Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2023. február 7. kedd, 10:15

„… én az újrakezdésben reménykedem”

Részletek Balla István Gloviczki Zoltánnal készített interjújából (HVG360, 2023. 02.06)

Ma már mindenki látja, hogy krízis van, és fel-felmerül, hogy akár diploma nélkül is lehetne – mondjuk – az óvodákban vagy az alsó tagozaton dolgozni. Ezek az ötletek egyre többször előkerülnek, hiszen az oktatásirányítás kénytelen pótcselekvésnek is teret engedni. Nyilván nem ez a megoldás. 

(…)

A bolognai folyamattal a nemzetközi felsőoktatás átállt arra, hogy a tanulmányok egy széles látókört biztosító alapképzéssel indulnak. Érdemes megnézni, mire lesz szüksége 10-20 év múlva egy munkavállalónak: kritikus gondolkodásra, kooperációra, jó kommunikációra. A munkapiaci igényeknél egyre kevésbé az olyan fogalmak kerülnek elő, mint mérnök, informatikus, sokkal inkább a kompetenciák. A mesterséges intelligencia drámai iramban fejlődik, már tudományos közleményeket ír magától vagy éppen tanítani is tud. Minden politikai és egyéb szempont mellett a mostani krízis egyik fő oka az, hogy a gyerekek azt látják: az iskolában valami olyasmi történik, aminek semmi értelme nincs. Egy fiatal miért menjen tanárnak kevés pénzért, kritikus munkaerőpiaci környezetben, ha ott valami olyat kell csinálni, aminek semmi értelme nincs?

(…)

A mesterséges intelligencia 10-20 éven belül átír bizonyos kérdéseket, ezért egyszerűen másra lesz szükség az iskolákban. Másért fogjuk fölvenni a pedagógusképzésbe is a hallgatókat, mert olyat kell majd tanítaniuk a gyerekeknek, amit a robotok nem tudnak.

(…)

… én az újrakezdésben reménykedem. Mivel óriási, nehezen mozduló rendszerről van szó, addig valahogy mindig el fog működni. A már most óriási pedagógushiányt különböző intézkedésekkel, helyettesítésekkel el lehet tüntetni, és ebben némi javulás is jöhet, mivel vannak tartalékok a rendszerben. Például ha a kisiskolákat kicsit összpontosítjuk, vagy ha valamilyen képzési enyhítéssel – rövidebb vagy egyszerűbb képzéssel, átképzéssel – juthatnak végzettséghez a tanárok. Azt remélem, hogy szinten tartás lesz addig, amíg „átkattan” a rendszer.

(…)

 A kormány leginkább kulturális-ideológiai dimenziók szintjén politizál, nem a szakpolitikák határozzák meg a működését. Kérdés, mikor éri el a döntéshozók ingerküszöbét az, hogy az oktatás kérdése egy valós társadalmi probléma, nem csak szakpolitikai kérdés.

A mostani felvételi szezonban sokszor úgy kellett szembenéznem gimnazistákkal, hogy tudtam vagy sejtettem, a tanáraik kint állnak az utcán. Mindig megkérdeztem tőlük, hogy szerintük miért mennek vissza a tanáraik az iskolába. Nagyon jó volt, amikor tanárok is voltak ott ilyenkor, mindig mosolyogtak ezen a kérdésen. A világ legcsodálatosabb dolga pedagógusnak lenni! Aki próbálta, mint én, az tudja.

Aki tüntet, nem azért tüntet, mert nem akar pedagógus lenni, épp ellenkezőleg. Ugyanazoktól, akiktől kénytelenek meghallgatni a gimnazisták, hogy milyen szörnyű a helyzet, azt is meghallgathatják, hogy a világ legklasszabb hivatásáról beszélünk. És simán előjövök a mesterségesintelligencia-problémával és a munkaerőpiaccal is.

Azt gondolom, hogy a XXI. században, ha valaki 20-30 évre előre gondolkozik, csak olyan pályát érdemes választania, ami humán interakción, kommunikáción és segítésen alapul.

 

Kapcsolódó linkek

hvg360 – Gloviczki Zoltán: Remélem, a közoktatás összeomlik, mert akkor újra kell épülnie

Üzenet egykori iskolámba | Magyar Hang | A túlélő magazin

Kult: Súlyos bizonyítványt kapott a magyar oktatás | hvg.hu

hvg360 – Lénárd Sándor egyetemi docens: „A magyar iskolarendszer senkinek nem jó, fel kellene robbantani és újratervezni”

hvg360 – Mintha szándékosan tenné tönkre az oktatást a kormány

hvg360 – Horn Gábor: A válság esélyt is adhat a jó iskola megteremtésére

hvg360 – Horn Gábor: Nem elég a bérekről beszélni, teljes oktatási reform kell

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep