Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2010. április 19. hétfő, 13:04

Oktatófilm az iskolai agresszió megelőzésére

A Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium Bűnmegelőzési Osztálya támogatásával a fiatalkori agresszió és konfliktus kezeléséről forgatott oktatófilmet. A teátrum saját színház-pedagógiai foglalkozásai alapján készített oktatási segédanyagot, melyet elsősorban középiskolai pedagógusoknak ajánlja.
„Bántalmazásig fajult a soproni Doborjáni-iskolába járó diákok közti konfliktus”; „Két diák osztálytermi összeszólalkozása torkollott tragédiába”; „Megverte iskolástársát és belerúgott tanárába”; „Minden hatodik diákot zaklatnak a társai”; „Egyik tanárát lekurvázta, másikat leköpte egy diáklány”; „Tanárverés az órán, videó is készült”; „Kilenc- és tizenegy éves gyerekek támadtak pedagógusukra egy Miskolchoz közeli település általános iskolájában”; „Megütöttek egy diákját védelmező tanárnőt a Békés megyei Ecsegfalván”

Az elmúlt évek híradásai szerint az utóbbi időben nem csak a tanulók közötti nézeteltérések durvultak el: tanárok is egyre többször válnak a fiatalkori erőszak áldozatává. Bár a szakemberek hangsúlyozzák, a média sokszor általánosítva és eltúlozva mutatja be az eseteket, azt elismerik, a pedagógusok jó része nincs felkészítve az erőszakba torkolló helyzetek megelőzésére.

A Kolibri Színház nyolc éve kezdte meghonosítani a Nyugat-Európában elismert ifjúsági színház műfaját. A svéd, angol és német gyökerekkel rendelkező felfogás szerint a színházművészet eszközeivel akár tabuként kezelt témák is gondolatébresztő módon mutathatóak be a kamaszoknak. A speciálisan a korosztályra jellemző jelenségekre, problémákra fókuszáló előadások utáni, színház-pedagógiai foglalkozáson a résztvevőknek lehetőségük nyílik drámajátékok segítségével is átélni a színpadon látott konfliktust, a szakemberek által moderált beszélgetések pedig keretet biztosítanak véleményeik valóban átgondolt megformálására, megvitatására. A színdarabok és a foglalkozások elősegítik a részt vevő diákok és tanáraik konfliktuskezelő, problémamegoldó és empatikus készségeinek fejlődését, egyúttal rávilágítanak az előítéletek vezérelte gondolkodás veszélyeire.

Az elmúlt években a Kolibri több, a témához kapcsolódó ifjúsági színdarab bemutatása révén ismerhette meg a kamaszok erőszakhoz viszonyuló attitűdjeit, valamint az ezeket befolyásoló sztereotípiákat és érzelmi mozgatórugókat. A színház az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium Bűnmegelőzési Osztálya támogatásával megvalósuló programja e tapasztalatok széles körű hasznosítását segíti elő. A harmadik éve játszott Kócsag című előadásról és a hozzá kapcsolódó foglalkozásról oktatófilm, valamint módszertani kiadvány készül, melyek a színdarab szemléltető példáján a fiatalkori agresszió kialakulásának okozati összefüggéseit feltárva a konfliktuskezelés technikáit mutatják be.

A színház emellett – korlátozott számú jelentkezőnek – tízórás tréninget is szervez a színház-pedagógia módszertanának részletesebb elsajátításához. Az oktatási segédanyagot és a képzést pedagógusok, illetve mindazon hivatások, szakmák művelőinek ajánlják, amelyeknél felmerül a fiatalkorú agresszió- és konfliktuskezelés szükségessége, az ezekhez tartozó kompetenciák elsajátítása.

Az oktatási segédanyag csomag április 30-tól megrendelhető Végvári Viktóriánál (telefonszám: 06/1 332-2585).

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.07.01.
Első körben magukért kellene kiállni a tanároknak
Egy tanár feladatai között szerepel az is, hogy példát mutasson a diákok számára. Nyilván idehaza ez már egy egyre ritkábban előforduló dolog, de nem szabad elfelejteni, hogy egy normális...
(Forrás: Kolozsvári Szalonna - és hír-telen beszólunk)
--
2022.07.01.
Mindenki félrenézett: egy nevelő tíz éven keresztül bántalmazta a gyerekeket Böjte Csaba intézményeiben
A nem jogerős bírósági ítélet szerint egy nevelő (K. Sz.) tíz éven át szexuálisan bántalmazta a gyermekeket az erdélyi Dévai Szent Ferenc Alapítvány gyermekotthonaiban – adják hírü...
(Forrás: Mérce)
--
2022.07.01.
A FEJLETT ÁLLAMOK KÖZÜL MAGYARORSZÁGON TÁTONG A LEGNAGYOBB SZAKADÉK ISKOLÁZOTTAK ÉS ISKOLÁZATLANOK KÖZÖTT
„Egyre kevesebb igény lesz arra, hogy a rutinszerű kognitív és manuális feladatokat emberek végezzék el, viszont egyre nagyobb szükség lesz a kreatív, jól kommunikáló és fejlett szociá...
(Forrás: Qubit)
--
2022.07.01.
\"Rendes körülmények között eszembe sem jutna távozni\" – elege lett a pilisborosjenői iskola igazgatóhelyettesének
Június 30-ával lemondott közalkalmazotti jogviszonyáról Jávor Csaba, a Pilisborosjenői Német Nemzetiségi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola igazgatóhelyettese,26 évig taní...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.06.29.
Válaszolt a Belügyminisztérium a tanároknak: kevesebb óra nem lesz, nagyobb fizetésemelés csak akkor, ha jól teljesít a gazdaság
A szakszervezetek a nem pedagógusi munkakörben foglalkoztatott oktatási dolgozók béremelését is kérték, egész pontosan azt, hogy az ő garantált alapilletményük ne legyen kevesebb, mint a...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.06.29.
Az Orbán-kormány sem a tanárok érdemi bérrendezésre, sem munkaterheik csökkentésére nem tett javaslatot a sztrájkbizottsági tárgyaláson
A kormány nevében tárgyaló Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár szerint 10 százaléknál nagyobb mértékű emelés is lehetséges, amennyiben “a gazdaság jól teljesít”. Szabó Zsuzsa...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep