Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2022. július 6. szerda, 9:47

Nem alaptalanul, de alapozás nélkül

Néhány gondolat a kisiskolák sorsáról

Szabó Anna

A kormány készül eldobni egyik érvét. Nem elvetni, mint a sulykot, azt nők szokták mosáskor, nem is úgy, mint a kalapácsot, nem is komoly érvét, de érvét: miszerint a magyar oktatásban az EU-s meg oíszídís átlaghoz mérten nagyon vagy csak simán alacsony az egy pedagógusra jutó tanulók száma. Most készül ezen javítani egy tollvonással a belügyminiszter. A tollvonás azonban – szerencsés esetben – csak egy zárógesztus, amelyet alapos, szakmai megfontolások, kutatások előznek meg. Őszinte kérdésekre adott, nem előre elvárt válaszok. Ha pedig a szakma egészét is bevonják, az adott szűkebb kérdéskört, jelen esetben a kis létszámú falusi iskolákat belülről ismerőket különösképpen, akkor fájdalmas és nehéz döntések is születhetnek – nem egyetlen tollvonással, hanem megalapozottan. Keze alá dolgoznak majd pedagógusok. Vagy oktatáskutatók. Vagy pszichológusok. Nem, az utóbbiak talán most nem. Ők már a NAT-hoz nevüket adták, s van munka, ami gyorsan erodálja a neveket.

Józan megközelítésben annak, hogy kistelepülések kis létszámú iskoláiból ne kelljen kicsit nagyobb települések eddig közepes, most majd nagy iskoláiba járni, ára van: fenn kell tartani az iskolát, az épületet, a személyzetet, felszerelni, a rommá használt felszerelést időnként pótolni (akkor is, ha az EU nem ad rá pénzt, mert az iskola akkor is magyar és a nemzeté, ha pénzbe kerül nekünk, a nemzetnek, a magyaroknak). Érdemes-e vajon? Mit ad a kis iskola? Mivel és miben ad többet a nagyobb település nagy iskolája?

A döntés szemmel láthatóan jól előkészített. Tömeges iskolabővítések folytak az utóbbi típusú településeken: a mindennapos testnevelés miatt tornatermek épültek, de legalábbis lőterek és lovardák, ugye? Az Öveges programból felszerelték a „természettudomány” oktatásához szükséges termeket, szertárakat, bővítették az étkezőket, pótlékokkal ösztönzik a természettudományos tárgyak tanítására képzett kollégákat a pályán maradásra, esetleg újabb szakok elvégzésére. Nem? Ja, tényleg. Már Hoffmann Rózsa is megmondta, hogy nem a pótlékokkal kell elfogadhatónak, sőt vonzónak lennie a pedagógusok bérének, hanem az alapbérnek. Hogy mennyire vonzó, azt a jelenlegi köztársasági elnöktől tudjuk. Hogy mennyire elfogadható, azt meg a nem létező oktatási tárca jelenlegi felelősétől, a belügyminisztertől. Szerinte vonzó, így nincs miről beszélni. Tárgyalni meg különben sem akart. Pótlékokról sem, pedig egy ideje legfeljebb azt emelik.

Nem így történt? Nincs iskolabővítés, Öveges szegény tiltakozna a neve beszennyezése ellen, ha tehetné? Oly vonzó a pálya, hogy a már ott dolgozók megtartása is lassan csak az evezőpadhoz láncolással sikerülhet?

Fővárosi általános iskola, felső tagozaton „csoportbontásos” matematikaoktatással. Vonzáskörzete villanegyed és lakótelep, a szomszéd kerületből is hasonlóan összetett környezetben élő népesség gyermekeiből is felvesznek. A felső tagozat végén „vizsga”. Hogy gyakorlatuk legyen a vizsgázásban. Legyen, ha ettől jobb bárkinek. Az eredmények gyengék. Ötven százalék fölé elvétve jutnak. A tavalyi végzős évfolyamról (mintegy 50 gyerek) csak egy-egy került be gimnáziumba. Van kabinetrendszer, többé-kevésbé szakos tanítás is: nyelvet még nem tanított testnevelő, matekot a történelemtanár. Még legalább a humán/reál vonal mentén van valamelyest elkülönítés. Helyettesítéskor már nem, de legalább a tantárgyfelosztáskor. Tudom, nem baj, ha szakképzésbe mennek: a szakmunkásoké a jövő. Két tanár egy iskolába, két mérnök egy egész gyárba – működik az ország úgy is. Lassan kezdődik a próbaüzem.

A kérdés nem az, hogy kiké a jövő, ahogy már egy ideje az se, kiké az ország. Inkább csak az, hogy az alsó tagozatos tanterven (rend és fegyelem, ellenőrzés) tanítói vezetéssel végigszáguldó gyerekeknek lesz-e elegendő szövegértési, önkifejezési és matematikai háttértudásuk ahhoz, hogy az iskolaösszevonásokból – kezdetben felső tagozat, hivatkozzunk a szakos ellátottság és felszereltség javítására – remélt előnyöket hasznosítani tudják? Tudnak-e majd a törtekkel úgy bánni, hogy a v=s/t egyenletbe számokat helyettesítve meg tudják mondani, hány éves az út szélén trafipax-szal ácsorgó rendőr. Ismerik-e majd annyira az arányosságot, hogy értik, mik azok a vonalak és számok a térkép jobb alsó csücskében, és hogyan függ össze azzal, mennyit kell gyalogolni a célig? Mondom: bizonyára jól előkészített döntés ez, valamelyikőtök biztosan tudja, hol lehet elolvasni azt a tanulmányt, amely alapján remélhetjük, hogy az oktatás ilyen átszervezése a tanulói teljesítmények, kompetenciák javulását hozza majd. Ha meg mégse így lesz, a területről kinyert pénz akkor is megéri. Kinek?

Szabó Anna

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.12.03.
Zárthelyi a kibertérben. Bessenyei István szatírája
„Mennél több helyen kezdték azonban használni a pegasus.edu 5.0 programot, annál nagyobb adattömeg halmozódott fel, amelynek folyamatos értékelésére egyre inkább meghaladta az oktatási...
(Forrás: tani-tani online)
--
2022.12.03.
Kirúgott tanár a Klebelsberg előtti tüntetésen: „Nem a hivatásomat, hanem a magyar jövőképemet vette el a kormány”
Szombat délután 5 órára tüntetést hirdetett a Klebelsberg Központ budapesti épülete elé a Tanítanék Mozgalom. Helyi tudósítónk szerint délután ötre nagy tömeg gyűlt össze az inté...
(Forrás: telex)
--
2022.12.03.
Pedagógussztrájk: 840 tanár sztrájkolt az elmúlt 2 napban
Az elmúlt két nap adatinak összesítése alapján 26 vidéki és 62 fővárosi intézményben összesen 840 pedagógus kezdett munkabeszüntetésbe - tette közzé friss számait a Tanárok a Taná...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2022.12.03.
Mécsesekkel vették körbe a kőbányai Szent László Gimnáziumot a tiltakozó szülők, diákok és pedagógusok
Szerda óta országszerte több száz tanár jelentette be, hogy munkabeszüntetéssel tiltakozik: csütörtök kora reggeltől ülősztrájkok zajlottak több helyen, és vannak iskolák, ahol már k...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.12.03.
Belügyminisztérium: „Egyetért-e Ön azzal, hogy a pedagógusok a tanulókat is bevonják a bérezésükkel kapcsolatos demonstrációkba?”
A Belügyminisztérium csütörtökön az MTI-n keresztül tudatta, hogy a Kréta rendszeren keresztül kérdőívet juttat el a közoktatásban tanuló diákok szüleihez. A kérdéssor a jelek szerint...
(Forrás: 24.hu)
--
2022.12.03.
Balla István: Sanyi rendet vág
A kormány a legjobb gimnáziumok diákjainak eredményeire szokott mutogatni, amikor a közoktatás minőségét kérik rajta számon. Most épp ezek az intézmények tiltakoznak a leghangosabban, mik...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep