Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2010. május 28. péntek, 18:25

Új nevelési kézikönyv osztályfőnököknek

Történetek, módszerek

A könyvhétre megjelenik a Dinasztia Kiadó gondozásában az OFOE új nevelési kézikönyve Történetek, módszerek címmel. A kötetet a Mindennapi Pszichológia Könyvheti Pszichofesztiváljának keretében mutatjuk be június 6-án 15.45 órai kezdettel a Ráday Könyvesházban (pontosabban a Bakáts utcai pódiumon – a szerk.). Szeretettel várjuk valamennyi kedves Kollégánkat a bemutatóhoz kapcsolódó pódiumbeszélgetésen, ahol a nevelés aktuális kérdéseiről esik majd szó.

Részlet a kötet előszavából:

Sokan, sokféle nézőpontból igyekeznek megválaszolni a kérdést, hogy mitől jó az iskola. Öltönyben és nyakkendőben, állami hivatalokban keressük a választ, hogy mitől jó a költségvetésnek, a gazdaságnak, a társadalomnak. Azután otthon lazul a nyakkendő, mesélni kezd a gyerek, és hirtelen eszünkbe jut az iskola valósága: az életpillanatok, kicsik és nagyok együttélésének egy életen át kitörölhetetlen mozzanatai.

Ezekben a pillanatokban, akár az előtérben áll, akár a háttérben húzódik meg, nem lehet nem észrevennünk a pedagógus személyét. Látványosan vagy láthatatlanul, tudatosan vagy ösztönösen, ő adja a kulisszákat, ő hozza létre az iskolai nevelődés közegét, meghatározó módon jelen van a folyamatban.

Mit jelent: jelen lenni? Legelsősorban, mielőtt bármit is tennénk, a megfigyelés képességét. Észrevenni a lehetőségeket, a szükségleteket, az anomáliákat. És természetesen a cselekvés képességét. Vagyis tudni kell, mit kell tenni, és tudni kell, hogyan.

A kötetünkben található írásokat a fentiek szerint rendeztük ciklusokba. A Történetek gyerekekről és az Iskolai esetek című fejezet a rácsodálkozás, megfigyelés, megértés, elemzés eszközeivel ad példát arra, hogyan gondolkodjunk a gyermekekről. De nemcsak a gyermek, a világ megfigyelése, megértése is nélkülözhetetlen a tudatos pedagógus jelenléthez – ehhez szolgál adalékokkal Változó világban című fejezetünk. Az anomáliákat észrevenni, és tudni, mit kell tenni – Az agresszióról című fejezetünkkel igyekszünk megfelelő háttérismereteket és beavatkozási lehetőségeket bemutatni napjaink egyik legnagyobb kihívást jelentő problémájához. Végül pedig, tudni mit kell tenni és tudni, hogyan – Gyakorlatok című fejezetünkben többféle, szociális kompetenciákat fejlesztő foglalkozástervet közlünk, egy összefoglaló táblázattal segítve a közöttük való válogatást.

(Földes Petra)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.10.16.
Lelki problémája van a gyereknek? Várhatja, hogy ellássák!
Jelenleg félelmetesen hosszú sorok kígyóznak a gyermekpszichológusokat foglalkoztató pedagógiai szakszolgálatok előtt, akárcsak a gyerekpszichiátriai ambulanciákon. Miközben az állami mellett...
(Forrás: index)
--
2021.10.16.
Mit tegyél, ha bántják és kiközösítik a gyerekedet?
Kevés szívfájdítóbb dolog létezik szülő számára, mint amikor azt tapasztalja, hogy a suliban bántják, kiközösítik a gyerekét. Az áldozat szégyenkezik, gyakran titkolja mindazt, amit...
(Forrás: családi net)
--
2021.10.16.
A pedagógusok szerint a kormány slendriánsága miatt fulladt kudarcba az első sztrájktárgyalásuk
A Pedagógus Szakszervezet (PSZ) felháborítónak tartja, hogy a közös sztrájkbizottságban nem volt nevesítve, csak a PDSZ. Így a levél Kisfaludy Lászlót csak a PDSZ-szel való tárgyalásra...
(Forrás: Mérce)
--
2021.10.16.
Minden francia iskolában megemlékeztek a meggyilkolt történelemtanárról
A pedagógust egy évvel ezelőtt egy csecsen terrorista azért ölt meg kegyetlenül, mert a szólásszabadságról tartott óráján Mohamed profétáról készült karikatúrákat is bemutatott. Az...
(Forrás: Infostart)
--
2021.10.16.
Tizenhat Pest megyei iskola fejlesztését gyorsította fel a kormány
Összesen tizenhat, a budapesti agglomerációhoz tartozó település iskolafejlesztési programját nyilvánították nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűvé csütörtökön. A kiadott...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2021.10.16.
Hol kezdődik az autonómia a pedagógiában?
A tapasztalatok azt igazolják, hogy temérdek probléma halmozódik fel az oktatás, még inkább a nevelés világában. Ám a legnagyobb gond éppen az, hogy a nevelés társadalmi tekintélye és...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep