koncerttel egybekötött tüntetést szerveztek a Kossuth térre, írja a Telex cikke alapj...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2022.10.05.
Kölcsey-igazgató: A döntéshozó súlyosan megsértette diákjaink tanuláshoz való jogát
„A döntéshozó súlyosan megsértette diákjaink tanuláshoz való jogát” – írta Facebook-bejegyzésében a Kölcsey Ferenc Gimnázium igazgatója, Fazekas Csaba azzal kapcsolatban, hogy a Bels...
(Forrás: Népszava)
--
2022.10.05.
Még mindig szép számmal akadnak olyan tanárok, akik a digitális eszközökben ellenséget látnak
20 éve még nem volt Facebook, 25 évvel ezelőtt még internet is alig. 15 évvel ezelőtt nem létezett egy sor szakma, melyek ma a legkeresettebbek között vannak (pl. UX designer, Business Analyst...
(Forrás: g7.hu)
--
2022.10.05.
Waldorfosok állították le a forgalmat a Külső Szilágyi úton
A Göllner Mária Regionális Waldorf Gimnázium tanárai és az önként csatlakozó diákjai ma délelőtt 10 órakor egy rövid flashmob keretében kivonultak az iskolából és a Külső Szilágyi...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.10.05.
Törley Katalin: A hatalom retorziója fordítva is elsülhet
Polgári engedetlenség miatt Törley Katalint is kirúgták a Kölcsey Ferenc Gimnáziumból. Nem csak az ott tanítókat érte retorzió, egy másik budapesti gimnáziumban is kiosztottak felmondóleveleket...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.10.05.
Sztrájk, élőlánc, hídfoglalás – szerdán az egész ország a pedagógusokra figyel
Október 5-én szerdán, az oktatás világnapján valóban egész nap a tanárok ügye lesz a középpontban. Reggel országos sztrájk, élőláncos demonstrációk vidéken és a fővárosban, flashmob...
(Forrás: telex)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep