Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2010. április 27. kedd, 4:32

Közösség, elfogadás: Dogville a Bárkában

A színház-pedagógia sok nyugati ország színházi kultúrájában és működésében integrált terület, mert ott a színházak felismerték, hogy nem elég csak meglévő közönségük számára előadást készíteniük, hanem gondoskodniuk kell a jövő színházba járóiról is.

A magyar kőszínházak repertoárjából is szinte teljesen hiányoznak a tizenéveseket megszólító előadások. Pedig a fiatalok számára is lehet és érdemes közvetlen színházi élményt biztosítani, részben a formanyelv újításait, sajátosságait keresve, de elsősorban a téma testreszabásával.

A Bárka Színház évek óta következetesen figyel a fiatal korosztályra. Repertoárukban több olyan előadás is szerepel, amelyet részben vagy egészében középiskolás csoportok is látogathatnak. Jelenleg a kifejezetten ifjúságnak (13 év fölött) készült előadásaik közül az Iskola a határon (Ottlik Géza), az Istentelen ifjúság (Ödön von Horváth), valamint a Zendülők (Márai Sándor) című produkciókhoz tartozik drámafoglalkozás is, Vidovszky György és Gyevi-Bíró Eszter rendező-drámapedagógusok vezetésével. Most elindult egy kezdeményezés a színház részéről, hogy közelebb hozza a fiatalokhoz a nem kimondottan ifjúságinak hirdetett, de a diákok érdeklődési körébe tartozó előadásokat. Így a Victory és Dogville előadásokhoz kapcsolódóan is készült drámapedagógiai program, amelyen az érdeklődők már májusban részt is vehetnek.

Különleges színházi élmény májusra: Dogville

Ezt a lehetőséget szeretnénk most kiterjeszteni nem speciálisan ifjúsági előadásokra is. Így 2010. május 25. kedden és 27. csütörtökön Lars von Trier-Christian Lollike: Dogville kapcsán esne szó a közösségről, elfogadásról, egy új közösségbe való beilleszkedés nehézségeiről a dán dogmafilmes műve alapján készült előadáshoz kapcsolódva.

A durva tartalmú előadást Anger Zsolt rendezte, akit a fiatalok magyar filmekből jól ismerhetnek.

„… Van egy hülye közösség, akik azt gondolják magukról, hogy valami összetartja őket, de semmi más nem tartja őket össze, mint az önzőség, az aljasság meg a gyávaság. Amibe megérkezik egy Hófehérkeszerű őrangyal, egy házi tündér, akinek ezek feneketlen önzőségükben meg elégedetlenségükben lezabálják a csontjáról a húst. Lars von Trier megcsinált egy ilyen sztorit, de megadta azt a menedéket, hogy száz évvel ezelőtt játszódik, a világ másik végén. Én ezt nem akarom megadni, itt és most fog játszódni.”
(Anger Zsolt – origo.hu)

„Persze, szeretnénk hinni, hogy körülöttünk nem Dogville van, és mi nem egy vagyunk Dogville lakói közül. Hihetünk-e ebben akkor, amikor azt látjuk, hogy a színészek által megjelenített figurák egytől egyig ismerőseink. (…): a hátrányos helyzetű fiatal pár, a bizalmatlan öreglány és a mulya unokahúga, a komor gombatermesztő szaki és szabadelvűségébe hülyült felesége, a jámbor, aszexuális férj és az erőszakos, leszbikus feleség, a végtelenül laza apuka és tehetetlen szalonforradalmár fia, a világtalanságát tagadó morózus vak, valamint az életre képtelen fiatalok…”
(Ugrai István – szinhazajanlo.hu)

Mi történik a foglalkozáson?

A színházi előadás megkezdése előtt fél órával – a drámatanár vezetésével – a csoport előkészítő foglalkozáson vesz részt, majd az előadást követően egy-másfél órában beszélgetve, játszva dolgozzuk fel a látott előadás témáját. A játékélményen keresztül a színházi élmény is elmélyül, sajáttá válik.
(Az előkészítés és a feldolgozás is történhet – külön megbeszélés alapján – iskolai keretek között.)

A foglalkozásokon a drámapedagógia módszereivel (a drámából vett idézetek, szituációk felelevenítésével, szerepjátékkal, képek bemutatásával és közreműködő színészek segítségével) dolgozzuk fel az előadás választott fókuszát.

A munkavégzést nagymértékben hitelesíti, hogy az előadás szereplői és a foglalkozás segítői mind egykorúak a résztvevőkkel, kérdezőkkel.

  • A program hossza: 30 perc (előkészítés) + előadás + maximum 70 perc (feldolgozás).
  • Létszám: min. 15 fő, max. 40-60 fő.

Kollégánk előre egyeztetett időpontban szívesen be is megy az iskolába beszélgetni az előadásról, szükség esetén a foglalkozás egy későbbi időpontban is megtartható az intézményben.

A jegyár diákkedvezménnyel (a kísérő pedagógus(ok)nak is): 1800 Ft. Drámafoglalkozással: 2200 Ft (20 fő fölötti létszám esetén most az évad végéig ebből is tudunk kedvezményt adni!).

Bárka Színház

Bárka Színház: 1082 Bp., Üllői út 82., tel.: 303-6505
Jegyiroda: 1092 Bp., Ráday utca 37., tel.: 323-1978, 483-1325

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.09.20.
L. Ritók Nóra: Ami beleég az emberbe
Ezek a történetek nem múlnak. És mindig jönnek újabbak. Küzdünk, harcolunk, végre az egyik helyen már nem jellemzők, de akkor felbukkan egy másik faluban. Vagy egy odaköltöző családban...
(Forrás: hvg.hu/a nyomor széle )
--
2020.09.19.
Az alsósok szülei is bemehetnek gyerekükkel a lázmérésre
Az érdekképviselet vezetője megkésettnek látja a hőmérőzést. A Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke, Szabó Zsuzsa nemrég azt nyilatkozta lapunknak, nemhogy iskolaorvosokból, még...
(Forrás: Népszava)
--
2020.09.19.
ásler: Kizárt, hogy minden osztályban megjelenjen a koronavírus
Az Emberi Erőforrások Minisztériumának vezetője hozzátette, számoltak azzal, hogy a vírus megjelenik az iskolákban, azt azonban kizárta, hogy mindegyik osztályban feltűnik a koronavírus....
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.19.
Több helyen az iskolaőrök lettek a maszkfelelősök, portások
Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy pozitívan fogadták a tanárok és a diákok a szeptember elsején munkába állt iskolaőröket, igaz, a jelenlétük nem mindenkinek tetszik – tudta meg...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.18.
A tanári elköteleződésről. Fontos-e, és mitől függ? Gönczöl Enikő írása
Aki ismeri az iskolák világát, az tudja, hogy az oktatásban semmilyen külső szándék nem válik valóra az ott dolgozók elköteleződése nélkül. Ezt akár szerencsének is tekinthetjük, amikor...
(Forrás: tani-tani online)
--
2020.09.18.
„Bőgtem az első tanítási napon” – Halácsy Péter az Indexnek
A gyerekeit szerette volna egy újragondolt iskolai struktúrában taníttatni Halácsy Péter, a Prezi társalapítója, de miután nem találta a neki legjobban tetsző iskolát, a barátaival sajá...
(Forrás: index)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep