Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2010. április 19. hétfő, 13:04

Oktatófilm az iskolai agresszió megelőzésére

A Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium Bűnmegelőzési Osztálya támogatásával a fiatalkori agresszió és konfliktus kezeléséről forgatott oktatófilmet. A teátrum saját színház-pedagógiai foglalkozásai alapján készített oktatási segédanyagot, melyet elsősorban középiskolai pedagógusoknak ajánlja.
„Bántalmazásig fajult a soproni Doborjáni-iskolába járó diákok közti konfliktus”; „Két diák osztálytermi összeszólalkozása torkollott tragédiába”; „Megverte iskolástársát és belerúgott tanárába”; „Minden hatodik diákot zaklatnak a társai”; „Egyik tanárát lekurvázta, másikat leköpte egy diáklány”; „Tanárverés az órán, videó is készült”; „Kilenc- és tizenegy éves gyerekek támadtak pedagógusukra egy Miskolchoz közeli település általános iskolájában”; „Megütöttek egy diákját védelmező tanárnőt a Békés megyei Ecsegfalván”

Az elmúlt évek híradásai szerint az utóbbi időben nem csak a tanulók közötti nézeteltérések durvultak el: tanárok is egyre többször válnak a fiatalkori erőszak áldozatává. Bár a szakemberek hangsúlyozzák, a média sokszor általánosítva és eltúlozva mutatja be az eseteket, azt elismerik, a pedagógusok jó része nincs felkészítve az erőszakba torkolló helyzetek megelőzésére.

A Kolibri Színház nyolc éve kezdte meghonosítani a Nyugat-Európában elismert ifjúsági színház műfaját. A svéd, angol és német gyökerekkel rendelkező felfogás szerint a színházművészet eszközeivel akár tabuként kezelt témák is gondolatébresztő módon mutathatóak be a kamaszoknak. A speciálisan a korosztályra jellemző jelenségekre, problémákra fókuszáló előadások utáni, színház-pedagógiai foglalkozáson a résztvevőknek lehetőségük nyílik drámajátékok segítségével is átélni a színpadon látott konfliktust, a szakemberek által moderált beszélgetések pedig keretet biztosítanak véleményeik valóban átgondolt megformálására, megvitatására. A színdarabok és a foglalkozások elősegítik a részt vevő diákok és tanáraik konfliktuskezelő, problémamegoldó és empatikus készségeinek fejlődését, egyúttal rávilágítanak az előítéletek vezérelte gondolkodás veszélyeire.

Az elmúlt években a Kolibri több, a témához kapcsolódó ifjúsági színdarab bemutatása révén ismerhette meg a kamaszok erőszakhoz viszonyuló attitűdjeit, valamint az ezeket befolyásoló sztereotípiákat és érzelmi mozgatórugókat. A színház az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium Bűnmegelőzési Osztálya támogatásával megvalósuló programja e tapasztalatok széles körű hasznosítását segíti elő. A harmadik éve játszott Kócsag című előadásról és a hozzá kapcsolódó foglalkozásról oktatófilm, valamint módszertani kiadvány készül, melyek a színdarab szemléltető példáján a fiatalkori agresszió kialakulásának okozati összefüggéseit feltárva a konfliktuskezelés technikáit mutatják be.

A színház emellett – korlátozott számú jelentkezőnek – tízórás tréninget is szervez a színház-pedagógia módszertanának részletesebb elsajátításához. Az oktatási segédanyagot és a képzést pedagógusok, illetve mindazon hivatások, szakmák művelőinek ajánlják, amelyeknél felmerül a fiatalkorú agresszió- és konfliktuskezelés szükségessége, az ezekhez tartozó kompetenciák elsajátítása.

Az oktatási segédanyag csomag április 30-tól megrendelhető Végvári Viktóriánál (telefonszám: 06/1 332-2585).

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.09.29.
\"Mindenki felkészült\" - mi vár a diákokra és a tanárokra október 1-től?
Nem csak a diákoknak, hanem a tanároknak is kötelező a lázmérés az iskolába való belépéskor. Így nem először merül fel a kérdés: \"ki fogja reggel a közel 500, de máshol akár 1500...
(Forrás: eduline)
--
2020.09.29.
Harmincperces koronavírusteszttel szűrik az iskolásokat Bécsben
Új koronavírus-gyorstesztet fejlesztett ki a bécsi Donaustadt Klinika (Klinik Donaustadt), ami már 30 perc alatt kimutatja a fertőzést – közölték a módszert kidolgozó illetékesek. Az Armin...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.27.
Rétvári Bence a magyar oktatáspolitikáról dicsekedett, csak pár dolgot elfelejtett megemlíteni
Rétvári egy fontos dolgot elmulasztott megemlíteni: Magyarországon még így is igen keveset költ az állam az oktatásra. Ugyanebből az anyagból kiderül például, hogy az egy tanuló teljes (á...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.26.
MIT TEHETSZ, HA A MUNKAHELYED NEM BIZTONSÁGOS?
Sajnos a kormány és a felelős minisztérium magukra hagyta a munkavállalóit. Csak abban bízhatunk, hogy a nagy focimeccs végeztével talán hajlandóak lesznek szembe nézni a valósággal, és...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
--
2020.09.26.
Vajda Zsuzsanna: Az erő kultusza: gumibotos rendfenntartók az iskolában
Más országokban, ahol alacsonyabb a büntethetőségi korhatár (például Svájcban vagy Hollandiában) megfelelő infrastruktúra, a gyerekek és fiatalok korrekciós nevelését szolgáló intézetek...
(Forrás: mérce)
--
2020.09.26.
Ami az iskolákban történik, sokkal inkább emberkísérlet, mint a szuperkupadöntő
Mivel nem jelent meg egységes, minden iskolára kötelező előírás, zavaros helyzet alakult ki az oktatási intézményekben. Mindezt Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke egy...
(Forrás: 24.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep