Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2011. január 26. szerda, 8:22

A gyáva

Február 1-én a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház A gyáva című befogadott előadással bővíti színházi nevelési programját. A kábítószer-függők írásai alapján a középiskolásoknak készült, osztályteremben is előadható drámát Kovács Krisztián és Scherer Péter főszereplésével a Kolibri Pincében mutatják be.


„Ültem egy padon a szigeten betekert a pók, odakötözött a padhoz, nem bírtam szabadulni. Szemben a villanydróton meg hógolyók voltak feltéve, és egyenként estek le sorban, és megálltak a levegőben. És közben meg megfagyott a víz, és jött fel a lábamon a fagyott víz, egészen a mellkasomig. És ki volt írva, a ködbe, hogy »Game over!«”

Az előadás valójában egy drogfüggő fiú monológja, amit saját apjával való beszélgetése meg-megszakít. A fiút Kovács Krisztián, az apát Scherer Péter játssza – ő a rendezője is a produkciónak, ami egyetlen térben játszódik, ám az alig egyórás játékidő alatt több évet ölel fel. Az előadás kábítószer-élvezők különböző dokumentumainak, írásainak – többek között Gáll Szabolcs Balázs Száraz létünk fekete napjai című könyvének –, valamint az alkotók (Kovács Krisztián, Scherer Péter, Gyulay Eszter és Surányi Judit) jegyzeteinek egybedolgozásával készült el.

„A saját eseteinket, sztorijainkat tettük bele, tulajdonképpen mindaz, ami elhangzik, valóban megtörtént – csak éppen teljesen másként, a történeteket az adott szituáció kontextusához igazítottuk. A felhasznált részleteket átszűrtük saját magunkon, így egy igen izgalmas váz jött létre” – meséli Scherer Péter. „Az, hogy velünk megesett történeteken keresztül hozunk létre egy teljesen más cselekményt, személyes hitelt ad a látottaknak” – mondja. Hozzáteszi: a szöveg egy része teret hagy az improvizációra, a nézőkkel való kapcsolattartásra, egy része viszont nagyon erősen kötött, mégis: az egész mintha ott és akkor születne.


„És van elvonás és van hidegrázás és hátfájás és fogfájás és fejfájás és a lábad fáj és minden fáj, aztán van drogambulancia, van rivotril, van depridol, meg recept, meg altató, meg nyugtató, ez megnyugtató… És nincs pénz, nincs kocsi, nincs ruha, nincs nő, nincs nyár, nincs telefon, nincs lakás és nincs lélegzet, nincs pihenés, nincs megállás és nincs segítség, és nincs esély és nincs isten sem ember, és nincs anya és nincs apa és nincs remény és nincs testvér, és nincs holnap…”

A kötetlen térigényű, osztályterem-színházként is játszható előadást december 3-án vitték először középiskolás közegbe. Élénk párbeszéd alakult ki utána, szenvedélyekről és családról. Ahogy az előadás létrejöttét, úgy az azt követő vitát is segíti drogprevencióval foglalkozó addiktológus szakember. Az alkotók az előadás után beszélgetni szeretnének a gyerekekkel arról, mit is láttak. A visszajelzések alapján akár formabontó, és a gyerekeket valóban lekötő drogprevenciós foglalkozásként is működik a produkció. „Szeretnénk minél több helyen megmutatni, akár szokatlan helyszíneken is” – mondják a színészek, hozzátéve: keresnek olyan tereket, ahol új és újabb oldalról tud megmutatkozni Krisztián története.

5 üzenet

  1. Ági szerint:

    Középiskolai tanár vagyok egy ajkai iskolában. Kérdésem: van-e lehetőség arra, hogy a darabot iskolánban előadnák? Mennyibe kerülne?
    Köszönettel: Ági

  2. OFOE szerint:

    Kedves Ági! A Kolibri Színházat keresd ebben az ügyben:http://www.kolibriszinhaz.hu/ Mi csak hirdetjük, mert szeretjük őket. Reméljük, összejön az előadás Ajkán.

  3. Gyulay Eszter szerint:

    Kedves Ági!
    A nezomuveszeti@gmail.com e-mail címre, ha írsz, akkor meg tudjuk beszélni az iskolai előadás feltételeit. Mivel Pepe (Scherer Péter) ajkai születésű mindenképpen szívügyünk, hogy eljuthassunk hozzátok!
    Üdv Eszter
    Nézőművészeti Kft

  4. Áron szerint:

    Kedves Szervezők, Szereplők! Pécsett láttam az előadást és az utána lévő beszélgetésen mondta a Krisztián, hogy a Gáll Szabolcs Balázstól voltak idézetek (az a rész amikor rímelve beszél) állítólag az is a Szabolcstól volt. Viszont sehol sem találom a neten. esetleg Tudnátok segíteni, hogy honnan tudnám megszerezni az anyagot?

  5. A szerk szerint:

    Kedves Áron! A Kolibri Színházban feltételezhetően tudják a választ. A honlapuk címe: http://www.kolibriszinhaz.hu, és ott megvan az elérhetőségük is.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.05.06.
Nádori Gergely: Hogyan tovább?
Kiváló alkalom nyílik először is arra, hogy a jelenléti oktatásba is megpróbáljuk a jól működő digitális gyakorlatokat beemelni. Érdekes, hogy még mindig sok tanár fejében elválik ez...
(Forrás: tanárblog)
--
2021.05.06.
Az ITM államtitkára szerint előremutató, hogy ma már több nyolcadikos jelentkezik szakképzésbe, mint gimnáziumba
Pölöskei Gáborné szerint előremutató az arányok megváltozása, hiszen míg 3 - 4 évvel ezelőtt a nyolcadikosok 41 százaléka gimnáziumba jelentkezett, most a technikumokba jelentkeztek ennyin...
(Forrás: 444.hu)
--
2021.05.06.
A hatalom olyan konfliktusokba kergeti az iskolarendszer résztvevőit, amelyeket nem tudnak megoldani
Sokaknak most a megfertőződés kockázata és az egzisztenciájuk között kellett választaniuk azzal, hogy visszaküldik a gyerekeket az iskolákba, vagy tovább vállalják a megnövekedett gondoskod...
(Forrás: mérce)
--
2021.05.06.
A felkészült diákokat nem érhette meglepetés a történelemérettségin
A tesztfeladatok többségében egyszerű forrás-, ábra- vagy képelemzési kérdések kerültek elő – véleményezte a dolgozatot lapunk kérésére Nánay Mihály, a Történelemoktatók Szakmai...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2021.05.06.
Történelemtanárok Egylete: Az érettségin volt olyan kérdés, ami hiteltelen képet próbált sulykolni a Horthy-korszakról
Az idei középszintű történelemérettségi nem volt nehezebb a korábbi évekhez képest, számos ismert forrás és feladattípus került elő, de volt benne olyan esszékérdés a hűbériségrő...
(Forrás: telex)
--
2021.05.06.
Az olvasóvá nevelés a legfontosabb cél
A Magyar Katolikus Püspöki Kar megrendelésére egy egyedülálló irodalomtankönyv-sorozat született a középiskolás diákok részére. A katolikus irodalmi tankönyv céljairól, módszertaná...
(Forrás: vasarnap.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep