Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2023. február 7. kedd, 10:15

„… én az újrakezdésben reménykedem”

Részletek Balla István Gloviczki Zoltánnal készített interjújából (HVG360, 2023. 02.06)

Ma már mindenki látja, hogy krízis van, és fel-felmerül, hogy akár diploma nélkül is lehetne – mondjuk – az óvodákban vagy az alsó tagozaton dolgozni. Ezek az ötletek egyre többször előkerülnek, hiszen az oktatásirányítás kénytelen pótcselekvésnek is teret engedni. Nyilván nem ez a megoldás. 

(…)

A bolognai folyamattal a nemzetközi felsőoktatás átállt arra, hogy a tanulmányok egy széles látókört biztosító alapképzéssel indulnak. Érdemes megnézni, mire lesz szüksége 10-20 év múlva egy munkavállalónak: kritikus gondolkodásra, kooperációra, jó kommunikációra. A munkapiaci igényeknél egyre kevésbé az olyan fogalmak kerülnek elő, mint mérnök, informatikus, sokkal inkább a kompetenciák. A mesterséges intelligencia drámai iramban fejlődik, már tudományos közleményeket ír magától vagy éppen tanítani is tud. Minden politikai és egyéb szempont mellett a mostani krízis egyik fő oka az, hogy a gyerekek azt látják: az iskolában valami olyasmi történik, aminek semmi értelme nincs. Egy fiatal miért menjen tanárnak kevés pénzért, kritikus munkaerőpiaci környezetben, ha ott valami olyat kell csinálni, aminek semmi értelme nincs?

(…)

A mesterséges intelligencia 10-20 éven belül átír bizonyos kérdéseket, ezért egyszerűen másra lesz szükség az iskolákban. Másért fogjuk fölvenni a pedagógusképzésbe is a hallgatókat, mert olyat kell majd tanítaniuk a gyerekeknek, amit a robotok nem tudnak.

(…)

… én az újrakezdésben reménykedem. Mivel óriási, nehezen mozduló rendszerről van szó, addig valahogy mindig el fog működni. A már most óriási pedagógushiányt különböző intézkedésekkel, helyettesítésekkel el lehet tüntetni, és ebben némi javulás is jöhet, mivel vannak tartalékok a rendszerben. Például ha a kisiskolákat kicsit összpontosítjuk, vagy ha valamilyen képzési enyhítéssel – rövidebb vagy egyszerűbb képzéssel, átképzéssel – juthatnak végzettséghez a tanárok. Azt remélem, hogy szinten tartás lesz addig, amíg „átkattan” a rendszer.

(…)

 A kormány leginkább kulturális-ideológiai dimenziók szintjén politizál, nem a szakpolitikák határozzák meg a működését. Kérdés, mikor éri el a döntéshozók ingerküszöbét az, hogy az oktatás kérdése egy valós társadalmi probléma, nem csak szakpolitikai kérdés.

A mostani felvételi szezonban sokszor úgy kellett szembenéznem gimnazistákkal, hogy tudtam vagy sejtettem, a tanáraik kint állnak az utcán. Mindig megkérdeztem tőlük, hogy szerintük miért mennek vissza a tanáraik az iskolába. Nagyon jó volt, amikor tanárok is voltak ott ilyenkor, mindig mosolyogtak ezen a kérdésen. A világ legcsodálatosabb dolga pedagógusnak lenni! Aki próbálta, mint én, az tudja.

Aki tüntet, nem azért tüntet, mert nem akar pedagógus lenni, épp ellenkezőleg. Ugyanazoktól, akiktől kénytelenek meghallgatni a gimnazisták, hogy milyen szörnyű a helyzet, azt is meghallgathatják, hogy a világ legklasszabb hivatásáról beszélünk. És simán előjövök a mesterségesintelligencia-problémával és a munkaerőpiaccal is.

Azt gondolom, hogy a XXI. században, ha valaki 20-30 évre előre gondolkozik, csak olyan pályát érdemes választania, ami humán interakción, kommunikáción és segítésen alapul.

 

Kapcsolódó linkek

hvg360 – Gloviczki Zoltán: Remélem, a közoktatás összeomlik, mert akkor újra kell épülnie

Üzenet egykori iskolámba | Magyar Hang | A túlélő magazin

Kult: Súlyos bizonyítványt kapott a magyar oktatás | hvg.hu

hvg360 – Lénárd Sándor egyetemi docens: „A magyar iskolarendszer senkinek nem jó, fel kellene robbantani és újratervezni”

hvg360 – Mintha szándékosan tenné tönkre az oktatást a kormány

hvg360 – Horn Gábor: A válság esélyt is adhat a jó iskola megteremtésére

hvg360 – Horn Gábor: Nem elég a bérekről beszélni, teljes oktatási reform kell

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.03.23.
AZ ORSZÁGOS KÖZNEVELÉSI TANÁCS MŰKÖDÉSÉNEK ÉS ÚJJÁVÁLASZTÁSÁNAK ANOMÁLIÁI
Korábban beszámoltunk róla, hogy egy nyílt levéllel kerestük meg az Országos Köznevelési Tanács civil szervezeti képviselőit (OKNT), mivel mandátuma lejárt, de a pedagógus civil szervezeteket...
(Forrás: ckpinfo)
--
2023.03.23.
Komoly kutatáson alapuló rövidfilmsorozat hívja fel a figyelmet az oktatás problémás területeire
Március 5-én délután mutatták be azt az öt, egyenként nyolcperces kisfilmet, amit a T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. (T-Tudok Zrt.) és a Kreatív Tanulás és Oktatá...
(Forrás: Qubit)
--
2023.03.23.
Elliot Aronson szociálpszichológus: Kötelezővé tenném a kritikus gondolkodás oktatását – a HVG exkluzív interjúja
Egy vezetőnek a politikai ellenfelei közül kellene válogatnia a munkatársait, hogy elkerülje az önbecsapás csapdáját – állítja Elliot Aronson, A társas lény című szociálpszichológiai...
(Forrás: hvg.hu)
--
2023.03.22.
Ez a szakadék széle – új pályára kényszerült a Trefort vezetőtanára
Sikeres szakember, népszerű tanár volt, aki rengeteget dolgozott a természettudományos pedagógushiány felszámolásáért. Szakmány Csaba, a Trefort vezetőtanára, akit a kémiaoktatás fejleszt...
(Forrás: válasz online)
--
2023.03.21.
Ne játssz a pénzzel! Vagy mégis?
Tizenötödik éve zászlóshajója a pénzügyi tudatosság oktatásának a Magyar Nemzeti Bank, a Diákhitel Központ és a Magyar Bankszövetség által közösen létrehozott Pénziránytű Alapí...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.03.21.
Aligha kerülnek a gimnáziumok alapítványi egyetemi fenntartásba
Felröppent a hír, hogy „modellváltás” kezdődhet a közoktatásban, miután a Szinyei Merse Pál Gimnázium az alapítványi működésű Óbudai Egyetem fenntartásába kerülhet. Oktatáskutat...
(Forrás: hírklikk)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep