Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2023. február 14. kedd, 19:53

Klassz-OFOE Pedagógus Filmklub – Megáll az idő

A vetítés időpontja:  február 28. 17.30 

Helyszín: az NFI vetítőterme, 1021 Budapest, Budakeszi út 51/C

A film utáni beszélgetést Arató László vezeti.

A filmhez alaplapja és a tanári segédlet itt érhető el. 

Az eseményre itt lehet regisztrálni.

A Facebook esemény linkje.

A filmről

A forgatókönyvet Bereményi Géza és Gothár Péter írta, a saját gyerekkori élményeiket szőtték bele a filmbe. A szigorú igazgatóhelyettest alakító Rajnákot az egyik tanáráról formázta Bereményi. A filmet Gothár Péter rendezte. A Megáll az idő komoly hazai és nemzetközi sikert aratott. 1981-ben a Magyar Játékfilmszemle alkotói díját kapták meg Bereményi Géza, Gothár Péter, Koltai Lajos, Őze Lajos és Selmeczi György. Cannes-ban a francia ifjúsági miniszter különdíját, New Yorkban a kritikusok díját, Taorminában II. díjat, Chicagoban Ezüst Hugó díjat, Brüsszelben Aranykor-díjat nyerte el a film.

Bereményi Géza életrajzi regényt akart írni, de néhány fejezet után inkább forgatókönyvvé formálta a kamaszkorát. A Megáll az idő felejthetetlen aranyköpéseit szinte egy az egyben az életéből vette („Jó, hát akkor itt fogunk élni”). Gothár Péter rendező és Koltai Lajos operatőr nem realisztikusan akarták filmre vinni a sztorit, hanem egy elemelt, ábrándos világot teremtettek. Roncsolták a filmnegatívot, hogy karcosnak, régiesnek tűnjön a kép, a levegőbe krétaport szórták, hogy fátyolos hatást keltsen a környezet, és erős, koncentrált neonfényeket használtak, amik nyomott hangulatot kölcsönöztek a jeleneteknek

A Megáll az idő egy apátlan fiú, Köves Dini nevelődéstörténete, beavatástörténete, szocializációjának története. A nevelődés és beilleszkedés értelmében vett szocializációban alapvető jelentősége van a szerepmintáknak, a felnőtti szerepek elsajátításának. Különösen fontos egy apátlan fiú esetében, hogy ki helyettesítheti a kamaszfiú számára az általában az apa által kínált modellt, orientációt. Talán kézenfekvő, hogy a filmet mint Dini hiábavaló apakeresését és ettől nem független beilleszkedési kudarcát elemezzük. Dini nevelői, beavatói közül a legfontosabbak Bodor Laci, Szombati tanár úr, Malacpofa és Pierre, de más felvetődő szerepmintákat is szemügyre veszünk. Pierre persze már nem a családi vagy az iskolai szocializáció ágense, hanem a kamaszkori szocializációban meghatározóvá váló kortárscsoportot képviseli.

Vagány kultuszfilm, kikezdhetetlen remekmű. Lendületes kamaszfilm a hatvanas évekről, amikor a fiatalok Elvis Presley-re tomboltak, pornóképeket cserélgettek, és beálltak a Coca-Colától. De sokkal több is ennél: szembenézés az ’56-os forradalom kudarcával, az itthon maradtak bűntudatával, örökös és hiábavaló elvágyódásával. Keserédes életérzés sugárzik belőle: a céltalan lázadásé és az örökös sikertelenségé. Legendás alakja, Pierre az amerikai ellenzéki hősök, a James Deanek stílusában forgatja fel az iskola életét, anarchista jelszavakat kiabál („Le a csecsemőkkel, éljenek a csajok!”). Megfoghatatlan, mitikus alak, akinek a példáját a valóságban lehetetlen követni.

Ebben az országban, ahol „még a szar is le van szarva” és „a kúrás nem szentség”, két út áll az emberek előtt: disszidálnak vagy megalkusznak. fiatalok azt hiszik, változtatnak majd a világon, de aztán megkötik ők is a szüleik kompromisszumait. A Megáll az idő tele van kőkemény rendszerkritikával, ugyanakkor a kamaszfilmek tomboló hormonjai, a lázadás és a szerelem eufóriája hajtja előre a sztorit, hogy annál nagyobb legyen a végén a pofára esés, amikor kiderül, hogy itt soha semmi sem változik.

Vélemény a filmről 2002-ből

A Megáll az idő nem „retro”-film (már ha jelent egyáltalán valamit ez a kategória), köze nincs a nosztalgiázáshoz. Persze világosan jelzi (felirattal is), hogy melyik évben játszódik a film, de noha a „legendás” hatvanas évek eleje a szóban forgó korszak, mégsem a magát valami érthetetlen okból „Nagy”-nak nevező generáció apoteózisa a film. Itt – sok más mellett –  leginkább az 1963-as kádári konszolidációról van szó, másszóval az ’56-ot követő leszámolások, megtorlások lezárultával a politikai vezetés és a társadalom viszonyának merőben új alapokra helyezésének kezdetéről.

Azon kevés Kádár-korszakról szóló filmek egyike, amit hitelesnek fogadok el: igaz, „helyzeti előnyük” volt Gotháréknak azzal, hogy még bőven a nevezett időszakon belül készítették a filmet, így a mostanság ezen témában mozgó művek nosztalgiára építő retteneteknél messze többet nyújtanak (vagyis többről van szó, mint pusztán a kordokumentum jellegű, emblematikus tárgyak és egyéb múltidéző effektusok ostoba, kollázsszerű felvonultatásáról). Itt szó sincs geil, egyszersmind sunyi összekacsintósdiról („Nem is volt, az olyan rossz, mi?”).

Súlyos mű, és szerintem a hatvanas évek Magyarországáról többet mond, mint egynéhány történész monográfiája.

(Forrás: Megáll az idő (film). Szereti valaki? – Index Fórum)

Vélemény 2012-ből

Gothár Péter filmje – ami Cannes-ban 1982-ben díjat nyert – 1963-ban játszódik, de ez ne tévesszen meg senkit, mert akár az akkori vagy a mostani jelenben is játszódhatna. Kiderül, hogy gimnazistának lenni mindig szar, de sose lesz megint olyan jó.

A film két generáció kudarcait ábrázolja. Köves István és Bodor László 1956-ban fellázadtak, de Bodort lecsukták, Köves pedig külföldre menekült, viszont a családja nem akart vele elmenni. A történet a hatvanas években folytatódik, ahol Köves Gábor és az öccse, Dini szembesül a kommunista taktikákkal, amikor a börtönből szabadult Bodor csatlakozik a családhoz, és beáll a párt mögé. Gábor az orvosira menne, pedig valószínűleg az emigráns apja miatt megint el fogják küldeni, Dini pedig Magdával nyomja a tinédzser l’amourt, miközben magával ragadja a végzős lázadó, Pierre lendülete. A régi osztályfőnök után pedig az új sem tud megbarátkozni a kommunizmussal. A film az elkerülhetetlen emigrálással zárul, a kérdés csak az, hogy ki és miért marad.

Szinte érthetetlen, hogy a nyolcvanas évek elején megjelenhetett egy ilyen kemény rendszerkritika. De annak ellenére, hogy végig erős állításokkal és felejthetetlen aranyköpésekkel dolgozik (például: „Mindenkinek igaza van, még a szar is le van szarva.”), a film legnagyobb ereje talán az, hogy a hangsúlyt mindenki oda teszi, ahova akarja. Lehet korrajzként, 56-tal való szembenézésként vagy ifjúsági filmként is értelmezni, de mindegyik kategóriában újat mutatott.

(Forrás: Herczeg Márk, Index, 2012 –  Index – Kultúr – Éljenek a hülyék, ne legyen semmi!)

Kapcsolódó link:

Klassz–OFOE Pedagógus Filmklub – Alapfilmek (filmarchiv.hu)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.03.21.
Ne játssz a pénzzel! Vagy mégis?
Tizenötödik éve zászlóshajója a pénzügyi tudatosság oktatásának a Magyar Nemzeti Bank, a Diákhitel Központ és a Magyar Bankszövetség által közösen létrehozott Pénziránytű Alapí...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.03.21.
Aligha kerülnek a gimnáziumok alapítványi egyetemi fenntartásba
Felröppent a hír, hogy „modellváltás” kezdődhet a közoktatásban, miután a Szinyei Merse Pál Gimnázium az alapítványi működésű Óbudai Egyetem fenntartásába kerülhet. Oktatáskutat...
(Forrás: hírklikk)
--
2023.03.21.
Az oktatásba is beépül az akkumulátorgyártás – jönnek az első képzések
Autóipari Li-ion akkumulátorok gyártása elnevezésű tantárgy oktatása kezdődött meg az Óbudai Egyetemen, hamarosan pedig speciális szakirányra is jelentkezhetnek a mérnökhallgatók .Az egyetem...
(Forrás: )
--
2023.03.21.
Óriásit nőtt a magyar gyerekek száma az osztrák iskolákban
Nemcsak dolgozni járnak át egyre többen Ausztriába, hanem az ott tanuló magyar állampolgárságú diákok száma is dinamikusan növekszik – írja a G7. A 2010/2011-es tanévben még csak 2117...
(Forrás: 24.hu)
--
2023.03.21.
Egyetemi alapítványokba játszana át hat állami kórházat a kormány
Fél tucat kórházat és azok 25 ingatlanát bízná a jövőben vagyonkezelő alapítvány által fenntartott egyetemekre a kormány. Az egészségügyi törvénytervezet szerint Pintér Sándor bel...
(Forrás: hvg.hu)
--
2023.03.21.
PSZ: gondoskodjon az ígért béremelésről és kezdjen érdemi párbeszédet a felelős minisztérium
\"A nem oktatói munkakörben foglalkoztatottak béremelése még napirenden sincs, miközben egyébként is súlyos bérhátrányba kerültek, mert az emeléseknél rendre megfeledkeznek róluk\"- tett...
(Forrás: ATV)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep