Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2022. április 27. szerda, 10:47

3. „Az a való, mit én látok, akkor is, ha délibáb”

Karolva Illyést kebelemre, nevetve nézek ellenemre

Általános iskolás irodalomtanárom – áldassék a neve – utolsó mondata hozzám a kommunizmus utolsó évében az volt, hogy “Ha széllel szembe’ hugyálsz Hanczár, annak te fogod meginni a levét!”. (Most megtaláltam fészbukon, és ismerősnek jelöltem.) A mondat nem is annyira képletes fizikai rétegével nehéz lenne vitatkozni, mégsem gondolom a dolgot ennyire egyszerűnek. Abban egyetértek vele, hogy a fennálló, vagy ha úgy tetszik regnáló társadalmi rend erőterében, széljárásában kell megtalálnod és megfogalmaznod, legalább magadnak, hogy te ki vagy. Lehetsz vadakat terelő juhász, szakértő szakember, de nyilván akár az egyetlen forradalmár is lehetsz a városban, de ne feledd, hogy forradalmár is csak valamihez képest lehetsz, ahol tarkódhoz szorítja fegyverét a rend. A valamihez képest való megfogalmazás persze nem jelenti, hogy mindenáron a fennálló működések narratíváját kellene használnod.

Szerintem az a lényeg, hogy anélkül kell tudnod, ki vagy, hogy értékítélnél. Nehéz feladat, hisz a saját értékeid évtizedek óta húznak abba az irányba, ahol vagy. Biztos sok amerikai filmet láttál, ahol az igazságért harcolni szent dolog. (Szathmári Kazohíniája jut eszembe a “szent” szóról.)  Ha nem égett még be a retinádba az igazság győzelmének mindenek-felettisége, akkor elemelkedhetsz arról az egysíkú síkról, ahol síkra szállnak a harcos-kúrós-partraszállós filmek rendíthetetlen katonái, és elemelkedvén, az igazságot Marcus Aurelius minden síkra merőleges relativisztikus pontjából nézve egyszerű erőtérként látod. 

Csak azt követően tudod megítélni magad és céljaid, miután ebből a jéghideg, légüres, kozmikus távolságból nézel rá a rendszerre, és ott megtalálod a saját kis miniatűr lényed, a körötte forgó szeleket, és látod, hogy merre gravitálsz, illetve milyen más erők merre sodornak téged.

Azt kell megértened, hogy ha egy rendszernek a rendszeridegen kerékfoga vagy, akkor értsd magadról, hogy minek mész neki, mit okozol, és mit érsz el. Értsd a fizikáját annak az anyagnak, amiben vagy. Például dönthetsz úgy, hogy nem szállsz szembe a szélmalmokkal, mert végülis jó lesz így is a fennálló berendezkedés. De az is lehet, hogy azt hiszed: ha elhinted a független gondolkodás, a megkérdőjelezés igényének magvát, akkor majd a diákjaid vírusként terjedve termelik a homokot a gépezetbe még akkor is, ha a tanítványod majd a megkérdőjelezést kérdőjelezi meg, amint ahogy én most teszem. Hát nem tudom… 

Koestler jut eszembe, aki szerint a felvilágosodás tanárai a felvilágosodás értékeiben szentül híve egy végtelen, kietlen, a hideg univerzumban forgó sárgolyóra lökték szorongani azokat a sérülékeny kis lelkeket, akiknek az imént még a nagybetűs Isten személyesen viselte minden gondját az édenkertnek szélibe’. Egy kicsit most én ugyanezt teszem veled, az otthonos értékrendedet challengelem épp. Jogom van-e, hozzá? Szemeket felnyitni mindig nehéz, legyen szó a sajátunkról, vagy bárki máséról.

Nyilván nem tudom, hogy mi volt a fejükben azoknak, akik a felvilágosodás korai alakjai máglyáinak aljához tartották a fáklyát, de azt gondolom, hogy legalábbis egy részük nagyon is pontosan tudta, mit tesz. Védték minden észszerű (itt e szó szó szerint is értendő) határon túl a fennálló berendezkedést.

Csak hogy a fő üzenetet újból kimondjam (ahogy ezt az irodalomtanárnénim annyiszor kérte): minden tartósan fennálló rendszer igyekszik megvédeni magát, és ezernyi csatornán keresztül hozza apránként létre azt az iskolát, ami a rendszer integráns része tudhat lenni. Azzal a szükségszerű automatizmussal, ahogy egy sportág kialakítja egy testen az izomzatot. Ezen aztán hiába vitatkozik két izomsejt, az így alakuló vázizomzatot szakmai alapon kifogásolni nem igazán lehet. 

Ha innen nézed, akkor a rendszer fő értékeitől erősen eltérő pedagógus nem más, mint egy a törvényektől eltérő jogérzékkel rendelkező bíró, vagy egy saját törvénykönyv alapján dolgozó rendőr. Elég béna helyzet.

(Végig idézőjelek nélkül idéztem – hol pontosan, hol ferdítve – Babitsot, Illyést, Madáchot, Karinthyt, József Attilát (talán másokat is, most nem jut eszembe), mert szerintem felborította volna a mondatok egyensúlyát, ha kiemelek egy-egy félmondatot.)

Hanczár Gergely

Szathmári Sándor Kazohinia című regénye 1934-ben jelent meg. Színpadi változatát 2015-ben mutatta be a Gyulai Várszínház. Az alábbi videón néhány részlet látható az előadásból.

 

1. A Mars talaján állva

2. Egyszerűen ez a dolgok természete

4 üzenet

  1. Szekszárdi Júlia szerint:

    Szabó Anna (Facebook)
    Nem oly nehéz észrevenni, hogy nincs tömegigény egy másfajta oktatásra mint olyanra, amilyet a regnáló neméppen-tömeg – hatalom (?) – akar a tömegek pénzéből.
    Pontosabban abból a kis hányadából, amit erre szán. Ha a tömegek pedig önmagukat szeretnék újratermelve látni – fekete koronában a vaskupacon és lakásnyi márványborítású teraszon, kinek-kinek, ami dukál, no persze legfeljebb változatlan arányban – akkor így vagyunk rendben. Rendben, amelyet nem a szabadság szült, de életképesnek látszik, s van rá igény, egyre növekvő. Mint oly sok más, el-, letűntnek vélt dologra. Karsztjelenségek, mészkő alapon, egyikük a búvópatak.
    Bár lehet, hogy éppen most érkezett el a rendszerszintű játszma az MLM-ben szokásos Szűkítsük a nyerők körét! szakaszba. Hát így se rossz, vagy nem elég sokaknak és nem eléggé. Ki vagyok én, hogy megmondjam, másnak mi fáj? Így hát hurrá, ez az Út, a Tao, amely alfától elvezet omegáig. Vagy csak OMG-ig. LOL, hogy nem hittük el, az ordas eszmék is eszmék, s létük alá jogi alap építhető, képlékeny magyar gránitból. Nevezzük ezt konszolidációnak? Ezt nevezzük konszolidációnak?
    Pedig hinni sem kellene, csak emlékezni. „- Meglátta a tanító úr a kerítés fölött a kakastollakat – mesélte apám. Csak nem a három kukorítás jutott eszébe? – gondoltam én. – Akkor aztán szólt a Grünbaumoknak, Gutentágoknak, kezdjenek fekvőtámaszozni. Amíg paroláztak, addig nyomni kellett. A kis Gutentágnak is, pedig az szívbeteg volt. Nem élte meg, hogy elvigyék.
    A tanitó úrnak nem volt érzéke a szinesztéziához – a tollak képe nem idézett fel benne hangokat, gondoltam régebben. Érzéseket se. Pedig azok a kukorítások, s közülük is a legfontosabb a harmadik, melyek elvezethetnének a megváltásig…
    A fenti cikkfolyamból tudhatom, az oktatás is csak egy business, és működik Mária Terézia rendeletétől fogva as usual, azaz a rendszer újratermelését végzi. Szocializál, sajnos nem teljesen másodlagosan. Olyan és annyi tudást adva, amellyel ebbe a rendszerbe illeszkedni lehet. Annak, aki akar. Meg annak is, aki kénytelen.
    Ahogy távoznak a rendszerbe nem illők, tisztul a kép, mint a Balaton partja vagy a Gellérthegy oldala. Nem az kopár, csak az órák. Hihetnénk, a táj lényege, hogy homokos és vizes, tehát vagy tengerpart vagy legalább a Körös-torok, mikor éppen nem árad a folyó, de némi ott töltött idő – harminckét éves lettem én (vagy ez itt körülem?) – után szembesülünk az áradó szomorúsággal. Akkor aztán biccenthetünk, vagy csak lekókad a fejünk, s nézhetjük, ahogy a remény a kis dinnyehéjon, mint ólomkatona a csónakká hajtott újságpapíron, elúszik, bukdácsol, majd elmerül – nem a Fekete-erdő és a Fekete-tenger közt félúton, csak a csatorna vizébe. Repülni már nincs erő, legfeljebb pénz a fapadosra, és integetni az elmenőknek.
    Végigolvastam becsülettel, a házit még nem írtam meg. Ez itt vázlatnak is kevés, SMS-ek sora csupán e rút váz tövéből.

  2. Szekszárdi Júlia szerint:

    Szilárd Blum (Tanárblog oktatási hírcsatorna):
    Hajlamos vagyok túl provokatívan fogalmazni, Hanczár Gergőt olvasva megnyugszom, hogy dehogy, én vagyok az arany középút
    Viszont ahhoz, hogy hasonlóan píszín fogalmazzak, sokat kéne rágnom a ceruza végét, oszt’ időm meg nincs, szóval az én olvasatomban arról szól a cikk, hogy a tanárok liberálisak, ami egy illiberális társadalomban „homok a fogaskerékben”, ami senkinek sem jó. Vagy ha nem erről szól, akkor is ezzel fogok vitatkozni
    A tanárok valószínűleg liberálisabbak az átlagnál, de ha mondjuk a diplomások halmazát nézzük, akkor már nem hiszem. A „vitakészség, az önálló véleményformálás” mint cél sokakban megfogalmazódik, pl. ha „hülyeséget” olvas az egyetlen Tankönyvben, és akkor azt kritizáljuk meg. De kevesen szeretik, ha a diáknak más véleménye van, mint neki.
    „Ehelyett – ha igazán jó tanár vagy – visszakap egy, az általa látott értelmezési játéktéren vagy tartományon belül bukásra ítélt embert.” Hát, nem tudom. Ha kritikusan látod a dolgokat, nagyobb a szabadságod: még mindig elhallgathatod a véleményed, de ha hibásan látod a dolgokat, akkor nem vagy adaptív.

    • gergely hanczar szerint:

      Hát Szilárd, az egysoros összefoglalásod szokás szerint elég pontos. Jól értetted a cikk gerincét.
      Abban is igazad van, hogy a tanárok igen jelentős százaléka régen sem szerette, ha a gyereknek más véleménye volt mint neki.
      Hogy ennek a régi tanári működésnek mennyire kkövetkezménye a jelen rendszer működése, az is jó kérdés. A víz a medret követi és teremti.
      Abban nem biztos, hoyy egyetértünk, hogy a „hibás” látás nem adaptív a maga módján.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep