Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2022. május 27. péntek, 10:08

BETŰK? KÉPBEN VAGYOK! – Segítség iskolába készülő ovisoknak

Alsó tagozaton magyart tanítóknak szeretnénk bemutatni egy igazán élvezetes reformpedagógiai lehetőséget, mely az olvasástanítástól kezdve a fejlesztő játékokon át a kikapcsolódásig változatos lehetőségeket kínál.

A BETŰK? KÉPBEN VAGYOK!  egy olyan hiánypótló képes ábécé, ahol a betűk és a hívóképek alakja megegyezik (alakazonos). Az iskolákban már bizonyított és kutatási projekt része is. 2022. május 27-én pedig az ELTE 5. Művészetpedagógiai Konferenciáján is bemutatkozik.

Miért óriási segítség?

A mai gyerekek neurológiai hálózata a TV és mobil használat miatt jellemzően jobb agyféltekés információfeldolgozásra rendezkedett be. A vizuális információk befogadására sokkal fogékonyabbak (Gyarmathy, 2021). Emiatt a képi alakazonosság óriási, kézzelfogható előny számukra. Az alakazonosság térben és időben is lerövidíti a betű-hang megfeleltetési asszociációs láncot, ami annak köszönhető, hogy a kép alakjában már kódolva van a betű is.

Ennek van még egy pozitív hozadéka: kevesebb a bizonytalanság és a tévesztés, mert a gyerekek önellenőrzést képesek lefolytatni azáltal, hogy gondoltban egyeztetik a betű és a kép alakját.

És talán a legfontosabb, amiről a pedagógusok beszámolnak: a mai, friss képek felkeltik és fenntartják a nehezen bevonható gyerekek figyelmét is!

Miért a nagybetűk?

Az óvodából érkező gyerekek általában a nyomtatott nagybetűket ismerik, hiszen ezeket a legkönnyebb megjegyezni és reprodukálni (Binder, 2011). Ha pedig így van, akkor a meglévő tudásra érdemes alapozni (Nahalka, 2002). Továbbá a nyomtatott nagybetűk között kevesebb a hasonló betűforma.

Mit fejleszt?

A fent már említett kultúraváltásnak köszönhetően a mai gyerekek nyelvi fejlettsége elmarad azoktól a múlt századi gyerekekétől, akikre a mai iskolai rendszert szabták (Gyarmathy, 2012). Az iskolába kerülő gyerekek 20-30%-a készségbeli elmaradásokkal érkezik, ami a hátrányos régiókban még ennél is több lehet.

A hangtudatosság fejlesztése a modern olvasáspedagógia egyik küldetése, hiszen azon kívül, hogy megkönnyíti az olvasástanulást, számos hosszútávú előnnyel bír: javul a helyesírás, a szövegértés, ennek következtében pedig a tanulási teljesítmény és az általános életkilátások is (Adamikné, Demeterné, Gósy, Jordanidisz, Szinger, Steklács). Találtak összefüggést a hangtudatosság fejletlensége és a diszlexia között is (Jordanidisz, 2015).

Ez az ábécé is alkalmas olvasástanításra, de nem a hagyományos összeolvastatásos módon, hanem a hangtudatosság felől közelítve. A hangtudatosság birtokában ugyanis a gyerekek maguktól ébrednek rá, hogy amit hangokra tudnak bontani, azt le is tudják írni, és fordítva. Ez küszködés helyett magabiztosságot és sikerélményt adhat nekik, ami potenciálisan megalapozhatja az olvasáshoz való pozitív hozzáállásukat.

Visszajelzések

Az eddigi pedagógusi tapasztalatok alapján gyorsabb a betű-hang megfeleltetés, kevesebb a tévesztés és felkelti, valamint fenn is tartja a gyermekek érdeklődését. Nem keverik össze a tankönyvi olvasástanítási módszer képeivel, viszont óriási segítség nekik. Nem csak a tipikus fejlődésű gyerekeknek jelent könnyebbséget, de támaszt nyújtott már a nehezen olvasó, a beszédhibás, fogyatékal élő, hallássérült és autizmusban érintett gyerekeknek is.

Pedagógus támogatás

A lelkes és innovatív pedagógusok segítségével elkészült és ingyen letölthető, nyomtatható a pedagógus kézikönyv. A gyors elméleti áttekintés után idő-cél-eszköz függvényében konkrét felhasználási ötletek találhatók benne. Ingyen letölthető és nyomtatható a következő linkről: Betűk? Képben vagyok! – pedagógus kézikönyv – Betűk képben vagyok – képes abc (betuk.hu)

Számos oktatási segédeszköz áll rendelkezésre: könyv, jutalommatrica, betűkártya, A4-es hívóképek, óriás oktatótabló

Micskei Detti, Lévai Dóra

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep