Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2011. május 31. kedd, 13:34
Címkék:

„Nálunk a kritikus gondolkodás majdhogynem szitokszó. Pedig az a szuper. Viszont mi ezt még nem igazán sajátítottuk el.”1

Egy országos középiskolai vitaverseny2 margójára

Aki valaha Magyarországon vitakultúra-fejlesztésbe fogott, az valószínűleg azért tette, mert hitt abban, hogy a kritikus gondolkodás elengedhetetlen feltétele egy jól működő demokráciának, ja és persze azért is mert, vitázni jó. Jó felkészülni, érveket és ellenérveket gyűjteni, izgulni azon, hogy a másik csapat többet tud-e vagy képes-e többet kihozni a vitából, mint mi: versengés, együttműködés, izgalom, szellemi erőfeszítés, stb.

Mi is ezért fogtunk bele évekkel ezelőtt, és kezdtük építeni a hálózatot olyan pedagógusokból és ifjúságsegítőkből, akik hasonlóképpen gondolkodtak. Természetesen a disputázásnak, vagyis a formális vitakultúra fejlesztésének voltak már hagyományai Magyarországon, de mi szerettünk volna új lendületet adni neki. Több kis projekt sikeres megvalósítása után azt gondoltuk, hogy eljött az ideje a versenynek, vagyis annak, hogy középiskolások összemérjék a tudásukat a disputa területén. 2010-ben 27 csapat jelentkezett a DIA3 Országos Disputaversenyére, és nagy küzdelem után két korcsoportban hirdettünk győztest. A tavalyi tapasztalatok azt mutatták, hogy a verseny nagy húzóerő, a megméretés kedvéért hatalmas mennyiségű munkát hajlandó befektetni tanár és diák. És ez a befektetés megtérül. Pár hónap „edzés” lenyűgöző eredményeket képes generálni.

Természetesen a jó pedagógus tisztában van azzal is, hogy a felkészülés és a vita folyamán számos olyan készség fejlődik, amire az iskolában hagyományos keretek között nem mindig tud kellő figyelmet és energiát fordítani. Ilyen például a nyilvános beszéd, az érvelés és cáfolat, a kérdezés, az analitikus gondolkodás, az együttműködés, a taktikázás, a sportszerűség, és még sok más.

A mellékelt filmösszeállítás4 a 2011. január és április között lebonyolított Szóval?! Országos Középiskolai Vitaverseny5 krónikája. A filmből kiderül, hogy mi is volt a verseny menete, mi motiválta a diákokat és a tanárokat, mit tanultak az egészből.

Amit mi, a szervezők és a szakmai stáb tagjai tanultunk az az, hogy óriási szükség van átlátható, kiszámítható, világos szabályok szerint működő versenyekre, ahol a fiatalok gyakorolhatják a versengő együttműködés6 praktikáit, ahol megtapasztalhatják a fairplay szabályai szerinti küzdelmet, a győzelmet és a vereséget, az egymás iránti bizalmat. Felemelő volt látni a Szóval?! díjkiosztóján, hogy olyan csapatok is tapsoltak a győzteseknek, akik felkészültségük és tehetségük alapján maguk is állhattak volna a dobogó legfelső fokán, de minden versenyen csak egy győztes lehet.

A tavalyi díjkiosztón azzal zártam az egybegyűlt mintegy 100 diák és 27 pedagógus előtt mondott beszédemet, hogy reményeink szerint ez a módszer minél hamarabb bekerül az iskolai gyakorlatba, és minden középiskolás diáknak lesz alkalma gyakorolni a formális vitában való részvételt. Reméljük, hogy rövid időn belül így is lesz.

Minden további részletet, szakmai anyagot, versenyszabályzatot, és egyebet itt találsz: www.szoval.eu, http://www.facebook.com/szoval.

Vitára fel! A vélemény szabad.

1Mundruczó Kornél filmrendező a NOL Presszóban, 2011. május

2A vitaverseny olyan verseny, ahol csapatok mérik össze vitakészségüket egy előre megadott témával kapcsolatban szakavatott bírák előtt. A téma tételmondat formájában fogalmazódik meg, amit a résztvevők kb. 1 hónappal a verseny előtt kapnak meg, így bőségesen jut idejük felkészülni. Számtalan versenyformátum létezik a világon, itthon az ún. Karl Popper formátum a legelterjedtebb. Itt két háromfős csapat vitázik megadott forgatókönyv szerint szigorú időkeretek között. Az egyik csapat a tételmondat mellett, a másik ellene érvel.

3 Demokratikus Ifjúságért Alapítvány

4 http://videotar.mtv.hu

5 A verseny lebonyolításában egy négytagú konzorcium vett részt, a program maga pedig az Európai Bizottság és a Külügyminisztérium közös kezdeményezésére jött létre.

6Lásd: dr. Fülöp Márta (az MTA Pszichológiai Intézetének igazgatóhelyettese) legújabb kutatásait és nyilvános előadásainak anyagát, pl ezt.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.03.06.
Az óvodákban és iskolákban is lesz hétfőtől gyermekfelügyelet
Hétfőtől április 7-ig, a tavaszi szünet végéig bezárnak az óvodák, az iskolák pedig online oktatásra térnek át. A kormány mindenkit arra kér, hogy ha van erre módja, akkor otthon oldja...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
A már meghirdetett felvételiket nem törlik a középiskolákban, kollégiumban az érettségizők maradhatnak
A kollégiumokból nem kell mindenkinek kiköltöznie a következő egy hónapban, az intézményvezető az idén érettségizőknek bennlakást, és méltányossági kérelem alapján ezt az arra rá...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
Maruzsa digitális oktatást jelent be, a kormány rendkívüli iskolai szünetről posztol
Miután Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár pénteken bejelentette, hogy hétfőtől az óvodákban rendkívüli szünet lesz, az iskolák pedig tantermen kívüli, digitális munkarendre...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
Ercse Kriszta: A tanárok a kormányzat elhanyagolt, veszélyeztetett és bántalmazott gyerekei
Nem kérdezik meg őket soha semmiről. A körülöttük kialakított szabályozási környezet tökéletesen ellehetetleníti, hogy autonóm, kreatív, felelős szakemberként, hivatásukhoz méltó...
(Forrás: g7.hu)
--
2021.03.05.
„Miért? Digitális oktatás lesz? Jaj, de jó, egész nap biciklizhetek az utcán!”
Majdnem pontosan egy évre a hirtelen bejelentett iskolabezárás után most újra tantermen kívüli digitális munkarendre állnak át az iskolák. A lépés várható volt, de nem sokkal felkészü...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.03.03.
Irodalom és cancel culture: Nyáry Krisztián a kötelezőkről és a vitakultúráról
Az író úgy véli, hogy a tananyagban, kánonban szereplő műveket reflektálatlanul semmiképpen nem kell a gyerekek kezébe adni. Nyáry a legnagyobb problémának a kronologikus irodalomoktatást...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep