Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2010. április 20. kedd, 20:40

Kárhelyreállító megközelítés a konfliktuskezelésben

Egyesületünk az ESZI Újpalotai Családsegítő Szolgálat felkérésére egész napos workshopot tartott a resztoratív konfliktuskezelésről. Ez az alkalom jó lehetőség volt arra, hogy összegyűjtsük, átgondoljuk és Olvasóink számára is hozzáférhetővé tegyük a témával kapcsolatos legfrissebb ismereteket.

A resztoratív vagy kárhelyreállító konfliktuskezelés módszertanához kapcsolódóan korábban több írásunkban is foglalkoztunk a „Szemtől szembe”-módszerrel. Igyekeztünk megmutatni, hogy a módszer alkalmas az iskolai fegyelmi eljárások humanizálására, a fegyelmiben rejlő, ám ki nem aknázott pedagógiai potenciál kihasználására, a megbékélés és jóvátétel elérésére.

Most, amikor az 1994/11-es MKM rendelet rendelet módosítása következtében az iskolai fegyelmi eljárásban megjelenhet az egyeztető eljárás, különösen aktuálissá vált a Szemtől szembe módszer alkalmazása.

Ám akkor, amikor kárhelyreállító konfliktuskezelésről beszélünk, sokkal többről szólunk, mint a manifesztálódott konfliktusok ügyes technikákkal való megoldása. A kárhelyreállítás jövőorientált szemlélete meghatározza az együttélés egésze során tanúsított magatartást, így legnagyobb ereje a konfliktusok megelőzésében, a problémahelyzetek konstruktív kezelésében rejlik.

A jövőorientált szemléletű szakember adott probléma jelentkezésénél arra törekszik, hogy feltérképezze az érintettek szükségleteit, és képessé tegye őket ezeknek a szükségleteknek a kielégítésére. Vagyis nem a múltat (a kiváltó okokat) igyekszik megszüntetni, hiszen arra vajmi kevés befolyással bír; hanem a jövőt igyekszik befolyásolni, oly módon, hogy megismeri az érintettek céljait, és segít bekapcsolni erőforrásaikat a megoldás folyamatába.

A jövőorientált problémamegoldás kulcskérdései: „Mire van szükséged?”, „Mit tudsz tenni ezért?”, „Milyen segítségre van szükséged ehhez?”. A resztoratív problémakezelés módszereivel a társadalmi együttélés számos területén találkozhatunk az igazságügyi mediációtól kezdve a resztoratív iskolai kezdeményezéseken át a gyermekvédelemben a közelmúltban megjelent családi döntéshozó csoportkonferenciákig. Azonban legalább ennyire fontos, hogy ez a szemlélet informálisan, akár hétköznapi kapcsolatainkban, akár szakmai munkánkban nagyszerűen használható, és a múltba forduló panaszkultúra nyomasztó hatása alól felszabadítva, önmagunk és partnereink számára is gyümölcsöző, konstruktív légkört eredményez.

Természetesen – ahogyan a workshopon zajló beszélgetésből is kitűnt – ez a fajta, a konfliktusokat nyílttá tevő attitűd (hiszen megoldani csak azt lehet, amivel szembenézünk) óhatatlanul nehézségeket okoz a módszerrel ismerkedő szervezetek, szakemberek életében. A módszert befogadó szervezet tagjainak képesnek kell lenniük a nyílt kommunikációra, az egyenrangú, partneri viselkedésre. A resztoratív konfliktuskezelő technikák alkalmazása épp ezért nem önmagában működő varázsmódszer, hanem egy szemlélet része, mely igazi érvényességét csak a szervezeti kultúra átalakulásával együtt érheti el.

A workshop résztvevői megegyeztek abban, hogy érdemes elindulni ezen az úton. Támogatásképpen – cikkünk után – összegyűjtöttük a háttérként használható szakirodalmat és a resztoratív konfliktuskezelés különféle területein dolgozó szervezeteket.
A workshopot egyesületünk elnökségi tagja, Földes Petra és a Zöld Kakas Líceum Ifjúsági Tanácsadó Szolgálatának vezetője, Varga Gabriella vezette.
A workshopon elhangzott összefoglalás anyaga innen letölthető (ppt).

Cikkek a témában:

A Szemtől szembe konfliktuskezelő módszer az iskolai gyakorlatban
A tettesek is áldozatok…?
Alternatív módszerek Nagybörzsönyben

Szervezetek:

Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
Zöld Kakas Líceum
Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Magyarország
Család, Gyermek, Ifjúság Kiemelten Közhasznú Egyesület

Kiadvány:

Megbékélés és jóvátétel. Szerkesztette: Herczog Mária. Család Gyermek Ifjúság Könyvek. Budapest, 2003.

2 üzenet

  1. Zsófi szerint:

    HÁt ez szuper! Köszönöm!
    Nem tartozik a lényeghez, de a bohócos kép mit jelent a ppt bemutató végén?

  2. OFOE szerint:

    Kedves Zsófi! A bohócos kép (Szűcs Édua karikatúrája) a pedagógusok és diákok összehangolódását, oldott hangulatban történő együttműködését kívánja érzékeltetni. Persze kiolvasható belőle egyéb is a pedagógus szerepről, illetve a tanár-diák viszonyról. Gondoljuk, ki-ki saját vérmérséklete, tapasztalatai, pedagógiai elképzelései alapján értelmezi.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.09.19.
Az alsósok szülei is bemehetnek gyerekükkel a lázmérésre
Az érdekképviselet vezetője megkésettnek látja a hőmérőzést. A Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke, Szabó Zsuzsa nemrég azt nyilatkozta lapunknak, nemhogy iskolaorvosokból, még...
(Forrás: Népszava)
--
2020.09.19.
ásler: Kizárt, hogy minden osztályban megjelenjen a koronavírus
Az Emberi Erőforrások Minisztériumának vezetője hozzátette, számoltak azzal, hogy a vírus megjelenik az iskolákban, azt azonban kizárta, hogy mindegyik osztályban feltűnik a koronavírus....
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.19.
Több helyen az iskolaőrök lettek a maszkfelelősök, portások
Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy pozitívan fogadták a tanárok és a diákok a szeptember elsején munkába állt iskolaőröket, igaz, a jelenlétük nem mindenkinek tetszik – tudta meg...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.18.
A tanári elköteleződésről. Fontos-e, és mitől függ? Gönczöl Enikő írása
Aki ismeri az iskolák világát, az tudja, hogy az oktatásban semmilyen külső szándék nem válik valóra az ott dolgozók elköteleződése nélkül. Ezt akár szerencsének is tekinthetjük, amikor...
(Forrás: tani-tani online)
--
2020.09.18.
„Bőgtem az első tanítási napon” – Halácsy Péter az Indexnek
A gyerekeit szerette volna egy újragondolt iskolai struktúrában taníttatni Halácsy Péter, a Prezi társalapítója, de miután nem találta a neki legjobban tetsző iskolát, a barátaival sajá...
(Forrás: index)
--
2020.09.18.
Nem fizet az állam Iványiéknak, de a tartozást azért behajtaná
Iványi Gábor, a Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség vezető lelkésze lapunknak elmondta, hogy a MÁV-telepi iskolájukból a Nemzeti Közművek emberei már elvitték a gázórát, és...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep