Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2009. november 25. szerda, 16:56
Címkék:

Első alkalommal adták át a Mentor-díjat

Első alkalommal adták át november 23-án, hétfőn a Magyar Tudományos Akadémián
„Az Év Mentora Díj – 2009” elismeréseit. Szakmai főtámogatói között szerepel a Magyar Tudományos Akadémia és a Magyar Innovációs Szövetség, fővédnökként pedig Oláh György, Nobel-díjas kémikus.

Az idén tavasszal először hirdette meg a díjat a Mentor Magazin, valamint együttműködő partnerei, az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete, a Független Pedagógus Fórum, valamint a Tanárképzők Országos Szövetsége annak érdekében, hogy az oktatás-nevelés-képzés valamennyi színteréről megtalálja azokat a tehetséges, kreatív, innovatív pedagógusokat, akik az új kor új nevelői eszményét testesítik meg. (Ezt jelképezi a díj neve is.)

Ahogy azt Gyarmati Szabó Éva az alapítók nevében hangsúlyozta, ez az első olyan átfogó, civil alapítású elismerés, amely ledöntve az oktatási szintek közötti válaszfalakat, egységes koncepció jegyében ismeri el az óvodától az általános és középiskolán át a felsőoktatásig, felnőttképzésig az alkotó pedagógusi munkát.

A programot alapítói azzal a szándékkal indították, hogy a legtehetségesebb pedagógusok bemutatásával erősítsék a szakma képviselőinek önbecsülését, egyúttal növeljék a társadalom oktatásba vetett bizalmát. Úgy vélik, hogy a kimagasló tehetséggel megáldott pedagógusszemélyiségek felmutatásával növelhetik a konstruktív társadalmi párbeszéd esélyeit is az oktatás aktuális, égető kérdéseiről. Hitük szerint mindez együtt jelentős módon hozzájárulhat a szakma presztízsének emeléséhez és segítheti minőségi utánpótlását is.

Az ünnepségen felolvasták Oláh György levelét, aki szerint a legtöbb, amit egy ország a jövőjéért tehet, az az alapképzés, a nevelés és a tehetségek felkarolása, legjobb pedagógusainak megbecsülése, mert ez adja tudományának erejét is. Dr. Pakucs János, a bírálóbizottság elnöke azt hangsúlyozta, hogy nagy az adóssága a társadalomnak a pedagógusok felé. Kroó Norbert, az Akadémia alelnöke pedig azoknak a civil kezdeményezéseknek a szerepéről szólt, amelyek a pedagógusi munka elismerését egyre szélesebb rétegekre terjesztik ki, benne a természettudományok népszerűsítőire.

Az oktatási-nevelési intézmények nevelői, oktatói, szülői és diákközösségei szeptember végéig küldhették meg jelöléseiket az oktatás valamennyi szintjéről, felvázolva jelöltjük munkásságát, hatását szűkebb-tágabb környezetükre, a gyerekekre, a diákjaikra, hallgatóikra. A felhívásra 61 értékelhető ajánlás érkezett be, melyből a szakma, a tudományos, a művészeti és a sportélet jeles személyiségeiből álló bírálóbizottság választotta ki a díjazottakat.

A Mentor-díjat három kategóriában osztották ki (I. óvoda-általános iskola; II. középiskola, szakiskola, kollégium; III. felsőoktatás, felnőttoktatás), három nyugdíjas pedagógus munkáját életműdíjjal jutalmazták, további két különdíjat ajánlott fel a Microsoft Magyarország Kft., illetve a Szabad Tér Színház Kft., hét pedagógus pedig Elismerő Oklevelet kapott.

A díjakat Kroó Norbert, az Akadémia alelnöke, az okleveleket pedig Ritoók Zsigmond ókorkutató, irodalomtörténész professzor, a bírálóbizottság Bolyai-díjas tagja adta át.

(MentorPress)

Mentor-díj (Cséri Lajos szobrászművész alkotása)

Díjazott pedagógusok

1. Mentor-díjasok

Kovácsné dr. Nagy Emese általános iskolai igazgató (Hejőkeresztúr),
aki a széles körű kutatómunkájával felfedezett és általa a helyi viszonyokra alkalmazott, játékon alapuló, komplex módszerének segítségével megkönnyíti a gyerekek szocializációját.

Lengyel István művésztanár (Dunakeszi),
akinek teremtő művészi ereje, karizmatikus személyisége közösséggé kovácsolja iskolája tanárait, diákjait, városának lakóit.

Dr. Vida József főiskolai docens (Eger),
aki fáradhatatlan és odaadó lelkesedéssel, kimagasló szakmai hozzáértéssel, kimeríthetetlen gazdagságú kreativitással munkálkodik a fizika népszerűsítésén és professzionális megismertetésén.

2. Mentor-életműdíjasok

Tolnai Gyuláné tanítónő (Boldva),
számos tankönyv alkotója, aki az általa kidolgozott heurisztikus módszer segítségével a legrászorultabb gyerekeket juttatta az új és gazdagabb élet lehetőségéhez.

Pécsi Géza zenepedagógus (Pécs),
aki az iskolai ének-zene oktatás elkötelezett újrateremtője, a Kulcs a muzsikához komplex művészeti-zenei pedagógiai programcsomag megalkotója és a közös éneklés örömének ihletett mestere.

P. Jáki Sándor Teodóz bencés tudós tanár, karvezető (Győr),
aki a csángó népzene és kultúra elkötelezett kutatója, az egyházi zene kiemelkedő ismerője, nagyhatású előadó.

3. Különdíjasok

Dr. Pappné dr. Papp Katalin egyetemi docens (Szeged),
aki a korszerű technikai eszközök alkotó alkalmazásával sikerrel népszerűsíti a diákok körében a fizikát, a természettudományokat, elismert szaktekintélye a tanárképzésnek és a tehetséggondozásnak (a Microsoft felajánlása).

Molnárné Várhegyi Lilla gyógypedagógus (Eger),
aki a táncművészet segítségével sikert, boldogságot és a közösséghez tartozás örömét nyújtja az értelmi fogyatékos gyerekeknek, és. ér el kimagasló eredményeket (Szabad Tér Színház Kft.).

Elismerő oklevél kitüntetésben részesültek

1. Hajdú Józsefné Sárkány Ágnes gyógypedagógus Herceghalomról, a
figyelemhiányos, hiperaktivitás-zavarral küzdő gyerekek fejlesztésében elért
eredményeiért.

2. Szilágyi Tiborné Makra Ildikó óvodapedagógus Dányról, a hátrányos helyzetű, valamint cigány származású gyerekek segítő-támogató fejlesztésében végzett odaadó munkájáért.

3. Bozai Éva magyar-orosz-angol szakos tanár és diákszínpad-rendező, népi játékok és kismesterségek oktatója Sárszentmihályról, a népi kultúra komplex átadásáért.

A Középiskola, szakképzés, kollégium kategóriában

4. Csorba Piroska magyar-történelem szakos középiskolai tanár, költő, író, tankönyvszerző, publicista Miskolcról, aki diákjait saját élményeiken keresztül vezeti
el az irodalom, a művészetek megszerettetéséig.

5. Rózsa Pál, a szakoktatásban a projekt alapú oktatás úttörője, tantervek kidolgozója, tehetséggondozó Kiskunfélegyházáról, aki az agrármérnökséget cserélte fel az oktatói munkára, hogy szakmáját megszerettesse.

6. Szórád Endre vegyészmérnök, fizika-kémia, valamint természettudomány és matematika szakos, tehetséggondozó tanár Zentáról, aki mágnesként vonzza magához a diákokat korszerű gondolkodásával és végtelen lelkesedésével.

A Felsőoktatás, felnőttképzés kategóriából

7. Dr. Róka András, az ELTE Fizikai Kémia Tanszékének docense, aki a természettudományokat oly magas fokon népszerűsíti az általános, a közép- és a
felsőoktatásban, hogy nemcsak kémiatanár tanítványai, hanem azok diákjai is hozzá
járnak „mesterkurzusra”.

Egy üzenet

  1. Dr Lipták Pálné szerint:

    Gratulálok Pécsi Gázának a kitüntetéséhez. Békés megyében az elsök között alkalmaztam és népszerüsitettem a Kulcs a muzsikához kiadványait. Tanitványaim és családjaik nevében is köszönöm.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.09.21.
Gyarmathy Éva: Bizonytalanságban hagyott oktatási rendszer
yerekek, diákok, pedagógusok, oktatók és szülők kapkodják a fejüket, hogy mi folyik itt, hogyan lehetne megoldani a megoldhatatlan feladványt, amit az oktatásirányítás rárótt minden ré...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.21.
Távoktatásra állnak át a felsőoktatási intézmények Prágában
Szombaton 2046 új koronavírus-fertőzést mutattak ki a laboratóriumok Csehországban, ami a járvány kezdete óta az eddig legmagasabb hétvégi napi szám - derült ki az egészségügyi miniszt...
(Forrás: népszava)
--
2020.09.21.
Kásler: Ösztöl a hetedikes fiúk is megkaphatják a HPV elleni oltást
Kásler a hétfői sajtótájékoztatóján azt is elmondta, az oltás – mint a lányok esetében is – önkéntes és ingyenes, a védőoltást a szülői beleegyező nyilatkozat után az iskolákban...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.21.
Eltűnő gyerekek, széthajszolt szülők, magukra hagyott tanárok = Siker ??? – válasz a digitális oktatásról szóló cikkünk reflexióira. SZERZŐ: Setényi János, Szepesi Balázs
Ekkora felháborodást Összkép cikk talán még nem váltott ki. Hogyan lehetett siker a karanténiskola, mikor sok tanár és szülő szétdolgozta magát, rengeteg gyerek ki- vagy lemaradt? Ezzel...
(Forrás: összkép.hu)
--
2020.09.20.
L. Ritók Nóra: Ami beleég az emberbe
Ezek a történetek nem múlnak. És mindig jönnek újabbak. Küzdünk, harcolunk, végre az egyik helyen már nem jellemzők, de akkor felbukkan egy másik faluban. Vagy egy odaköltöző családban...
(Forrás: hvg.hu/a nyomor széle )
--
2020.09.19.
Az alsósok szülei is bemehetnek gyerekükkel a lázmérésre
Az érdekképviselet vezetője megkésettnek látja a hőmérőzést. A Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke, Szabó Zsuzsa nemrég azt nyilatkozta lapunknak, nemhogy iskolaorvosokból, még...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep