Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2011. augusztus 23. kedd, 10:22

Mestertanár Videoportál

A videoportál az igények széles körét hivatott kielégíteni. Nyilván más érdekli a pályakezdőt, mint a rutinos szaktanárt, más szempontok merülnek fel az osztályfőnöki munka, az iskolavezetés vagy a gyermek és ifjúságvédelem kapcsán. A portálra feltöltött videofelvételek regisztráció után tekinthetők meg a következő weboldalon: http://mestertanarvp.ektf.hu. A folyamatosan bővülő gyűjteményben történő eligazodást címkefelhő is segíti. A látogatóknak lehetőségük nyílik a nekik megfelelő formátumban letölteni az egyes filmeket, beszélgetéseket kezdeményezni az oldal közösségi fórumán, illetve bekapcsolódni az ott zajló beszélgetésekbe. A videoportál új felvételeinek bővítésében a szerkesztőség számít a gyakorló tanároknak kiírt pályázatra beküldött filmekre, a hallgatók versenytanításainak dokumentumaira is.

A portálon különböző műfajú és változatos tartalmú filmek találhatók az osztálytermi felvételektől az elméleti előadásokig. A neves szakemberek által tartott rövidebb-hosszabb előadások lehetőséget adnak egy-egy szakmai kérdéshez kapcsolódó kutatási eredmény, új nézőpont megismerésére. Az iskolai felvételekhez kapcsolódó rövid szakértői elemzések segítik az iskolai jelenségvilág alaposabb megismerését, megértését, esetenként kisebb műhelyekben történő megbeszélését.

Az iskolai neveléshez, az osztályfőnöki munkához kapcsolódó filmek

Zimbardo börtönkísérlete (14,07 perc)

A filmrészletben Kepes András a szociálpszichológiai kísérleteiről világszerte ismert Philip Zimbardo professzorral beszélget. A konformitás jelentőségét bemutató filmbejátszás után maga Zimbardo ismerteti híres börtönkísérletének körülményeit, amiről eredeti felvételeket is láthatunk.

Engedelmesség és tekintély (8,38 perc)

Zimbardo profeszor beszélget Kepes Andrással a Milgram-féle engedelmességi kísérletről, amelyben bebizonyosodik, hogy tekintélyszemély utasítására az emberek nagy része képes lenne akár halálos nagyságú áramütést adni embertársának.

Aronson mozaikmódszere (4,04 perc)

A filmben Kepes András Elliot Aronsonnal, napjaink egyik legismertebb szociálpszichológusával beszélget. Aronson nevéhez fűződik az előítéletes viselkedés szociálpszichológiai kísérletekkel történő feltárása. Ebben a filmrészletben a mozaikmódszer létrejöttének körülményeiről és a módszer lényegéről beszél. A film azt is bemutatja, hogy mennyire bizonyult a módszer hatékonynak egy amerikai iskolában.

Thomas Gordon portré (5,04. perc)

Az európai Gordon-iskolák vezetőinek V. találkozójára Magyarországon, Vasszécsényben került sor. Az iskolateremtő szakember a rövid filmrészletben módszerének lényegéről és alapelveiről beszél.

Az alternatív pedagógiák közül eddig a Waldorf és a Rogers iskolákról találhatók filmek a gyűjteményben.

Több videó mutat be hazai és külföldi példákat a hátrányos helyzetű gyerekekkel történő foglalkozást.

Dr. Buda Mariann, a Debreceni Egyetem Neveléstudományok Intézetének habilitált adjunktusa, a 2010-ben megalakult Iskolai Erőszak Kutatócsoport egyik vezetője beszél az iskolai zaklatás 1000 fős mintán végzett regionális vizsgálatának módszereiről és legfontosabb tapasztalatairól. Két rövid előadása látható a portálon: Az iskolai erőszak (13.35 perc), Tévhitek az iskolai zaklatásról (6,28 perc)

Osztályfőnöki helyzetek (18.44 perc)

Az összeállításban szereplő kilenc, egyenként 2-3 perces konfliktushelyzet bemutatása alkalmas arra, hogy nevelőtestületi értekezleten, továbbképzésen, szülői értekezleten, illetve osztályfőnöki órán beszélgessünk az iskolai konfliktusok kezeléséről. Nem mindegyik eset alkalmas a diákokkal történő feldolgozásra.

A felvételeken középiskolás diákok szélsőséges, olykor deviáns viselkedését látjuk, amelyek egyes szituációkban a nem megfelelő pedagógusi viselkedés következtében válnak kirívóvá. A fiktív történeteket diákszínészek életszerű megjelenítésében láthatjuk.

***

A portál színes kínálatot biztosít más tantárgyak tanításához csakúgy, mint általános pedagógiai kérdések átgondolásához. Minél többen ismerik az oldalt, annál nagyobb a lehetőség arra, hogy a felhasználók maguk is az oldal aktív alakítójává váljanak, és a beküldött filmekkel tovább bővítsék, színesítsék a kínálatot.

***

A Mestertanár Videoportál szerkesztőség tagjai:

Dr. Sallai Éva (főszerkesztő)
Dr. Antal Péter (szerkesztő – IKT)
Dudás Anna (szerkesztő – tantárgypedagógiák)
Dr. Földes Petra (szakmai szövegek gondozása)
Dr. Héjja-Nagy Kata (szerkesztő – pszichológia)
Dr. Kis-Tóth Lajos (szakmai tanácsadó)
Nagy Dénes (portálfejlesztő)
Villangó Pálné (szerkesztő – közoktatás, mentorálás
Dr. Virág Irén (szerkesztő – pedagógia)

SzJ

11 üzenet

  1. bogre szerint:

    Nem tudok regisztrálni az oldalra, anélkül pedig megtagadja a hozzáférést.

  2. Juli szerint:

    Ha belépsz a http://mestertanarvp.ektf.hu webcímen, a felső sorban ott van, hogy "Regisztráljon". Azon keresztül sikerülnie kell. Ha mégsem, jelentkezz, kérlek, újra.

  3. terepmunkás szerint:

    Júniusban mikor jeleztétek Petrával, hogy elindult az oldal én is megpróbáltam regisztrálni. Sem akkor, sem azóta nem sikerült.

  4. Juli szerint:

    Most én újra próbáltam, és minden további nélkül ment. Ne törődjetek azzal a firkával a négyzetekben. Írjátok rá nyugodtan a nevet és a jelszót! Jelentkezzetek, hogy működik-e! Ha nem, szólok az illetékeseknek.

  5. zoldbeka szerint:

    Most regisztráltam problémamentesen. Üdv

  6. docker szerint:

    Kedves Érdeklődők!

    Ha a regisztráció során problémát vagy bármilyen nehézséget tapasztalnak, kérem jelezzék a http://mestertanarvp.ektf.hu/kapcsolat oldalon.
    A kapcsolatfelvétel után áll módunkban segítséget nyújtani.

  7. A szerk szerint:

    A szerkesztőség névsorából kimaradt Virág Irén neve. A mulasztásért elnézést kérünk, a hibát korrigáltuk.

  8. P.Melinda szerint:

    Szeretnék segítséget kérni a regisztrációval kapcsolatban.

  9. OFOE szerint:

    Kedves Melinda!
    Mi a probléma a regisztrációval?

  10. Mestertanár szerint:

    Sajnos, az oldal egyáltalán nem elérhető. Nem csak regisztrálni nem lehet, hanem betölteni sem. Több kollégámmal próbáltuk, eddig sikertelenül.

  11. OFOE szerint:

    Kedves "Mestertanár"! Azt a téjékoztatást kaptam, hogy a portált valami vírus miatt állították le, remélhetőleg hamarosan újra fogják indítani.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.09.29.
Bódis Kriszta – Hegymenet (podcast)
Hogyan működik az a program, amely egy reménytelen cigánytelepről is képes ott született gyerekeket az egyetemig elvezetni? És mi motiválja, mi hajtja a Van helyed rendszer megalkotóját munk...
(Forrás: Az élet, meg minden podcast)
--
2022.09.29.
L.Ritók Nóra: Amit a jövő hozhat
Ám ahhoz, hogy a családjukból kiemelt gyerekek stabilizálódjanak, nagyon erős szakmai segítség kellene. Ezek a kicsik-nagyok mind traumatizáltak, szörnyű dolgokon mentek keresztül, és egé...
(Forrás: viszont.hu)
--
2022.09.29.
Gyarmathy Éva: „A munka világa is kreatív agyakért kiált”
Fontos a tér, az alkotó klíma, de nem hiányozhat a kreativitásból a kidolgozás, a befektetendő munka – a kreatív működés „kemény része”. Meg kell tanulni módszeresen gondolkodni....
(Forrás: g7.hu)
--
2022.09.29.
Fenyő D. György: Nagyságrendekkel kevesebb tananyagot kellene megtanítani az iskolában
Amikor 2006-ban az Európai Unió – a tagállamok jogkörében hagyva az oktatást – megfogalmazta az egész életen át tartó tanulás követelményét, egyúttal meghatározta, melyek azok a kulcskompetenci...
(Forrás: g7.hu)
--
2022.09.29.
Egy gödöllői elitgimnázium diákjai nem akarnak iskolába járni a tarthatatlan állapotok miatt
A gimnáziumban július óta felújítások zajlanak, amelyek csak az év végére fejeződhetnek be, így a tanítás úgy kezdődött el, hogy közben dolgoznak az intézményben. Korábban több sz...
(Forrás: 24.hu)
--
2022.09.29.
Berendelték a tankerülethez a gödöllői igazgatót, az iskola előtt tüntetnek a szülők, diákok
A tankerületvezető nem ment el az általa összehívott szülői fórumra, ehelyett berendelte a tető nélküli gimnázium igazgatóját. Az iskola előtt szülők, gyerekek tüntetnek, és várjá...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep