Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2022. június 25. szombat, 15:14

Mit bizonyít a bizonyítvány?

Kerényi Kata

Mint minden iskolában, nálunk is most, a napokban van a bizonyítványosztás. Bár sok és fárasztó háttérmunkával jár, mégis nagyon jó érzés mindenkinek azzal odaadni az egész éves eredmények listáját, hogy lám, mennyit lépett előre az illető önmagához képest. Van, aki csak egy picit, de rengeteg munkával, ezért méltán lehet rá büszke. Van, aki egy régóta kitűzött célt ért el végre. És akad olyan is, akinek nem az iskola a legfontosabb az életében most, mégis szánt erre is időt és figyelmet. Ez mindenkinek ünnepi pillanat, és hálás vagyok a sorsnak, hogy annyiszor ünnepelhetek, ahányszor csak átadok egy bizonyítványt. Közben pedig eszembe jut, hogy diákként mennyire másként éltem ezt meg.

Egy évvel jártunk az érettségi előtt, ez volt az utolsó előtti bizonyítványosztás. Addigra már mindenkinek tudnia kellett, hogy merre tanul tovább; a gimnáziumban, ahová jártam, akkor fel sem merülhetett, hogy valaki esetleg nem egyetemen folytatja a pályafutását. Akkoriban azt gondoltam, hogy pszichológus szeretnék lenni, és vésztartalékként várt egy hely egy vidéki egyetemen is, ahol egy országos tanulmányi versenyen elér eredmény miatt már egy évre előre biztosítottak, hogy érettségi után felvesznek. Így elvileg nem volt okom az aggodalomra, hogy mi lesz velem.

Az osztályfőnökünk alig volt idősebb nálunk. Így utólag már látom, hogy valószínűleg halálra volt rémülve a rábízott felelősségtől: harmincnyolcan voltunk az osztályban, nem kis kihívás ennyi kamaszt kordában tartani egy épp csak nem pályakezdőnek. Ő azt a megoldást választotta, hogy szigorú kereteket tart, és ezzel őrzi meg a pozícióját felettünk. Mindenkit magázott, és sok időt töltött azzal, hogy értékelje a teljesítményünket. Az osztálykirándulásokon szinte alig aludt, zseblámpával járőrözve figyelte, mindenki a saját ágyában alszik-e. Ugyanakkor az idősebb kollégáitól ő is tartott: amikor konfliktusba keveredtem az egyik tanárral, aki évtizedek óta dolgozott már ott, és rangidősnek számított, hiába kértem az osztályfőnöktől segítséget; azt mondta, nem tehet semmit, és jobb, ha meghúzom magam. Onnantól maradt köztünk a diplomatikus távolságtartás – már nem tudtam tisztelni, a lázadozó kamasz a meghunyászkodó felnőttet.

Azon az utolsó előtti bizonyítványosztáson az osztályfőnökünk mindenkit egyenként kihívott az asztalához, és miközben átnyújtotta a bizonyítványunkat, elmondta, hogy a választott pályánkhoz hogyan viszonyulnak az elért eredmények. A K betűmmel a névsor közepén voltam, így volt időm végighallgatni, hogy kinek milyen fényes jövőt jósolt. Aztán én kerültem sorra. „Látszik, hogy a képességei nem rosszak, de nem fektet elég energiát a tanulásba. Ezzel az átlaggal nem sok esélye van, hogy bekerüljön pszichológia szakra. Talán még az utolsó évben összeszedheti magát”. Megsemmisülve vettem át a bizonyítványt. Az átlagom 4,2 volt – ezt ítélte meg úgy, hogy nem viszem majd semmire, mert mindenhez kevés.

Azóta eltelt 25 év. Abban igaza lett, hogy nem lettem pszichológus, bár nem azért, mert elutasítottak:  utána már más érdekelt, és én magam döntöttem úgy, hogy nem arra visz az utam. Sok mindent megtanultam ebben a 25 évben, és remélem, hogy ő is bátrabb és magabiztosabb lett. Nem haragszom rá, mert mindig eszembe jut a tanév végén, bizonyítványosztáskor, hogy mennyi mindennek lehet örülni, amit akkor ő nem akart vagy mert meglátni. Akár egy matek kettesnek vagy egy olyan eredménynek, amihez az iskolának semmi köze. És lehet, hogy tényleg nem vittem sokra  – de az a nem sok legalább az enyém.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.08.15.
Kell-e nyelvvizsga egy diplomásnak?
Újabb mérföldkőhöz érkezett a felsőoktatás reformja, ennek – a kormány álláspontja szerint – célja, hogy tovább nőjön az intézmények autonómiája és a hallgatói felelősségvá...
(Forrás: Mandiner)
--
2022.08.15.
Több iskolában is online oktatást rendelhetnek el a rezsiköltségek emelkedése miatt
Az ELTE spórolásra kényszerül, bezárhatja néhány részlegét. A legdrágább rezsivel bíró TTK képzéseit átállítják online formájú távoktatásra. Az ATV-nek Nagy Erzsébet, a Pedagó...
(Forrás: index)
--
2022.08.15.
Novák Katalin: A magyarságot, a biztonságot és a barátságot jelentik az Erzsébet-táborok
A köztársasági elnök hozzátette: a tábor a biztonságot is jelenti lelki és fizikai értelemben, a szülőknek nem kell aggódniuk gyerekeik miatt, emellett új barátságok szövődnek, és a...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2022.08.15.
Még nem döntött az ELTE, hogy átáll-e az online oktatásra
„Az ELTE-n jelenleg is zajlik az energiaszolgáltatókkal a jövő évre vonatkozó szerződések előkészítése. Az idei évben az energiaárrobbanás hatása csak részlegesen érinti az egyetemet...
(Forrás: Népszava)
--
2022.08.15.
Drágulhatnak a kollégiumok, de az állami ösztöndíjas hallgatók zöme ugyanannyit fizet majd, mint eddig
A rezsi emelkedése miatt a kollégiumi díjak is magasabbak lehetnek, de a drágulás az állami ösztöndíjasként tanulók nagy részét nem érinti majd.
(Forrás: Eduline)
--
2022.08.15.
Setényi János: Egy oktatáspolitikai vízió a Tanuláskutatóból
A cél az, hogy 2030-ra a magyarok birtokolhassák a legversenyképesebb tanulási rendszert Közép-Európában, azaz minden Kárpát-medencei magyar képes legyen arra, hogy élethossziglani tanulá...
(Forrás: Mandiner)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep