Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2009. november 5. csütörtök, 4:08
Címkék:

Innovatív tanárok fóruma

2009. október 29-30-án szakmai találkozót rendeztek pedagógusoknak a Microsoft és a Modern Iskola (oktatás-módszertani magazin) közös szervezésében.

Az Egerben rendezett konferencia célja a digitális lehetőségek minél szélesebb körű felhasználásának bemutatása volt. Nem kell megijedni, nemcsak a digitális táblát népszerűsítették, hanem a tanítás minden szintjét képviselve számos, jól használható ötlettel érkeztek a résztvevők. A két nap alatt rengeteg információt szerezhettünk a számítógép és az internet alkalmazásáról, az ezekhez kapcsolódó kompetenciák fejlesztéséről, pályázatokról, ingyenesen hozzáférhető tanulástámogató eszközökről, honlapokról. (Érdeklődőknek: www.itn.hu – Innovatív tanárok közössége.)

Az ötletbörze-kiállítás anyagait a pedagógusok készítették. A vizuális neveléstől az idegen nyelven keresztül a közösségépítésig mindenféle témában láthattunk már működő projekteket, és némelyiket ki is próbálhattuk.

Példákat láthattunk az IKT- (információs és kommunikációs technológiák) eszközök eredményes alkalmazásáról a tanítás-tanulás folyamatában, színes és változatos tananyag-összeállításokról, projektekről. Szerencsére az innovatív módszerekről nemcsak az előadások keretében hallhattunk, hanem személyesen megismerkedhettünk az alkotókkal is, akik saját fejlesztésüket mutatták be, és megosztották velünk tapasztalataikat. Ezeket az eszközöket, módszereket maguk is alkalmazzák a mindennapokban. Mindannyiuk véleménye az volt, hogy bár nagy idő- és energia-befektetést igényel ezek létrehozása, a tanításban sokkal hatékonyabbnak bizonyulnak, mint a hagyományos módszerek. Nyilvánvaló, hogy a gyerekek, akik „digitális bennszülött”-ként találkoznak a számítógéppel, sokkal természetesebben mozognak ezen a pályán, és örülnek, hogy számukra ismerős eszközöket használhatnak, nem csak az „ókori”, papíralapú információhordozókkal kell bíbelődniük. Nekik ez anyanyelvük, nekünk – bármilyen jól is használjuk – idegen nyelv marad. ). Az internet adta lehetőségeket korántsem merítettük mind ki, nem árt új dolgokat kipróbálni a Google-on kívül is. Erre mutatott jó példákat Merényi Ádám a Microsoft Magyarország Partner sin Learning programvezetője. (Érdeklődőknek: www.microsoft.com.)

Elsőre úgy tűnik, hogy az IKT–eszközök inkább szakórákon használhatók, de több jó ötletet is láthattunk, hogyan alkalmazhatjuk ezeket az osztályfőnöki munkában is. Például: létrehozhatunk wiki-osztályt, azaz készíthetünk osztályhonlapot a wikipédiához hasonló elvek alapján. Érdekes felhasználását mutatták be a Windows Live Messenger-nek, azaz az MSN-nek, amelyre a mi tanítványaink délutánonként „felmennek”, és mi is felmehetünk, sőt osztályfőnöki órát vagy osztálybeszélgetést is tarthatunk. (Érdeklődőknek: www.msn.com, www.wikispaces.com, www.wetpaint.com, pbworks.com.) És akik a világgal szeretnének beszélgetni, jelentkezhetnek a The Global Teenager Project (GTP) magyarországi koordinátoránál: www.clubnetcet.hu.

A zsűri és a közönség szavazatai alapján az ötletbörze versenyzői közül választották ki a nyerteseket, akik nagyon szép nyereményeket kaptak. A többi résztvevő számára a csodás helyszínen és a kitűnő szervezésen kívül a színvonalas programkínálat volt a nyeremény.

Török Ildikó

4 üzenet

  1. kati tanító néni szerint:

    csatlakozom Ildikóhoz. valóban tartalmas másfél nap volt. régen voltam már ilyen rendezvényen, ahol ennyi, a napi gyakorlatban is megvalósítható ötlettel találkozhattam.

  2. Debreczeniné Nagypál Katalin szerint:

    Ildikóhoz kapcsolódva szeretném a szervezőknek a köszönetemet is kifejezni a gazdag másfél napért, s az ott kapott anyagokért. Az őszi szüneti időpont először elgondolkodtatott, hiszen mégiscsak két nap, de érdemes volt elmenni! A bőség zavarával küzdve igyekeztem minél több információt begyűjteni az előadásokon illetve a kiállítókkal való beszélgetések során. A személyes beszélgetések , tapasztalatcserék további megerősítést, lendületet is adnak. Nagyon jó ötleteket, segédanyagokat is kaptunk, ezeket szeretném itt is ajánlani. Például a 101 ötlet innovatív tanároknak, illetve az Életrevaló fiataloknak című kiadványt.Mindkettő teljes terjedelmében letölthető:
    http://www.jos.hu/Konyv/0013/index.html
    illetve
    http://www.karinthy.hu/pages/publish/eletrevalo/index.html.
    Gratulálok a kiállítóknak, és várom a következő szakmai találkozót!

  3. szávai szerint:

    Remek volt a konferencia. Sokat tanultam az új eszközökről. nagyon tetszett az egri tanárképző rektorhelyettesének pedagógiai szemlélete.

    Én személy szerint új eszközökhöz mindig csak végszükség esetén nyúlok, amíg a régiekben is hiányt szenvedünk. A számítógép előnyei azonban annyira nyilvánvalóak voltak, hogy amint lehetett, beszereztem egyet a rajz szakterembe. Óra előtt behívtam az aznapi óravázlatot, óra végén beírtam ami másképp történt, mint ahogy eredetileg "okosan" kigondoltam. (Hamarabb volt AT-m mint az OPI-nak)
    Hát még amikor már képeket is lehetett digitalizálni. ( Ilyenkor kérdezik meg elhűlve a gyerekek: "Volt, amikor nem lehetett?" és látom, hogy megjelenik a szemük előtt egy gőzzel hajtott masina képe)
    Hát még amikor a projektor is megjelent.
    Szóval most ott tartunk, mi, hagyományos technikákba szerelmes képzőművész tanárok, hogy mindannyiunknak van digitális kamerája, lap-topja, projektora, és máér van olyan osztály, ahol az óra végi terítésről készült fotók rögtön felkerülnek az osztály weblapjára, mire a gyerek hazaér, a szülők már látják mit csinált ő, mit a többiek. Mondanom sem kell, hogy a szülők bármikor beülhetnek megnézni élőben is a munkát. Mivel általában korábban érkeznek, néha az óra végét fél osztálynyi szülő nézi végig, és persze segít elpakolni.
    De a nagy álmunk a webkamerás közvetítés az óráról. Óra elején kamera bekapcs, szülők, kollégák láthatják mi történik az órán. ha valakinek ez adatvédelmi aggályok miatt esetleg nem tetszene ( még nem mondta senki), természetesen átvihetné a gyereket másik osztályba.
    Milyen hasznokat remélhetnénk egy ilyen közvetítéstől, amikor tudjuk, hogy nincs ma tanár Magyarországon, aki meg tudna felelni a nagykönyv szerinti, vagy a szülői elvárások maximumát kielégítő pedagógus eszménynek, szóval egy-egy általunk remeknek tartott óra után is érkezne jónéhány észrevétel az adott területen jártasabb kollégáktól, iskolapszichológusoktól?
    Részben épp ezért, a haszonért, de ez a kisebbik rész.
    Óráinkon néha egészen elképesztő dolgok történnek, amik az adott óraegészből kiragadva akár az iskola céljaival szembemenő ténykedéskén is értelmezhetőek. Hatalmas képeket festenek hatalmas ecsetekkel, vad, torz alakok tolongnak egymás nyomában. Kirobbanó, vad energiafolyam, őrület, rombolás, szétesett világ. Miközben az órát nézve azt látjuk, hogy megszerveződik egy gyerekcsoport egy kompozíciós feladat megoldására, elmélyül, komoly, nagy odafigyelést igénylő "realizáció" történik, ahol az eredeti kifejezési szándék megjelenítéséhez meg kell tudnunk szelídíteni belső energiáinkat.

    Tudom, hogy vannak még itt végiggondolandó kérdések, nyilván adódhat olyan helyzet, amikor a túl intim beszélgetések, témafeldolgozások ( pl. felsőbb évesek aktrajza) nem bírják el az azonnali nyilvánosságot, de egyelőre ezeket a problémákat nem látom leküzdhetetlennek.

  4. vhildi szerint:

    Izgalmas, tartalmas, fordulatos, azaz ITF volt az egri két nap! Gratulálok a szervezőknek és az ötletgazdáknak.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.03.27.
Asperger: a névadó mint szindróma. A náci örökség és a gyógypedagógia emlékezete. Ugrai János írása
Különös módon alakul az Asperger-szindrómának mint elnevezésnek a sorsa. És az elnevezés körüli fordulatok mögött egy jóval súlyosabb dráma húzódik meg. Talán nem árt mindkét aspektusra...
(Forrás: tani-tani online)
--
2023.03.23.
AZ ORSZÁGOS KÖZNEVELÉSI TANÁCS MŰKÖDÉSÉNEK ÉS ÚJJÁVÁLASZTÁSÁNAK ANOMÁLIÁI
Korábban beszámoltunk róla, hogy egy nyílt levéllel kerestük meg az Országos Köznevelési Tanács civil szervezeti képviselőit (OKNT), mivel mandátuma lejárt, de a pedagógus civil szervezeteket...
(Forrás: ckpinfo)
--
2023.03.23.
Komoly kutatáson alapuló rövidfilmsorozat hívja fel a figyelmet az oktatás problémás területeire
Március 5-én délután mutatták be azt az öt, egyenként nyolcperces kisfilmet, amit a T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. (T-Tudok Zrt.) és a Kreatív Tanulás és Oktatá...
(Forrás: Qubit)
--
2023.03.23.
Elliot Aronson szociálpszichológus: Kötelezővé tenném a kritikus gondolkodás oktatását – a HVG exkluzív interjúja
Egy vezetőnek a politikai ellenfelei közül kellene válogatnia a munkatársait, hogy elkerülje az önbecsapás csapdáját – állítja Elliot Aronson, A társas lény című szociálpszichológiai...
(Forrás: hvg.hu)
--
2023.03.22.
Ez a szakadék széle – új pályára kényszerült a Trefort vezetőtanára
Sikeres szakember, népszerű tanár volt, aki rengeteget dolgozott a természettudományos pedagógushiány felszámolásáért. Szakmány Csaba, a Trefort vezetőtanára, akit a kémiaoktatás fejleszt...
(Forrás: válasz online)
--
2023.03.21.
Ne játssz a pénzzel! Vagy mégis?
Tizenötödik éve zászlóshajója a pénzügyi tudatosság oktatásának a Magyar Nemzeti Bank, a Diákhitel Központ és a Magyar Bankszövetség által közösen létrehozott Pénziránytű Alapí...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep