Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2009. március 20. péntek, 6:07
Címkék:

Federmayer Katalin

Hit, remény és illúzió nélkül

Hát hova lett a nagyot akaró, világot felforgató ifjúi láz? Ki fogja fenekestül felforgatni a világot az igazság szent nevében? … Ők jól elvannak, de illúziók nélkül, magukba zárva. És épp ez a legnagyobb kihívás a szakmánkban: annyi félelemmel, kétséggel tele mégis, mindennek ellenére hitet csepegtetni beléjük.

Mindig úgy gondoltam a generációmra, mint a sors kegyeltjeire. Míg nagyapáink hat politikai rendszert szolgáltak ki, két világháborúban harcoltak, nagyanyáink hajnalban vizet melegítettek, hogy aztán egész nap a teknő fölé görnyedve mossanak, szüleink az ötvenes években élték fiatalságukat – mi megúsztuk a sűrűjét. Noha nekünk is kijutott ez-az, de a mi hányattatásunk bakfitty az ő életükhöz képest – mondogattam magamban a hó közepén, mikor gépiesen pakoltam bele a kosaramba a liter tejet és a kenyeret, mikor a hó végén az adósságaimat számolgattam. És tényleg, innen nézve valóban boldog éveket éltünk, mikor még csak a tisztes szegénység volt egyetlen bajunk.

Tegnap felgyújtották egy család házát (immáron a sokadikét), a menekülő apát és gyermekét lelőtték. A sportolót hasba szúrták, a minap pedig egyszerre három különböző bankot raboltak ki. Több tízezer ember nem tudja törleszteni adósságát és a kilakoltatás réme fenyegeti őket. Én magam elveszítettem egy jó barátot (tizenöt év után), mert a létért folytatott küzdelmében elfelejtett embernek maradni. Közben reggel, délben, este halljuk a rádióból, tévéből folyamatosan ránk zúduló híreket a közelgő, de még el sem képzelhető mélységekkel fenyegető válságról. Mi van itt? Mi történik körülöttünk? Mi lesz holnap? Mi lesz velünk holnapután? Lesz nyugdíjunk? Lesz állásunk? Lesz kenyerünk?

Hogy lehet ennyi kérdőjellel együtt élni? Most értem meg azokat az ifjakat, akik fülükre húzzák a zenét és elbújnak a világ elől. Most értem meg a huszonéveseket, akik elkeseredetten nyújtják a tanulóéveiket, csak hogy ne kelljen felnőtté lenniük. Mert felnőttnek lenni most nem jó. De mit tegyen az ember, ha már visszavonhatatlanul felnőtt? Várni az estéket, az ágy biztonságot adó melegét és belemenekülni az éjszakába. Nekem, nekünk sokunknak ez maradt, akik nem tudunk, nem akarunk a létért folytatott harcban ordassá lenni.

Hasonló borongós gondolatokkal a fejemben szaladtam valamelyik nap reggel az iskolába, hogy egy jó ízű nulladik órában (etikaóra) a boldogság mibenlétéről beszélgessünk a gyerekekkel. Bezuhantam a kihalt, sötét épületbe, és az álmosságtól bódult gyerekeknek elkezdtem sorolni az etika adta lehetséges válaszokat (tenni a közösségért, cselekedni a köz javára stb.). De gyorsan abba is hagytam, ahogy észrevettem a gyerekek elrévedt tekintetét, megéreztem belőlük kiáradó csend súlyát.

Ti hogy képzelitek el a boldogságot? – kérdeztem. Csend. Aztán megszólal egy cinege hangocska. Csakis a magánéletben. A közösségért cselekedni? Minek? Semmi értelme. Ami rossz és igazságtalan, az ellen nem érdemes harcolni, mert úgyis csak egy újabb rossz és igazságtalan váltaná fel. Boldogságot, nyugalmat csak a magánélettől remélhet az ember. Erre mit válaszoljak?

A szívem facsarodott, ahogy ezeket a koravén, már ifjan reményét vesztett gyerekeket hallgattam. Hát hova lett a nagyot akaró, világot felforgató ifjúi láz? Ki fogja fenekestül felforgatni a világot az igazság szent nevében? A lassan nyúló csendben maradt időm arra, hogy elszégyelljem magam: nem nekem, a mostani felnőttnek nehéz igazán ez a világ, hanem nekik. Mi csalódtunk, de legalább volt, amikor hittünk. Ők jól elvannak, de illúziók nélkül, magukba zárva. És épp ez a legnagyobb kihívás a szakmánkban: annyi félelemmel, kétséggel tele mégis, mindennek ellenére hitet csepegtetni beléjük.

(Megjelent a Támpont 2009/2. számában.)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep