Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2010. április 20. kedd, 20:40

Kárhelyreállító megközelítés a konfliktuskezelésben

Egyesületünk az ESZI Újpalotai Családsegítő Szolgálat felkérésére egész napos workshopot tartott a resztoratív konfliktuskezelésről. Ez az alkalom jó lehetőség volt arra, hogy összegyűjtsük, átgondoljuk és Olvasóink számára is hozzáférhetővé tegyük a témával kapcsolatos legfrissebb ismereteket.

A resztoratív vagy kárhelyreállító konfliktuskezelés módszertanához kapcsolódóan korábban több írásunkban is foglalkoztunk a „Szemtől szembe”-módszerrel. Igyekeztünk megmutatni, hogy a módszer alkalmas az iskolai fegyelmi eljárások humanizálására, a fegyelmiben rejlő, ám ki nem aknázott pedagógiai potenciál kihasználására, a megbékélés és jóvátétel elérésére.

Most, amikor az 1994/11-es MKM rendelet rendelet módosítása következtében az iskolai fegyelmi eljárásban megjelenhet az egyeztető eljárás, különösen aktuálissá vált a Szemtől szembe módszer alkalmazása.

Ám akkor, amikor kárhelyreállító konfliktuskezelésről beszélünk, sokkal többről szólunk, mint a manifesztálódott konfliktusok ügyes technikákkal való megoldása. A kárhelyreállítás jövőorientált szemlélete meghatározza az együttélés egésze során tanúsított magatartást, így legnagyobb ereje a konfliktusok megelőzésében, a problémahelyzetek konstruktív kezelésében rejlik.

A jövőorientált szemléletű szakember adott probléma jelentkezésénél arra törekszik, hogy feltérképezze az érintettek szükségleteit, és képessé tegye őket ezeknek a szükségleteknek a kielégítésére. Vagyis nem a múltat (a kiváltó okokat) igyekszik megszüntetni, hiszen arra vajmi kevés befolyással bír; hanem a jövőt igyekszik befolyásolni, oly módon, hogy megismeri az érintettek céljait, és segít bekapcsolni erőforrásaikat a megoldás folyamatába.

A jövőorientált problémamegoldás kulcskérdései: „Mire van szükséged?”, „Mit tudsz tenni ezért?”, „Milyen segítségre van szükséged ehhez?”. A resztoratív problémakezelés módszereivel a társadalmi együttélés számos területén találkozhatunk az igazságügyi mediációtól kezdve a resztoratív iskolai kezdeményezéseken át a gyermekvédelemben a közelmúltban megjelent családi döntéshozó csoportkonferenciákig. Azonban legalább ennyire fontos, hogy ez a szemlélet informálisan, akár hétköznapi kapcsolatainkban, akár szakmai munkánkban nagyszerűen használható, és a múltba forduló panaszkultúra nyomasztó hatása alól felszabadítva, önmagunk és partnereink számára is gyümölcsöző, konstruktív légkört eredményez.

Természetesen – ahogyan a workshopon zajló beszélgetésből is kitűnt – ez a fajta, a konfliktusokat nyílttá tevő attitűd (hiszen megoldani csak azt lehet, amivel szembenézünk) óhatatlanul nehézségeket okoz a módszerrel ismerkedő szervezetek, szakemberek életében. A módszert befogadó szervezet tagjainak képesnek kell lenniük a nyílt kommunikációra, az egyenrangú, partneri viselkedésre. A resztoratív konfliktuskezelő technikák alkalmazása épp ezért nem önmagában működő varázsmódszer, hanem egy szemlélet része, mely igazi érvényességét csak a szervezeti kultúra átalakulásával együtt érheti el.

A workshop résztvevői megegyeztek abban, hogy érdemes elindulni ezen az úton. Támogatásképpen – cikkünk után – összegyűjtöttük a háttérként használható szakirodalmat és a resztoratív konfliktuskezelés különféle területein dolgozó szervezeteket.
A workshopot egyesületünk elnökségi tagja, Földes Petra és a Zöld Kakas Líceum Ifjúsági Tanácsadó Szolgálatának vezetője, Varga Gabriella vezette.
A workshopon elhangzott összefoglalás anyaga innen letölthető (ppt).

Cikkek a témában:

A Szemtől szembe konfliktuskezelő módszer az iskolai gyakorlatban
A tettesek is áldozatok…?
Alternatív módszerek Nagybörzsönyben

Szervezetek:

Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
Zöld Kakas Líceum
Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Magyarország
Család, Gyermek, Ifjúság Kiemelten Közhasznú Egyesület

Kiadvány:

Megbékélés és jóvátétel. Szerkesztette: Herczog Mária. Család Gyermek Ifjúság Könyvek. Budapest, 2003.

2 üzenet

  1. Zsófi szerint:

    HÁt ez szuper! Köszönöm!
    Nem tartozik a lényeghez, de a bohócos kép mit jelent a ppt bemutató végén?

  2. OFOE szerint:

    Kedves Zsófi! A bohócos kép (Szűcs Édua karikatúrája) a pedagógusok és diákok összehangolódását, oldott hangulatban történő együttműködését kívánja érzékeltetni. Persze kiolvasható belőle egyéb is a pedagógus szerepről, illetve a tanár-diák viszonyról. Gondoljuk, ki-ki saját vérmérséklete, tapasztalatai, pedagógiai elképzelései alapján értelmezi.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.03.06.
Az óvodákban és iskolákban is lesz hétfőtől gyermekfelügyelet
Hétfőtől április 7-ig, a tavaszi szünet végéig bezárnak az óvodák, az iskolák pedig online oktatásra térnek át. A kormány mindenkit arra kér, hogy ha van erre módja, akkor otthon oldja...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
A már meghirdetett felvételiket nem törlik a középiskolákban, kollégiumban az érettségizők maradhatnak
A kollégiumokból nem kell mindenkinek kiköltöznie a következő egy hónapban, az intézményvezető az idén érettségizőknek bennlakást, és méltányossági kérelem alapján ezt az arra rá...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
Maruzsa digitális oktatást jelent be, a kormány rendkívüli iskolai szünetről posztol
Miután Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár pénteken bejelentette, hogy hétfőtől az óvodákban rendkívüli szünet lesz, az iskolák pedig tantermen kívüli, digitális munkarendre...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
Ercse Kriszta: A tanárok a kormányzat elhanyagolt, veszélyeztetett és bántalmazott gyerekei
Nem kérdezik meg őket soha semmiről. A körülöttük kialakított szabályozási környezet tökéletesen ellehetetleníti, hogy autonóm, kreatív, felelős szakemberként, hivatásukhoz méltó...
(Forrás: g7.hu)
--
2021.03.05.
„Miért? Digitális oktatás lesz? Jaj, de jó, egész nap biciklizhetek az utcán!”
Majdnem pontosan egy évre a hirtelen bejelentett iskolabezárás után most újra tantermen kívüli digitális munkarendre állnak át az iskolák. A lépés várható volt, de nem sokkal felkészü...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.03.03.
Irodalom és cancel culture: Nyáry Krisztián a kötelezőkről és a vitakultúráról
Az író úgy véli, hogy a tananyagban, kánonban szereplő műveket reflektálatlanul semmiképpen nem kell a gyerekek kezébe adni. Nyáry a legnagyobb problémának a kronologikus irodalomoktatást...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep