Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2011. január 26. szerda, 9:03

Kulturáltan esnek egymásnak a középiskolás diákok

Indul a Szóval?! Országos Vitaverseny!

Január 10-én útjára indult az Európai Bizottság, az Európai Parlament és a Külügyminisztérium közös programja, a Szóval?! Országos Vitaverseny, amelynek célja a középiskolások vitakultúrájának fejlesztése, a fiatalok érvelési és kommunikációs készségfejlesztése, valamint Európai Uniós tudásuk bővítése – egy szórakoztató stratégiai játék során. A Szóval?! Vitaverseny egy országos tanulmányi vetélkedő, melyben középiskolás (14-18 éves) csapatok vehetnek részt. Valamennyi csapatnak három vitázóra és egy tartalék vitázóra van szüksége, valamint egy felkészítő tanárra, aki segíti a csapatot a versenyzésben és a felkészülésben.

A csapatokat felkészítő tanárok a csapatok kísérőiként vehetnek részt a programon. Iskolánként maximum 2 csapat jelentkezésére van lehetőség. A versenyen való részvétel a diákok és tanáraik számára nem jár költségekkel, nincs jelentkezési díj, az ellátás, utazás költségeit a verseny kiírói állják.

A verseny 2011. január 10. és 2011. április 30. között összesen három fordulón át (előválogatás, regionális döntők és országos döntő) teszi próbára a résztvevő disputa csapatok vitatudását. Az egyes fordulókhoz különböző vitatémákat adnak meg, melyek mindegyike az Európai Unióhoz kapcsolódó dilemmákra vonatkozik. A jelentkezéshez nincs szükség disputás tapasztalatokra, hiszen a regionális döntőkbe bejutott csapatok felkészítő tanárai márciusban egy intenzív képzésen vehetnek részt, ahol saját élményt szerezhetnek a disputázás terén, és megismerkedhetnek a vitakultúra-fejlesztés tanítási módszereivel. A tanárok továbbképzését és szakmai támogatását a Demokratikus Ifjúságért Alapítvány és a Pillar Alapítvány munkatársai segítik.

A versenyző csapatok értékes jutalmakat nyerhetnek. A Szóval?! Országos Vitaverseny első és második helyezett csapata és felkészítő tanáraik négynapos tanulmányutat nyernek Brüsszelbe. Az első helyezett csapat tagjainak és felkészítő tanárának további jutalma egy-egy notebook. Emellett az Országos Döntőbe bejutott valamennyi csapat és felkészítő pedagógus tárgyjutalomban részesül.

Mi a disputa?

Vajon milyen lehet úgy vitázni, hogy nem szabad a másik szavába vágnunk, hogy csak meghatározott ideig kaphatunk szót? Vajon lehet csapatban vitázni? Milyen lehet olyasmi mellett érvelni, amivel személyesen nem értünk egyet?

A disputa a vitázás szabályozott formája, vagyis azokat a vitákat nevezzük disputának, amelyekben előre meg van határozva, hogy ki, mikor és miről beszélhet. Ezek a szabályok nagyon változatos vita-típusokat eredményeznek, amelyeket vitaformátumoknak hívunk. Az egyik legismertebb ilyen, amelyet a világ számos országában is alkalmaznak disputa versenyeken, a Karl Popper vita. A disputa rendszerint közönség előtt zajlik egy konkrét témáról – ezt nevezzük a vita tételmondatának. A disputában a vitázók célja, hogy meggyőzzék a hallgatóságukat a képviselt álláspontjuk érvényességéről. Egy vitaversenyen a közönség soraiban disputa bírók is ülnek, akik értékelik a vitázó csapatok teljesítményét: az a csapat nyeri a vitát, amelyik jobban érvelt.

A jelentkezés és előválogatás lezárulásának időpontja 2011. február 10., 12.00 óra.

Bízunk benne, hogy az Önök iskolájából is több csapat méretteti meg magát a Szóval?! Vitaversenyen.

További információval készségesen állunk rendelkezésére:

Mikó Gábor
kapcsolattartó
info[kukac]szoval[pont]eu
06 30 500 8373

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.06.22.
Magyar ezüstérem az első Európai Lány Informatikai Diákolimpián
2021-ben első alkalommal rendezték meg az Európai Lány Informatikai Diákolimpiát (EGOI) Svájcban, amelyen a négyfős magyar csapatból Éles Júlia, a szatmárnémeti Kölcsey Ferenc Főgimná...
(Forrás: index)
--
2021.06.21.
TE ÉSZREVENNÉD A GYEREKEDEN, HA SZEXUÁLIS ERŐSZAK ÁLDOZATÁVÁ VÁLT? VAN TANÁR, AKI IGEN!
Idén a 13 éves kalocsai fiú esetének kapcsán merült fel az iskola és a tanárok szerepe a családon belüli erőszak felfedezésében, az áldozat segítésében. Hogy mi történt? A kamasz tan...
(Forrás: index)
--
2021.06.21.
Nem akar fizetni a tankerület, elbukta a zeneiskola az épületet, amiről lemondott a Freeszfe
Az ügy miatt a Freeszfe-sek lemondtak az épület bérleti jogáról, amit egy új pályázat keretében már a zeneiskola fenntartója, a Belső-Pesti Tankerületi Központ nyert meg. Bár az önkorm...
(Forrás: telex)
--
2021.06.21.
Nem, a gyermek szexuális nevelése nem kizárólag a szülőre tartozik
Mert nem az az elsődleges, hogy mi volt a szülő elgondolása a gyermeke „helyes szexuális neveléséről”, hanem a rá bízott kiskorú fizikai és mentális jólléte. A magyar társadalom tö...
(Forrás: Mérce)
--
2021.06.21.
„Hát jöjjenek rám a rendőrök, ha én beszélgetek a tanítványaimmal arról, hogy szabad egymást szeretni”
A múlt kedden elfogadott törvény többek közt megtiltja, hogy a 18 év alattiak számára „népszerűsítsék” és megjelenítsék a homoszexualitást és a transzneműséget, és az iskolai szexu...
(Forrás: 444.hu)
--
2021.06.21.
Ilyen körülmények között csak a legelszántabbak mennek kémiatanárnak
Fontos szót ejteni arról is, hogy a diploma kézhez kapása után a pályakezdő tanárok nagyon változatos körülmények között kezdik meg a munkát. Egy részük elitiskolákba, vagy legalábbis...
(Forrás: 24.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep