Fenyő D. György Az irodalomtanítás módszertana című könyvét ajánlja Terjéki Ildikó
Ha egy tanárember (asszony), legyen az akár magyartanár is elolvassa Fenyő D. György könyvének címét – Az irodalomtanítás módszertana – óhatatlanul is ásítozni kezd.
Lelki szemei előtt felsejlik mindaz, amit módszertan, didaktika címen valaha is látott-hallott-tapasztalt, tudniillik, hogy a tudomány nevében gyerekeket az életükben nem látott, tudományos címeket szerzett professzorok – szakkifejezések sűrű hálójába burkolt – előadásokat, tanulmányokat tárnak elébük.
( Na persze arról, hogy mit csináljunk, amikor a gyerek nagy jelentkezés után végre szóhoz jutva azt mondja, hogy a tanárnőnek kioldódott a cipőfűzője, vagy hogy adna a tanárnő gyorsan egy zsebkendőt, mert én otthon felejtettem, vagy hogy a szomszéd padban ülő véletlenül a táskámba borította kóláját, vagy ha már irodalomtanítás, rendben, hogy angol-skót balladaforma, de mért írta Vörösmarty egy z-vel azt, hogy hordozzák – legalábbis a z én szöveggyűjteményemben úgy van, hogy „itten hordozák véres zászlóidat”.)
És ha még azt is meglátod, hogy ez a módszertani könyv két kötet, összesen 1110 oldal, plusz még száz oldalnyi bibliográfia, tárgymutató. Na, ne! Hol van nekem energiám ennyit olvasni? Inkább leülök, és készülök a holnapi görög mitológia (9. o.), Vörösmarty(10. o.) , Bűn és bűnhődés(11. o.), illetve József Attila (12. o.)-órámra! Jaj, hol is kezdjem, nem látok ki a fejemből, egyelőre nincs egy fia ötletem se!
Hát (mert háttal igenis kezdünk mondatot, ezt még a nálam nyelvileg milliószor igényesebb Fenyő tanár úr is leírja – az általam ajánlott könyve 587. oldalán) pontosan ezen a ponton mondom azt, hogy hajrá, vedd elő Gyuri könyvét, és szinte minden témakörre találsz benne ötleteket, amelyek – persze kisebb-nagyobb átalakítással – alkalmazhatóak szinte bármelyik témában.
Gyuri könyve ugyanis – bár van benne elméleti fejtegetés, megtámogatva a legújabb szakirodalommal – inkább egy irodalomtanítási ötlettár, mint az elméletek unalmas lefektetése.
Azt sugallja, hogy „az emberben meg se fordul, hogy az irodalom ne lenne a boldogság elengedhetetlen kelléke” (1021. oldal, Irodalmi piknik fejezetben).
Arról ír elsősorban, hogy irodalommal foglalkozni, olvasni, írni „felfedezés, élmény, érdekes, élvezetes tevékenység, megmozgatja a képzeletünket, örömöt okoz”, amely ugyan koncentrált figyelmet igényel, de végeredményben ennek segítségével többet tudunk meg a környezetünkről, a történelemről, és – főként- embertársainkról és önmagunkról.
Az ötödik osztálytól egészen az érettségiző osztályokig sok-sok témában ad ötleteket, melyek, mint már említettem, alkalmazhatóak más témakörökben is.
Itt jegyezném meg, hogy Fenyő tanár úr világéletében budapesti elit gimnáziumokban tanított, de mint a Magyartanárok Egyesületének alelnöke, sokfelé kitekintő tanár ismeri a más intézményekben tanítók problémáit is. Többször említi, hogy az a tanár, aki heti 24 órában, sok diszlexiás, diszgráfiás, hiperaktív gyerek társaságában próbál irodalmat tanítani, milyen nehéz helyzetből próbálja a legjobbat kihozni. Azt gondolom, éppen az ilyen intézményben dolgozó tanároknak segít a legtöbbet Gyuri elképesztően, lehengerlően sokrétű módszertani arzenálja. Tudniillik az amúgy is olvasó, otthon könyvek közt élő gyerekeknek akár még elég is az, ha a kezükbe adunk néhány izgalmas, mély emberséget sugalló olvasmányt.
De micsoda élmény, amikor olyan fiatalokkal szerettetjük meg az olvasást, akik maguktól könyvet se vennének a kezükbe, mert
egy szuper mitológiai történetet sikerült órán darabjaiból összerakni, mert
előadást tartottak egy Shakespeare-mű egyik felvonásából, mert
az irodalmi kvízben neki volt a legtöbb jó megoldása, mert
a tanár az órán az ő gondolatára hivatkozott, amikor egy versről magyarázott, mert
az egész osztály ámult-bámult, hogy ő micsoda illusztrációt készített Dante poklához, stb
Mert igen! Igen sokféleképpen lehet az irodalomhoz közelíteni: beszélgetéssel, izgalmas történetekkel az írókról, költőkről, közös olvasással, rajzokkal, filmekkel, színházlátogatással, egyéni munkával, csoportmunkával, játékokkal, stb.
Az is nagyon jó Gyuri módszertani könyvében, hogy miközben rengeteg különféle módszert bemutat, leírja, hogy egyik se „az egy igaz út”, érdemes sokféle módszert kipróbálni, a lényeg, hogy az óráról elűzzük a mostanában az iskolai ártalommal kapcsolatban legtöbbet emlegetett unalmat, és győzzük meg a gyerekeket, hogy ők képesek verseket olvasni, a versekről támadt gondolataik igenis értékesek, fontosak, mindenkinek érdemes a véleményét, gondolatait megfogalmazni, érdemes könyvet a kezünkbe venni, mert – ahogy azt Esterházy mondta egy riportban – az irodalom élni tanít.
Nem fogom felsorolni Gyuri könyvének összes fejezetcímét ( csak pár példa: Szövegmanipulációs feladatok, Az életrajz, A verstan tanítása, A szövegértés tanítása, A tanári kérdés, Jegyzet- és vázlatkészítés, hogyan feleltessünk? Irodalomtanítás többszörösen hátrányos helyzetből), de elég azt végignézni, és máris ki-ki meggyőződhet róla, hogy nagyon gazdag módszertani olvasmánnyal van dolgunk. Nem kell, egyáltalán nem kell az egészet végigolvasni, csemegézni kell belőle, mert úgy gondolom, nem azért tette közzé a tanár úr az ötleteit, hogy aztán kijelentse: ezek másolását, felhasználását szigorúan tiltja, sőt!
Kedves, tanévet kezdő magyartanár kollégáim! De akár más szakos kollégák is! Vegyétek ezt az írást, olvassátok, vegyétek hasznát! És köszönjük Gyurinak, hogy egy ilyen bizonytalan kimenetelű vállalkozásba mosolyogva, lendülettel beléfektetett ennyi alkotó energiát.
Terjéki Ildikó
Fenyő D. György: Az irodalomtanítás módszertana. Éthosz és praktikák Tartalom ELŐSZÓ I. A könyv nyelvéről II. Pedagógiai ars poetica I. RÉSZ: ÁTFOGÓ KÉRDÉSEK 1. fejezet: Mit lehet csinálni a magyarórán? 2. fejezet: Feladatosítás – hogyan készüljön az átadandó tudásból feladat 3. fejezet: A tananyagkiválasztás és -elrendezés 4. fejezet: Az irodalomtanítás célja 5. fejezet: A tanulási folyamat 6. fejezet: Módszertan a módszerekhez II. RÉSZ: A MŰELEMZÉS 7. fejezet: A szövegközpontúság elve 8. fejezet: Szövegmanipulációs feladatok 9. fejezet: A verselemzés 10. fejezet: Epikus művek elemzése 11. fejezet: Drámaelemzés 12. fejezet: Az intertextualitás jelentősége III. RÉSZ: A SZÖVEGEN KÍVÜL 13. fejezet: Az életrajz 14. fejezet: Korszak, stíluskorszak, stílusirány 15. fejezet: Irodalomelméleti fogalmak 16. fejezet: A verstan tanítása 17. fejezet: Összefoglalás, ismétlés, gyakorlás 18. fejezet: A kritikai gondolkodás tanítása IV. RÉSZ: OLVASÁS ÉS ÍRÁS 19. fejezet: Felolvasás és olvastatás 20. fejezet: A memoriter 21. fejezet: A házi olvasmányok 22. fejezet: Egész művek helyett részletek 23. fejezet: A szövegértés tanítása 24. fejezet: A kreatív írás 25. fejezet: Rövid értekező és reflektáló szövegek 26. fejezet: Az írásfolyamat 27. fejezet: Értekezés, esszé, elemzés 28. fejezet: Érvelés, állásfoglalás, reflexió V. RÉSZ: MUNKAFORMÁK 29. fejezet: A frontális óravezetés 30. fejezet: A tanári kérdés 31. fejezet: A magyarázat 32. fejezet: Az egyéni munka 33. fejezet: A csoportmunka és a páros munka 34. fejezet: A projektmunka 35. fejezet: A feladatsoros elemzés 36. fejezet: Kutatómunka és előadás 37. fejezet: Képalkotó feladatok 38. fejezet: A játék VI. RÉSZ: A TANULÁS TECHNIKÁI 39. fejezet: Jegyzet- és vázlatkészítés 40. fejezet: Grafikus eszközök 41. fejezet: Eszközök az irodalomórán VII. RÉSZ: AZ ÉRTÉKELÉS FORMÁI 42. fejezet: Értékelés, osztályzás 43. fejezet: Dolgozatírás 44. fejezet: Házi feladatok 45. fejezet: Hogyan feleltessünk 46. fejezet: Felkészülés az érettségire VIII. RÉSZ: A TANÓRÁN KÍVÜL 47. fejezet: Speciális tanítási helyzetek 48. fejezet: A könyvtár és az irodalomóra 49. fejezet: Fesztivalizáció: különleges események, ünnepek, megmozdulások 50. fejezet: A tantermen kívül IX. RÉSZ: NEHÉZ KÉRDÉSEK 51. fejezet: Irodalomtanítás többszörösen hátrányos helyzetben 52. fejezet: A differenciálás 53. fejezet: Gyakori dilemmáink – avagy: gyakran ismételt kérdések X. RÉSZ: ATTITŰDÖK 54. fejezet: Az irodalomtanítás rejtett tanterve 55. fejezet: A tanári személyiség UTÓSZÓ I. Tárgyszerűen II. Személyesen és rezignált
A könyv a Tea Kiadó gondozásában jelent meg 2022-ben.
[…] alkotó értelmiségi munka – Beszélgetés Fenyő D. Györggyel (Kölöknet, 2022.06.12.) Ne ásítozz! Olvass! – Fenyő D. György könyvét ajánlja Terjéki Ildikó (OFOE, 2022.08.29.) A meséktől a felnövésig – Vinczellér Katalin beszélget Fenyő D. […]
[…] alkotó értelmiségi munka – Beszélgetés Fenyő D. Györggyel (Kölöknet, 2022.06.12.)Ne ásítozz! Olvass! – Fenyő D. György könyvét ajánlja Terjéki Ildikó (OFOE, 2022.08.29.)A meséktől a felnövésig – Vinczellér Katalin beszélget Fenyő D. […]
2023.11.21. A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel... (Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21. Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg... (Forrás: Eduline)
2023.07.15. Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur... (Forrás: Index)
[…] alkotó értelmiségi munka – Beszélgetés Fenyő D. Györggyel (Kölöknet, 2022.06.12.) Ne ásítozz! Olvass! – Fenyő D. György könyvét ajánlja Terjéki Ildikó (OFOE, 2022.08.29.) A meséktől a felnövésig – Vinczellér Katalin beszélget Fenyő D. […]
[…] alkotó értelmiségi munka – Beszélgetés Fenyő D. Györggyel (Kölöknet, 2022.06.12.)Ne ásítozz! Olvass! – Fenyő D. György könyvét ajánlja Terjéki Ildikó (OFOE, 2022.08.29.)A meséktől a felnövésig – Vinczellér Katalin beszélget Fenyő D. […]