Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2021. október 3. vasárnap, 11:22

Földes Petra gondolatai a pályaszocializációról a Tani-tani oldalán

A szerző gondolatait saját pedagógusképzésben szerzett tapasztalataiból indítja (a pedagógiai helyzetgyakorlatokhoz kapcsolódva), amikor is „a látványos aktivitást kiváltó, parázs vitákat követően minden alkalommal pontosan ugyanonnan indultunk, mint az előző héten, s a résztvevők ugyanazzal a lelkesedéssel vetették magukat az eszmecserébe, hogy azután újra és újra elismételjék és mélységes bevonódással ütköztessék a legcsekélyebb változást se mutató gondolataikat. Vagyis a hallgatók számára láthatólag igazán élvezetesek, izgalmasak voltak ezek az órák, amire tanárként simán büszke is lehettem volna, csak hát… a fejlődés szempontjából meglehetősen kétes értékűnek láttam azt, ami történt (illetve egyáltalán nem történt).

Azóta tudatosan figyelem, hogy hogyan lehet, hogyan érdemes pedagógiáról közösen gondolkodni annak reményében, hogy a fejünkben lévő, igencsak stabil (nézet)rendszerek képessé váljanak a másoktól (akár a tanártól, akár a társaktól) érkező gondolatok, érzések számára nyitottá válni és így a változás lehetőségét megteremteni. A reflektív folyamatszervezés kétségtelenül motiváljaszabályozza és leképezi a változást, de hogy az mi által jön létre, arra nem könnyű választ adni.”

„Tapasztalatom szerint a hallgatókkal folytatott puszta beszélgetésben ugyanaz történik, mint bármilyen baráti, kollegiális körben vagy akár a médiában – vagyis jellemzően nincs elmozdulás. Amikor a nevelésről szóló eszmecsere kinek-kinek a naiv nevelési nézeteit érinti, azok a fentiek szerint, az érintettek integritását védendő, igen stabilan viselkednek, s mások érveinek hatására nem mutatnak változást. Hogy a résztvevők mégis fontosnak, tartalmasnak, sőt izgalmasnak és vonzónak élik meg ezeket a helyzeteket, annak paradox módon éppen ez a stabilitás az oka és záloga. Ez teszi lehetővé számukra, hogy egy nagyon személyes történetről (a saját nevelődésük történetéről) védett körülmények között, pontosan a saját nevelési nézeteik stabilitásának, megkérdőjelezhetetlenségének védelme alatt beszélhessenek.”

A teljes írás elolvasható itt.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.06.25.
Súgógép
A becsületes diákok heteket, hónapokat készülnek egy-egy megméretésre, az élelmesebbek viszont inkább a segédeszközök beszerzésével töltik az időt. Bizonyos tárgyak esetében megértő...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2022.06.25.
„Ha ez valóban szándékos rendszerépítés, akkor nem hiszem, hogy a Fidesz megállna az átnevezéseknél”
Tudatos stratégia a főispánok és vármegyék visszahozása, amely egyúttal arra is alkalmas, hogy fontos, húsba vágó kérdésekről elterelje a figyelmet – mondja Miklósi László, a Törté...
(Forrás: Népszava)
--
2022.06.25.
A tanároknak és az egészségügyben dolgozóknak is üzent Pintér Sándor (hanganyaggal)
Az oktatás területén elsősorban a gyerekek érdekét kell figyelembe venni. A tanároknak például meg kell mondaniuk, hogy szerintük mekkora az optimális osztálylétszám.– szögezte le Pint...
(Forrás: Infostart)
--
2022.06.23.
Sok pedagógus dolgozik árufeltöltőként a nyári szünetben
Az alacsony fizetés miatt egyre több pedagógus kényszerül arra, hogy a vakáció alatt is munkát vállaljon – erről beszélt az Indexnek a Pedagógusok Szakszervezetének két vezetője. Szab...
(Forrás: index)
--
2022.06.23.
Elfogadták a gyermekvédelmi szabályozást Romániában
A román parlament kedden elfogadta a gyermekek szexuális felvilágosításáról – hivatalos megfogalmazásban: egészségügyi neveléséről – szóló törvényt, amelynek végleges formájár...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2022.06.23.
Pintér Sándor „racionalizálást” hirdetett, több száz iskola kezdhet félni
Tíz év alatt több mint másfélszeresére nőtt azoknak az általános iskolásoknak az aránya, akik száz főnél kisebb létszámú iskolákba járnak az állami oktatásban. Nem véletlen tehá...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep