Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
?>
2011. január 26. szerda, 9:03

Kulturáltan esnek egymásnak a középiskolás diákok

Indul a Szóval?! Országos Vitaverseny!

Január 10-én útjára indult az Európai Bizottság, az Európai Parlament és a Külügyminisztérium közös programja, a Szóval?! Országos Vitaverseny, amelynek célja a középiskolások vitakultúrájának fejlesztése, a fiatalok érvelési és kommunikációs készségfejlesztése, valamint Európai Uniós tudásuk bővítése – egy szórakoztató stratégiai játék során. A Szóval?! Vitaverseny egy országos tanulmányi vetélkedő, melyben középiskolás (14-18 éves) csapatok vehetnek részt. Valamennyi csapatnak három vitázóra és egy tartalék vitázóra van szüksége, valamint egy felkészítő tanárra, aki segíti a csapatot a versenyzésben és a felkészülésben.

A csapatokat felkészítő tanárok a csapatok kísérőiként vehetnek részt a programon. Iskolánként maximum 2 csapat jelentkezésére van lehetőség. A versenyen való részvétel a diákok és tanáraik számára nem jár költségekkel, nincs jelentkezési díj, az ellátás, utazás költségeit a verseny kiírói állják.

A verseny 2011. január 10. és 2011. április 30. között összesen három fordulón át (előválogatás, regionális döntők és országos döntő) teszi próbára a résztvevő disputa csapatok vitatudását. Az egyes fordulókhoz különböző vitatémákat adnak meg, melyek mindegyike az Európai Unióhoz kapcsolódó dilemmákra vonatkozik. A jelentkezéshez nincs szükség disputás tapasztalatokra, hiszen a regionális döntőkbe bejutott csapatok felkészítő tanárai márciusban egy intenzív képzésen vehetnek részt, ahol saját élményt szerezhetnek a disputázás terén, és megismerkedhetnek a vitakultúra-fejlesztés tanítási módszereivel. A tanárok továbbképzését és szakmai támogatását a Demokratikus Ifjúságért Alapítvány és a Pillar Alapítvány munkatársai segítik.

A versenyző csapatok értékes jutalmakat nyerhetnek. A Szóval?! Országos Vitaverseny első és második helyezett csapata és felkészítő tanáraik négynapos tanulmányutat nyernek Brüsszelbe. Az első helyezett csapat tagjainak és felkészítő tanárának további jutalma egy-egy notebook. Emellett az Országos Döntőbe bejutott valamennyi csapat és felkészítő pedagógus tárgyjutalomban részesül.

Mi a disputa?

Vajon milyen lehet úgy vitázni, hogy nem szabad a másik szavába vágnunk, hogy csak meghatározott ideig kaphatunk szót? Vajon lehet csapatban vitázni? Milyen lehet olyasmi mellett érvelni, amivel személyesen nem értünk egyet?

A disputa a vitázás szabályozott formája, vagyis azokat a vitákat nevezzük disputának, amelyekben előre meg van határozva, hogy ki, mikor és miről beszélhet. Ezek a szabályok nagyon változatos vita-típusokat eredményeznek, amelyeket vitaformátumoknak hívunk. Az egyik legismertebb ilyen, amelyet a világ számos országában is alkalmaznak disputa versenyeken, a Karl Popper vita. A disputa rendszerint közönség előtt zajlik egy konkrét témáról – ezt nevezzük a vita tételmondatának. A disputában a vitázók célja, hogy meggyőzzék a hallgatóságukat a képviselt álláspontjuk érvényességéről. Egy vitaversenyen a közönség soraiban disputa bírók is ülnek, akik értékelik a vitázó csapatok teljesítményét: az a csapat nyeri a vitát, amelyik jobban érvelt.

A jelentkezés és előválogatás lezárulásának időpontja 2011. február 10., 12.00 óra.

Bízunk benne, hogy az Önök iskolájából is több csapat méretteti meg magát a Szóval?! Vitaversenyen.

További információval készségesen állunk rendelkezésére:

Mikó Gábor
kapcsolattartó
info[kukac]szoval[pont]eu
06 30 500 8373

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
--
2023.07.15.
A státusztörvény miatt elhagyja a tanári pályát Jocó bácsi, az ország kedvelt pedagógusa
Elhagyja a tanári pályát Balatoni József, vagy ahogy mindenki ismeri, Jocó bácsi. A közel százezer követővel bíró pedagógus úgy fogalmazott, „a lelkem egy darabja most kicsit belehal ebbe...
(Forrás: Index)
--
2023.07.09.
Kiválóan fejlesztő általános iskolák. Asztalos György írása
Egy intézmény akkor kerül fel a kiválóan teljesítők listájára, ha az elmúlt öt kompetenciamérésen legalább egyszer a „sárga pont” felette van a „kék vonalnak”. Vagyis a gyerekek...
(Forrás: tani-tani online)
--
2023.07.09.
Pedagógusoknak, rendőröknek ad havi 150 ezres albérlet-támogatást Terézváros
Három éven át havi bruttó 150 ezer forintos albérlet-támogatást nyújt 18 olyan munkavállalónak Terézváros, akik az állami szférában dolgoznak nehéz körülmények között, ezzel is pr...
(Forrás: Telex)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep