Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2010. április 27. kedd, 4:32

Közösség, elfogadás: Dogville a Bárkában

A színház-pedagógia sok nyugati ország színházi kultúrájában és működésében integrált terület, mert ott a színházak felismerték, hogy nem elég csak meglévő közönségük számára előadást készíteniük, hanem gondoskodniuk kell a jövő színházba járóiról is.

A magyar kőszínházak repertoárjából is szinte teljesen hiányoznak a tizenéveseket megszólító előadások. Pedig a fiatalok számára is lehet és érdemes közvetlen színházi élményt biztosítani, részben a formanyelv újításait, sajátosságait keresve, de elsősorban a téma testreszabásával.

A Bárka Színház évek óta következetesen figyel a fiatal korosztályra. Repertoárukban több olyan előadás is szerepel, amelyet részben vagy egészében középiskolás csoportok is látogathatnak. Jelenleg a kifejezetten ifjúságnak (13 év fölött) készült előadásaik közül az Iskola a határon (Ottlik Géza), az Istentelen ifjúság (Ödön von Horváth), valamint a Zendülők (Márai Sándor) című produkciókhoz tartozik drámafoglalkozás is, Vidovszky György és Gyevi-Bíró Eszter rendező-drámapedagógusok vezetésével. Most elindult egy kezdeményezés a színház részéről, hogy közelebb hozza a fiatalokhoz a nem kimondottan ifjúságinak hirdetett, de a diákok érdeklődési körébe tartozó előadásokat. Így a Victory és Dogville előadásokhoz kapcsolódóan is készült drámapedagógiai program, amelyen az érdeklődők már májusban részt is vehetnek.

Különleges színházi élmény májusra: Dogville

Ezt a lehetőséget szeretnénk most kiterjeszteni nem speciálisan ifjúsági előadásokra is. Így 2010. május 25. kedden és 27. csütörtökön Lars von Trier-Christian Lollike: Dogville kapcsán esne szó a közösségről, elfogadásról, egy új közösségbe való beilleszkedés nehézségeiről a dán dogmafilmes műve alapján készült előadáshoz kapcsolódva.

A durva tartalmú előadást Anger Zsolt rendezte, akit a fiatalok magyar filmekből jól ismerhetnek.

„… Van egy hülye közösség, akik azt gondolják magukról, hogy valami összetartja őket, de semmi más nem tartja őket össze, mint az önzőség, az aljasság meg a gyávaság. Amibe megérkezik egy Hófehérkeszerű őrangyal, egy házi tündér, akinek ezek feneketlen önzőségükben meg elégedetlenségükben lezabálják a csontjáról a húst. Lars von Trier megcsinált egy ilyen sztorit, de megadta azt a menedéket, hogy száz évvel ezelőtt játszódik, a világ másik végén. Én ezt nem akarom megadni, itt és most fog játszódni.”
(Anger Zsolt – origo.hu)

„Persze, szeretnénk hinni, hogy körülöttünk nem Dogville van, és mi nem egy vagyunk Dogville lakói közül. Hihetünk-e ebben akkor, amikor azt látjuk, hogy a színészek által megjelenített figurák egytől egyig ismerőseink. (…): a hátrányos helyzetű fiatal pár, a bizalmatlan öreglány és a mulya unokahúga, a komor gombatermesztő szaki és szabadelvűségébe hülyült felesége, a jámbor, aszexuális férj és az erőszakos, leszbikus feleség, a végtelenül laza apuka és tehetetlen szalonforradalmár fia, a világtalanságát tagadó morózus vak, valamint az életre képtelen fiatalok…”
(Ugrai István – szinhazajanlo.hu)

Mi történik a foglalkozáson?

A színházi előadás megkezdése előtt fél órával – a drámatanár vezetésével – a csoport előkészítő foglalkozáson vesz részt, majd az előadást követően egy-másfél órában beszélgetve, játszva dolgozzuk fel a látott előadás témáját. A játékélményen keresztül a színházi élmény is elmélyül, sajáttá válik.
(Az előkészítés és a feldolgozás is történhet – külön megbeszélés alapján – iskolai keretek között.)

A foglalkozásokon a drámapedagógia módszereivel (a drámából vett idézetek, szituációk felelevenítésével, szerepjátékkal, képek bemutatásával és közreműködő színészek segítségével) dolgozzuk fel az előadás választott fókuszát.

A munkavégzést nagymértékben hitelesíti, hogy az előadás szereplői és a foglalkozás segítői mind egykorúak a résztvevőkkel, kérdezőkkel.

  • A program hossza: 30 perc (előkészítés) + előadás + maximum 70 perc (feldolgozás).
  • Létszám: min. 15 fő, max. 40-60 fő.

Kollégánk előre egyeztetett időpontban szívesen be is megy az iskolába beszélgetni az előadásról, szükség esetén a foglalkozás egy későbbi időpontban is megtartható az intézményben.

A jegyár diákkedvezménnyel (a kísérő pedagógus(ok)nak is): 1800 Ft. Drámafoglalkozással: 2200 Ft (20 fő fölötti létszám esetén most az évad végéig ebből is tudunk kedvezményt adni!).

Bárka Színház

Bárka Színház: 1082 Bp., Üllői út 82., tel.: 303-6505
Jegyiroda: 1092 Bp., Ráday utca 37., tel.: 323-1978, 483-1325

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep