Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2010. április 19. hétfő, 13:04

Oktatófilm az iskolai agresszió megelőzésére

A Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium Bűnmegelőzési Osztálya támogatásával a fiatalkori agresszió és konfliktus kezeléséről forgatott oktatófilmet. A teátrum saját színház-pedagógiai foglalkozásai alapján készített oktatási segédanyagot, melyet elsősorban középiskolai pedagógusoknak ajánlja.
„Bántalmazásig fajult a soproni Doborjáni-iskolába járó diákok közti konfliktus”; „Két diák osztálytermi összeszólalkozása torkollott tragédiába”; „Megverte iskolástársát és belerúgott tanárába”; „Minden hatodik diákot zaklatnak a társai”; „Egyik tanárát lekurvázta, másikat leköpte egy diáklány”; „Tanárverés az órán, videó is készült”; „Kilenc- és tizenegy éves gyerekek támadtak pedagógusukra egy Miskolchoz közeli település általános iskolájában”; „Megütöttek egy diákját védelmező tanárnőt a Békés megyei Ecsegfalván”

Az elmúlt évek híradásai szerint az utóbbi időben nem csak a tanulók közötti nézeteltérések durvultak el: tanárok is egyre többször válnak a fiatalkori erőszak áldozatává. Bár a szakemberek hangsúlyozzák, a média sokszor általánosítva és eltúlozva mutatja be az eseteket, azt elismerik, a pedagógusok jó része nincs felkészítve az erőszakba torkolló helyzetek megelőzésére.

A Kolibri Színház nyolc éve kezdte meghonosítani a Nyugat-Európában elismert ifjúsági színház műfaját. A svéd, angol és német gyökerekkel rendelkező felfogás szerint a színházművészet eszközeivel akár tabuként kezelt témák is gondolatébresztő módon mutathatóak be a kamaszoknak. A speciálisan a korosztályra jellemző jelenségekre, problémákra fókuszáló előadások utáni, színház-pedagógiai foglalkozáson a résztvevőknek lehetőségük nyílik drámajátékok segítségével is átélni a színpadon látott konfliktust, a szakemberek által moderált beszélgetések pedig keretet biztosítanak véleményeik valóban átgondolt megformálására, megvitatására. A színdarabok és a foglalkozások elősegítik a részt vevő diákok és tanáraik konfliktuskezelő, problémamegoldó és empatikus készségeinek fejlődését, egyúttal rávilágítanak az előítéletek vezérelte gondolkodás veszélyeire.

Az elmúlt években a Kolibri több, a témához kapcsolódó ifjúsági színdarab bemutatása révén ismerhette meg a kamaszok erőszakhoz viszonyuló attitűdjeit, valamint az ezeket befolyásoló sztereotípiákat és érzelmi mozgatórugókat. A színház az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium Bűnmegelőzési Osztálya támogatásával megvalósuló programja e tapasztalatok széles körű hasznosítását segíti elő. A harmadik éve játszott Kócsag című előadásról és a hozzá kapcsolódó foglalkozásról oktatófilm, valamint módszertani kiadvány készül, melyek a színdarab szemléltető példáján a fiatalkori agresszió kialakulásának okozati összefüggéseit feltárva a konfliktuskezelés technikáit mutatják be.

A színház emellett – korlátozott számú jelentkezőnek – tízórás tréninget is szervez a színház-pedagógia módszertanának részletesebb elsajátításához. Az oktatási segédanyagot és a képzést pedagógusok, illetve mindazon hivatások, szakmák művelőinek ajánlják, amelyeknél felmerül a fiatalkorú agresszió- és konfliktuskezelés szükségessége, az ezekhez tartozó kompetenciák elsajátítása.

Az oktatási segédanyag csomag április 30-tól megrendelhető Végvári Viktóriánál (telefonszám: 06/1 332-2585).

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.04.15.
Tízezrek dilemmája: Menjen-e iskolába a gyerek, ha kötelező, de nem biztonságos?
Mert nagyot mondani Orbán Viktor, amikor arra hivatkozott, hogy a magyarok többsége a nemzeti konzultáción azt kérte, nyissák ki az iskolákat: a témakört firtató kérdés ugyanis nem szerepelt...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.04.15.
Maruzsa: Ha nagyon rosszul sikerül az írásbeli érettségi, lehet javítani szóbelin
Maruzsa Zoltán közoktatásért felelős államtitkár az operatív törzs pénteki tájékoztatóján beszélt az iskolákat érintő járványügyi intézkedések változásairól. Elmondta, az óvod...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.04.15.
Maruzsa: Nem lesz kötelező a gyerekeket visszavinni az óvodába és az iskolába
Az államtitkár elmondta, hogy az óvodák és az alsó tagozatok megnyitása mellett az is szólt, hogy e két csoportban alacsonyabb volt a fertőzöttek aránya. Hozzátette, hogy az alsó tagozaton...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.04.14.
Biztonságos-e az iskolák jövő heti újranyitása Magyarországon?
Hétfőn újranyitnak az általános iskolák a kormány döntése alapján, ezért megvizsgáltuk, hogy járványügyi szempontból indokolható-e az újranyitás. Amikor a kabinet március végén d...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2021.04.13.
Koronavírus és iskolanyitás: a diákoknak könnyebb, a tanároknak nehezebb lesz otthon maradni
Egyfelől tehát valós igény, hogy újrainduljon a jelenléti oktatás, másfelől valós járványügyi veszély is a nyitás. Mint a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke lapunknak elmondta, hozzájuk is...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.04.13.
Oroszi Beatrix: Amíg nem telik el két hét a tanárok második oltása után, maszkban kellene tanítani
Az esetszámokat tekintve túl vagyunk a harmadik hullám csúcsán, de továbbra sem dőlhetünk hátra, mondta Oroszi Beatrix epidemiológus, a kormánynak tanácsokat adó minisztériumi elemzőcsapat...
(Forrás: 444.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep