Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2011. augusztus 23. kedd, 10:22

Mestertanár Videoportál

A videoportál az igények széles körét hivatott kielégíteni. Nyilván más érdekli a pályakezdőt, mint a rutinos szaktanárt, más szempontok merülnek fel az osztályfőnöki munka, az iskolavezetés vagy a gyermek és ifjúságvédelem kapcsán. A portálra feltöltött videofelvételek regisztráció után tekinthetők meg a következő weboldalon: http://mestertanarvp.ektf.hu. A folyamatosan bővülő gyűjteményben történő eligazodást címkefelhő is segíti. A látogatóknak lehetőségük nyílik a nekik megfelelő formátumban letölteni az egyes filmeket, beszélgetéseket kezdeményezni az oldal közösségi fórumán, illetve bekapcsolódni az ott zajló beszélgetésekbe. A videoportál új felvételeinek bővítésében a szerkesztőség számít a gyakorló tanároknak kiírt pályázatra beküldött filmekre, a hallgatók versenytanításainak dokumentumaira is.

A portálon különböző műfajú és változatos tartalmú filmek találhatók az osztálytermi felvételektől az elméleti előadásokig. A neves szakemberek által tartott rövidebb-hosszabb előadások lehetőséget adnak egy-egy szakmai kérdéshez kapcsolódó kutatási eredmény, új nézőpont megismerésére. Az iskolai felvételekhez kapcsolódó rövid szakértői elemzések segítik az iskolai jelenségvilág alaposabb megismerését, megértését, esetenként kisebb műhelyekben történő megbeszélését.

Az iskolai neveléshez, az osztályfőnöki munkához kapcsolódó filmek

Zimbardo börtönkísérlete (14,07 perc)

A filmrészletben Kepes András a szociálpszichológiai kísérleteiről világszerte ismert Philip Zimbardo professzorral beszélget. A konformitás jelentőségét bemutató filmbejátszás után maga Zimbardo ismerteti híres börtönkísérletének körülményeit, amiről eredeti felvételeket is láthatunk.

Engedelmesség és tekintély (8,38 perc)

Zimbardo profeszor beszélget Kepes Andrással a Milgram-féle engedelmességi kísérletről, amelyben bebizonyosodik, hogy tekintélyszemély utasítására az emberek nagy része képes lenne akár halálos nagyságú áramütést adni embertársának.

Aronson mozaikmódszere (4,04 perc)

A filmben Kepes András Elliot Aronsonnal, napjaink egyik legismertebb szociálpszichológusával beszélget. Aronson nevéhez fűződik az előítéletes viselkedés szociálpszichológiai kísérletekkel történő feltárása. Ebben a filmrészletben a mozaikmódszer létrejöttének körülményeiről és a módszer lényegéről beszél. A film azt is bemutatja, hogy mennyire bizonyult a módszer hatékonynak egy amerikai iskolában.

Thomas Gordon portré (5,04. perc)

Az európai Gordon-iskolák vezetőinek V. találkozójára Magyarországon, Vasszécsényben került sor. Az iskolateremtő szakember a rövid filmrészletben módszerének lényegéről és alapelveiről beszél.

Az alternatív pedagógiák közül eddig a Waldorf és a Rogers iskolákról találhatók filmek a gyűjteményben.

Több videó mutat be hazai és külföldi példákat a hátrányos helyzetű gyerekekkel történő foglalkozást.

Dr. Buda Mariann, a Debreceni Egyetem Neveléstudományok Intézetének habilitált adjunktusa, a 2010-ben megalakult Iskolai Erőszak Kutatócsoport egyik vezetője beszél az iskolai zaklatás 1000 fős mintán végzett regionális vizsgálatának módszereiről és legfontosabb tapasztalatairól. Két rövid előadása látható a portálon: Az iskolai erőszak (13.35 perc), Tévhitek az iskolai zaklatásról (6,28 perc)

Osztályfőnöki helyzetek (18.44 perc)

Az összeállításban szereplő kilenc, egyenként 2-3 perces konfliktushelyzet bemutatása alkalmas arra, hogy nevelőtestületi értekezleten, továbbképzésen, szülői értekezleten, illetve osztályfőnöki órán beszélgessünk az iskolai konfliktusok kezeléséről. Nem mindegyik eset alkalmas a diákokkal történő feldolgozásra.

A felvételeken középiskolás diákok szélsőséges, olykor deviáns viselkedését látjuk, amelyek egyes szituációkban a nem megfelelő pedagógusi viselkedés következtében válnak kirívóvá. A fiktív történeteket diákszínészek életszerű megjelenítésében láthatjuk.

***

A portál színes kínálatot biztosít más tantárgyak tanításához csakúgy, mint általános pedagógiai kérdések átgondolásához. Minél többen ismerik az oldalt, annál nagyobb a lehetőség arra, hogy a felhasználók maguk is az oldal aktív alakítójává váljanak, és a beküldött filmekkel tovább bővítsék, színesítsék a kínálatot.

***

A Mestertanár Videoportál szerkesztőség tagjai:

Dr. Sallai Éva (főszerkesztő)
Dr. Antal Péter (szerkesztő – IKT)
Dudás Anna (szerkesztő – tantárgypedagógiák)
Dr. Földes Petra (szakmai szövegek gondozása)
Dr. Héjja-Nagy Kata (szerkesztő – pszichológia)
Dr. Kis-Tóth Lajos (szakmai tanácsadó)
Nagy Dénes (portálfejlesztő)
Villangó Pálné (szerkesztő – közoktatás, mentorálás
Dr. Virág Irén (szerkesztő – pedagógia)

SzJ

11 üzenet

  1. bogre szerint:

    Nem tudok regisztrálni az oldalra, anélkül pedig megtagadja a hozzáférést.

  2. Juli szerint:

    Ha belépsz a http://mestertanarvp.ektf.hu webcímen, a felső sorban ott van, hogy "Regisztráljon". Azon keresztül sikerülnie kell. Ha mégsem, jelentkezz, kérlek, újra.

  3. terepmunkás szerint:

    Júniusban mikor jeleztétek Petrával, hogy elindult az oldal én is megpróbáltam regisztrálni. Sem akkor, sem azóta nem sikerült.

  4. Juli szerint:

    Most én újra próbáltam, és minden további nélkül ment. Ne törődjetek azzal a firkával a négyzetekben. Írjátok rá nyugodtan a nevet és a jelszót! Jelentkezzetek, hogy működik-e! Ha nem, szólok az illetékeseknek.

  5. zoldbeka szerint:

    Most regisztráltam problémamentesen. Üdv

  6. docker szerint:

    Kedves Érdeklődők!

    Ha a regisztráció során problémát vagy bármilyen nehézséget tapasztalnak, kérem jelezzék a http://mestertanarvp.ektf.hu/kapcsolat oldalon.
    A kapcsolatfelvétel után áll módunkban segítséget nyújtani.

  7. A szerk szerint:

    A szerkesztőség névsorából kimaradt Virág Irén neve. A mulasztásért elnézést kérünk, a hibát korrigáltuk.

  8. P.Melinda szerint:

    Szeretnék segítséget kérni a regisztrációval kapcsolatban.

  9. OFOE szerint:

    Kedves Melinda!
    Mi a probléma a regisztrációval?

  10. Mestertanár szerint:

    Sajnos, az oldal egyáltalán nem elérhető. Nem csak regisztrálni nem lehet, hanem betölteni sem. Több kollégámmal próbáltuk, eddig sikertelenül.

  11. OFOE szerint:

    Kedves "Mestertanár"! Azt a téjékoztatást kaptam, hogy a portált valami vírus miatt állították le, remélhetőleg hamarosan újra fogják indítani.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.07.31.
Totyik Tamás: Ha nem cselekszik azonnal, a kormánynak vállalnia kell a felelősséget a közoktatás padlóra küldéséért
A Nemzeti alaptanterv bevezetése, az iskolák tömeges kiszervezése (egyházi fenntartású iskolák számának drasztikus megemelkedése), a köznevelési rendszer szétszabdalása (óvodák fenntart...
(Forrás: mérce)
--
2021.07.31.
A harzbergi demokratikus iskola. Benedikt Hageneder írása
gy csoport tanítóképzős diák a bécsi egyházi tanárképző főiskolán (Kirchliche Pädagogische Hochschule – KPH – Wien/Krems) úgy döntött, hogy nem elégszik meg a főiskola nyújtotta...
(Forrás: tani-tani online)
--
2021.07.31.
Kilenc órai iskolakezdést és tanári béremelést - 12 pontos oktatási tervet fogalmazott az ADOM
Az ADOM Diákmozgalom utcai és online aláírásgyűjtésbe kezdett az általuk megfogalmazott 12 oktatási reformjavaslat mellett. A diákszervezet azt szeretné, ha a javaslataikat a jövő évi orsz...
(Forrás: eduline)
--
2021.07.28.
„NE MAGAS LÓRÓL TEKINTSÜNK LE A GYEREKEKRE, HANEM MERJÜNK VELÜK HUMORIZÁLNI” A tavalyi év egyik Szupertanár-jelöltjével beszélgettünk
Van, aki olyan őszinte lelkesedéssel, nyílt átéléssel beszél a munkájáról, hogy már néhány szavából átjön, mennyire imádja, amit csinál. Így van ez a tavalyi Szupertanár-jelölt Poly...
(Forrás: dívány.hu)
--
2021.07.28.
Takaró Mihály vezényletével alakítják át a NAT után a tanárképzést is
Az átalakítás a pedagógusképzés lebutítását vetíti előre a szakemberek szerint. „Egy tanárnak nyilvánvalóan nemcsak az érettségi tananyagot kell tudnia, hanem annál jóval többet....
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.07.28.
A kormány nem megvédi, hanem pajzsként használja a gyerekeket
A gyermekek felhasználása politikai kampányokban nem újszerű, Magyarországon sajnos kifejezetten gyakori probléma. Nem ismeretlen jelenség, amikor politikusok óvodákban, iskolákban parádé...
(Forrás: mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep