Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2009. március 20. péntek, 6:07
Címkék:

Federmayer Katalin

Hit, remény és illúzió nélkül

Hát hova lett a nagyot akaró, világot felforgató ifjúi láz? Ki fogja fenekestül felforgatni a világot az igazság szent nevében? … Ők jól elvannak, de illúziók nélkül, magukba zárva. És épp ez a legnagyobb kihívás a szakmánkban: annyi félelemmel, kétséggel tele mégis, mindennek ellenére hitet csepegtetni beléjük.

Mindig úgy gondoltam a generációmra, mint a sors kegyeltjeire. Míg nagyapáink hat politikai rendszert szolgáltak ki, két világháborúban harcoltak, nagyanyáink hajnalban vizet melegítettek, hogy aztán egész nap a teknő fölé görnyedve mossanak, szüleink az ötvenes években élték fiatalságukat – mi megúsztuk a sűrűjét. Noha nekünk is kijutott ez-az, de a mi hányattatásunk bakfitty az ő életükhöz képest – mondogattam magamban a hó közepén, mikor gépiesen pakoltam bele a kosaramba a liter tejet és a kenyeret, mikor a hó végén az adósságaimat számolgattam. És tényleg, innen nézve valóban boldog éveket éltünk, mikor még csak a tisztes szegénység volt egyetlen bajunk.

Tegnap felgyújtották egy család házát (immáron a sokadikét), a menekülő apát és gyermekét lelőtték. A sportolót hasba szúrták, a minap pedig egyszerre három különböző bankot raboltak ki. Több tízezer ember nem tudja törleszteni adósságát és a kilakoltatás réme fenyegeti őket. Én magam elveszítettem egy jó barátot (tizenöt év után), mert a létért folytatott küzdelmében elfelejtett embernek maradni. Közben reggel, délben, este halljuk a rádióból, tévéből folyamatosan ránk zúduló híreket a közelgő, de még el sem képzelhető mélységekkel fenyegető válságról. Mi van itt? Mi történik körülöttünk? Mi lesz holnap? Mi lesz velünk holnapután? Lesz nyugdíjunk? Lesz állásunk? Lesz kenyerünk?

Hogy lehet ennyi kérdőjellel együtt élni? Most értem meg azokat az ifjakat, akik fülükre húzzák a zenét és elbújnak a világ elől. Most értem meg a huszonéveseket, akik elkeseredetten nyújtják a tanulóéveiket, csak hogy ne kelljen felnőtté lenniük. Mert felnőttnek lenni most nem jó. De mit tegyen az ember, ha már visszavonhatatlanul felnőtt? Várni az estéket, az ágy biztonságot adó melegét és belemenekülni az éjszakába. Nekem, nekünk sokunknak ez maradt, akik nem tudunk, nem akarunk a létért folytatott harcban ordassá lenni.

Hasonló borongós gondolatokkal a fejemben szaladtam valamelyik nap reggel az iskolába, hogy egy jó ízű nulladik órában (etikaóra) a boldogság mibenlétéről beszélgessünk a gyerekekkel. Bezuhantam a kihalt, sötét épületbe, és az álmosságtól bódult gyerekeknek elkezdtem sorolni az etika adta lehetséges válaszokat (tenni a közösségért, cselekedni a köz javára stb.). De gyorsan abba is hagytam, ahogy észrevettem a gyerekek elrévedt tekintetét, megéreztem belőlük kiáradó csend súlyát.

Ti hogy képzelitek el a boldogságot? – kérdeztem. Csend. Aztán megszólal egy cinege hangocska. Csakis a magánéletben. A közösségért cselekedni? Minek? Semmi értelme. Ami rossz és igazságtalan, az ellen nem érdemes harcolni, mert úgyis csak egy újabb rossz és igazságtalan váltaná fel. Boldogságot, nyugalmat csak a magánélettől remélhet az ember. Erre mit válaszoljak?

A szívem facsarodott, ahogy ezeket a koravén, már ifjan reményét vesztett gyerekeket hallgattam. Hát hova lett a nagyot akaró, világot felforgató ifjúi láz? Ki fogja fenekestül felforgatni a világot az igazság szent nevében? A lassan nyúló csendben maradt időm arra, hogy elszégyelljem magam: nem nekem, a mostani felnőttnek nehéz igazán ez a világ, hanem nekik. Mi csalódtunk, de legalább volt, amikor hittünk. Ők jól elvannak, de illúziók nélkül, magukba zárva. És épp ez a legnagyobb kihívás a szakmánkban: annyi félelemmel, kétséggel tele mégis, mindennek ellenére hitet csepegtetni beléjük.

(Megjelent a Támpont 2009/2. számában.)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2022.01.16.
Mennyit keres ma egy tanár, és mennyit keresett a Monarchia alatt?
Gondolta volna, hogy utoljára a tágabb értelemben vett Rákosi-korszakban volt olyan alacsony a pedagógusok fizetése, mint amilyen szintre 2013-ra, az életpályamodell bevezetése előtti időpontra...
(Forrás: Mandiner)
--
2022.01.16.
Újabb tíz százalékot ad a pedagógusoknak a kormány januártól
Jövő év januárjától egy 10 százalékos béremelés lesz a pedagógusoknál, ennek a többletfedezete mintegy 63 milliárd forint – jelentette be Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Miniszt...
(Forrás: Index)
--
2022.01.16.
Dinamikus ének-zene tanítás. Farnadi Tamarával Buda Sára beszélgetett 2021 decemberében
Engem Kodály Zoltán szellemisége Kokas Klára megismerése után ért el. E két mester művészi és tudományos találkozásában nyert értelmet minden dolog, amit tanultam addig a zenetanulásr...
(Forrás: tani-tani online)
--
2022.01.16.
Az iskolai felvilágosításokat tartó civilek a homofób népszavazásig még regisztrálni sem tudnak a kormánynál
Legalábbis elvileg, mivel jelenleg – hiába fogadta el a törvényt a fideszes többség (a Jobbik közreműködésével) már bő fél éve – azt sem tudni, hogy a szervezeteknek hol kellene regisztr...
(Forrás: Mérce)
--
2022.01.16.
A középiskolába felvételizőknek nyújtanak segítséget
A kialakult járványhelyzet miatt az általános iskolás 4. osztályos, 6. osztályos, 8. osztályos, végzős tanulók nem, vagy csak részben tudnak eljutni olyan tematikus pályaorientációs napokra...
(Forrás: Infostart)
--
2022.01.16.
„A Klebelsberg Központot és a tankerületi rendszert meg kell szüntetni”
Új Nemzeti alaptanterv és közoktatási törvény, a tankerületi rendszer felszámolása és a pedagógusbérek rendezése – többek között ezeket ígéri az egységes ellenzék oktatáspolitikai...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep