Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2011. április 21. csütörtök, 20:03

Tehetséggondozás a digitális korban

A Fordulópont című folyóirat legfrissebb (51.) tematikus száma a tehetség, a tehetséggondozás tematikáját járja körül rendkívül sokoldalúan, a megszokott igényességgel. Mindenkinek ajánlom, akit érdekel, hogy mi minden segítheti, illetve gátolhatja a tehetség felismerését, kibontakozását mai világunkban. Itt egyetlen, a pedagógusokat különösen érdekes részletet emelek ki: Gyarmathy Éva néhány gondolatát a digitális korban történő tehetséggondozásról.

Gyarmathy Éva rendkívül izgalmas tanulmányában arról ír, hogy a digitális kor újrarendezi a képességeket, és megváltoztatja az értékek egy részét. A digitális korban szocializálódó nemzedékek agyműködése is megváltozik. A hagyományos írásbeliség háttérbe szorulásával a bal agyfélteke dominanciája csökken, és a jobb agyfélteke több ingert kap.

Szókratész még az írásbeliségtől féltette az ifjú generációt…

Azt is megtudhatjuk, hogy Szókratész a maga korában az írásbeliség megjelenését tartotta veszélyesnek a jövő generációja számára, mivel az véleménye szerint rontja az emlékezőképességet, és akadályozza az elmélyülést. A mai felnőtt generáció pedig éppen az írásbeliség háttérbe szorulásától félti az ifjú nemzedéket. Tudomásul kell azonban venni, hogy a digitális korban alapjaiban alakul át az információfeldolgozás módja. A hagyományos elemző, lépésről lépésre történő feldolgozás mellett egyre nagyobb szerepet kap az egészleges téri-vizuális feldolgozás. Ehhez a változáshoz az agyunk is alkalmazkodik. Komoly gondot jelent azonban, hogy az oktatási rendszer ezeket a változásokat alig követi.

Einsteinnél, Edisonnál, Agatha Christie-nél vagy akár Széchenyi Istvánnál, tehát a tagadhatatlanul kivételes tehetséggel bíró, az utókor számára egyértelműen sikeresnek tekintett embereknél gyerekkorukban feltételezhetően tanulási részképességzavart (diszlexiát, diszgráfiát, diszkalkuliát, ráadásul gyakran hiperaktivitást) lehetett volna kimutatni. De körülöttük még olyan volt a kulturális környezet, hogy a bal agyfélteke működtetésével kompenzálható volt a jobb agyféltekének az átlagosnál intenzívebb funkcionálása.

A tehetségesek közül azok érhettek és érhetnek el ma is sikereket, akik a kreatív gondolkodás mellé elsajátítják a logikai-elemző gondolkodást és az írásbeliséget. Napjainkban viszont kevésbé számíthatunk a kulturális környezet kompenzáló hatására. E területen sok dolga lenne még a pedagógiának. (A Fordulópont e tematikus számáról részletes ismertetőt közöl a Kölöknet.)

Szekszárdi Júlia

2 üzenet

  1. Ilona szerint:

    A hagyományos tehetséggondozás témájában egy alapítvány: http://surl.hu/tehetsegtamogato
    10-18 éves tehetségek (akár csoportos) művészeti, tudományos fejlődését támogatják főleg eredményesség és rászorultsági alapon.
    Minden kollégának ajánlom, hátha segíthet a tanítványai közül valakinek.

  2. Sz.P. szerint:

    Köszönöm Ilona, nekem van egy zenészem, megnézzük.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.04.17.
Az egyik legdrágább brit elitiskola csapatát is legyőzte két magyar diák az oxfordi vitaversenyen
Magyar gimnazisták nyerték meg a legnevesebb nemzetközi vitaverseny döntőjét – a tizedikes diákok „újonc” kategóriában indultak az oxfordi versenyen, és az egyik legrégebbi brit magá...
(Forrás: eduline)
--
2021.04.17.
Életveszély miatt nem engedik iskolába vezető orvosok és egészségügyi dolgozók a gyerekeiket
Egyre több egészségügyi dolgozó, orvos jelzi, hogy nem engedi iskolába a gyerekeit a jelenlegi járványügyi helyzetben – értesült a Portfolio. Döntésüket a vírus gyors terjedésével magyar...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2021.04.17.
Balla István: Tényleg belefér egy-egy pofon a nevelési folyamatba?
Szerencsére elmúlt a 18., a 19. század, azt is gondolhatnánk, hogy a 21. században már az ütéske, a legyintéske, továbbá a vessző nem épp a nevelési fősodorhoz tartozik. Ám időnként...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.04.17.
„Nincsenek külön szülők és külön munkavállalók” – öt nagy szakszervezet állt ki az iskolanyitás ellen
Közös nyilatkozatban állt ki öt nagy szakszervezeti konföderáció az iskolák hétfői nyitása ellen, miután múlt pénteken kiderült: bár a kormány visszakozott, így a középiskolásokat...
(Forrás: mérce)
--
2021.04.17.
Palkovics László felel a Diákvárosért a Fudan Egyetem campusáért
A kabinet fenntartja szándékát a Budapest Diákváros megvalósítására, egyetért azzal, hogy a Budapest Diákváros mellett a Fudan Hungary Egyetem budapesti oktatási-kutatási és adminisztrat...
(Forrás: Infostart)
--
2021.04.17.
Orbán Viktor sincs meggyőződve arról, hogy kell-e iskolanyitás, szerinte a kormány a WHO javaslatát követi
A miniszterelnök saját elmondása alapján sincsen meggyőződve az iskolanyitás időszerűségéről. Szerinte a kormány a WHO (Egészségügyi Világszervezet) protokollja szerint jár el a kérd...
(Forrás: mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep