Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2010. április 19. hétfő, 13:04

Oktatófilm az iskolai agresszió megelőzésére

A Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium Bűnmegelőzési Osztálya támogatásával a fiatalkori agresszió és konfliktus kezeléséről forgatott oktatófilmet. A teátrum saját színház-pedagógiai foglalkozásai alapján készített oktatási segédanyagot, melyet elsősorban középiskolai pedagógusoknak ajánlja.
„Bántalmazásig fajult a soproni Doborjáni-iskolába járó diákok közti konfliktus”; „Két diák osztálytermi összeszólalkozása torkollott tragédiába”; „Megverte iskolástársát és belerúgott tanárába”; „Minden hatodik diákot zaklatnak a társai”; „Egyik tanárát lekurvázta, másikat leköpte egy diáklány”; „Tanárverés az órán, videó is készült”; „Kilenc- és tizenegy éves gyerekek támadtak pedagógusukra egy Miskolchoz közeli település általános iskolájában”; „Megütöttek egy diákját védelmező tanárnőt a Békés megyei Ecsegfalván”

Az elmúlt évek híradásai szerint az utóbbi időben nem csak a tanulók közötti nézeteltérések durvultak el: tanárok is egyre többször válnak a fiatalkori erőszak áldozatává. Bár a szakemberek hangsúlyozzák, a média sokszor általánosítva és eltúlozva mutatja be az eseteket, azt elismerik, a pedagógusok jó része nincs felkészítve az erőszakba torkolló helyzetek megelőzésére.

A Kolibri Színház nyolc éve kezdte meghonosítani a Nyugat-Európában elismert ifjúsági színház műfaját. A svéd, angol és német gyökerekkel rendelkező felfogás szerint a színházművészet eszközeivel akár tabuként kezelt témák is gondolatébresztő módon mutathatóak be a kamaszoknak. A speciálisan a korosztályra jellemző jelenségekre, problémákra fókuszáló előadások utáni, színház-pedagógiai foglalkozáson a résztvevőknek lehetőségük nyílik drámajátékok segítségével is átélni a színpadon látott konfliktust, a szakemberek által moderált beszélgetések pedig keretet biztosítanak véleményeik valóban átgondolt megformálására, megvitatására. A színdarabok és a foglalkozások elősegítik a részt vevő diákok és tanáraik konfliktuskezelő, problémamegoldó és empatikus készségeinek fejlődését, egyúttal rávilágítanak az előítéletek vezérelte gondolkodás veszélyeire.

Az elmúlt években a Kolibri több, a témához kapcsolódó ifjúsági színdarab bemutatása révén ismerhette meg a kamaszok erőszakhoz viszonyuló attitűdjeit, valamint az ezeket befolyásoló sztereotípiákat és érzelmi mozgatórugókat. A színház az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium Bűnmegelőzési Osztálya támogatásával megvalósuló programja e tapasztalatok széles körű hasznosítását segíti elő. A harmadik éve játszott Kócsag című előadásról és a hozzá kapcsolódó foglalkozásról oktatófilm, valamint módszertani kiadvány készül, melyek a színdarab szemléltető példáján a fiatalkori agresszió kialakulásának okozati összefüggéseit feltárva a konfliktuskezelés technikáit mutatják be.

A színház emellett – korlátozott számú jelentkezőnek – tízórás tréninget is szervez a színház-pedagógia módszertanának részletesebb elsajátításához. Az oktatási segédanyagot és a képzést pedagógusok, illetve mindazon hivatások, szakmák művelőinek ajánlják, amelyeknél felmerül a fiatalkorú agresszió- és konfliktuskezelés szükségessége, az ezekhez tartozó kompetenciák elsajátítása.

Az oktatási segédanyag csomag április 30-tól megrendelhető Végvári Viktóriánál (telefonszám: 06/1 332-2585).

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.11.26.
ORSZÁGOS AZ ELÉGEDETLENSÉG – AZ ŐSZI TILTAKOZÁSI HULLÁM 2000 ESEMÉNYE LÁTHATÓ TÉRKÉPÜNKÖN
napi térképek után most elkészült az őszi tiltakozások – sztrájkok, polgári engedetlenség, élőláncok, szolidaritási akciók – egyesített térképe. A térképen mintegy 300 telep...
(Forrás: ckpinfo)
--
2022.11.24.
Toplistás tankerületi vezetők: mindenki kétmillió forintnál nagyobb jutalmat kapott
„Bár Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ vezetője áll a tankerületi hierarchia csúcsán, meglepő módon az 1,7 milliós összeggel nem ő kapta a legmagasabb motivációs elismerést 2021...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2022.11.24.
Súlyos bizonyítványt kapott a magyar oktatás
Egy új uniós jelentés adatokkal bizonyítja a magyar oktatás teljes kudarcát: az iskolai eredmények romlanak, az oktatásra fordított állami pénz kevés, egyre többen hullanak ki idő előtt...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.11.24.
Kampányt hirdetett egy pedagóguscsoport, hogy kiderüljön, mit (nem) tud venni egy tanár a nettó órabéréből
Akciókampányt hirdetett a Pedagógus Egység nevű, a tanársztrájkhullám támogatására alakult csoport, hogy minél többeket rávegyen arra, hogy a nettó órabérét kiszámolva szembesüljö...
(Forrás: Mérce)
--
2022.11.23.
AZ UKRAJNAI MENEKÜLT GYEREKEKNEK NEM FELZÁRKÓZTATÁSRA, HANEM POZITÍV ÉLMÉNYEKRE LENNE SZÜKSÉGÜK AZ ISKOLÁBAN
Milyen szerepet tölthet be a művészet az oktatásban? Hogyan használható a kreatív pedagógia eszköztára a hátrányos helyzetű gyerekek tanulási folyamataiban? Hogyan segíthetnék a külö...
(Forrás: Qubit)
--
2022.11.23.
„Komfortot találok a vagdosásban” – pánik, önsértés és mentális zavarok a gyermekeknél
„Kisebb lett a világ”, „ha valaki rámnéz, sírni tudnék”, „el akarok tűnni valahova”, „addig ütöm a bordáimat, amíg be nem húzódnak”, „nem lenne-e könnyebb, ha nem lenné...
(Forrás: Mandiner)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep