Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2011. május 31. kedd, 13:34
Címkék:

„Nálunk a kritikus gondolkodás majdhogynem szitokszó. Pedig az a szuper. Viszont mi ezt még nem igazán sajátítottuk el.”1

Egy országos középiskolai vitaverseny2 margójára

Aki valaha Magyarországon vitakultúra-fejlesztésbe fogott, az valószínűleg azért tette, mert hitt abban, hogy a kritikus gondolkodás elengedhetetlen feltétele egy jól működő demokráciának, ja és persze azért is mert, vitázni jó. Jó felkészülni, érveket és ellenérveket gyűjteni, izgulni azon, hogy a másik csapat többet tud-e vagy képes-e többet kihozni a vitából, mint mi: versengés, együttműködés, izgalom, szellemi erőfeszítés, stb.

Mi is ezért fogtunk bele évekkel ezelőtt, és kezdtük építeni a hálózatot olyan pedagógusokból és ifjúságsegítőkből, akik hasonlóképpen gondolkodtak. Természetesen a disputázásnak, vagyis a formális vitakultúra fejlesztésének voltak már hagyományai Magyarországon, de mi szerettünk volna új lendületet adni neki. Több kis projekt sikeres megvalósítása után azt gondoltuk, hogy eljött az ideje a versenynek, vagyis annak, hogy középiskolások összemérjék a tudásukat a disputa területén. 2010-ben 27 csapat jelentkezett a DIA3 Országos Disputaversenyére, és nagy küzdelem után két korcsoportban hirdettünk győztest. A tavalyi tapasztalatok azt mutatták, hogy a verseny nagy húzóerő, a megméretés kedvéért hatalmas mennyiségű munkát hajlandó befektetni tanár és diák. És ez a befektetés megtérül. Pár hónap „edzés” lenyűgöző eredményeket képes generálni.

Természetesen a jó pedagógus tisztában van azzal is, hogy a felkészülés és a vita folyamán számos olyan készség fejlődik, amire az iskolában hagyományos keretek között nem mindig tud kellő figyelmet és energiát fordítani. Ilyen például a nyilvános beszéd, az érvelés és cáfolat, a kérdezés, az analitikus gondolkodás, az együttműködés, a taktikázás, a sportszerűség, és még sok más.

A mellékelt filmösszeállítás4 a 2011. január és április között lebonyolított Szóval?! Országos Középiskolai Vitaverseny5 krónikája. A filmből kiderül, hogy mi is volt a verseny menete, mi motiválta a diákokat és a tanárokat, mit tanultak az egészből.

Amit mi, a szervezők és a szakmai stáb tagjai tanultunk az az, hogy óriási szükség van átlátható, kiszámítható, világos szabályok szerint működő versenyekre, ahol a fiatalok gyakorolhatják a versengő együttműködés6 praktikáit, ahol megtapasztalhatják a fairplay szabályai szerinti küzdelmet, a győzelmet és a vereséget, az egymás iránti bizalmat. Felemelő volt látni a Szóval?! díjkiosztóján, hogy olyan csapatok is tapsoltak a győzteseknek, akik felkészültségük és tehetségük alapján maguk is állhattak volna a dobogó legfelső fokán, de minden versenyen csak egy győztes lehet.

A tavalyi díjkiosztón azzal zártam az egybegyűlt mintegy 100 diák és 27 pedagógus előtt mondott beszédemet, hogy reményeink szerint ez a módszer minél hamarabb bekerül az iskolai gyakorlatba, és minden középiskolás diáknak lesz alkalma gyakorolni a formális vitában való részvételt. Reméljük, hogy rövid időn belül így is lesz.

Minden további részletet, szakmai anyagot, versenyszabályzatot, és egyebet itt találsz: www.szoval.eu, http://www.facebook.com/szoval.

Vitára fel! A vélemény szabad.

1Mundruczó Kornél filmrendező a NOL Presszóban, 2011. május

2A vitaverseny olyan verseny, ahol csapatok mérik össze vitakészségüket egy előre megadott témával kapcsolatban szakavatott bírák előtt. A téma tételmondat formájában fogalmazódik meg, amit a résztvevők kb. 1 hónappal a verseny előtt kapnak meg, így bőségesen jut idejük felkészülni. Számtalan versenyformátum létezik a világon, itthon az ún. Karl Popper formátum a legelterjedtebb. Itt két háromfős csapat vitázik megadott forgatókönyv szerint szigorú időkeretek között. Az egyik csapat a tételmondat mellett, a másik ellene érvel.

3 Demokratikus Ifjúságért Alapítvány

4 http://videotar.mtv.hu

5 A verseny lebonyolításában egy négytagú konzorcium vett részt, a program maga pedig az Európai Bizottság és a Külügyminisztérium közös kezdeményezésére jött létre.

6Lásd: dr. Fülöp Márta (az MTA Pszichológiai Intézetének igazgatóhelyettese) legújabb kutatásait és nyilvános előadásainak anyagát, pl ezt.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2022.01.24.
„A feladatsorok összeállítói egyáltalán nem vettek tudomást arról, mi történt az elmúlt két évben\"
Ezekkel a feladatokkal ki lehet deríteni, hogy egy diák tudja-e, mi a különbség a képző, a jel és a rag között, vagy felismer-e egy magas hangrendű szót. Arról viszont semmit nem tudunk meg...
(Forrás: Eduline)
--
2022.01.24.
Ónody-Molnár Dóra: TÖMEGESEN KERÜLNEK KI AZ ISKOLÁKBÓL OLYAN FIATALOK, AKIK NEM TUDNAK SEM ÍRNI, SEM OLVASNI, SEM SZÁMOLNI – 2. rész
A tanárok szavaiból kiderül: nem a „lemorzsi” miatt csökken a statisztikában a buktatások száma, hanem azért, mert az elszegregálódó iskolákban a pedagógusok felhagytak a buktatással...
(Forrás: Jelen)
--
2022.01.24.
PDSZ: Vicc, hogy ilyen kettős mércével kezelik a figyelmeztető sztrájkot és általában az oktatást
Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének vezetőségi tagja a Hírklikknek nyilatkozva elmondta, már 17 ezer aláírás (azóta már 20 ezernél is több – a szerk.) gyűlt ö...
(Forrás: Mérce)
--
2022.01.24.
A PDSZ tagja is megszólalt a lefújt felvételiről: mindenképp hátrány éri az érintett gyerekeket
— Nem tudok más ilyen esetről, de olyanról se hallottam még, hogy 20 kormányhivatalnok megy ki egy iskolába ellenőrizni. Abban biztos vagyok, hogy ilyen jellegű ügy ekkora sajtónyilvánoss...
(Forrás: Blikk)
--
2022.01.24.
Elküldtek egy tanárt egy budapesti gimnáziumból, mert nyomult a lányokra és szexchatbe keveredett a diákjaival
Novemberben elküldtek egy szaktanárt a budapesti Szinyei Merse Pál Gimnáziumból, mert “az online térben korábbi figyelmeztetés ellenére pedagógushoz nem méltó módon viselkedett”. Az iskola...
(Forrás: Átlátszó)
--
2022.01.24.
Ellenőrök szálltak ki egy alapítványi gimnáziumhoz és lefújták a felvételit
Szombaton nagyjából negyed órával 10 óra előtt kéttucatnyi kormányhivatalnok ment ki a budapesti Kürt Alapítványi Gimnáziumhoz, amelynek épületében tudomásunk szerint nagyjából 150 di...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep